Blaupunkt autoradio’s informatie gezocht (Algemeen)

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 10:34 (1277 dagen geleden)

Beste mensen,

ik heb nog 2 Blaupunkt autoradio’s die ik zou willen nakijken.
Van de bovenste ontbreekt mij elke informatie en vind enkel soortelijke toestellen maar met andere toetsen definities. BVB 2 x muzieknoten ipv 1 maal en een aan uit knop en nog andere combinaties.
Dit toestel werkt wel op FM maar niet op de andere golflengten. Een type of schema zou handig zijn.
De onderste is een Ludwigshaven Bonn 455. Hieraan is men ooit begonnen met draden los te maken maar waar ze oorspronkelijk aangesloten waren is bij sommige een raadsel. Het schema van een Ludwigshaven Bonn vind ik, maar de 455 is totaal anders van opbouw met 2 aparte printen. Een schema van dit type zou ook handig zijn.

[image]

MVG

François
Ps. Ik heb deze vraag ook op de buizenradioclub gesteld

Blaupunkt autoradio’s informatie gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2021, 11:17 (1277 dagen geleden) @ francois129

Bij Blaupunkt kan een type over meerdere, zelfs tientallen, modeljaren uitgespreid zijn. Je hebt de artikelcodes nodig om onderscheid te maken. Die staan er als het goed is duidelijk op, maar soms zijn de etiketten eraf.

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 11:37 (1277 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt Maarten,

Van de bovenste is er geen sticker meer.
De onderste wel, zie foto.

[image]

François

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2021, 12:33 (1277 dagen geleden) @ francois129

Zowel de letter H voor het serienummer als het stukje 36320 van het artikelnummer kunnen betekenis hebben om dit model te onderscheiden van de andere jaargangen. Als ik het uit m'n hoofd goed zeg, dan zou de 6 in 36320 moeten staan voor modeljaar 1976.

Het getal 455 staat vermoedelijk voor de middenfrequentie, dus voor welke regio hij bedoeld was.

door franc @, Loosbroek, 22-12-2021, 11:35 (1277 dagen geleden) @ francois129

Ooit zitten er bij dit soort autoradio’s een plug om hem te koppelen met een cassettespeler of een extra versterker voor bv in een touringcar.
Is het niet te zien of dit evt eraf geknipt is?(losse draden in de radio)
En vaak zit er op de plug een dopje met doorverbinding.
Dit geldt voornamelijk voor de onderste radio, de bovenste werkt immers al op FM.

Mvg Frank

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 11:44 (1277 dagen geleden) @ franc

Frank,

De stekkers die jij bedoeld zit op het printje, zie foto.
Het printje bevat, denk ik de voeding en de LF versterker.
Ik veronderstel dat de zwarte draad een massa verbinding zou kunnen zijn, de rode een spanningsdraad naar het ontvangstgedeelte en de groene misschien het geluidssignaal.
Dit is echt giswerk.

[image]

François

door franc @, Loosbroek, 22-12-2021, 12:18 (1277 dagen geleden) @ francois129

Hoi Francois,

Je ziet al aan de rode en zwarte draden wat het is.
Op de grote print zie je een plusje en een massateken, dus dat klopt wat je zegt.
Verder zal de groene draad idd het audiosignaal zijn.

Maar nu de aanwezige aansluiting; moet daar ook niet het dopje op met doorverbinding?

Als ik zo’n radio had deed ik het volgende;

Kijk even op de versterkerprint of er geen printspoor is doorgebrand.
Gebeurt regelmatig dat bij niet goed aansluiten of kortsluiting in het verleden er printsporen doorbranden, vooral massaverbindingen!
De radio doet het dan gewoon niet!

Als alles klopt verbind dan de zwarte draad naar de massa van de versterker(chassis).

Leg de groene draad via een extra C van 1uF aan de “hete” kant van de volumepotmeter.

Leg even een extra spanning aan op de rode draad, bv een verse 9V batterij.

Dan kun je alvast onderzoeken of er leven in de radio zit.
Desnoods leg je aan die potmeter een extern signaal aan van bv een CD speler, dan weet je immers zeker of je signaal hebt.
En tevens of de versterker werkt.

Zo zou ik dit gevalletje aanpakken.

Mvg Frank

door radiowizzard3 † @, Blerick, 22-12-2021, 13:04 (1277 dagen geleden) @ francois129

Hoi

Volgens mij klopt het wel dat hij alleen fm ontvangt.Als ik zo op de print kijk is het complete AM hf deel leeg.

Theo

--
Real radios have motors.

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 13:37 (1277 dagen geleden) @ radiowizzard3 †

Dat is degene die totaal niet werkt.
De andere is wel volledig bestikt.

François

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 12:18 (1277 dagen geleden) @ franc

Ben al een klein beetje verder met de Ludwigshaven.
Ik heb de radio gedemonteerd en de voeding/LF print er uit gehaald. Daar staat een T, + en NF op zoals op de ontvangstprint.
Ik kan deze print autonoom testen.
Nu nog graag info over de bovenste radio.

