Sony ST-4950 service manual gezocht! (Gezocht)

door Marbel @, Hoorn N-H, 31-05-2015, 02:22 (3704 dagen geleden)

Beste forumleden,

Heeft er iemand het service manual van de Sony tuner ST-4950?
Of waar ik die kan downloaden?

Daar mijn nieuwe aanwinst bijna geen signaal heeft op FM verdenk ik de eerste versterkertrap in de tuner.
Het AM gedeelte werkt goed.
Maar zonder schema is het ondoenlijk!

Service manuals van de ST-3950 en de ST-5950 heb ik al, maar die zijn sterk afwijkend.

Mvg. Bram.

Sony ST-4950 service manual gezocht!

door soundman2 @, Wouw, 31-05-2015, 08:57 (3704 dagen geleden) @ Marbel

Beste forumleden,

Heeft er iemand het service manual van de Sony tuner ST-4950?
Of waar ik die kan downloaden?

Daar mijn nieuwe aanwinst bijna geen signaal heeft op FM verdenk ik de eerste versterkertrap in de tuner.
Het AM gedeelte werkt goed.
Maar zonder schema is het ondoenlijk!

Service manuals van de ST-3950 en de ST-5950 heb ik al, maar die zijn sterk afwijkend.

Mvg. Bram.

Het frontend kan natuurlijk wat mankeren, maar om daarin te werken, is het wel het meest kritische deel. Pas als je er zeker van bent dat de MF trappen goed werken, zou ik daar gaan zoeken en vooral eerst meten en conclusies trekken.

Soundman2

door ruudtx @, Utrecht, 31-05-2015, 14:27 (3704 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door ruudtx, 31-05-2015, 14:29

De eerste tor, fet, moet makkelijk te vinden zijn in de tuner, zitten waarschijnlijk maar enkele torren in. Nameten op sluiting- diode werking, gewoon in de schakeling?
Ander truukje, antenne signaal (draadje), aanbieden op collector eerste tor, dus eerste trap overslaan, kijken of het beter wordt.
(Ik heb een portable zo goed spelend gekregen, de signalen zijn zo sterk dat je de eerste trap niet nodig hebt, moet natuurlijk voor volledigheid originaliteit wel vervangen worden)
Een defecte eerste trap werkt als barriere.

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-06-2015, 01:28 (3703 dagen geleden) @ ruudtx

Ondertussen heb ik het manual te pakken en de spanningen in de tuner meten goed.
Na het opdraaien van de eerste spoel (met ferrietkern) kon ik het signaal omhoog brengen.
Het betreft hier geen zg. 'spitbak' ik heb het idee dat hier nooit aan gesleuteld is.
Het signaal is vrij goed op een simpel draad antennetje (geeft nu ook stereo weer)
maar op de één of andere manier denk ik dat het beter kan.
Helaas gaat mijn generator maar tot 200Khz en dat is te kort voor een tuner.....

wordt vervolgd.

Bram