Philips code mechanische onderdelen (Gezocht)
Ls.
Electronische onderdelen die in Philips documentaties worden vermeld onder een
code zoals 909/U320 (elco 320µF) kan ik meestal wel terug vinden in de diverse
onderdelen boeken.
Mijn vraag: bestaat er ook een lijst waarin mechanische onderdelen die onder een
code in diezelfde documentaties worden vermeld?
B.v. druk-veren en trekveren?
Vaak worden de z.g. "standaard" onderdelen niet in de stuklijst vermeld.
Verwezen wordt naar de Catalogus voor Service Standaard Onderdelen.
Zo'n Catalogus heb ik nog nooit gezien.
Ik spreek dan over apparatuur van omstreeks 1960-1965.
Ik ben benieuwd.
ruud PA0ROJ
Philips code mechanische onderdelen
jahoor Ruud,
Bestaat.
heb het hier voor me liggen
Service Standard components 1962/63 Philips
Staat van alles in,
van weerstanden, condensatoren, schakelmateriaal, pluggen,knoppen, ringgetjes.
zekeringen,lampjes, spoelen en trafo's,clipjes,potmeters...
-Geen veertjes toevallig.
Nuts:
Rivet bushes
Ordernr;991/M3 Dia 3mm, Packing contents 40
enz.
Rings and, washers
Lock washers
987/2 inner diam. 2mm, packing contents 100
knobs
972/06 Transparent
Hallo Maurice,
bedankt voor je antwoord.
Dat is wat ik zoek !
Is het een dik boek?
Staat er ook een nummer in?
Kan je een afbeelding van het boek sturen?
Dan kan ik met die afbeelding in mijn hand op zoek gaan naar
die documentatie.
Alvast bedankt, ruud
Is een pocket boekje.
Van internet heb ik net even dit geplukt:
Encyclopedia of Electonics Components Vol.1
Als e-pub 25.360 kB
en als pdf 28.668 kB
277 pagina's
Uitgegeven oktober 2012
Niet speciaal Philips, maar wie weet toch
Groet, Han
Bedankt voor de afbeelding.
Herinner mij vroeger wel zo'n boekje gehad te hebben.
Ik dacht uit 196/61.
Heb toen dat boekje weg gegeven omdat ik dacht dat ik genoeg andere component boekjes had. Zie afbeelding
Maar daar staat niet alles in.
Ik ga dus op zoek naar zo'n boekje als jij hebt (1962/63) of een uitgave van 1960/1961.
Bedankt. Ruud PA0ROJ
Hallo han, bedankt voor je reactie.
Ik ga die doc. netjes opslaan op mijn PC.
Maar ik zocht juist de info van onderdelen met de specifieke Philips code.
Ik ga dus op zoek naar dat boekje.
groet en bedankt.
ruud PA0ROJ
Die boekjes staan op radiodatabase.nl
Groeten , Hans PA0H
Vervolgens nog dit gevonden:
Philips Data Handbook (pdf):
Components and materials part 3 januari 1977 : 78.854 kB
Electron tubes part 3 maart 1972 : 65.296 kB
Electron tubes part 4 april 1971 : 89,748 kB
de 1e betreft "Radio" "Audio" en "Television"
de 2e betreft "Special Quality tubes" en "Miscellaneous devices"
de 3e betreft "Receiving tubes"
Er zijn er meer, maar de rar-bestanden zijn beschadigd.
Die ook uitpakken lukt me niet
Hallo Han,
die door jou genoemde boeken heb ik allemaal.
Het ging mij er speciaal om het zoeken naar Philips mechanische service onderdelen.
Van een onderdeel naar de servicecode of anders om.
Ik heb de gezochte boeken gevonden.
Uitgave 1960'1961 en 1962/1963.
Nog bedankt, Hans
Wanneer iemand nog een papieren uitgave heeft hou ik mij aanbevolen.
Prijs komen we wel uit.
Ruud PA0ROJ
De boekjes die jij toont zijn vermoedelijk van ELCOMA, de componentendivisie, en algemene overzichten van wat daar gefabriceerd en verkocht werd.
Het boekje van Maurice is uitgegeven door de centrale Service, een soort onafhankelijke operatie die alle componenten die Philips in consumentenapparatuur en meetapparatuur gebruikte, omnummerde en bijhield. Dat zijn vaak ook de nummers die je in de servicedocumentatie tegenkomt.