François

door franc @, Loosbroek, 22-12-2021, 12:21 (1277 dagen geleden) @ francois129

Oké Francois,

Mijn berichtje kruiste het uwe!
Maar je kunt zo verder gaan.
Mijn bericht vult eea aan.

De andere radio wordt wat lastiger, daar zien we nog te weinig van.
Maar daar zit alvast leven in!

Mvg Frank

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 12:28 (1277 dagen geleden) @ franc

Frank,

De MF is bij de bovenste 455KHz. Als ik dit aan de antenne ingang leg en hij staat op AM hoor ik het LF signaal dat er via mijn HF signaalgenerator aan leg zeer zwak. Kan normaal zijn.
Ik ga eens proberen uit te vinden waar de oscillator zit en kijken of die het doet.
Ik ga wel eerst verder met de andere, Deze is nu open in afwachting op onderdelen voor andere reparaties.
En dan komen de feestdagen en een paar dagen vakantie er nog aan.

Ik hou jullie op de hoogte.

François

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-12-2021, 09:45 (1276 dagen geleden) @ francois129

Gisteravond nog even de LF/voedingsprint getest. Deze werkt niet.
Voor het foutzoeken ga ik eerst even een paar draadjes solderen zodat ik op een gemakkelijke manier metingen kan doen.

Deze morgen even het ontvangstgedeelte aangesloten. Buiten een defect schaallampje werkt dit gedeelte.

Waarschijnlijk stopt het hier voor vandaag. Babysit taak roept! :-)

Ik kom terug.

François

door franc @, Loosbroek, 23-12-2021, 10:50 (1276 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door franc, 23-12-2021, 10:54

Hoi Francois,

Misschien moet er via de ronde aansluiting wel een doorverbinding worden gemaakt mocht er daar een dopje op horen.
Daar zit meestal een bruggetje in.

Heeft de versterker geen brandsporen?
Misschien kun je proberen een spanning aan te leggen aan de massa op de print en aan de plus van de grootste elko die normaal over de schakeling staat, dus niet de twee uitgangselko’s!!
Deze elko zit in de meeste autoradio’s maar zie hem bij uw radio niet aanwezig.
Dan zou ik de plus aanleggen aan het spoeltje met trafokerntje welke ik wel zie zitten.
En verstandig is om eerst een 12V lampje of zwaardere weerstand van ca 50 Ohm in serie te zetten om de stroom te begrenzen en te controleren of de versterker niet is kortgesloten.

Zo zou ik een voor mij onbekende situatie benaderen zonder evt schade aan de voeding aan te richten.

Mvg Frank

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-12-2021, 11:22 (1276 dagen geleden) @ franc

Frank,

De door de doorverbinding achteraan zit er op.
Het lampje zit op de andere print aangesloten.

Bedankt voor de tips

François

door franc @, Loosbroek, 23-12-2021, 11:45 (1276 dagen geleden) @ francois129

Hoi Francois,

Ik bedoel niet het lampje in de radio zelf maar een extern lampje in serie met je voeding om eea te beschermen tegen al te grote stromen.

Mvg Frank

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-12-2021, 11:58 (1276 dagen geleden) @ franc

Ha,verkeerd begrepen.

Bij mijn voeding kan ik ook een Stroombegrenzing instellen.

François

door franc @, Loosbroek, 23-12-2021, 12:00 (1276 dagen geleden) @ francois129

:)

door Armand @, België, 22-12-2021, 12:49 (1277 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Armand, 22-12-2021, 12:57

Beste mensen,

ik heb nog 2 Blaupunkt autoradio’s die ik zou willen nakijken.
Van de bovenste ontbreekt mij elke informatie en vind enkel soortelijke toestellen maar met andere toetsen definities. BVB 2 x muzieknoten ipv 1 maal en een aan uit knop en nog andere combinaties.
Dit toestel werkt wel op FM maar niet op de andere golflengten. Een type of schema zou handig zijn.

[image]

Ik herken de bovenste uit het "luchtgekoelde" wereldje van VW en Porsche.
Het is waarschijnlijk een Blaupunkt uit de Mannheim reeks van rond de jaren '70.
Schema is bij radiomuseum.org te vinden.
[image]
[image]

Groeten, Armand

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 12:58 (1277 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Bedankt,
Kan ik terug beginnen zoeken.

François

door Armand @, België, 22-12-2021, 13:03 (1277 dagen geleden) @ francois129
Gewijzigd door Armand, 22-12-2021, 13:05

François, hier een Mannheim uit de beginjaren '70 met schema.
https://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_mannheim_7631330_7631330.html

Groeten, Armand

door francois129 @, Aartselaar - België, 22-12-2021, 13:37 (1277 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Dank u

François