hoe met scoop aan de LIFE kant meten (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2021, 18:53 (1539 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 04-04-2021, 18:55

Je probeert het niet-gebruik van een scheidingstrafo te promoten. Hoe zou een beveiliging moeten aanspreken als er niets mis is?.
Als je in je werkkamer twee vingers in de wandkontaktdoos steekt en er is verder geen weg naar aarde, doordat je bijv. vloerbedekking of zeil in de ruimte hebt liggen, dan vindt de aardlekschakelaar dat prima en geeft je gewoon de volle spanning en/of stroom, totdat je je vingers weghaalt of erger.

Met een scheidingstrafo is er nimmer een weg naar aarde en zal de beveiliging bij een eenzijdige aanraking uiteraard niet aanspreken. Het is niet anders als bij een een radio met een normale voedingstransformator. Pak je met twee handen de spanning aan, dan is dat net zo dodelijk als het gewoon aanraken van de netspanning.
Je dient je er altijd bewust van te zijn, dat je met hoge spanningen werkt.

Hoewel het nooit nodig is geweest, heb ik al heel lang een noodknop in mijn werkplaats.
Zou er iets ernstigs gebeuren, dan kan, als iemand dat tijdig ontdekt, met een druk op de knop de hele werkplaats (behalve de verlichting) spanningsloos maken.
Over het aansluiten en gebruik van scheidingstrafo's bestaan meerdere inzichten, die vaak te maken hebben met o.m. ARBO.
In mijn werkplaats is de secundaire winding van de trafo geheel vrij van aarde.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks