Muzikale dynamiek bij de radiozenders (Algemeen)

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 17-01-2022, 16:25 (1250 dagen geleden) @ Wolfgang

In de 60er jaren stoorde mij de vreselijke Audiocompressie bij de AFN (American Forces Network)op de mg. Het was een verademing als ie uit ging.

En zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Ik vond de audio compressie van de AFN geweldig, ben toen ook zelf een limiter/compressor gaan bouwen, maar dat prachtige "pompende" geluid kreeg ik er toch niet uit ;-) .

Ik ben alles behalve een klassieke muziek luisteraar. Ik ben een groot liefhebber van popmuziek, met name uit de jaren '60 en de vroege jaren '70 met veel jingles en commercials.

Toen rond de eeuw wisseling een aantal Radio London en RNI RSLs werden georganiseerd in de UK ben ik daar een aantal keren op bezoek geweest. Ik vond het geweldig om op de autoradio, op de middengolf, te luisteren naar die zenders, perfect gemoduleerd mbv een Optimod-AM, afgeregeld door Mike Barrington.

Naar muziek luisteren deed ik meestal in de auto (toen ik nog werkte was ik vaak op pad). Als ik dan eigen muziekcompilaties draaide, had ik die altijd eerst door een audio compressor/limiter gehaald. Ander klonk het te kaal, niet vol genoeg.

Al sinds geruime tijd luister ik amper naar de radio, teveel spraak, te weinig voor mij interessante muziek. Het "opgepepte" geluid, dat uit de Samsung TV komt, doet pijn aan m'n oren.

En zo hebben we allemaal onze irritaties en voorkeuren :)

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks