Transistorradio (Gezocht)

door Hans Sandmann @, 06-06-2017, 21:40 (2967 dagen geleden)

Ik ben in het bezit van inmiddels 4 Philips radio's van het type L2F40T, waarvan de laatste aanwinst het helaas niet doet. Een van de NVHR leden waar ik naar toe ga als er een radio niet speelt, dacht dat het aan de oscillator zou kunnen liggen, en mogelijk mede aan de kanaalkiezer die inwendig misschien niet schakelt. Daarom is mijn vraag is er misschien iemand, die deze 2 onderdeeltjes heeft, of wellicht een sloopradio. Verder mist er bij twee het Philipslogo boven de schakelaar, en eentje mist het Philipslogo linksonder. Ik zou ze heel graag weer origineel willen krijgen. Wie kan me helpen? Zie foto's

Transistorradio

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 06-06-2017, 21:56 (2967 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Ik ben in het bezit van inmiddels 4 Philips radio's van het type L2F40T, waarvan de laatste aanwinst het helaas niet doet. Een van de NVHR leden waar ik naar toe ga als er een radio niet speelt, dacht dat het aan de oscillator zou kunnen liggen, en mogelijk mede aan de kanaalkiezer die inwendig misschien niet schakelt. Daarom is mijn vraag is er misschien iemand, die deze 2 onderdeeltjes heeft, of wellicht een sloopradio. Verder mist er bij twee het Philipslogo boven de schakelaar, en eentje mist het Philipslogo linksonder. Ik zou ze heel graag weer origineel willen krijgen. Wie kan me helpen? Zie foto's

[image][image]

--
Nuntius Transmittendus !

Transistorradio

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2017, 07:44 (2967 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Het is een radio met midden en lange golf. Zelfs met de meest eenvoudige oscilloscoop kun je direct zien of de oscillator werkt en ook nog ongeveer op welke frequentie.
Met een tweede radio kan dat ook nog. Stem af in de buurt van 600KHz, de oscillator zit dan op 452KHz hoger en die moet je dan terugvinden op de tweede ontvanger.

Transistorradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2017, 11:10 (2967 dagen geleden) @ Hans Sandmann

Met de kanaalkiezer bedoel je waarschwijnlijk de bandschakelaar. Dat is een enkel onderdeel en met wat moeite vervangbaar, maar misschien kun je als hij slecht is, volstaan met sprayen met Tuner 600 (schakelaar eerst demonteren, en NOOIT kontaktspray gebruiken).

De oscillator is geen los te vervangen unit maar bestaat uit meerdere onderdelen. Als jou favoriete NVHR-lid het troubleshooten in dit geval niet aandurft zouden jullie samen naar een reparatiemiddag van de NVHR kunnen gaan of hulp inroepen van een ander lid dat daar meer ervaring mee heeft.

Transistorradio

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 07-06-2017, 12:20 (2966 dagen geleden) @ Hans Sandmann

De L2F40T is een eenvoudige super met en zelfoscillerende mengtrap. Het oscillatordeel bestaat behalve uit T1, uit L5, C4 en C9. Doordat T1 zowel met de antenne ingang als met de oscillator en het MF-filter verbonden is, zullen zowel oscillatorsignaal als mengproducten zwakjes op de antenne ingang waarneembaar zijn. Dit geldt ook voor de ferrietantenne. Vandaar dat je met een andere radio deze signalen terug kunt vinden zoals Soundman2 al beschreef. Aangezien je ook goed werkende radio's van hetzelfde type hebt, kun je al snel vinden of de oscillator al dan niet werkt. Ook andere fouten zijn bij zo'n "vergelijkend warenonderzoek" dikwijls snel te vinden. Voor het meten aan deze schakelingen heb je een - hoogohmige - voltmeter nodig. Een signaalzoeker is eigenlijk ook onmisbaar. Voor deze toepassing beter dan een oscilloscoop.

petrus bitbyter

Transistorradio

door Hans Sandmann @, 07-06-2017, 14:13 (2966 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Beste berichtgevers.

Ik zal al deze oplossingen ook even melden aan mijn techneut, en kijken wat te doen. Er komt trouwens net een reparatie dag aan.....

Ik heb het testje met een 2e radio geprobeerd en ook met andere radio's die het wel doen maar ik krijg geen signaal op de 2e radio op 602 kHz (digitale radio). Ik heb hier nog geen kaas van gegeten, maar allemaal bedankt voor de hulp. Hans.

Transistorradio

door soundman2 @, Wouw, 07-06-2017, 14:41 (2966 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Voor deze toepassing beter dan een oscilloscoop.

