Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-03-2025, 20:09 (35 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-03-2025, 20:52

Hallo forumlezers,

Vandaag mijn al ruim een jaar geleden verworven dinosaurus van een testbeeld generator eens aan gezet en dat betreft de al veel besproken PHILIPS PM5544 pattern generator die stand alone geen testbeeld genereerd maar het samen doet met een sync generator en colour encoder in mijn geval een PHILIPS PM5532 sync generator en een PHILIPS PM5545 color encoder.

Alles tesamen met 36 kaarten single side boards elektronica nog met vele transistoren alhoewel ook een flink aantal IC's

[image]
Bij de sync generator gaat regelmatig een lampje aan en uit met getik ten teken dat een kristaloven even wordt opgestookt.

Met dank aan Michiel v/d Smeede die mij ook hielp hoe het e.e.a. aan te sluiten want is nogal een spaghetti aan draden.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 27-03-2025, 20:48 (35 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ben jaloers... Was op jacht naar een PM5534 maar ik pieste naast de pot. Overigens wel het verkeerde merk monitor ernaast :-|

Tjerk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-03-2025, 21:06 (35 dagen geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Hans van Kampen, 27-03-2025, 21:08

Er stond vorig jaar maart nog een PM5534 op de lijst voor verkoping bij het omroep zendermuseum in Ijsselstein maar die ging voortijdig naar het PHILIPS museum.

Is een modernere doos met alles aan boord in tegenstelling ik het nog in drie dozen heb maar vind het schitterend er een van de aller eerste generatie te hebben.

Ik heb nog 2 andere generatoren die meerdere beelden genereren almede ook dit bekende testbeeld en dat is een Rohde & Schwarz SGPF en een GRUNDIG VG-1100 en van die laatste kan je makkelijk overal tekst programmeren.

Met deze PM5544 kan je in 2 boxen ook tekst programmeren want de kaart zit er in (op foto tekst uit geschakeld maar is een soldeerklusje op het board, doe je niet zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 28-03-2025, 06:29 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er stond vorig jaar maart nog een PM5534 op de lijst voor verkoping bij het omroepzendermuseum in IJsselstein maar die ging voortijdig naar het PHILIPS museum.

Dat was'm. Kans dat ik hem had mee kunnen nemen was sowieso al erg klein maar het was een mooi excuus om daar eens een kijkje te nemen. Maar misschien loop ik er nogeens tegenaan. Heb al wel een hele verzameling testbeeldgenerators. De kleinste (blokjesbeeld) is met een PIC.

Tjerk

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2025, 21:48 (35 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Prachtige set zo.
Kan op de NVHR reparatie dag de Tvs tot achter de komma opnieuw afgeregeld worden.:-D

Je hebt al aardig een studio bij elkaar.
Fijn ook dat allemaal werkt.

Bedankt dat je ons laat mee genieten, is spul wat niet bij iedereen in de verzameling zal komen.

Ik doe het wel met de TPG-1.
Is kastje wat in je hand past.
En komt toch gewoon een testbeeld uit...
[image]
[image]
[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-03-2025, 22:35 (35 dagen geleden) @ Maurice

Kan je in ieder geval in je zak steken Maurice, dat kan ik met deze set niet zeggen:-D

Heb inderdaad al een aardige studio bij elkaar zo. Omdat mijn interesse uiteindelijk helemaal uit gaat naar alles wat met professioneel tv gebeuren te maken heeft (als kind al maar onberijkbaar toen) ben ik stevig aan het ruimen. Vandaag naar BACO in IJmuiden geweest hele auto vol ontvangers etc. weg gebracht en afgelopen zondag vrijwel lege kraam verkocht.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door ruudam @, Utrecht, 28-03-2025, 04:18 (34 dagen geleden) @ Maurice

OW vd monitor wat terugdraaien

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2025, 20:50 (30 dagen geleden) @ ruudam

OW vd monitor wat terugdraaien

Studiomonitoren worden vaak in underscan gebruikt, zodat ook de randen van het beeld te zien zijn.

door ruudam @, Utrecht, 02-04-2025, 03:00 (29 dagen geleden) @ soundman2

Mijn opmerking sloeg op de foto bij de bijdrage van Maurice, niet op de studio monitor van Hans die in underscan staat inderdaad, maar waar alles recht is.

door doktordirk @, Noordbeemster, 28-03-2025, 16:08 (34 dagen geleden) @ Maurice

Het apparaat kwam me al bekend voor.
[image]
In de beschrijving staat de aanwezigheid van twee eeprom's, maar op jou foto zijn de schermpjes afgeplakt.
Dus toch eprom's?
Het stukje tekst in het middenvak zou dus zelf aan te passen zijn wat de naam Correct kan verklaren.

Mvg. Dirk

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-03-2025, 22:28 (34 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maurice, 28-03-2025, 22:30

Dirk,
dank voor folder, leuk,

ja plan om eproms in te lezen, en dan tekst te wijzigen.
Maar ja dat bedenk ik dan als ik ding weer eens gebruik.
Dacht net al toen ik de foto uploade, "ik moet die tekst eens veranderen"

Zal hem echt weer eens open maken.
Ook voordat er wat met die eproms gebeurd.

Dat er nu Eproms in zitten zal ook wel reden zijn omdat de klant natuurlijk eigen tekst
er in gezet heeft.

door Michiel @, Ottersum, 27-03-2025, 22:58 (35 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans
Mooi resultaat, hij doet het fantastisch.
Blijft een mooie en unieke set.
Veel plezier ermee.
Groeten
Michiel

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 00:01 (34 dagen geleden) @ Michiel

Dank je Michiel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 28-03-2025, 10:18 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een Pm5544 blijft natuurlijk voor iedereen een droom.
Vooral als je een groot deel van je leven er mee gewerkt hebt.
Wel ooit de PM5540 gevonden wat op zich een uniek apparaat is.

[image]

[image]

Jammer genoeg nooit een foto gemaakt met de juiste monitor maar ding geheel gereviseerd en er kwam een plaatje van een beeld uit.

Maar die van jou heeft ook een prachtige fout.
Er gaat iets fout in de cirkel timing je ziet dat de rechter zijde vervormd is en het zit alleen in de cirkel.
Het blauwe blokje hoort het zelfde te zijn als het gele blokje.
Sorry mijn hele leven gewerkt met dit spul en dan valt het gelijk op.

Hoop zelf ook ooit de PM5544 te vinden maar de kans acht ik ongeveer 0.
Het leuke van de PM5544 is de open techniek je kan aan alles meten.

Groet Karel.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 10:53 (34 dagen geleden) @ KarelWagema
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-03-2025, 10:54

Hallo Karel,

Je hebt helemaal gelijk:) , viel mij ook meer en meer op.

Eerste beeld van mijn PM5544 en de cirkelstart bij A is juist maar de circel end bij B is onjuist, te vroeg. De inhoud klopt. Ik dacht eerst dat de cirkel geheel iets naar links stond maar is niet zo dus.

Hieronder even een vergelijking met mijn R7S SGPF generator.

Eerste beeld van mijn PHILIPS PM5544 en tweede beeld van de R&S SGPF.

[image]

[image]

Is dit bij te regelen met potmeter R11 (Start circle right) ?

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

“Defect” gelukkig geen defect.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-04-2025, 20:36 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik keek nog even terug in mijn topic en het viel net op dat bij het beeld van mijn PM5544 ook het Centre cross ontbrak maar dat stond uitgeschakeld middels een van de druktoetsen op het front, wist ik veel:-D Ik dacht meteen aan nog een fout.

Hier nog even het verschil met mijn PHILIPS PM5544 Centre cross uit
en mijn Rohde&Schwarz SGPF

;-)
Hans

[image]
[image]

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 11:35 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Sorry mijn hele leven gewerkt met dit spul en dan valt het gelijk op.

Geen sorry Karel, je hebt helemaal gelijk en ben blij dat jij het opmerkte wat ik later ook al zag.

Ik heb voorzichtig aan potmeter R11 (start circle right) zitten draaien en er komt iets bij maar valt tegen, nog lang niet symmetrisch. Verder blijf ik overal af.

Eerste beeld potmeter minimaal.

[image]

Volgende beeld potmeter maximaal.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-03-2025, 11:49 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans. Weet eerst heel goed dat je scherm goed is.

Probleem van ons met al het afregelen apparatuur.
Wat is je referentie en is die goed.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 11:56 (34 dagen geleden) @ Maurice

Nou Maurice, ik geloof echt niet dat dit met het scherm te maken hebt. Ik zal proberen met ander scherm maar op mijn klompen het zelfde beeld. Ding krijgt zo dat videosignaal aan geleverd is zoals het is.

Denk jij van niet?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-03-2025, 12:01 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Op je eerste foto is er links van de grote cirkel een half grijs blokje te zien en rechts een heel. Dat kan niet door de monitor worden veroorzaakt denk ik.
Bij twijfel kun je het beeld met meerdere monitors bekijken, je hebt er genoeg denk ik!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 12:51 (34 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Inderdaad Gerard kan het niet de monitor zijn. Heb al gekeken op ander en zelfde beeld, net wat Karel schrijft is er wat mis met de timing.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-03-2025, 20:42 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat bedoelde ik, even extra check met andere monitor.
Dan afregelen op je beste scherm wat je kunt vinden.

Zit dus nog klein beetje werk aan, maar mag de pret niet drukken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 21:45 (34 dagen geleden) @ Maurice

Het apparaat Maurice hoe vele boards ook aanwezig moet ''simpel'' te servicen zijn want alle boards zijn singel side, componenten zitten ruim op de print en ik heb boekwerken met schema's en al.

Een board is verantwoordelijk voor de cirkel. de inhoud komt van andere boards en wordt via een van de video mixerboards in gevuld, kan je ook uitschakelen en heb je een zwarte schijf in de rest van het testbeeld.

Ik ga een keer met de PM5544 naar marinus (Daniel) die ook een PM5544 heeft staan om even tijdelijk het circle memory board uit te wisselen, dan wordt het als het defect gevonden is meten nadat een extender board is gemaakt want kom met de prope slecht/helemaal niet tussen de sandwiches van printplaten alhoewel de soldeerzijde van het eerst grote board en dat is het circle memory board nog wel enigsinds te berijken is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2025, 21:12 (30 dagen geleden) @ Maurice

Hans. Weet eerst heel goed dat je scherm goed is.

Die fout maakten ook een paar kwaliteits functionarissen op ons bedrijf in Breda (PHILIPS ELA) in pakweg de jaren 80.

We hebben daar medische zw/wit monitoren geproduceerd en de weergave op de buis werd afgeregeld en gecontroleerd met een stipjespatroon en een dia die op het scherm werd geprojecteerd. De stipjes moesten binnen bepaalde toleranties binnen de geprojecteerde cirkeltjes van de dia vallen. Was best een gedoe met correctiemagneetjes etc.
De lieden uit EHV gebruikten een eigen zwart/wit generator met een ruitpatroon en die generator gaf gelijktijdig een cirkel. Wat bleek, de cirkel viel niet samen met het ruitjespatroon en de monitoren werden afgekeurd. Ze zouden ze in EHV wel even correct afregelen. Ik heb ze veel succes gewenst, wetend dat de monitoren goed waren afgeregeld. De lieden hadden een eigen service generator meegebracht, waaruit een ruitjespatroon kwam en een cirkel. Het was echter geen digitaal ding maar een analoog toestel, waarin de cirkel ook analoog werd opgewekt.
De cirkel viel inderdaad niet samen met het ruitjes patroon.............
Ik heb het voorval ook aan mijn baas doorgegeven. Nooit meer wat van die "techneuten" gehoord.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-04-2025, 21:18 (30 dagen geleden) @ soundman2

Mooi verhaal Henk, leuk dat je het even deelt.

Ja, vanavond zag ik het pas van verrek, het centre cross is niet aanwezig, foutje op dat board?

Meteen even naar de set en zag bij een van de druktoetsen op het front dat die in en uit te schakelen is.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 28-03-2025, 12:03 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans ik denk dat dat je er aan moet meten.

Het lijkt al in het midden fout te gaan en zover mijn geheugen werkt was het geheugen voor de cirkel maar geschikt voor een halve cirkel de andere helft werd gewoon geïnverteerd uitgelezen.
En gezien je eerste deel ok is lijkt er iets in de timing mis te gaan.
Bij mijn PM5540 heb ik ook van dit soort problemen gehad.
En het is zeker allemaal op te lossen maar vaak is het graven in de doc en schakelingen.
Maar dat is het leuke van de hobby om dit soort problemen op te lossen.
Zo heb ik ook een een Grundig VG1000 gehad met dit soort defecten en uiteindelijk weten te repareren.

Groet Karel.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 12:38 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Hans ik denk dat dat je er aan moet meten.

Dat denk ik ook Karel maar je moet ook weten wat je moet meten en waar. Ik zal kijken of dat in de doc staat want ik heb de originele boeken erbij met schema's compleet.

Ik zal ook een extender board moeten maken om met meetprobe van scoop/multimeter ergens bij te kunnen komen. Wordt zoektocht naar 2 connectoren.

Anders laat ik het maar bij dit schoonheids voutje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 28-03-2025, 12:58 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Dit zijn inderdaad complexe dingen maar het is wel uit te zoeken.
Ik had de massel dat bij mijn PM5540 de extender printen zaten en nog wat extra printen.
Maar ik ben er in de tijd behoorlijk mee bezig geweest.
Maar in de doc staat goed omschreven hoe het werkt en volgens mij zijn ook de pulsen voor het ringkern geheugen ook in de doc omschreven.
Het is zeker geen eenvoudige opgave maar het is ook wel te doen.
En voorlopig heb je de PM5544 schoonheidsfoutje of niet maakt niets uit het is een historisch apparaat en wereld beroemd geworden.
En ik hoop dat ik hem ooit nog eens tegen kom.
Daar in tegen heb wel de PM5644 dat is de laatste uit de serie geweest en deze is dan in de 4:3 uitvoering.

Ook een prachtig apparaat.

[image]

[image]

Je ziet af en toe vind je wel eens wat en ja het blijft mooie techniek.

Groet Karel.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 14:43 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Dank je wel Karel voor je bericht. Mooi dat de extender print er bij zat. Zal wel uitzoeken worden als ik het wil verhelpen en zal ik toch eerst een extender print moeten maken om te meten na zoektocht en vinden van insteek connectoren.

Al met al heel gedoe, ik laat het voorlopig maar zo, mooie spullen heb jij ook trouwens.

Ik zat laatst op een Engels forum iemand met problemen PM5544 maar daar mankeerde nogal wat aan in vergelijking dingetje bij mij maar peanuts. Uiteindelijk was het wel verholpen bij hem.

Je had het over een ringkern geheugen, die zit ervolgens mij niet in. Hieronder zie je de PM5544 van Marcel van Grinsven en ik heb in het rood omcirkeld waar dat ringkern geheugen zou moeten zitten maar op DAT boardje zit bij mij een E-prom.

[image]
Foto: Marcel van Grinsven

Hieronder mijn boardje, het circle memory board.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 28-03-2025, 15:46 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wow

Deze wist ik ook nog niet de Eprom uitvoering.
Hoop dat je van deze uitvoering de manual hebt.
Je ziet de ontwikkeling was volop in gang.
Mijn PM5540 heeft de zelfde ringkern geheugen als de PM5540 van Marcel.
Alleen de PM5540 heeft een kleinere ringkern geheugen.
Werking is verder het zelfde.
Ik denk zelfs dat de PM5540 de eerste elektronisch opgewekte testbeeld generator is.
De PM55444 is daar weer een afgeleide van.

Ik blijf dit mooie technieken vinden.

[image]

Dit is ook zo'n apparaat de Philips PM5680.
Dit is een professionele tv modulator en ik heb daar ook diverse hf module bij.
Dat is het rechtse module deze zit op kan 33 uhf en met een beetje antenne haal je zomaar een paar 100 meter.
De beeld kwaliteit is waanzinnig goed en het hf signaal is volledig schoon.
Daar zitten filters in het hf deel daar durf je niet eens van te dromen.

Philips PM5680

De link hier boven vind je foto's van deze modulator.
Groet Karel.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 17:12 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Interessant Karel, ik heb van de Eprom uitvoering gegevens in mijn doc.

Ik heb er deze modulator bij met nog 2 modules die ik ergens heb staan.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door KarelWagema @, Beverwijk, 29-03-2025, 08:33 (33 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze modulator is de voorloper van mijn mijn modulator.
Heeft waarschijnlijk de zelfde specificaties.
Ik weet niet of je deze al eens getest hebt maar het resultaat is waanzinnig.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2025, 09:51 (33 dagen geleden) @ KarelWagema

Ik heb hem nog niet aan gehad Karel, van de week ook eens proberen.

Ik heb wel eens dat ik voor de verzameling iets aanschaf en het eigenlijk niet aan durf te steken want mankeert nogwel eens wat aan en dan wil je het ook meteen gerepareerd in orde hebben wat vaak nogal een dingetje is. Met bonzend hart gaat dan de prik er op en zie maar.

Afgelopen week die PM554 maar eens aangesloten en onder de prik, HOERA, hij doet het!! en toch weer zij het een klein dingetje manco die ik eerst maar op zie te lossen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk-HANS!!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-03-2025, 23:14 (33 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, doe een plakker op die Eprom.

Gewoon stukje zwarte electra tape, of wat je voor handen hebt
als er maar iets op zit

ECht , ok is niet zo maar weg.
Maar risico is daar.

[image]

Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk-HANS!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 23:17 (33 dagen geleden) @ Maurice

Heb ik gisteren meteen gedaan Maurice, dank voor de tip, had ik even moeten melden.

Ik schrok al dat er geen plakkertje op zat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-03-2025, 22:44 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Ik heb ook een DK-Technologies "VariTime Digital Sync Generator" PT5210

Helaas dus 1 lege plek!
Daar hoort als optie dat testbeeld te zitten, jammer.

Heb wel op internet gevonden dat iemand helemaal heeft na gebouwd, maar gaat echt mijn pet
te boven.

Voor de andere doeleinden is deze natuurlijk wel geschikt en werkt uitstekend.
Gezien d optie stickers heeft deze er ook nooit ingezeten.
Dat is dan wel gerust stelling.

[image]
[image]
[image]
[image]

door henk vdb @, Breda, 28-03-2025, 23:04 (34 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 28-03-2025, 23:08

Maurice,

heb met meerdere exemplaren van deze te maken gehad.

Bekend probleem is het blokje rechtsonderaan (zit op voetje),

[image]

dit is een SRAM met ingebouwde back-up batterij. Probleem is dat het batterijtje (ingegoten) ineens na zoveel tijd leeg is, waardoor instellingen niet meer behouden blijven. Overkomt je onverwacht.

Je kan met beleid het batterijtje eruit slopen en dmv draadjes een externe (bv. CR2032 o.i.d.)aansluiten, zoeken op het net laat zien dat anderen dat al gedaan hebben, deze blokjes zijn ook in andere apparaten zoals bv. Tectronics scopes toegepast. In die scopes verlies je dan de calibratie waarden. In deze generator is de schade gelukkig niet zo groot, na herstel gewoon factory reset doen en draaien maar weer.

De modules zijn nog wel te vinden maar vrij prijzig en hoe oud zijn die dan....

door Hersteller @, Haarlem, 29-03-2025, 21:24 (33 dagen geleden) @ henk vdb

In de PC wereld heet dit een Dallas RTC. Heb er velen gered met een externe CR3032.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-03-2025, 23:01 (33 dagen geleden) @ henk vdb

Henk,
Dank voor de Tip, zie inderdaad IC V404, Non Volatile RAM, M48Z18
Interne batterij.
Ken ken deze als een DALLAS, zit dacht ik in de Tulip PC ook.

Ik heb er 1 gevonden voor een schappelijke prijs.
Mogelijk ook batt al leeg, maar dan kan ik met gerust hart de boel open frezen.
Zoals ik in een Blog vond.

Was even zoeken in enorme archief van deze PT5210.
Ik heb een totaal archief van ding, incl ontwikkeling emails, relaas over vorm van front
paneel, incl de Gerbers. Hoe product datasheet er uit moet komen te zien.

[image]
[image]

door Marinus J @, 30-03-2025, 14:22 (32 dagen geleden) @ Maurice

Goedemiddag Maurice, hoe kom ik er achter waar ik moet frezen om bij dat batterijtje te komen.
Kan waarschijnlijk een vrij nieuwe sync generator verkrijgen waar dit probleem in zit.

Gr. René d.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-03-2025, 15:06 (32 dagen geleden) @ Marinus J

Rene,

Hier is de Blog waar ik die foto vandaan heb.

Misschien met zo'n super sterk magneetje voelen waar de batterij knoopcel zit?

Reden dat ik een nwe gekocht heb.
Of die is gewoon nog goed, of wordt proberen.

door Marinus J @, 31-03-2025, 10:14 (31 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice.

René.

door Hersteller @, Haarlem, 30-03-2025, 16:26 (32 dagen geleden) @ Marinus J

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-03-2025, 17:07 (32 dagen geleden) @ Hersteller

Ohja was de IBM PS2 Model 30 /286 daar zat die Dallas in.
Zit nu nwe in, en tot nu toe houd deze t vol.
Oude is wel bewaard.

door henk vdb @, Breda, 30-03-2025, 18:30 (32 dagen geleden) @ Hersteller

LET OP!