De nummers in de 900-reeks die je in Maurice' boekje tegenkomt vormen een van hun nummerreeksen en worden eigenlijk vooraf gegaan door A9 99 om er een volledig codenummer van te maken. Later zijn service-artikelen te herkennen aan 12NC's die met 48 of 53 beginnen.
P.S. Ik heb nog een paar losse eindjes, ik hoop je een dezer dagen nog te mailen met wat ik tot nu toe uit je informatie over de portables te weten ben gekomen.
Hallo Maarten,
bedankt voor de info.
Ik wacht rustig de resultaten van de L4X serie af.
Ik ben bezig met een Philips taperecorder weer "alive" te krijgen.
Ik heb de rubber onderdelen inmiddels besteld.
Deze recorder, de EL3585, gebruikt in de stuklijst verschillende
code reeksen.
Voorbeelden:
AE 505 21 = afstands bus
P5 511 30/332 = Taatschroef
P5 520 45/000 = snaar
WT 888 34 = 5 polige Din chassisdeel
JW 525 07 = aandrijf motor
Zit daar ook een systeem in?
groet, ruud PA0ROJ
Deze recorder, de EL3585, gebruikt in de stuklijst verschillende
code reeksen.
Voorbeelden:
AE 505 21 = afstands bus
P5 511 30/332 = Taatschroef
P5 520 45/000 = snaar
WT 888 34 = 5 polige Din chassisdeel
JW 525 07 = aandrijf motor
Zit daar ook een systeem in?
Dat zijn echte fabriekscodenummers. Service nummerde toendertijd niet alles om, dat begon pas rond 1964 met de invoering van 12NC's beginnend met 48 en 53.
AE zijn codenummers uit Hasselt, WT uit Wenen en JW uit Dordrecht. Dat zijn ook daadwerkelijk de vestigingen waar het betreffende onderdeel is ontwikkeld (niet altijd waar het is gefabriceerd, maar vaak ook). P met een cijfer lijken reeksen uit Nederland te zijn, net zoals de bekende A3 reeks die je veel in radio's en TV's tegenkomt.
Het achterliggende systeem is verder hetzelfde als bij de 93 xxx xx nummers van de servicedocumentaties (waar ik ook nog op terug moet komen, ik heb nog een stuk of 100 nummers erbij om in een lijst te verwerken inmiddels). De xxx staat voor een artikelgroep en telt gewoon door (omdat er vrijwel altijd meer dan 100 artikelen onder een groep vallen) en de laatste cijfers geven het volgnummer binnen de groep aan.
Een voorbeeld van dat doortellen vind je bij achterwanden, zie ook de achterwandenlijst van het NFOR.
De reeks lijkt rondom de oorlog te beginnen bij A3 249 00.0, mijn eerste voorbeeld is A3 249 25.3 van de BX660X. Aan de reeks lijkt rond 1961 een einde te komen omdat de ruimte vol was. De laatstgenoteerde is A3 262 74 van vermoedelijk de SA4135A. Kennelijk begon er bij A3 263 00.0 een reeks die voor andere onderdelen gereserveerd was.
OK, Maarten begrepen.
Dat er nou niemand meer is die daar wat "helders" over kan vertellen.
Op zich wel interessant om dit boven water te krijgen.
Ik volg dit met interesse.
ruud PA0ROJ
Verwacht ook van Maarten binnenkort een complete lezing over al die
codes
Volgens mij wist Philips het zelf ook niet meer...
Bedoel een reparateur die in een toestel wat moest vervangen zal toch de nodige
hernummer tabellen gehad moeten hebben, of verwijzingen naar service componenten.
Dit omdat de componenten in de manuals genoemd niet altijd te leveren zijn.
Of nooit los zijn te leveren geweest.
Een weerstand, potmeter condensator en dergelijke weet een ieder wel te bestellen maar
betreft, trafo's spoelen en filters....
Service boekje 1959 is ook digitaal te vinden.
Jouw getoonde 1968-69-73 Boekjes heb ik ook in 1971 en 1973.
Hallo Maurice.
Ik heb in "radiodatabase.nl" de bladzijden gevonden van de uitgaven 1959/1960 en 1961/1962.
