Fm met dab antenne combineren (Algemeen)
Ik heb voor mijn dab tuner een 6 elements yagi antenne aangeschaft. Ik heb al mijn antennes opgesteld op zolder. 2 uhf yagi's en een enkele fm dipool. Deze zitten allen op een mastfilter welke 3 ingangen heeft, 2xuhf en 1xfm/dab. Omdat de dab antenne best groot is, wordt het daar aardig krap. Ik kan me herinneren dat we vroeger zo'n combi antenne hadden voor ned 1 en 2. Kanaal 4 en uhf. Nu dacht ik, zou ik de dab antenne en de fm dipool samen tot zo'n combi kunnen maken. Bijv de dab dipool vervangen door de fm dipool? Of allebei de dipolen handhaven. Probleem is dan wel dat er maar 1 ingang is voor fm/dab op het filter.
Fm met dab antenne combineren
Ik weet dat er combi antennes zijn voor FM en DAB. De frequentie van DAB+ is hoger, zit in de VHFIII band. De dipool voor DAB+ is dus kleiner dan een FM- dipool. De dipool van een meer elements DAB+ antenne vervangen door een FM-dipool kan dus niet.
Er zullen vast wel filters op de markt zijn zodat de DAB+ en FM op één kabel kan koppelen.
Groeten,
Peter
Zo'n filter heb ik niet kunnen vinden. Een wandcontactdoos met een dab uitgang ook niet.
Beste Rob,
Ik vond dit op internet. Misschien is dit wat je bedoelt.
https://www.bol.com/nl/nl/p/wittenberg-antennen-ukw-dab-antenne-splitter-fm-dab/9300000082320122/...
of: https://www.autosound24.nl/audiodetail-combi-antenne-dab.htm
alleen nog een grondplaat aanbrengen voor de nodige tegencapaciteit ipv het autodak.
met vriendelijke groet,
Ewoud
De antennes heb ik al. Heb gekozen voor de 6 elements yagi om de duitse zenders te ontvangen. Die klinken niet zo opgepompt en platgeslagen als de Nederlandse.
Met die peperdure Antenneweiche van Snol... euh... BOL.COM kan je beide antennes aansluiten op de ene input van je DAB/FM ontvanger. Je kan zelfs de ontvanger openen en de splitter die daar inzit verwijderen en een tweede input erop maken. Maar dat is wellicht meer voor de onverschrokkenen onder ons...
Edit: oh, het moet op je mastfilter. Misschien een extra kabel erbij? Twee filters achter elkaar geven misschien teveel demping.
Tjerk
Als je inzicht hebt in antenne techniek, zou je het volgende kunnen proberen te maken
vroeger toen ik nog TV antennes plaatste, hadden wij hier in het zuiden de beschikking over een combinatie antenne NED1 ( kan,4 ) Belgie ( kan,10 )
Kanaal 4 ongeveer 60 Mhz en Kanaal 10 ongeveer 210 Mhz
ze zaten op 1 boom gemonteerd ( zie voorbeeld ) en werden aangepast en gingen met 1 300 Ohm lintlijn naar het toestel
door de gesloten dipolen aan te passen voor de te ontvangen frequenties zou dit wel mogelijk moeten zijn
de grote reflector aan de achterzijde van de antenne mogelijk weglaten als je de zenders uit de zelfde richting wil ontvangen.
het aantal directoren bepaalt de versterkingsfactor en openingshoek voor de 200 Mhz ( DAB )
de 300 Ohm naar 75 Ohm omzetten is dan niet zo moeilijk meer
een mooi hobby project
Ik zou eens gaan experimenteren door de dipool van de Dab+ (band 3)-antenne te vervangen door de FM-dipool. Dat zou goed kunnen gaan: De globale golflengte waarop FM werkt is 3 meter; Dab+ op ca. 1,5 meter. De lengte van de Dab+ dipool is ca. 75 cm; van de FM-dipool ca. !,5 meter. Door toepassing van de FM-dipool krijgt de Dab+ antenne een hele golf dipool ipv. een halve golf dipool en is eveneens afgestemd op de Dab+ frequentie. De reflector en directors hebben geen invloed op de FM-ontvangst maar blijven in tact voor Dab+. Of de aanpassing aan de antenne-kabel nog klopt is afwachten.
Hele golf dipolen worden vaker toegepast oa. bij UHF-antennes.
Groet, Jan
De oplossingen van Johan en Jan ga ik allebei uitproberen.
De contactdoos in de woonkamer met aansluitingen tv en radio voldoet niet meer. Tv is 170 - 860mhz en radio 80 - 108mhz. Dus dab frequenties gaan via de tv aansluiting. Denk dus dat ik de componenten erbinnen eruit sloop en allebei rechtstreeks op de toevoerkabel doe.
Als je nu de contactdoos eens andersom gebruikt, d.w.z. de DAB+ antenne gaat naar de t.v. uitgang en de FM antenne naar de radio uitgang. Waar van origine de kabel binnenkwam heb je nu een gecombineerd signaal.
Tenslotte werkt dit filter twee kanten op.
In het analoge tijdperk waren er doosjes die je op de contactdoos prikte, daar kwam het t.v. signaal, het radio signaal en het gecombineerde signaal uit.
Groeten,
Peter
Dat moet werken. VHF/UHF koppel- en scheidingswissels werkten op dezelfde manier.
Allemaal leuk en aardig, maar waar richt je dan die DAB antenne op?
De signalen komen van verschilende richtingen voor Landelijk Publiek, Landelijk Commercieel, regionaal Publ en Comm en dan komen ook nog de lokalen er aan.
En dan heb je DAB, op een sprietje krijg ik al 64 zenders. Behalve wat ik ook op FM kan horen grotendeels totaal oninteressante zenders waarvan een deel dubbellll is of niet om aan te horen.
De dab richtantenne zal gericht worden op de zender Aurich, zodat ik muziek kan luisteren die wel om aan te horen is. De Nederlandse zenders zijn dusdanig sterk dat die wel ontvangen worden op enkel de dipool.
Wat betreft de omgekeerde aansluitdoos: ook dan blijft uhf en dab op dezelfde aansluiting. Denk dat de hele filtering er uit halen geen probleem is bij digitale radio/tv.
Met buitenland erbij heb je nog meer keuze.
De Duitse FM zenders klinken ook veel beter dan de NL FM zenders, de welbekende overprocessing om maar zo hard mogelijk te zijn.
Als je Ziggo kabel hebt met een extra of plus abo kan je ook naar goed klinken de radio luisteren, de extra zenders van Stringray zijn ongeprocessed.