Vroege PHILIPS kleuren camera (LDK-3 ?) (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 13:22 (359 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 19-05-2024, 13:23

Hallo forumvrienden,

Toch wel leuk, ik kwam in een boekje over kleurentelevisie zonder formules uit 1963 een afbeelding tegen met de tekst er onder: Een moderne kleurencamera

[image]

Aardig om te zien dat het vrijwel om een prototype gaat en wel van de LDK-3 alwaar in de beginjaren van de kleurentelevisie mee werd gewerkt. Zo is opvallend dat er nog geen lensbox aan zit maar een carrousel met verschillende lenzen maar toen in 1967 de kleurentelevisie startte zat er een lensbox op van Schneider kreuznach maar was voor deze prototype nog niet beschikbaar.

Let ook even op de plaats van de connector achter onderin aan de zijkant alwaar de polsdikke 98 aderige kabel op werd aan gesloten, die connector lijkt hier niet aanwezig evenals de zoom/focus control op de panbar. De camera staat hier op een tripod i.p.v. op een studiopedestal.

Zomaar even maar wel leuk om te zien deze foto uit 1963 toen de kleurentelevisie in ontwikkeling was.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vroege PHILIPS kleuren camera (LDK-3 ?)

door Marinus J @, 19-05-2024, 17:49 (359 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat mij opvalt Hans , dat dit hoogstwaarschijnlijk een lege kast is.
Dit omdat er ook geen kabelaansluiting aan zit .
De lens caroussel is volgens mij van een zwart/wit camera omdat de zoomlenzen
die gebruikt gingen worden nog in ontwikkeling waren.
De dacht ik eerste zoom lenzen kwamen uit Engeland.
Moet de fabrikanten namen opzoeken.
Op de bovenkant van de eerste prototypes met zoomlenzen zat een gele hanekam zoals wij die noemden.
Heb daar ook ergens nog foto's van.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 18:17 (359 dagen geleden) @ Marinus J

Ok, dank je René voor de info.

Inderdaad zou het een lege kast kunnen zijn. Philips was verder nog met de ontwikkeling bezig van deze studiocam en was er eerst een moke up van gemaakt waarvan deze foto waarschijnlijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 19-05-2024, 19:02 (359 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die dingen moesten voor elke uitzending nog geregistreerd worden. Dat komt op hetzelfde neer als convergentie bij een tv met een kleurenbeeldbuis in het begin, de drie kleuren patronen R, G en B precies op elkaar leggen.. Er was nog een specifiek verschil tussen de camera's voor De Amerikaanse markt. De kleppen aan de zijkant scharnierden in Europa aan de bovenzijde. De amerikanen vonden dat niet handig en daar zaten de scharnieren aan de onderzijde. Ze konden dan tijdens het (tijdrovende) registreren, de beker koffie daarop zetten.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 20:13 (359 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad was er voor iedere opname/uitzending een procedure van afregelen zowel aan de camera als aan de mans hoge CCU kast.

Inderdaad scharnierde de zijklep naar de bovenkant in tweeën gevouwen, heb ik wel eens gezien, je kon aan de linkerzijde mooi de drie plumbicon opnamebuizen zien met de afbuigunits er omheen met de (pre) video amplifiers en afbuig elektronica met hoogspanning unit.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door ruudam @, Utrecht, 19-05-2024, 22:24 (359 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Niet alleen voor opname of uitzending moest er afgeregeld worden, ook tijdens de uitzending, elk half uur.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-05-2024, 20:19 (359 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 19-05-2024, 20:23

Is de EL8521 met vraagteken, en Prototype voor de PC60 of wel LDK-1
EL 8521?? Prototype for PC60 series
1964
3 x 30mm. Plumbicons
Studio colour camera

We zien hier zelfde plaatje.

Dan zie ik alleen een Din plugje en als je goed kijkt in vakje er boven zien we een gat.

Het lijkt me sterk dat die kleine lensjes tbv kleur waren.
Ik denk tbv proto dat er een ZW camera in zit.
bv een LDH0050 of zo.
Deze hebben van die kleine lensjes en een din plug.

Mogelijk dat alleen de kast als Idee of het wat is werd gepresenteerd.
Ook de zwenkkop onder de camera vind ik wat aan de magere kant voor een grote zware kleuren camera.

[image]

door Marinus J @, 19-05-2024, 21:47 (359 dagen geleden) @ Maurice

DE eerste kleuren camera's hadden een hele ander CCU dan de LDK 3.
Kan me nog herinneren dat de meeste TV stations gelukkig waren als ze in de afregellade
sigarenas zagen liggen ,want dan waren ze door een collega van me afgeregeld en die stond in hoog aanzien bij de technici van de stations.
Dan waren ze tevreden.
Heb met de vroegere collega's daar vaak over moeten lachen.
Ja de goede oude tijd.
Hadden in die tijd ook twee kabels van de CCU naar de camera kop.
Moet nog ergens ook documentatie over hebben maar waar.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 23:02 (359 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 19-05-2024, 23:04

Mooi verhaal René, de goede oude tijd inderdaad dat er nog overal werd gerookt, zelfs op televisie voor de camera zag je een presentator soms roken i.p.v. de technici er achter maar dat terzijde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 19-05-2024, 21:59 (359 dagen geleden) @ Maurice

Maurice toen was er nog geen LDH 50 daar zaten ook heel andere transitoren in die waren ten tijde van de LDK 3 er nog bij lange na niet.
De zwart/wit camera's waren toen ook nog een stuk kleiner en plat waar dan weer een monitor op kwam staan.
Die hadden vierkante camera pluggen en grijze camera kabel.
Deze pluggen zaten veel later aan de voedingen van de LDK 6.
Deze kleuren camera's zijn ontwikkeld op Strijp 1 in welk gebouw weet ik niet meer maar het staat er nog steeds.
Studio kwam daarna in het oude Nat Lab .Ingang met de luifel is er volgens mij nog steeds.
In de ontwerp fase van de kleuren camera's waren er ook nog geen speciale lenzen hiervoor
want met een lens voor een zwart/wit camera kun je ook gebruiken voor een kleuren camera
vooral als je niet anders hebt.

René D.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-05-2024, 22:38 (359 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Maurice, 19-05-2024, 22:41

Rene, dank weer voor je stukje historie.
Probeer eens op een kladblaadje op te schrijven.
Je verneemt zelden iets uit dat Natlab, betreft de verhalen en ontwikkelingen.

Ik triggerde beetje op die kleine lenzen omdat ik meen dat dat ook met licht waardes te maken heeft.
Grotere lens meer licht inval.

Ook als ik ze vergelijk met mijn Fehrnseh uit 1958 heeft ook die veel grotere lenzen op de carrocel.
Betreft de diameter.

Dat een proto is , is wel duidelijk.
Met name handvat is nog een losse buis ipv integreert met de kast.

Enfin mooi even in die oude camera techniek weer gedoken.

LDH0050 die ik heb lijkt uit 1969 week 49 te komen.
De LDH0051 lijkt uit datumstempel Trafo PT237 dus week 23 1967.
Dus inderdaad net even wat later.

En ik zie hier je bedoelde gele hanen kam.

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-05-2024, 00:40 (359 dagen geleden) @ Maurice

Ik triggerde beetje op die kleine lenzen omdat ik meen dat dat ook met licht waardes te maken heeft.
Grotere lens meer licht inval.

Ook als ik ze vergelijk met mijn Fehrnseh uit 1958 heeft ook die veel grotere lenzen op de carrocel.
Betreft de diameter.

Hoe groter de diameter, hoe meer er licht, inderdaad, maar bij de fehrnseh is er uiteraard nog een andere reden, daar zit een minstens 3,5 inch orthicon in... daarom is een grotere lens een noodzaak, om nog een redelijke irisopening te kunnnen aanhouden.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-05-2024, 08:28 (359 dagen geleden) @ kris

Die orthicons waren inderdaad hele buizen, zeker in vergelijking met een CCD chip die je er bij legt uit een inmiddels weer oudere professionele camera.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 20-05-2024, 11:49 (358 dagen geleden) @ kris

In de ontwerp fase Kris was er bij Philips licht genoeg, ze maakten de lamoen zelf.
Daarna werd de zaak wel wat gevoeliger gemaakt.
Volgens mij zat er in het begin nog een nuvistor in de eerste video versterker trap na de plumbicon.

René D.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-05-2024, 04:51 (359 dagen geleden) @ Maurice

De LDH0051 lijkt uit datumstempel Trafo PT237 dus week 23 1967.

Die zou je voor de zekerheid nog even kunnen checken op andere datumcodes. Ergens rond die jaren ligt het overgangsgebied, dus zou misschien nog 1972 week 37 kunnen zijn?

Als het model dan nog wel actueel was, heb ik niet nagekeken maar 5 jaar klinkt ook niet helemaal vreemd.

door Marinus J @, 20-05-2024, 11:46 (358 dagen geleden) @ Maurice

Heel goed Maurice, die heeft ook wat ik schreef de aansluiting voor de twee camera kabels.
Probleem in den beginne was ook de camera kabel, voor zwart/wit waren er al kabels maar niet met zoveel aders erin.
Dus genoodzaakt er twee te gebruiken om het benodigde aantal adres te krijgen, ook de coax aders speelden er in mee.
Volgens mij minstens 5 of 6 zou ik in het schema moeten kijken.
Waarschijnlijk komt er volgende maand nog een uitzending waar life naar een LDK 3 geschakeld wordt, die voor de huidige HD norm geconverteerd wordt naar 1920:1080 .
Aan die uitzending als alles doorgaat ga ik ook meewerken.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 22:40 (359 dagen geleden) @ Maurice

Oh, dat is duidelijk Maurice. Ik had al een vraagteken staan achter de LDK-3.