Ik heb daar al wat pagina's uit afgedrukt.
Schrijf jij nu dat de uitgave 1959 óók in digitale form te vinden is?
En waar?
Ik ben benieuwd, ruud PA0ROJ
Waarom zet je dan niet even de link erbij. Dan help je anderen. Mooi toch?
Juul
Of nooit los zijn te leveren geweest.
Een weerstand, potmeter condensator en dergelijke weet een ieder wel te bestellen maar
betreft, trafo's spoelen en filters....
Jazeker wel, In het Service boekje uit 1959 , staan de trafo's, spoelen (mf, antenne of oscillator....) t/m elk contactje van een schakeldek afgebeeld. Schroefjes (995/xx, pag 93 e.v.), moeren t/m stoppen (974/xxA, veiligheden van 2 -60A).
Luidsprekers beginnen met de code 940/, bijv 940/9710M.
Codenr. van het boekje is 93.998.44.1.24 en gedrukt in Nederland.
Maar of zo'n contactje van een schakeldek per stuk verzonden wordt is natuurlijk een ander verhaal....
Gr. Paul
Paul,
bedoel de onderdelen in productietoestellen zijn niet 1:1 tbv reparatie te bestellen destijds. Bv vervanging MF trafo's moet je overstappen op service trafo's als ook Voedingtrafo's en UGT's.
Daarvoor waren service onderdelen met andere codes.
Ook de vertaling oudere codes naar nieuwe codes zijn heden! niet compleet vindbaar.
in boekje 1969 vind je wel de oscillatorspoelen code 4822 156 ... maar weer niet
de vertaling naar de A9 999 ... codering.
Wel weer vind je er de AP serie spoelen (AP1001/52 bv)
Er is heden wel stukjes te vinden.
Bv de 796A voedingstrafo 28.529.54.0 is volgens service 1948 te bestellen
als servicetrafo A3.141.37.0
En zie hier ook als voorbeeld.
Kijk aan, nog een 93 xxx xx.x nummer in de afdeling papierwaren
Al die servicenummers en omnummertabellen waren inderdaad juist bedoeld om het leven van de monteur makkelijker te maken.
Was opzich heel makkelijk opgebouwd en wel een beetje vergelijkbaar met de latere 12NC servicenummers. A9 99x xx/* met xxx de categorie (940 voor luidsprekers dus) en * een nadere specificatie zoals een weerstandswaarde of het type luidspreker.
Om administratieve wildgroei te voorkomen werden tot de invoering van de 12NC voor niet universeel gebruikte artikelen vaak wel gewoon de fabriekscodes gebruikt die Ruud hierboven al noemde (codes die met o.a. AE, WT, JW, A3 begonnen).
Pas bij invoering van de 12NC werden er uitsluitend nog servicenummers gebruikt. Voorbeeld 4822 uuu vvvvv met hier uuu de categorie van het artikel en vvvvv een betekenisloos volgnumer binnen de categorie.
Zouden ze dat niet gedaan hebben dat had je inplaats van AE, WT, JW, A3 fabriekscodes in de documentatie aangetroffen die met respectievelijk 3104, 3103, 4322, 3122 begonnen. Leuker voor de historici maar best wel onoverzichtelijk voor de reparateur. Pas rond 2000 zijn de 4822-nummers uitgefaseerd (te kostbaar om in stand te houden wellicht) en kwam je daadwerkelijk dit soort 12NC's tegen in de documentatie. Voor de overgebleven serviceartikelen zoals onderdelen van ingekochte apparaten werden toen de 9965-nummers ingevoerd.
Was al genoemd.
Die lezing zal er wel een keer van komen
Op dit moment is het 12NC-systeem door analyse van veel verzamelde nummers en het aaneenplakken van stukken en stukjes door vriendelijke mensen toegespeelde informatie, voor mij wel doorzichtiger dan het oude codenummersysteem. Doorzichtig, maar vanwege de omvang absoluut niet makkelijk uit te leggen als samenhangend geheel. Voorlopig dus steeds uitleg van relevante stukjes daar waar er vraag naar is.
