Zonneconverter warmte. (Algemeen)

door verbeek @, Zutphen, 13-03-2024, 22:51 (45 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door verbeek, 13-03-2024, 23:02

Dag Ben,

In de manual staat dat deze omvormer een Europees (meer realistischer) rendement heeft van 97,5%.
Nu weet ik niet wat het totaal vermogen van de zonnepanelen zijn, maar uitgaande van de 4kW van de omvormer zou er 100W in warmte omgezet worden.

Koeling is prima. De koelplaat omvat de gehele achterkant. Dan zou ik, als het mogelijk is, de koellucht/ventilator tussen de de datalogger en de zonnepaneel aansluitingen (de mc4-connectors) plaatsen. Zeg maar in het midden van de omvormer.

Heb je een mogelijkheid om een warmtebeeld van je omvormer te maken, dan kun je nog beter de hotspot van de omvormer in kaart brengen en daar de koeling op richten.

Houdt er rekening mee dat het een stoffige bedoening kan worden. Zelf had ik ooit drie ventilatoren met alu frame aan elkaar gekoppeld en aan de onderzijde gehangen. Dat was twee keer per jaar schoonmaken. Dat verbeterde door aan de onderzijde een afzuigkapfilter te plaatsen. Maar toch...

Als temperatuursensor ook een NTC, schakelingetje uit zo'n Philips EE1003 nagebouwd, op 9V met een extra BD power tor. Die ventilatoren werken ook goed op 9V, en maken dan niet zoveel herrie.

Gr. Paul


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum