Mooi Elektuur bouwpakket was dat... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2020, 22:05 (1662 dagen geleden)

onder andere deze single fase naar 3 fase traploze toerental regeling van Elektuur.

Ik heb deze gebouwd in 1996 geloof ik en is in gebruik voor mijn draaibank.

4 functie schakelaars,

1 langzaam links om draaiend opkomen naar volle snelheid / geremde stop
2 langzaam rechts om draaiend opkomen naar volle snelheid / geremde stop
3 traploos variabel regelbaar links om draaiend naar volle snelheid
4 traploos variabel regelbaar rechts om draaiend naar volle snelheid

Regeling via 10 slagen potmeter.

[image]

Ik maakte hem pas open na meer dan 20 jaar om aan een vriend te laten zien en is toch wel een indrukwekkend stukje elektronica voor zo iets “simpels” ik weet niet hoe iets dergelijks er uit ziet techniek anno 2020.

Waren mooie printen ook van Elektuur trouwens.

Zomaar.

Hans,
;-)

--
Hans van Kampen

Mooi Elektuur bouwpakket was dat...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-12-2020, 23:08 (1662 dagen geleden) @ Hans van Kampen

HAns,
Heb je destijds met zorg gebouwd.
Mag ook eens gezegd worden.

Printen Elektuur inderdaad altijd keurig, mag ook wel voor dat geld.
Moet ook overzichtelijk zijn, blijven vaak soort studie objecten en bedoeld
voor de zelfbouwer.
Het kan compacter, ook toen.
Echter is mede bedoeld om montage thuis makkelijk te houden.
Zie hoe keurig alles is opgesteld.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2020, 23:23 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice,

Ik heb er altijd veel plezier aan beleefd het bouwen van Elektuur pakketten. Vond na het bestellen van de print(en) het altijd een leuke bezigheid ook de componenten bij elkaar te krijgen wat zonder internet ook niet altijd even makkelijk was.

Er draait momenteel iedere dag een DCF-77 klok die ik in 1983 heb gebouwd. De EPROM die mank was geworden na zoveel tijd heeft iemand mij aan geholpen hier 2 jaar geleden. Er zit ook een oude vertrouwde 6502 microprocessor in die ook in de COMMODORE huiscomputer zat.

Ook o.a ooit een teletekst decoder gebouwd met vier dure IC’s uit de SAA serie.

Later bij DIL in Rotterdam wel eens een compleet pakket gekocht die zijzelf samen stelde, wat een tijden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Oldtimer @, Oegstgeest, 31-12-2020, 00:09 (1662 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er zit ook een oude vertrouwde 6502 microprocessor in die ook in de COMMODORE huiscomputer zat.

Als je het over de Commodore C64 hebt: daar zit geen 6502 in maar een 6510.

Willem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-12-2020, 09:03 (1661 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik had een Commodore C-16 met nog maar 16 Kb geheugen (!)

Was een kast met monochroom groene monitor en daar zat een 6502 in.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-12-2020, 10:14 (1661 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,

Mooi stukje werk! :-) Nu ben ik ook benieuwd hoe hij er aan de buitenkant uit ziet.

Er zit ook een oude vertrouwde 6502 microprocessor in die ook in de COMMODORE huiscomputer zat.

Grappig, ik heb hier nog een Elektuur Junior computer welke ook de 6502 heeft.
Staat met koeienletters op dat hij compatibel is met de KIM1. Binnenkort maar eens
op marktplaats gaan zetten... Ik heb teveel spul :-D

Groeten, Roland

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-12-2020, 16:11 (1661 dagen geleden) @ Roland Huisman

Je moet soms gaan ruimen Roland. De junior computer heb ik ook ooit gehad, idd ook een 6502. Staat nu in een vitrine in Rotterdam bij Correct als ie niet is verkocht maar ik denk het niet.

Hier de foto’s van converter.