Tja, daar denk ik toch anders over.
De scope is voor mij toch wel een universeel meetinstrument.
Spanning meten, zowel DC als AC en dat ook gelijktijdig.
frequentie meten (Niet heel erg nauwkeurig)
Signaal present meter
Signaal beoordeling
Uiteraard heb ik ook gewone standaard meetapparaten,
waaronder natuurlijk ook een signaaltracer, maar die wordt veel minder gebruikt als de scope.

Transistorradio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 07-06-2017, 15:44 (2966 dagen geleden) @ Hans Sandmann
Gewijzigd door Hugo Sneyers, 07-06-2017, 15:46

Ik heb het testje met een 2e radio geprobeerd en ook met andere radio's die het wel doen maar ik krijg geen signaal op de 2e radio op 602 kHz (digitale radio). Ik heb hier nog geen kaas van gegeten, maar allemaal bedankt voor de hulp. Hans.

Hallo Hans .... dat heb je verkeerd begrepen, de radio die je wil controleren op werking van de oscillator moet je afstemmen rond de 600 KHz en de radio waarop je het signaal dan te horen krijgt moet je 452 KHz hoger afstemmen, dus 600 + 452 = 1052 KHz.
Dus op 1052 KHz zou je het oscillatorsignaal van de eerste radio moeten horen.

Groeten .... Hugo Sneyers

Transistorradio

door Hans Sandmann @, 07-06-2017, 19:51 (2966 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Beste Hugo,

Ik ben pas net met de techniek van transistorradio's bezig doordat ik sinds ongeveer 1 jaar bepaalde transistor radiomodellen verzamel. En ik ben ook pas sinds januari lid van de NVHR. Maar ik leer mede daardoor ook steeds meer en zeker ook door de uitleg tijdens de eerdere reparaties die op de diverse radio's gedaan zijn waar ik zelf bij was.

Maar door uw simpele en duidelijke uitleg kon ik het testje even opnieuw proberen, en nu klopte het testen van de oscillator wel. Met een goede radio hoor je hem inderdaad op die 1053 kHz piepen.

En dat is een prima tip, zeker voor als je nog geen testapparatuur hebt. Ik heb dat daarna ook met de(vermoedelijk)defecte radio getest en inderdaad hier was dus geen signaal te horen.......

Ik hoorde dat piepen heel vroeger ook altijd bij 2 radio's nooit geweten dat dat de oscillator was, die dat deed, heel handig om te weten, weer wat geleerd.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Transistorradio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07-06-2017, 19:57 (2966 dagen geleden) @ soundman2

Natuurlijk zegt een scope meer, maar bij gebrek aan de nodige meetapparatuur is een tweede radio ernaast om de werking van de oscillator te testen best handig. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Transistorradio

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 07-06-2017, 20:39 (2966 dagen geleden) @ soundman2

Ik zou m'n scoop niet graag missen. Toch heb ik in radio's liever een signaal zoeker. Kun je met je ogen zien waar je meetpen zit en met je oren horen wat daar te beleven is. Vooral gestoorde signalen zijn soms veelzeggend. Maar wat voor mij geldt, hoeft voor een ander natuurlijk niet op te gaan.

Voor een beginner is een bijkomend voordeel dat een signaalzoeker betaalbaarder is en met minder kennis te gebruiken. Voor de OP nuttig, voor ons van minder belang.

petrus bitbyter

Transistorradio

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2017, 09:26 (2966 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Natuurlijk zegt een scope meer, maar bij gebrek aan de nodige meetapparatuur is een tweede radio ernaast om de werking van de oscillator te testen best handig. ;-)

Groeten,
Paul

Zoals ik in mijn eerste bijdrage al aangaf.

Transistorradio

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2017, 09:31 (2966 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Ik zou m'n scoop niet graag missen. Toch heb ik in radio's liever een signaal zoeker. Kun je met je ogen zien waar je meetpen zit en met je oren horen wat daar te beleven is. Vooral gestoorde signalen zijn soms veelzeggend. Maar wat voor mij geldt, hoeft voor een ander natuurlijk niet op te gaan.

Voor een beginner is een bijkomend voordeel dat een signaalzoeker betaalbaarder is en met minder kennis te gebruiken. Voor de OP nuttig, voor ons van minder belang.

petrus bitbyter

Klopt vrij aardig wat je hier aan geeft,
Het aanbod van signaaltracers lijkt echter veel kleiner te zijn dan van oscilloscopen. Veel van die kijkdozen staan ergens op een plank stof te happen misschien omdat de veelzijdigheid niet begrepen wordt.
Op de meetprobe zit bij mij vaak zo'n geïsoleerd uitschuifhaakje, hetgeen de kans op sluitingen etc. een stuk kleiner maakt