Jouw link verwijst naar Dallas "Real Time Clock" modules,

in deze draad gaat het over ST SRAM modules met batterij back-up. Deze hebben de batterij NIET op exact dezelfde plaats zitten en er zit een extra IC in dat je kan vernielen als je op de verkeerde plek gaat hakken of boren.

Gebruik dus de JUISTE foto's en NIET die van de Dallas modules!

door Hersteller @, Haarlem, 30-03-2025, 18:45 (32 dagen geleden) @ henk vdb

Kan het niet meer wijzigen.

door henk vdb @, Breda, 30-03-2025, 19:05 (32 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 30-03-2025, 19:25

Was even zoeken in enorme archief van deze PT5210.
Ik heb een totaal archief van ding, incl ontwikkeling emails, relaas over vorm van front
paneel, incl de Gerbers. Hoe product datasheet er uit moet komen te zien.

Ja Maurice, die "uitgebreide info" site had ik ook al eens gevonden. Staat dacht ik ook op GitHub. Een weelde aan info!

Nog even voor wie dit misschien later leest:

in de PT5210 zit blijkbaar een 8k x 8 SRAM met batterij back-up, type M48Z18.

in de latere PT5300 zit een versie met meer SRAM geheugen, let dus bij vervanging op dat je de juiste versie bestelt/neemt voor je apparaat

door henk vdb @, Breda, 28-03-2025, 22:46 (34 dagen geleden) @ KarelWagema

Ik zie van alles voorbij komen maar is er dan helemaal niemand die een PM5640 heeft?

Komt blijkbaar niet veel voor in verzamelingen.

Zoek ik nog steeds documentatie van...

door soundman2 @, Wouw, 28-03-2025, 12:09 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Voor het werk aan huis heb ik in de jaren 80 een wat eenvoudiger meetzendertje nagebouwd,
De PM5501, die is voor nabouw wat beter geschikt.
[image]

Op mijn werkbank prijkt al weer een hele tijd een PM5515

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 12:42 (34 dagen geleden) @ soundman2

Prima om tv mee af te regelen Henk, leuk projectje ook.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door DirkHartland @, Rhoon, 28-03-2025, 12:52 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Prachtig Hans:)
Wat een spullen heb je! (indrukwekkend)
Groet, Dirk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 14:45 (34 dagen geleden) @ DirkHartland

Dank je Dirk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 28-03-2025, 16:44 (34 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een PT 5230 met bijna alle opties is ook een leuke.
Moet hier nog ergens een PM 5544 in een verborgen hoekje liggen.
Encoder en syncgenerator waarschijnlijk ook.
Zal eens gaan zoeken of deze nog ergens te vinden zijn.

Gr. René.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2025, 17:17 (34 dagen geleden) @ Marinus J

Ook een interessant apparaat Rene. Wat ik al schreef in de watts app zou het leuk zijn even een board uit te kunnen wisselen om te kijken alwaar de fout zit als je de PM5544 gevonden hebt. Neem ik de mijne even mee naar je toe t.z.t.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-04-2025, 18:00 (21 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb vandaag board U2 uit kunnen wisselen bij iemand die ook deze PM5544 heeft staan en daar zit de fout. Zal vrijwel zeker IC 10 t/m 13 zijn.

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Na vervangen IC 10 dit beeld.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2025, 13:16 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 11-04-2025, 13:39

IC 10 als eerste op board U2 (circle memory) SN7474N is vervangen voor een 7474N en het onderstaande beeld met veel reflectie in glas beeldbuis. Ik weet niet of dat verschil uit gaat maken geen SN type.

Vandaag heb ik verder geen tijd meer, morgen ga ik verder.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Na vervangen IC 11 geen verandering maar...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2025, 14:27 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

IC 10 verwisseld voor een andere nieuw gekochte en het aloude beeld weer met fout rechts dus 1 van de 4 gekochte lijkt al defect te zijn. (morgen verder)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door electron @, eindhoven, 11-04-2025, 16:31 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

SN in SN7474 betekent 'Semiconductor Network, etc.'- dus gemaakt door TI (Texas Instruments).
heb eentje getest= ok. maar heb geen 4, wel van 74f74.
Lijkt me sterk dat die van jou stuk is.
Twijfels ook, of die d-flops wel stuk zijn bij jou- misschien iets anders stuk? Een one-shot maybe?
Ben@
[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2025, 18:07 (20 dagen geleden) @ electron

Nou Ben, ik heb vanmiddag toch nog tijd gevonden ermee verder te gaan en alle 4 IC’s verantwoordelijk voor circle end van het type SN7474N vervangen. Inderdaad zijn die SN types van Texas instruments dus dat is het verschil.

Echter zonder resultaat dus je hebt gelijk dat ze niet stuk zijn. Ook de 7400 IC’s met de flip flops zullen wel OK zijn. Ik begin toch aan de Eprom te twijfelen. Stom dat ik die gisteren an sich niet heb uitgewisseld i.p.v. het hele board maarja.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door electron @, eindhoven, 11-04-2025, 18:53 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

heb geen flauw idee hoe dat beeld wordt opgebouwd- of het schema ervan.:-|
duidelijk is dat het een timing probleem is.
kijk eens of er 74 -121 of -123's inzitten, dat zijn one-shots met een 'r(trimpot)+c' timing-
misschien verlopen. die uv-eproms bleven meestal voor tientallen jaren goed- als ze tevreden waren.
success, ben@

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 12:56 (19 dagen geleden) @ electron

Er zitten geen 74121 of 74123 IC's op het board Ben.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 12-04-2025, 11:19 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij mij zit er geen E-prom in Hans maar een Rom dacht ik.

René. D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 13:01 (19 dagen geleden) @ Marinus J

Klopt René, ik heb gezien dat jij een ROM hebt en geen Eprom, ik weet het zeker.

Stom van me dat ik die ook niet even heb uitgewisseld:-( ik dacht er op de terugweg nog aan. Wat ik niet weet of die van jouw in een voet zit, ik dacht het ook wel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door DirkHartland @, Rhoon, 11-04-2025, 16:55 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,
Ben het met Ben eens :-)
Als vervanging de storing niet verhelpt kan het probleem ergens anders door ontstaan.
Kijk eens goed of er een F tussen de 74 en 74 staat. F staat voor fast, misschien nodig bij jouw apparaat. Ik heb nog 5 stuks SN74F74'ers liggen. Gebruik deze niet.
Sorry kan je verder niet helpen.

Groet, Dirk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-04-2025, 18:11 (20 dagen geleden) @ DirkHartland

Er staat geen F tussen de 74 en 74. Zoals ik al eerder schreef is het type SN7474N

Er zitten nu vervangers in en deze zijn het niet, wordt verder zoeken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-04-2025, 19:50 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je ziet nu dat als er 1 defect is, beeld helemaal de mist in gaat.

De deuk geeft aan dat er iets met timing is.
Is meer dat er iets verlopen is, denk ik.

Zitten er ICs tussen die hele zwarte gecorrodeerde pootjes heeft?
Zodat er een kruip spoortje kan ontstaan die timing in de war kan gooien.

Jammer dat er geen manual van is.

Hoeft maar een condensatortje ergens te zijn of hoog ohmige weerstand.

Maak eens foto van bordje.

door Hersteller @, Haarlem, 11-04-2025, 21:50 (20 dagen geleden) @ Maurice

door electron @, eindhoven, 11-04-2025, 23:02 (20 dagen geleden) @ Hersteller

Die Eprom zou ca. 56 jaar geleden geprogrammeerd zijn- dat is lang!
Lijkt op 2716- .. is niet te lezen.

Kans bestaat dat hij geheugenverlies begint te krijgen- als op randje dan
helpt het soms om vcc iets te verlagen naar 4.5v als test op de cirkel.
veranderd het testbeeld tijdens opwarmen.?

Moderne EE-proms zijn maar goed voor 10 jaar- of minder.:-(
Maar Oplossing is dan om opnieuw te programmeren met goede data.
Ben@

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-04-2025, 11:52 (19 dagen geleden) @ Hersteller

Ah dat is ..mm

Zou ik beginnen met een fiberglas pen, die zwarte IC pennen schoon te maken.
Met name goed aan knikje behuizing ter voorkomen van kruipspoortjes.

Dan die 3 condensatoren nazien.

[image]

door electron @, eindhoven, 12-04-2025, 13:02 (19 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door electron, 12-04-2025, 13:12

het lijkt alsof die eprom in een ic socket zit.
heb diverse eproms uitgelezen en had telkens uitlees problemen door slechte contacten.
zou bij die eprom beginnen met glasvezel pennetje. socket met busjes(!) is nog beter.
Ben@
[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 13:07 (19 dagen geleden) @ electron

Eprom zit inderdaad op een voet die ik al eens heb gereseat en schone pootjes had zonder aanslag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 13:05 (19 dagen geleden) @ Maurice

De condensatoren zijn prima in orde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 12-04-2025, 22:09 (19 dagen geleden) @ Maurice

Dan die 3 condensatoren nazien.

Ik heb een vermoeden dat C7, C8 en C9 "solid aluminium" condensatoren zijn*, geen elco's.

*(gezien de relatief lage capaciteit voor het volume)

Solid aluminium condensatoren drogen niet uit en zijn zelfs na jaren vaak nog prima in orde. Door de hogere kostprijs komen ze niet of zeer zelden voor in consumenten apparaten.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 13:04 (19 dagen geleden) @ Maurice

Is ook wel een goede tip Maurice, pootjes zijn behoorlijk zwart ja.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Testbeeld zo goed als OK nu!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 17:51 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb toch wat tijd gevonden ermee verder te gaan en ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ben eens gaan draaien aan C-2 van de 15mHz oscillator waarvan ik aanvankelijk niet wist dat daar een verstembaar C-tje zat maar ontdekte een stelschroefje er in.

[image]

Dit gaf meteen resultaat zij het nog niet 100% (het C-tje staat helemaal op maximale capaciteit) en regelaar R-11 op board U4 eveneens na bijstemmen. Het is zeker geen defecte halfgeleider is mij nu duidelijk maar om het 100% te krijgen is het denk ik een capaciteitje wijzigen C-1 en of C-3 paralel over C-2.

Hieronder het eerste beeld uit mijn Philips PM5544 en daar onder ter vergelijking uit mijn Rohde & Schwarz.

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Goldline @, Oranjedorp, 12-04-2025, 19:14 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zie nergens een spoel of kristal op die print of in het stukje schema,
hoe kan dit dan stabiel oscilleren op 15Mhz ?

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 19:35 (19 dagen geleden) @ Goldline

Daar schiet mijn kennis in te kort Cees, wellicht haakt iemand anders daar op in. Belangrijk dat het werkt, draaien aan C-2 had veel effect.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door MarcelvdG @, 12-04-2025, 20:07 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het is een relaxatieoscillator, dus de frequentiestabiliteit zal inderdaad wel niet geweldig zijn. Kennelijk hoeft dat ook niet, anders had men er wel een ander type oscillator in gestopt.

Testbeeld zo goed als OK nu!! Printfoto + schema print HIER.

door henk vdb @, Breda, 12-04-2025, 20:24 (19 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door henk vdb, 12-04-2025, 20:26

Ik zie nergens een spoel of kristal op die print of in het stukje schema,
hoe kan dit dan stabiel oscilleren op 15Mhz ?

Dit alles is HEEL interessant en leuk om te volgen.

Probleempje is alleen wel dat e.e.a. ondertussen verspreid is over meerdere draden en twee forums. HIER heeft het volledige schema van de probleemprint nog niet gestaan, daarom neem ik het even voor je over van C.O. waar het WEL staat.

Dit is het schema:

[image]

En nog maar eens de print:

[image]

Dit zodat iedereen inclusief ikzelf dit snel kan terugvinden. :-P

Voor de rest: complimenten voor je doorzettingsvermogen Hans!!! :||:

Testbeeld zo goed als OK nu!! Printfoto + schema print HIER.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-04-2025, 23:48 (19 dagen geleden) @ henk vdb

Dank je Henk en sorry dat ik het schema van board U2 hier niet had gepost, ik dacht dat ik dit wel had gedaan maar alleen foto van het board.

Het einde van deze wel heel lang geworden draad is in zicht, had ik maar meteen aan C-2 op dat bewuste board gedraaid maarja, als je alles van te voren weet.... Aan alle IC's behoeft in ieder geval niet meer te worden getwijfeld.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mijn PHILIPS PM 5544 nu OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 17:03 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,

100% tevreden nu.

Ik heb het de ceramische C-tje (C-3) (op eerder advies) wat volgens het schema een waarde zou moeten hebben van 68pF uitgesoldeerd en gemeten met een maar even geleende meter en meet 79pF. Naar mijns inziens was de capaciteit te hoog geworden maar een lagere vervanger kon ik niet vinden maar vond wel een C-trimmer gemeten van 10 tot 85pF regelbaar en die heb ik in de plaats gezet van C-3 weliswaar aan de soldeerzijde en nu is de rechterkant van de cirkel in 'n enorm berijk te regelen wat heel mooi is i.p.v. steeds maar (als je ze voorhanden hebt) andere C's in en weer uit te solderen wat de print niet ten goede komt.

[image]

[image]
In het midden het variabele C-tje wat een verlopen ceramische buis condensator heeft vervangen.

Ik wil een ieder hartelijk danken voor hun tips waarvan ik ook een hoop heb geleerd en begrepen is wel dat dit probleem ook op C.O. heeft gestaan alwaar ook geweldige hulp.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-04-2025, 17:13 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi opgelost,

Kon al niet anders dan iets met tijd te maken heeft.
Je zag dat als echt logica was, beeld helemaal de mist in zou gaan.

Heb ook met interesse delen van dat schema doorgenomen.
Boel vernuft en creativiteit met de toen beschikbare technologie.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 17:20 (18 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice, een defect nieuw gekochte 7474N gaf meteen boel ellende maar bleek geen enkel IC defect (nou ja, dan toch maar 5 vervangen tevens in voet)

Boel vernuft en creativiteit met de toen beschikbare technologie.

Zeker, dit kan tegenwoordig allemaal in een chip maar wat een printplaten nog bij elkaar met voornamelijk TTL IC's en vooral veel transistoren.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 13-04-2025, 17:14 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een prima resultaat Hans, dankzij je volhardendheid! Hulde.

Groetjes, Jac

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 17:21 (18 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dank je wel Jac, ik ben er heel blij mee en heel wat geleerd zowel alhier als bij de buren op C.O.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door DirkHartland @, Rhoon, 13-04-2025, 18:25 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Fijn Hans. Knap gedaan:)

Dirk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 20:10 (18 dagen geleden) @ DirkHartland

Dank je Dirk, met behulp van hier en op C.O. ben ik ook veel wijzer geworden.

Een ieder die een Philips PM5544 heeft staan en dat zijn er niet veel (ik ken er nog 2) en dit komt aan het licht is dit in ieder geval een hapklaar brok nu waar je meteen op af moet gaan en niet zomaar halfgeleiders verdenken.

Zo'n C-tje doet enorm veel in die oscillator waarvan ik eers dacht dat het daar goed zat en ik was er al op gewezen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-04-2025, 20:29 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Netjes opgelost! Ik heb het verhaal met interesse gevolgd. Apart dat zo'n "precies" onderdeel van het testbeeld eigenlijk met een heel onprecieze oscillator wordt geregeld.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 20:51 (18 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans van Kampen, 13-04-2025, 20:54

Zeker Maarten. Je gaat IC's of de E-prom verdenken en dan is de boosdoener zo'n simpel ceramisch buis C-tje van 68pF die 79pF is. Ik heb vele ceramische C's maar potjandorie allemaal te hoog tot dat ik dacht van ik heb ook een bakje trimmers en heb die er dus voor in de plaats gezet met een mooi regelbaar berijk dus.

Ik weet niet als ik nou een C had gahad van 68pF wat de waarde moet zijn volgens het schema de timing 100% was geweest. Wellicht is C-1 ook niet helemaal zuivere koffie maar dat compenseert wellicht de nu afstembare C-3 van 10/85pF die er paralel over staat samen met C-2.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-04-2025, 22:03 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als ze allemaal ongeveer te hoog meten, dan is je meter waarschijnlijk niet goed genuld. Dan zou ik ook verwachten dat ze allemaal ongeveer dezelfde afwijking vertonen tenzij er eentje stuk is.

Ik zou trouwens eerder denken dat de capaciteit te laag was dus de frequentie te hoog, als ik de schakeling tenminste snap; het is een vrij ingenieus ding.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 13-04-2025, 22:39 (18 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zou trouwens eerder denken dat de capaciteit te laag was dus de frequentie te hoog als ik de schakeling tenminste snap; het is een vrij ingenieus ding.

Ja, de capaciteit van C-3 was te hoog dus frequentie inderdaad te laag en dan zou je verwachten dat de cirkel aan de rechterzijde juist te groot is bij nader inzien, er wordt te laat ge clockt om het maar zo te zeggen. Ik heb het niet kunnen meten want op de een of andere manier slaat de oscillator af door onjuiste belasting probe. Bij het meten had ik overigens de rest niet aan staan dus had er geen monitorbeeld bij wat er gebeurde tijdens het meten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

En toen viel de kleur weg :-(

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 19:08 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het spul stond een tijdje keurig aan toen het beeld begon te rommelen met rare kleuren en vervolgens een testbeeld in zwart/wit. Het viel mij op dat het power lampje flauw brandde en toen ik de colour encoder uit deed en weer aan brandde die weer op volle sterkte maar geen kleur meer.

Aan de regelaars ligt het niet als ook kabelverbindingen hoe ik ook ''rommel'' Ook de boards van de colour encoder reseaten geen effect.

Dit gaat nu mijn pet te boven, jammer hoor. Ja , het zijn oude spullen die eigenlijk door hun branduren heen zijn en er constant onderdelen defect raken:fir

--
Hans van Kampen

De scopebeelden...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 19:32 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

laten zien dat de colorburst regelbaar is met de regelaar burst amplitude op de colour encoder maar de kleur niet mee komt wat de trap laat zien.

De video analizer laat zien dat beeldlijn 127 is geselecteerd die over de kleurblokken loopt.

[image]

[image]

--
Hans van Kampen

De scopebeelden...

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 20:11 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 14-04-2025, 20:14

Dit is geen probleem van de PM5544, daar komt immers RGB uit.

Je zal dit in de PAL encoder bak moeten zoeken. Kan die PAL encoder bak een colorbar generereren en zo ja werkt die? De burst maakt ie in ieder geval nog wel, dus de 4,43 Mhz is blijkbaar aanwezig, maar of het echt de juiste frequentie is is op je scopebeelden zo niet te beoordelen...

De scopebeelden...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 20:43 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Het is zeker niet de PM5544 nu. De colour encoder PM5545 is nu verdacht. Het eerst flauw branden van het 5 volt indicatielampje doet vermoeden dat een C sluiting veroorzaakte en zal de voedingsspanningen moeten nazien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De scopebeelden...

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 21:11 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 14-04-2025, 21:57

Misschien een open deur...staat de PM5532 niet per ongeluk op "EXT" subcarrier? (druktoets op voorkant)

Als dat het niet is zou ik de signalen die van de sync generator (PM5532) naar de colour encoder (PM5545) eens controleren (met scoop!) , misschien ontbreekt er iets of is er een signaal niet goed. In dat geval zit het probleem in de sync generator...

Heb je al opgetekend wat met wat verbonden is aan de achterkant? Ben wel benieuwd, kan het op de foto's niet goed zien en heb de spullen zelf niet hier.

De scopebeelden...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 21:43 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Nee Henk, dat is het niet:-( testbeeld blijft zeer mooi strak maar zwart/wit.

--
Hans van Kampen

De scopebeelden...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 21:47 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Ga ik even voor je laten zien Henk hoe ik het heb aangesloten ook toen het werkte overigens.
Zal morgen met scope eens kijken.

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 22:18 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb het even met rode lijnen aangegeven want de zwarte kabels zijn anders slecht te volgen en in deze setting werkte het.

Overigens werkt er nu niets meer, krijg geen testbeeld ook meer dus het een en ander is aan het overlijden, de lol geraakt er aardig af zo, wordt het toch maar de stort? Mijn kennis gaat hier toch in te kort schieten dit groots geheel aan te pakken.

[image]

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 22:25 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 14-04-2025, 22:39

[image]

[De PM5545 is bij jou via RGB aan de achterkant aangesloten. Volgens bovenstaande beschrijving moeten dan SK3 (INPUT Y) EN SK4 (INPUT A) SAMEN ingedrukt zijn.]
Edit:Sorry, dit klopt niet, Y is bij jou niet gebruikt dus gewoon alleen INPUT A kiezen.

Overigens wordt aangeraden niet RGB maar Y, R-Y en B-Y te gebruiken:

[image]

NEENEENEENEENEE en nog eens NEE, NIET naar de stort!!!!

We gaan gewoon verder, zoniet dan toch!:-|

;-)

Volgens mij moeten de sync en blanking op de PM5544 ook nog een afsluiter (75 ohm) hebben.