De doorzichtigheid komt natuurlijk ook door de intentie van Philips begin jaren '60 om alle ad-hoc groei in 1 klap kwijt te raken en een mooie doordachte structuur neer te zetten die bovendien goed aansloot bij hun bedrijfsstructuur (meerdimensionale matrixorganisatie). Dat is ze redelijk gelukt; de eerste ongeveer 30 jaar zit er volgens mij geen rare wildgroei in en werd er ook niet of nauwelijks met de regels gebroken al is er de laatste 20 jaar wel een neergaande lijn te zien.
Het oude systeem is in de ruwweg 40 jaar dat het leefde veel organischer en minder ordelijk gegroeid, met de grootste evolutie al in de eerste paar jaar: van vermoedelijk 1-cijferige (!) codenummers (de eerste 9 anyway - tot nu toe alleen nummer 1 gevonden) naar een min of meer vast formaat xx xxx xx.x. Ik heb wel een paar theorieën over die periode maar nog niets concreets. Eigenlijk moet ik RUWWEG en VERMOEDELIJK met hoofdletters schrijven, nogal een hoog speculaasgehalte Alle informatie ook daarover is welkom maar ik heb er nog nooit eerder iemand over zien schrijven helaas dus ik vrees het ergste.
Rond 2000 zijn de service afdelingen afgestoten dus hoefde Philips ook geen service meer verlenen en konden die 12Nc ook verdwijnen.
Sommige ex Philips componenten fabrieken hanteren soms de 12NC nog.
Kijk maar een aan de binnenkant van de deur van een Ikea magnetron oven staat
het 12NC codenummer in van de magnetron (fabrikaat Toshiba) .
Groeten. Harm
Hallo Maarten,
er schiet mij te binnen dat ik in 1957 nieuwe Philips schakelaar olie moest
bestellen in Eindhoven.
Dat rode spul (ik heb nog een beetje) in een klein flesje met een zwarte dop.
wanneer ik mij goed herinner was het bestelnummer A9 999 99/09.
Misschien nog negentjes erbij of er af.
Maar ik vond het een fantastisch bestel nummer.
Overigens bestelden we ook wel eens boutjes voor de oude 2-kops Philishave.
Niet bij Philips zelf maar bij 1 van de fabrikanten die ook voor Philips produceerden.
Voor kleine aantallen was dat goedkoper dan bij Philips zelf bestellen.
ruud PA0ROJ
Ruud,
In 2012 was het nog /01 dat olie potje
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=114779
Maarten,
Dan nog de ons bekende Philips service boekjes wordt ook verwezen naar een
uitgebreider Philips boek.
een catalogus beginnend met EPxxxx
bv in 1963 pocketboekje
NTC -> for detailed information and full type-range see catalog sheet EP1510
Class-II Pin-up ceramic capacitors type C322.../...)
see catalog sheet EP2309
Boekje onderdelen 1962-63 te zien
Connecting and fixing materials.
Round-head screws
999/2x5 lengte 5mm diam. 2mm
Dus een A9 999/2x5
Dus dat eerste nummer denk zoeken in de mechanische hoek.
Klopt dan ook met Ruud zijn olie potje.
en ik vind bv tv 21tx143A de weerstanden:
R71 A9 999 00/56K (56 kOhm)
R69 A9 999 00/68K (68 k Ohm)
In de 17XT100A
R92 2200 Ohm A9 999 01/2K2
Ja inderdaad, veranderingen in de bedrijfsstructuur zie je op die manier meteen in de codenummers terug. Afdeling dicht, nummers weg.
Toshiba? Ik neem aan dat je Whirlpool bedoelt, of heb ik wat gemist (altijd mogelijk)? Die gebruiken inderdaad nog commerciele 12NC's die in het Philipssysteem passen, beginnend met 85. Zij noemen het servicenummers omdat je die moet gebruiken inplaats van het typenummer (een gewoon Whirlpool typenummer kan op wel meer dan 10 subtiel verschillende apparaten en uitvoeringen slaan).
Op de gebruiksaanwijzingen en dergelijke van Whirlpool begint het correcte nummergebruik wel langzaam af te glijden. Daar kom je tegenwoordig ineens nummers die met 40 beginnen, inplaats van de vertrouwde 46 en 50 zoals door Philips ooit uitgedeeld.
En misschien in het echt wel A9 999 99/99 de werkelijkheid is immers altijd vreemder dan wat je kunt verzinnen.