Ik ga die site eens bezoeken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Bjorn Kusters @, 19-05-2024, 21:05 (359 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het statief is volgens mij een van het merk Max Killi.
Dit was net zoals Sachtler en Arri een producent van o.a. professionele statieven gevestigd te München.
Ik heb hier zo een statief staan incl Dolly.
Ik zocht een degelijk statief om mijn Bolex Pro 16 op te kunnen zetten en kwam deze hier in de omgeving tegen nog niet eens wetende welk merk enz het precies was.
Wel zag het er degelijk uit en vond ik het qua tijdsbeeld passen.
Eenmaal in huis zag ik het merk en ben ik informatie op gaan zoeken.
En al door het promotie materiaal van de Bolex pro 16 bladerend kwam ik een foto tegen van het prototype gemonteerd op dit statief.
Dit is natuurlijk hartstikke leuk dat het zo op mijn pad is gekomen.
Maar eerlijk is eerlijk , ik had nog nooit van Max Killi gehoord.
En behalve die foto is het ook nog eens leuk dat zowel 100 van de 150 gebouwde pro 16 camera’s en het statief beide in München gebouwd zijn.
Maar goed ik dwaal af!
Zoek maar eens op Max Killi Stativ dan vind je meer info.

Groetjes Bjorn

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-05-2024, 23:13 (359 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ik heb even gekeken Blorn en fraaie klassiek ogende houten statieven die inderdaad bij je filmcamera passen.

Ik ben blij met mijn 2 VINTEN statieven. Een zware voor mijn studiocam en een lichtere waar een ENG camera op staat beiden prominent in de woonkamer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vroege PHILIPS kleuren camera EL8521

door Michiel @, Ottersum, 20-05-2024, 10:00 (358 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Deze heb ik en is er 1 uit week 34 van 1964.
Dus uit de tijd van de K4.
Helaas enkel de camema, de CCU ontbreekt

[image]

De connectoren:
[image]

Type nummer:
[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-05-2024, 10:47 (358 dagen geleden) @ Michiel

Mooi Michiel:) ik zat te twijfelen of jij die camera had staan met de gele hanekam waar Marinus (René) het over had.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 20-05-2024, 11:56 (358 dagen geleden) @ Michiel

En die weet ik een staan Michiel en werkend met de bekende schuiflade voor de bediening.
Daar zit zelfs nog een andere camera kop bij beetje in de vorm van de LDK 33 zoals die
vaak op een telecine eiland stond.
Paar jaar geleden kwam er nog beeld uit.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-05-2024, 14:13 (358 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 20-05-2024, 14:14

In de krochten van beeld en geluid in Hilversum staat ook nog het een en ander van dit mooie spul uit het zicht van die interactieve speeltuin van een museum vol met LED schermen, ik heb er foto's gemaakt met de open studiodagen.

[EDIT] Heb foto's hier al eens gepost geloof ik. Ik weet niet of daar ook een CCU staat van zo'n camera met gele hanekam zal ik maar zeggen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 20-05-2024, 17:00 (358 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die EL 8521 hebben ze nooit gehad bij de NOS dus daar hebben ze denk ik ook die CCU's niet.
Ze hebben daar alleen LDK 3 en gehad en die hadden de rode dikke kabels.
Heb zelf nog wel een verloop voor naar de 2 zwarte kabels liggen.

René D.

door ruudam @, Utrecht, 21-05-2024, 23:06 (357 dagen geleden) @ Marinus J

Het was nog NTS.
En er waren in 64 geen kleuren uitzendingen.
Het begin van Ned 2 op UHF.
En even de REM...

door Michiel @, Ottersum, 20-05-2024, 22:31 (358 dagen geleden) @ Marinus J

Hoi René,
Gaaf dat er nog spullen uit die tijd van bestaan.
En werkend is helemaal bijzonder :)

door Marinus J @, 21-05-2024, 09:15 (357 dagen geleden) @ Michiel

Hij heeft die camera volgens mij al ruim 30 jaar.
René.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-05-2024, 16:56 (358 dagen geleden) @ Michiel

Michiel, wat een juweel.
Prachtig.

Mooi dat deze bewaard is gebleven.
CCU is wel een dingetje.
Misschien ergens 1 te leen?