De uitgangssignalen van de PM5532 sync generator kan je gewoon met een scoop checken.

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 22:30 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Ik zal het op die manier aansluiten Henk en de schakelaars zo instellen.

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 22:46 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het is niet echt verkeerd aangesloten, er ontbreken alleen een paar afsluiters...maar bekijk de signalen maar eens met een scoop, of ze de verwachte vorm en amplitude hebben. Dan hoef je nog even niets open te schroeven.

Weer terug in RGB modus

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 22:50 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

met het rood los gekoppeld grid en tekst weer terug.

[image]

--
Hans van Kampen

Weer terug in RGB modus

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 23:00 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat ga ik morgen doen Henk.

Ik heb weer even terug in RGB modus gekoppeld maar dan ontbreekt o.a. het grid van het testbeeld evenals in Y, R-Y en B-Y.

Als je maar een kleur in RGB modus los koppeld komt het grid met de tekst weer terug alleen uiteraard de ontbrekende kleur, vreemd allemaal dat het op slag raar doet.

Vol trots liet ik iemand de set zien die aan stond en het perfect deed en ineens gespring in beeld met rare kleur, Lampje colour encoder op halve kracht brandend, colour encoder uit en weer aan en perfect beeld zonder springen maar zwart wit en nu dit:fir :dev

Er blijft werk aan de winkel en voor een ander hier op het forum iets aardigs om te volgen.

--
Hans van Kampen

Nu dit beeld

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 22:44 (17 dagen geleden) @ henk vdb

maar ook in RGB modus, er spookt hier iets, lijkt wat los te zitten.

[image]

--
Hans van Kampen

Nu dit beeld

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 22:51 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 14-04-2025, 22:52

Ja, dat lijkt erop dat je wel kleurinformatie hebt maar geen Y (helderheidsinformatie)...
Y ingang NIET inschakelen...

Hmmm... zouden de schakelaarkontakten misschien schoongemaakt moeten worden?

Dit moet gewoon opgelost kunnen worden hoor!

Nu dit beeld

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 23:02 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Eens Henk, je kon wel eens gelijk hebben:) Morgen ook nazien, ga zo de mand in en dank zover voor je inzet:)

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nu dit beeld

door ruudam @, Utrecht, 19-04-2025, 03:53 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er is gewoon geen Y signaal

Nu dit beeld

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-04-2025, 14:13 (12 dagen geleden) @ ruudam

Er is gewoon geen Y signaal

Er WAS inderdaad toen geen Y signaal bleek Ruud, maar allemaal opgelost.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-04-2025, 23:05 (17 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Niet gelijk de moed op geven.
Laat anders even dagje rusten.

Ja is oude rommel, vandaag werkt het morgen weer slecht contactje enz.

Maar meestal als dan weer even wat dagen allemaal gewerkt heeft en de kleine
foutjes er uit zijn, blijft vaak wel aardig stabiel.

Is nu eenmaal, is lang uit geweest en je start nu weer op.
Schakel contacten vuil en slecht.
Met schakelen veeg je zomaar het vuil weer tussen een contact.

Een voeding deel die begeeft.
enz enz.

en je weet nooit helemaal waarom uit dienst gehaald is.
Misschien zat er al jaren lang een vervelend foutje in.

Is nu even doorzetten en daarna gaat gewoon weer werken.

Zie even die schakelaar na.
Mogelijk dat daar wat loos mee is.

Vandaar uit gaan zoeken.

Boel uit sluiten, wet werkt wel, wat niet
en zo kom je tot foutje.

Is frustrerend soms, klopt.

Ding aan de kant en als weer morgen is, volle moed er rustig voor gaan zitten.

Alsvolgt aangesloten...

door henk vdb @, Breda, 14-04-2025, 23:10 (17 dagen geleden) @ Maurice

Hihi...ja, we gaan gewoon door met Hans toch, Maurice?

Welterusten allen en tot de volgende keer! :)

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 23:14 (17 dagen geleden) @ henk vdb

Welterusten Henk en Maurice, morgen weer een dag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door DirkHartland @, Rhoon, 15-04-2025, 07:58 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hoi Hans,
Goed geslapen? :-)

Al lezende moest ik terug denken aan de tijd dat we computer printen gebruikten van Intel (iSBC/iSBX in een iCS Industrial Chassis). Deze printen waren, net als bij jouw, voorzien van vergulde edge connectoren. Soms ontstonden problemen door aanslag/lichte corrosie. Print eruit en weer erin, probleem opgelost. Als noodmaatregel ging ik met een inkt-stufje lichtelijk over de edge connectoren, niet de beste oplossing, maar op een baggerbootje in de tropen moet je toch iets doen.
Hans, misschien (naast controle schakelaars) ook je print connectoren controleren.

Groet, Dirk

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 08:49 (16 dagen geleden) @ DirkHartland

Ik heb wel geslapen Dirk maar werd wel een paar keer wakker en dacht er meteen aan. Ben nu vroeger op gestaan en ga weer aan de slag. Hele waardevolle tips die je geeft:) maar ik heb alvorens voor het eerst de set aan te doen bijna 3 weken geleden precies gedaan wat je omschreef op voorhand.

De contactschoenen in het chassis zagen er goed uit maar toch met stug kwastje er door heen en contactstrips van alle boards heel licht met glasfiber borsteltje er over heen gestreken board voor board ook van de PM5532 en de PM5545.

Wat ik nu ga doen is alle BNC kabels testen op scope en functiegenerator om te kijken of er rotzooi in zit. Beetje rommelen bij stekkers en kijken. Ik vind de pennetje van de stekkers ook vrij dun als je de busjes van de BNC connectoren van de apparaten bekijkt die ik ook ga reinigen door er een NET passend boordje van 1,3mm even doorheen te ragen, zit waarschijnlijk iets van corrosie in.

Wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door DirkHartland @, Rhoon, 15-04-2025, 09:10 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Goed dat je dat op voorhand al hebt bekeken. Verbindingen bij "oude" apparatuur zijn belangrijk om eerst goed te bekijken/te herstellen. Natuurlijk zal met meten de oorzaak opgezocht moeten worden, helaas kan ik je daar niet bij helpen. :-(

Hans, succes vandaag!
Dirk

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 09:26 (16 dagen geleden) @ DirkHartland

Dank je Dirk.

Wat ik nu gedaan heb is alle (nieuw gekochte) BNC kabels bij de kabelshop (heb er eerder problemen mee gehad) eens testen op functiegenerator met signaal van 10kHz en scoop en een goede kwaliteit die ik al eerder had getest en is OK maar dit scopebeeld heb ik bij de meeste kabels als je ook maar even aan het kabeltje rommel. Het beeld staat meteen te trillen.

Op andere foto zie je 16 stuks BNC naar RCA verlopen en ga eens kijken met RCA kabel waarvan ik er zat van goede kwaliteit heb liggen en kijken wat er gebeurd.

MOET gerwoon gammele verbinding zijn ergens.

[image]

[image]

We gaan door mensen!

--
Hans van Kampen

Alsvolgt aangesloten...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-04-2025, 23:13 (17 dagen geleden) @ Maurice

Zeker, eens.

