Beste Forum Leden,
Ik kwam deze Shuntregelaar tegen, en ben benieuwd naar de reacties op deze regelaar.
Wat zou deze doen op een Buizenvoorversterker.
In Tina Software lijkt het er op dat deze regelaar kortsluit vast is, maar dat is nog maar de vraag.
De vraag blijft is dit een stabiele schakeling?.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Maurice
, Dordrecht, 04-02-2025, 22:15 (86 dagen geleden) @ Pim
Die SW schakelaar bij R11 de belasting maar eens vervangen voor een relais.
Laat die dan flink schakelen.
100Hz-1kH 10kHz
enz.
Probeer dan ook op de usec in te zoemen in de grafiek op de schakel momenten.
Audio is een onvoorspelbare complexe stroom vraag.
Wat gebeurd er bij grote pieken van stroom vraag.
Ik heb het niet zo op complexe schakelingen tbv een uiterst simpel ding als een audio
versterker.
Of verwacht je dat een spanningsval van 215V naar 210V bv een hoorbaar verschil geeft in het eind resultaat.
Ga dat dan eens uitrekenen.
Zien of werkelijk zin heeft een 100% tot op de 10e volt nauwkeurige voeding te hebben.
Laten we daar eens mee beginnen.
Daarnaast hoe meer componenten in een voeding hoe meer kans op falen van een component.
Wat zijn dan de gevolgen voor het geen er achter hangt.
Laat maar eens zien als een van de zeners in sluiting gaat of oneindig wordt.
Wat zijn de gevolgen.
En zo nog wat falen in deze schakeling.
Shuntregelaar.
door soundman2 , Wouw, 05-02-2025, 09:11 (86 dagen geleden) @ Maurice
Wat zit er in een buizen voorversterker, dat grote kortsluitstromen kan veroorzaken? En welke buizenschakeling voor audio is gevoelig voor een paar volt voedingsvariatie.
Studiomixers zaten vroeger vol buizen, maar daar was de voeding niet zo ingewikkeld...
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 14:04 (86 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Pim, 05-02-2025, 14:21
Dag Soundman2,
Vind het een mooi ontwerp, maar wel ingewikkeld, heb mijn gedachten op het onderstaand schema gezet.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 14:01 (86 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Pim, 05-02-2025, 14:22
Dag Maurice,
Het was niet mijn bedoeling om deze schakeling direct te gaan bouwen, maar vond het interessant om het te plaatsen.
Wat mij wel een mooie voeding lijkt is onderstaand schema, wat ik er mooi aan vind is de stroombeperking aan de ingang, wat vindt jij van dit schema?.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Mans Veldman , Leidschendam, 05-02-2025, 15:27 (86 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Mans Veldman, 05-02-2025, 15:32
De stroombegrenzing is gebouwd rond T5 (niet T1). Bij 30mA valt er 0.66V over R1, hierdoor gaat T5 geleiden* en wordt de sturing van de serie tor T1 minder. T2 vergelijkt de referentie (de zeners) en de uitgangsspanning (via deler R6, R7). D1 vervang je beter door een 1N4007, die heeft een VR van 1000V en is niet zo krap bemeten als de 1N4004 (400V). De uitgang is vrij hoogohmig met alleen 100nF, zet een elco (47uF) en een hoogohmige bleeder parallel. T5 hoeft geen dikke tor te zijn, een BC'tje doet het hier al.
*T5 gaat geleiden als spanning over R1 groter wordt dan Ube + Ib x R2
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 16:07 (86 dagen geleden) @ Mans Veldman
Dag Mans,
Daar heb je helemaal gelijk mee, het schema wat door mij is geplaatst is door mij getekend, in Tina Software.
Dit is het originele schema.
Diode D1 neem ik een 1N4007 voor.
47 uF zet ik op de uitgang, een hoogohmige bleeder parallel, bedoel je daar een hoogohmige weerstand mee?, en dan denk ik aan 100k?.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Mans Veldman , Leidschendam, 05-02-2025, 16:11 (86 dagen geleden) @ Pim
Gewijzigd door Mans Veldman, 05-02-2025, 16:32
Ik zie nu R6 en R7 (samen 200k). Die fungeren al als bleeder extra weerstand hoeft dus niet.
Uref is de spanning over de serieschakeling van de zeners. Uitgangsspanning zal Uref + ((Uref/R7) * R6) zijn.
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 17:34 (85 dagen geleden) @ Mans Veldman
Dag Mans,
Die berekening klopt zeer goed, van de zenerdiode.
Dan gaan die bleeder weerstanden er niet in.
Ben nog even met de vergelijking van het originele schema en het Tina ontwerp bezig geweest, en dat scheelt 0,07mA in het voordeel van het originele schema, gaan we niet moeilijk over doen.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Goldline , Oranjedorp, 05-02-2025, 16:49 (86 dagen geleden) @ Pim
Prima schakeling voor jouw toepassing (srpp)
Ik zag dat je al wat waarden had aangepast t.o.v. de Elektuur schakeling voor de hogere werkspanning.