In veel systemen heeft de 9 toch een soort magische betekenis en in de Philips codenummers dus ook. Zo is de reeks 3122 99x xxxxx eigenlijk gewoon een nieuwe naam voor A3 xxx xx.x voor onderdelen die om een of andere reden geen nieuw nummer nodig hadden maar administratief toch echt mee moesten in het nieuwe systeem.
Philips, later Whirlpool magnetron ovens werden in Zweden gemaakt en daar zaten Toshiba magnetrons in en die hadden een 12NC servicenummer
Ah dankjewel, duidelijk. Alleen dat nummer heb ik nog nooit op de servicesticker onder de deur zien staan, vandaar mijn verwarring. De stickers die ik ken hebben alleen de commerciële 12NC erop staan die met 85 begint en het serienummer dat sterk lijkt op de serienummers zoals Philips die gebruikte.
Ik zie opeens het hoofd van de man achter de balie van de Philips technische
dienst weer voor me zeggende "Zonder nummer kunnen we niets!"
Henk
Hallo Maurice,
Tja, betrapt op een "foutje".
Jouw geheugen is klaarblijkelijk beter dan dat van mij.
Of voortschrijdend en groeiend inzicht bij mij
Maar goed, na nu wat meer thuis in de Philips "nummering" historie neig ik
toch meer naar een 9 op het einde.
Óf ......
Het flesje heb ik nog, gebruik ik soms nog wel.
Hoewel ik mij afvraag of die olie "nog goed" is.
Een aantal oliën en vetten verouderen en veranderen van structuur.
Maar dat is een ander onderwerp.
ruud PA0ROJ
Dat klopt inderdaad, Maurice. Dit zijn de componenten die elektrisch nog wel eens willen falen.
Ruud vroeg om een lijst met mechanische onderdelen, en die staan in dit boekje (pag 93 e.v.) Weliswaar niet zo uitgebreid, maar je kan er wel het e.e.a. in terug vinden voor de meest gebruikte mechanische onderdelen.
Een veertje voor een schaalkoord (pag 164)staat erin, maar een specifiek onderdeel voor één type apparaat niet.
Gr. Paul
Ik was inderdaad alleen op zoek naar een lijst waarin ik de gegevens van de
mechanische onderdelen kon terug vinden aan de hand van de gegeven Philips nummers.
Specifiek ging het om de gegevens van boutjes en opsluit ringen/C-ringen (circlips).
Ik ben weer een beetje de tape recorder wereld ingedoken en merk dat in de loop van de tijd er door "technici" vernieuwingen zijn uitgevoerd.
Een M2,6 boutje in een M2,5 gat geschroefd of een te losse opsluitring geplaatst.
Ook merkte ik dat in licentie gebouwde apparatuur soms engelse/amerikaanse maat-uitvoeringen worden toegepast.
Past een metrisch boutje dus net even niet.
Maar ik heb inmiddels weer een boel kennis opgedaan.
Ook oude en vergeten kennis is na meer dan 50 jaar weer boven komen drijven.
Het viel mij op dat in "buitenlandse" Service Information documentatie vaak wel
aanvullende technische gegevens worden vermeld.
Als voorbeeld een Engelse EL3585 documentatie waarin wel extra gegevens worden vermeld.
Zie foto.
Let op de benaming voor een metrisch boutje met platte kop "Cheese head screw".
Helaas komen die nummers weer niet overeen met de "Nederlandse" documentatie.
Buiten dit onderwerp
In die Engelse documentatie vond ik tussen mijn boeken een technisch Nederlands-Engels woordenboek wat in eigen beheer door Philips is gedrukt.
Het is gedrukt door de
Centrale Repro Licht
Philips Eindhoven
1 februari 1985
Dit vertaal woordenboek (600 Bladzijden) bestaat uit meer dan 30 000 technische omschrijvingen/benamingen.
Was bedoeld voor het vertalen van Nederlandse (technische.elctronische) documentatie naar het Engels.
ruud PA0ROJ
Ruud,
Geheugen... toevallig tikte ik juiste in en bij zoeken kwam toevallig
jouw post bovenwater.
Was wel benieuwd omdat dergelijke vloeistoffen codes ik nog niet tegen gekomen was in boekjes.
Volgens mij wist Philips het zelf ook niet meer...