[image]

[image]

Fijne jaarwisseling.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 02-01-2021, 08:21 (1659 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door humfred, 02-01-2021, 08:41

Keurig gebouwd. Ziet er netjes uit.
Ik zie één schoonheidsfoutje op de foto. En wel dat je de randaarde hebt doorgelust van klem naar klem. Volgens voorschrift is dat niet toegestaan.
Geen reden om er in te gaan "verbouwen". :-D

ik weet niet hoe iets dergelijks er uit ziet techniek anno 2020.

ABB is één van de fabrikanten van deze "Drives" zoals ze tegenwoordig heten.
Of op z´n Duits: "Frequenzumrichter".

https://new.abb.com/drives

Het zijn hele nuttige schakelingen die ook stroom uit kunnen sparen. Vanwege eventuele harmonischen op de leidingen is niet iedere motor er geschikt voor en moet de stroomkabel naar de motor afgeschermd zijn.
Ik heb er beroepsmatig veel mee de maken, vooral bij het gebruik van pompen voor het afkoelen van zender installaties.
Bij ABB in Heidelberg heb ik vorig jaar nog een week lang een training gehad over deze drives en vond het uiterst interessant.

door Dominic @, Breda, 02-01-2021, 13:24 (1659 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In de volksmond heet zo'n ding een drive ofwel een frequentieomvormer.
Leuk om te zien dat elektuur dit als bouwpakket uitbracht, op de MTS heb ik er ook ooit een gebouwd voor een 0,25kW motortje.

Al vanaf eind jaren 80 zijn ze volop op de markt, de laatste 20 jaar natuurlijk steeds compacter, zuiniger, betaalbaarder, betrouwbaarder en met tientallen opties.

Een dergelijke drive kost tegenwoordig kant en klaar zo'n 200 a 300 euro en is niet groter dan een pakje melk van 0,5 liter.

Bekende merken: Siemens, ABB, Control Techniques (emerson), Schneider, Danfoss, Allen Bradley.

Voorbeeldje van een monofase naar driefase 0,75kW omvormer van vandaag de dag:

[image]

[image]

Dominic

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 02-01-2021, 14:48 (1659 dagen geleden) @ Dominic

Ik ken alleen de drives van ABB en die gaan ook van 0,75 kW tot....2 MegaWatt.
Met die zware 2 MegaWatt drive hebben ze de motoren aangedreven die de SpaceShuttle uit de service-hangar gereden heeft.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-01-2021, 17:36 (1659 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Hans van Kampen, 02-01-2021, 17:39

'' Keurig gebouwd. Ziet er netjes uit. ''

Dank je Humfred.

'' Ik zie één schoonheidsfoutje op de foto. En wel dat je de randaarde hebt doorgelust van klem naar klem. Volgens voorschrift is dat niet toegestaan. ''

Ik heb gebouwd volgens ELEKTUUR aanwijzing dus zal aarde ook wel zo voor geschreven zijn;-)

Je had het over ABB

Ik heb pas nog youtube filmpjes zitten kijken over een walk through door een hoog spannings grondstation en daar zag je van die meer dan mans hoge olie gekoelde transformatoren met het merk ABB er op naast je ook wel SIEMENS tegen komt, indrukwekkend allemaal maar dit terzijde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-01-2021, 18:24 (1659 dagen geleden) @ Dominic

Bij mij heet deze "DigiStart" (rechts onder op de foto)
Bestuurbare 3 fase 380V frequentie omvormer.
Gebruik hem om een Elektromotor van de luchtcompressor op te starten en een Luchtklep aan te sturen. Aggregaat,dieselmotor met dynamo, gaat anders door zijn hoeven
als de motor direct gestart wordt, ondanks bv ster/driehoek, trekt ie het niet.

Kan de opstart in tijd en toeren regelen(frequentie loopt langzaam op, dus toeren)
Daarnaast geef ik in Max 6A.Ook geef ik aan hoe lang die opstart tijd is.
Bij opstarten van de motor, ongeacht wat er gebeurd, de motor is begrenst tot 6A
Is de opstart cyclus gereed en draait motor op volle roeren,
gaat er luchtklep dicht, betreft een 20Bar Luchtcompressor en als die
flessen bv al op 12Bar staan hoeft bij opstart de compressor niet tegen die druk in te pompen.Ik heb 20 Bar nodig om die hoofdmotor in beweging te krijgen.