--
Cees PA1DBA
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 17:37 (85 dagen geleden) @ Goldline
Dag Cees,
Dat klopt die aanpassing is gemaakt, deze ga ik bouwen, ziet er zeer betrouwbaar uit, en trekt bijna geen stroom, mijn schema 3,42mA, origineel 3,35mA.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door Maurice
, Dordrecht, 05-02-2025, 17:47 (85 dagen geleden) @ Pim
, wat vindt jij van dit schema?.
Ik vind hem voor de toepassing te ingewikkeld en complex.
Dat je dergelijke voor experimentele doelen gebruikt prima,
dan wil je al die beveiligingen hebben.
Zoals gezegd vind ik stroombegrenzing in een audio versterker wat bedenkelijk
omdat je kans hebt met grote pieken in audio bij grotere volumes.
Tenzij ruim boven de maximale waardes en alleen tbv uiterste grenzen.
Zie schema Ben, recht toe, zuiver, zonder rare dingen.
Geeft het ook geen problemen.
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 17:51 (85 dagen geleden) @ Maurice
Dag Maurice,
Zoals ik al liet weten heb ik dat schema al opgebouwd, ga dat een dezer dagen nog eens uitgebreid testen, ook op de scoop.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door electron , eindhoven, 05-02-2025, 17:34 (85 dagen geleden) @ Pim
Dat schema deugt van geen kanten.
Die 3 leds begrenzen tot 6v, of gaan stuk- dus die tak met 12v zeners doet helemaal niets.
Zo'n buizen voorversterker behoeft geen stabilisatie of stroombegrenzing. Wat wel handig is:
1) inschakel vertraging- die buizen moeten eigenlijk op temperatuur zijn voordat er voedings
spanning opkomt zoals NU met een halfgeleider voeding.
2) lage rimpelspanning tegen brom is belangrijker. gloeidraad op DC wil ook helpen.
R. zur Linde had destijds enkele leuke boekjes geschreven over buizen versterkers.
Daaruit deze voeding voor een voor-versterker.
Ben@
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 17:48 (85 dagen geleden) @ electron
Dag Ben,
Dat schema van de Shunt regeling heb ik terzijde geschoven.
Het schema wat jij laat zien ken ik, heb de 2 boeken in huis.
Het schema wat je laat zien heb ik gebouwd, point to point op een gaatjes board, en dat werkt goed, alleen in vergelijking met de printen die ik indertijd heb aangeschaft, was de stabiliteit iets minder,
Maar met een van die printen die ik indertijd heb aangeschaft, heb ik bij het meten een sluiting gemaakt, heb de gehele print moet overbouwen, maar die voeding printen vertrouw ik niet meer.
Dus ga ik voor het schema wat door mij is geplaatst, en dat bouw ik ook point to point op een gaatjesboard zonder koper eilandjes.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door electron , eindhoven, 05-02-2025, 18:00 (85 dagen geleden) @ Pim
Hoi Pim,
Leuk- maar wat voor stabiliteit? Zo'n buis wandelt met de temperatuur mee.
En zo'n versterker is geen meet instrument... Eenvoud siert niet alleen de mens!..
Ben@
Shuntregelaar.
door Pim , 05-02-2025, 19:19 (85 dagen geleden) @ electron
Dag Ben,
ik vind het gewoon een uitdaging om het uit te proberen, het gaat erom of het de muziek weergave positief beïnvloed, is dat niet het geval dan kan de voeding bestaande uit weerstanden en condensatoren er weer gewoon in gezet worden.
Mijn eindversterkers met Mosfet eindtransistoren, heb ik uitgevoerd met gestabiliseerde voedingen, en dat voor een klasse A versterker, dat is 2 X 1,6 Ampère, per versterker, alleen voor de eindtransistoren.
Maar dat geeft een enorme rust in het geluid, en daarom wik ik het ook uitproberen in mijn buizen voorversterker.
Groet,
Pim
Shuntregelaar.
door electron , eindhoven, 05-02-2025, 21:15 (85 dagen geleden) @ Pim
Ahh- OK! De geluids beleving- is al veel over gezegd.
Is iets persoonlijks..- zo'n rechtlijntje van 10Hz tot 100KHz +- 0.1dB
en 0.00001% vervorming zegt mij niet zoveel. Buizen klinken warm (even harmonischen) en.. lopen niet snel vast..
Ik vindt wel dat de jeugd de weg kwijt is met muziek beleving tegenwoordig.
Die moderne herrie van Hullie- krijg ik de zenuwen van..
Meer als 15 Watt heb je echt niet nodig. Was verbaasd dat ik met hoop kabaal maar 3 Watt
kon meten destijds aan de Speakers. Het zijn de bassen die vermogen vreten. 12"= goed voor bassen.
Groet, Ben@