KATHREIN MF 51 voeding fout (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-10-2024, 13:21 (201 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb op de laatste beurs in Driebergen deze KATHREIN radio/tv meetontvanger gescoord en bij het aan doen werkte hij even en gaf er na 3 seconden de brui aan.

[image]
Ik heb hem enorm op cosmetisch geknapt want de transportfolie zat er nog op en was enorm smerig, ook heb ik de ronde schaalknop Teiler/attenuator opnieuw voorzien van cijfers want was helemaal versleten maar dit tezijde.

De voeding heb ik uit genomen en bleek de linker van de drie zekeringen door geslagen en na een nieuwe geplaatst te hebben sloeg ie meteen weer door, op de foto de zekering er weer uit genomen.

[image]
Ik heb de voeding helemaal los van het meet instrument genomen (3 draden) en weer een nieuwe zekering geplaatst met de juiste waarde die ik nog had (de laatste) en onder spanning weer meteen door geslagen dus er zit duidelijk een fout in de voeding. Als iemand tips heeft waar naar te kijken dan graag.

[image]
De sandwich met draden zal even los moeten worden gesoldeerd om een component te kunnen vervangen/aan te meten.

Dank alvast voor het meedenken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

KATHREIN MF 51 voeding fout

door henk vdb @, Breda, 13-10-2024, 13:37 (201 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zou dat rode tantaaltje (?) links van de zekeringhouder eerst checken op sluiting...:-)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-10-2024, 17:48 (201 dagen geleden) @ henk vdb

Het was inderdaad het rode tantaaltje Henk, even uit gesoldeerd en testen. Dank voor de tip:)

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-10-2024, 13:44 (201 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Schema's van die L200 opzoeken, zal vast standaard schema's geven van deze Spanningsregelaar.
Want dat is het ding.

EN zoals Henk aan geeft die Tantaal.
Zijn oer degelijk maar ze kunnen absoluut niet tegen rimpel of overspanning.
Gaan direct in volle sluiting dan.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-10-2024, 17:49 (201 dagen geleden) @ Maurice

Heb inderdaad gegevens gevonden over deze spanningregelaar Maurice maar jullie gaven dat tantaaltje al aan en heb ik het eerste onderzocht, dank:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2024, 18:53 (201 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Da's een bekende, die heb ik ook. Jarenlang met plezier gebruikt en veel problemen mee opgelost. Het er ook het boek bij met docu. Helaas ,sinds de digitalisering is het apparaat niet meer geschikt voor metingen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-10-2024, 20:29 (201 dagen geleden) @ soundman2

Ja, dat was jij Henk die er ook een heeft. Ik wist niet meer wie. Ik heb er ook een met een kleuren beeldbuis en is hier al eens gepasseerd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tantaal vs elko'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-10-2024, 18:42 (200 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mijn vraag is of je een tantaal C-tje ook kan vervangen voor een gewoon elko'tje van de zelfde waarde. Een tantaal C-tje van 10uF/35v. heb ik niet.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tantaal vs elko'tje

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2024, 19:00 (200 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zal in de voeding niet veel uitmaken. Gewone elco's zijn meestal wat groter, maar als er plaats genoeg is.

Tantaal vs elko'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-10-2024, 19:03 (200 dagen geleden) @ soundman2

Dank je Henk, plaats is er wel dus ik soldeer een gewoon elko'tje er in lettend op de polariteit uiteraard.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tantaal vs elko'tje

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2024, 19:07 (200 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 14-10-2024, 19:14

Ik heb nog even in de docu gekeken, maar het zit in een schakelende voeding. Bij voorkeur dan een LOW ESR type gebruiken. Normale elco's warmen meer op en drogen eerder uit.
Er zitten twee aparte voedingsdelen in. Dat met de L200 is voor de TV/monitor en het laden van de accu. De L200 is volgens mij gewoon een lineaire regelaar, dus mag een gewone elco zijn.

Tantaal vs elko'tje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-10-2024, 20:30 (200 dagen geleden) @ soundman2

Dank Henk voor de moeite die je hebt genomen en de info:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Tantaal vs elko'tje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-10-2024, 22:33 (200 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nog even het hoe en waarom er Tantaal bestaat.
Lees hier terug op NTOR

Tantaal vs elko'tje

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2024, 22:38 (200 dagen geleden) @ Maurice

In dit geval kan er gewoon een elcootje in.