Je zou ook diverse andere instellingen in kunnen geven, volledig Micro gestuurd.
[image]

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 03-01-2021, 12:30 (1658 dagen geleden) @ Maurice

Hier nog een filmpje dat duidelijk uitlegt hoe zo´n drive werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=cap0baKxnwc&feature=youtu.be

door Dominic @, Breda, 03-01-2021, 13:57 (1658 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door Dominic, 03-01-2021, 14:05

De ABB's heb ik zelf ook veelvuldig mee gewerkt. Van de eenvoudige 5,5kW drivejes tot watergekoelde 2MW AC.

Hier een voorbeeldje van een van de twee 3,25MW DCS600 gelijkspanningsdrives die wij in gebruik hadden. Luchtgekoeld overigens. Totale asvermogen van beide gekoppelde DC machines lag rond de 9000PK.

[image]

Overigens was deze opstelling met dichte kasten niet zo indrukwekkend als de BBC gestuurde kwikdampgelijkrichters die er eerder stonden.

Dominic

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-01-2021, 14:03 (1658 dagen geleden) @ Dominic

Hier een voorbeeldje van een van de twee 3,25MW DCS600 drives die wij in gebruik hadden. Luchtgekoeld overigens. Totale asvermogen van beide gekoppelde DC machines lag rond de 9000PK.

dikke DC motoren? dat is dan geen frequentieomvormer, maar een gestuurde gelijkrichter. staalwalserij?

Overigens was deze opstelling met dichte kasten niet zo indrukwekkend als de BBC gestuurde kwikdampgelijkrichters die er eerder stonden.

zaten waarschijnlijk ook thyratrons in. werden veelvuldig gebruikt voor toerental regeling heel grote motoren. die motoren waren toen wel DC types, soms zo groot als een huis. oa ACEC bouwde dat soort motoren.

door Dominic @, Breda, 03-01-2021, 14:08 (1658 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Dominic, 03-01-2021, 14:15

De kleinere DC installaties hadden een sturing met thyratrons. De grotere hadden een hybride oplossing van BBC met halfgeleiders als sturing van de kwikdampers.

Het geheel werd aangestuurd via een analoge rekenunit die deels ook DTL logica in germanium bezat. In 1965 werd de installatie operationeel, destijds de modernste staalwalserij in Europa.

In 2005 is alles omgebouwd naar een PLC en moderne DC omvormers.

Dominic

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 03-01-2021, 14:33 (1658 dagen geleden) @ Maurice

Loopt daar een water of gas leiding parallel door dat vertikale kabelkanaal?
De schrik slaat me om mijn hart....:-D :-D :-D

door Peter1952 @, Almere, 03-01-2021, 15:11 (1658 dagen geleden) @ humfred

Ach dit is nog maar een dun buisje, waarschijnsel verwarming, met een las boven de kast, lekker link.
In een Hotel in Rotterdam was door mijn werkgever een electrische installatie geplaatst waarboven een hogedruk waterleiding liep met een las precies boven onze installatie. Doorsnede van de buis was 10 cm. Toen de zaak onder druk gezet werd, begaf de las het en stond onze kast in een mum van tijd vol met water.

Er staat ook ergens een filmpje op YouTube waarbij de sprinklers afgaan precies boven enkele installatiekasten.

Groeten,
Peter

door Johan TEAC @, Steenbergen, 17-02-2021, 19:19 (1613 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik werk veel met VFR's vaak van danfoss die waren goed van kwaliteit maar worden tegenwoordig ook gewoon in china gemaakt dus ook niets meer waard.

ik heb zelf nog een oude Danfoss draaiend sinds 2000 toen al 2de hands uit een fabriek meegenomen.

tegenwoordig is het een processor met een B6 mutator en en 3 fasen GTO of transistor/fet.

heel vaak branden bij die dingen de 24v voedingen eruit dan blijven ze op 3fase voeding gewoon werken maar zodra de 3 fasen eraf gehaald wordt zijn ze dood.

mooi gebouwd ben er zuinig op

MVG Johan