Daarvoor bewijs gevonden in service boek 1987 Philips
Lijst luidsprekers bestel codes tov typenummer.
Staat vol met gaten.
Type wel bekend bestel nummer niet.
De inleidende tekst "Omcoderings- en vervangingstype-overzicht"
-zover mogelijk de bestelnummers vermeld-.....
Klopt dus dat ze het zelf niet meer wisten.
En misschien in het echt wel A9 999 99/99
de werkelijkheid is immers altijd vreemder dan wat je kunt verzinnen.
Maarten,
Tussen de stapel boekjes ligt nog een Philips Service mapje, formaat A5, helaas zonder datum of codenummer en losbladig. Waarschijnlijk is het halverwege de 50-er jaren uitgegeven.
Daarin komt op bladzijde Z11 de artikelcode A9 999 99/xx voor. Dat is een kist met allemaal boutjes, moertjes en ringetjes.
In deze kist zit een M2,6 x 15 cylinderkopschroef ( Cheese head ) onder art.no.: A9 999 99/2,6 x 15. Als je dat bestelde, kreeg je er gelijk 200 van.
Deze reeks begint bij 99/2 x5 en eindigde op 99/6 x 30.
Wellicht is het flesje onder A9 999 99/99 als borglak voor schroefdraad uitgegeven, het is tenslotte rood van kleur ; Gods wegen en die van Philips zijn vaak duister en ondoorgrondelijk.....
Gr. Paul
Leuke informatie, dankje!
Ik hoop niet dat ik vanwege het bestuderen van die ondoorgrondelijke wegen een theoloog ben, ik noem mezelf toch liever numeroloog maar dan wel in een zo letterlijk mogelijke betekenis
Dit zijn 4822-servicenummers. Die moeten ze geweten hebben, zeker in 1987 toen die afdeling nog in optima forma draaide.
Het zou opzich wel kunnen dat niet elke luidspreker een servicenummer heeft gehad, al werden die op enig moment wel voor losse verkopen gebruikt. Luidsprekers die geen servicenummer hadden, moeten een 24ww 25x yyyzy nummer gehad hebben, en dat was op zijn minst in Dendermonde of in het centrale archief wel bekend. In principe staat elke 12NC die ooit is uitgegeven, behalve die met 82 beginnen, wel centraal in de computer. Nu misschien niet meer helemaal maar in 1987 zou dat nog wel het geval moeten zijn geweest, onder andere omdat er een verjaringstermijn van 25 jaar aan werd meegegeven en het systeem in 1987 nog niet eens 25 jaar oud was.
Kan natuurlijk ook dat de samensteller van het boekje lui was, of ergens tegen bureaucratie aanliep.
Die M2,6 is ook een rare maat, M2,5 is de standaard. Je zou haast zeggen M2,54 om naar Engelse maten te kijken 0.1".
Overigens, dat verschillende maatstelsels door elkaar gebruikt werden, is ook op oude Volvo's van toepassing.
Zweden was, met zoals België, een op de Amerikaanse automarkt gericht. Die auto's waren uiteraard met UNC en UNF bouten in elkaar geschroefd. Logisch is dat Volvo dat ook deed.
Het elektrische deel van de Volvo werd door Bosch geleverd. Dat zit met metrische bouten en moeren in elkaar (startmotor, dynamo). De carburateur tenslotte is puur Brits, van SU (Skinner United). Dat zijn van die carburateurs met een zuiger met daaraan een naald. Afhankelijk van de onderdruk in het inlaatspruitstuk neemt de naald een bepaalde positie in en wordt de hoeveelheid brandstof geregeld. In iedere Engelse auto, van Jaguar tot Mini zit er minstens één in. Als je daar aan sleutelt heb je Engelse maten daarvoor (BSF en BSW). Net een tikkeltje anders dan de Amerikaanse maten....de ene 1/2" is de andere 1/2" niet.
Zo heb je een gereedschapskist vol maten maar wel passend.
Gr. Paul
M2,6 kom je nog steeds wel tegen. Interessant idee dat dat misschien van een duimse maat komt al denk ik niet dat je M2,54 en M2,6 straffeloos doorelkaar zou kunnen gebruiken als eerstgenoemde bestond.
In computers kom je ook nog steeds een mix tegen van M3 en UNC5/32 al hebben die dan wel dezelfde metrische+kruis kop.