Processorboard LG televisie 42LE8500 (Toestel of techniek)

door Franks @, 06-11-2021, 14:58 (953 dagen geleden)
Gewijzigd door Franks, 06-11-2021, 15:23

Beste medeforummers,
Ik heb hier een LG televisie van mijn zoon staan waarvan het processorboard niet werkt. Het is een bekend probleem en vaak zijn het de solderingen onder de processor. Dat is soms op te lossen door het cpu board op een bepaalde temperatuur in de oven te leggen; dat heeft inderdaad één keer gewerkt maar daarna weer gestopt met werken. Die modules zijn niet meer verkrijgbaar, en de enige poging die ik nog wil ondernemen is de cpu te laten reballen (opnieuw solderen dus).
Kent een van jullie iemand die dat reballen zou kunnen doen?

Groet,
Frank

Processorboard LG televisie 42LE8500

door HM @, Hilversum, 06-11-2021, 16:58 (953 dagen geleden) @ Franks

Reballen is best wel veel werk, chip er netjes afhalen, print en chip schoonmaken, ballen aanbrengen en dan weer plaatsen met de kans dat het nog niet werkt.

Wat soms ook werkt en wat je zelf kunt doen als je een hete luchtstationnetje hebt is flink vloeimiddel aanbrengen, met hete lucht opwarmen en vloeimiddel weer aanvullen als dat weg is.
Soms zie je zo'n chip wat waggelen door de luchtstroming als hij helemaal warm is, dan weet je dat het tin in ieder geval vloeibaar is.
Laten afkoelen ( NOOIT aandrukken, dan maak je sluiting doordat de ballen worden platgeperst ).

Hete luchtstations zijn er al rond de 100 euro.

Processorboard LG televisie 42LE8500

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2021, 18:50 (953 dagen geleden) @ Franks

Ik weet dat er op circuitsonline een paar mensen zitten met de juiste apparatuur. Ze hebben daar naast het forum ook een advertentiesectie waar je ook om dat soort klusjes kunt vragen.

Wat jij hebt gedaan (rehotten) of wat hierboven al voorgesteld wordt (reflowen) verkleint wel de kans dat een reball volledig slaagt. Reflowen is dan wel iets beter, maar het in één keer goed doen, vergroot de kans van slagen.

Processorboard LG televisie 42LE8500

door Franks @, 06-11-2021, 23:43 (952 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt voor jullie reacties en tips heren. Ik ga er achteraan.
Groet,
Frank

powered by my little forum