Ik heb de set uit gedaan Maurice en inderdaad morgen rustig verder of ik dit spook de wereld uit kan helpen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Geen resultaat :-(

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 10:51 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb de set in 2 modussen aangesloten te weten in RGB modus of in Y, R-Y, B-Y modus. Ik heb de beelden toegelicht wat ik krijg. Nu met degelijkere kabelverbindingen en gereinigde contacten.

[image]
RGB modus geheel gekoppeld

[image]
RGB mudus minus R

[image]
RGB modus minus G

[image]
RGB modus minus B

Hier onder in Y, R-Y, B-Y modus.
Ik zit met veel zonlicht te hannisen dus reflectie in het glas beeldbuis.

[image]
Y, R-Y, B-Y en dit beeld het zelfde als alleen Y er uit ligt

[image]
Y, R-Y, B-Y minus R-Y

[image]
Y, R-Y, B-Y minus B-Y en toch links die blauwe balk als B-Y er uit ligt???

--
Hans van Kampen

door DirkHartland @, Rhoon, 15-04-2025, 12:55 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Jammer Hans,
Mijn denkraam betreffende video te veel te klein.
Hopelijk hebben Maurice en Henk nog ideeën voor je, ik blijf het wel lezen!

Groet, Dirk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 13:22 (16 dagen geleden) @ DirkHartland

Ik ga zo de schakelcontecten aanpakken Dirk. Voorlopig alleen nog maar aan het pianospelen geweest en ineens weer dit beeld.

De accolades en centrecross staan hier toevallig niet in het testbeeld (uitgeschakeld dus geen fout)

[image]

--
Hans van Kampen

Daar krijg je toch een kleur van :-)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 13:46 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

Schakelcontacten reinigen doet ook wonderen ja.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15-04-2025, 14:43 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Helemaal top weer Hans en wat zal jij weer lekker slapen vanavond! :)
m.vr.gr
Anton van den

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 15:02 (16 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dat kun je wel zeggen Anton, ik was voor mijn doen ook vroeg op vanmorgen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door DirkHartland @, Rhoon, 15-04-2025, 22:37 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, proficiat ! :)
Pff, kan je even bijkomen :-)
Goed volgehouden (knap hoor).

Groet, Dirk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 22:52 (16 dagen geleden) @ DirkHartland

Dank je Dirk, weer lekker slapen straks.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 00:15 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In electronica was Philips sterk, in mechanica - waaronder ook schakelaars en connectors vallen wat minder. Dat blijkt hier ook weer. Maarja, na zoveel jaar....

Goed dat het schoonmaken geholpen heeft.

Het leuke van deze bakken vol printen uit die tijd is dat de meeste componenten niet heel bijzonder zijn en dus vervangbaar. De latere apparaten die je noemt met alles in een paar IC's zijn meestal moeilijker of niet te repareren wegens niet meer te verkrijgen of specifieke custom onderdelen of onderdelen die geprogrammeerd zijn en niet uit te lezen.

Die PM5544 zal nagenoeg altijd repareerbaar zijn.

Hans nog even een tip: je ging je coaxkabels controleren. Let even op dat je overal 75 ohm kabels en afsluiters gebruikt voor videoapparatuur, geen 50 ohm kabels en afsluiters zoals die voor computernetwerken gebruikt werden. Even zoeken, info hoe een en ander te herkennen is er te vinden op het net.

Als je verkeerde kabels en/of afsluiters gebruikt krijg je reflecties op de kabel en ik kan je verzekeren, dat wil je niet.

75 ohm kabels zijn vaak gemerkt RG59 (tekst op de kabel)
50 ohm kabels zijn vaak gemerkt RG58

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-04-2025, 09:39 (15 dagen geleden) @ henk vdb

Dank voor je gedegen uitleg Henk. Zeker als je al die boards ziet lijken die onderdelen nog allemaal te verkrijgen. Dat zal bij mijn Rohde&Schwarz generator wel anders zijn wat een platte doos is met hooguit 2 boards maar enorme IC's die niet te verkrijgen zijn.

Ik gebruik overigens deze kabels (nieuw) met afsluiters.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 11:49 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik gebruik overigens deze kabels (nieuw) met afsluiters.

Dat zou voor de verbindingen van de hier besproken generator prima zijn lijkt me.

Niet strikt noodzakelijk maar wel zo netjes zou ik voor onderlinge verbindingen zo kort mogelijke kabeltjes liefst van gelijke lengte gebruiken.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-04-2025, 12:33 (15 dagen geleden) @ henk vdb

De kabels zijn inderdaad zo kort mogelijk Henk.

Ik heb er even een plat schermpje op aan gesloten en ziet er best wel strak uit, beeldverhouding (menu instellingen) staat hier nog op 16:9.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 13:55 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen

beeldverhouding (menu instellingen) staat hier nog op 16:9.

Resolutie ziet er erg goed uit.
Ik ben wel allergisch voor niet-kloppende beeldverhoudingen (uitvullen om het scherm beeldvullend te maken). Je zou links en rechts een zwarte balk moeten hebben, het is immers eens 3 bij 4 signaal. Maar veel mensen zien dat niet :-(

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-04-2025, 15:20 (15 dagen geleden) @ henk vdb

Ik irriteer mij er ook mateloos aan als 4:3 beelden worden uitgerekt tot 16:9 op tv of als er wel keurig 4:3 beelden worden uitgezonden de zwarte balken links en rechts worden opgevuld met de rest van de beeldinhoud geblurd.

Dit was even snel om iemand op C.O. te laten zien dat er niets mis is met de interlacing (vandaar deze foto die ik hier even gebruik)

Hij dacht dat er met de interlacing van PM5544 wat mis was omdat foto genomen vanaf de CRT monitor de cirkel boven te veel trapvormig is maar fotodevice (tablet of telefoon) pakt net maar een raster.

[image]
Vanaf een CRT monitor waarvan je denkt dat interlacing niet klopt (trapvorming cirkeltop)

[image]
Vanaf LCD monitor, cirkel ronder zoals je ook in het echt ziet op de CRT monitor maar lastig is vanaf CRT monitor op de foto te krijgen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 18:03 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 16-04-2025, 18:21

Nog een klein beetje uitleg als dat mag.

Uitgaande van een interlaced videosignaal.

Een CRT scherm scant real time na elkaar even raster / oneven raster.

Elk raster duurt 10 ms dus een compleet beeld duurt 20 ms.

Ga je een foto maken dan zou je dat eigenlijk moeten doen met een sluitertijd die lang genoeg is om zowel even als oneven raster vast te leggen.

Een LCD werkt heel anders, die haalt in een intern geheugen eerst compleet beeld (dus even- en oneven raster) binnen en geeft de boel in één keer weer. Maar dat is niet echt real time natuurlijk. Maar je kan foto's maken van een LCD zonder dat je een raster of een deel van een raster mist.

Er zijn ook nadelen, elk apparaat dat gedigitaliseerde signalen verwerkt vertraagt die signalen ook weer. Je gaat dat soms merken, bijvoorbeeld bij gamen waar real time belangrijk is.

Nog wat heel anders:
Moderne flatscreen TV's die nog CVBS-in mogelijkheid hebben hebben vaak een beroerde decoder, daar wordt nogal op bezuinigd omdat bijna niemand het nog gebruikt.

Op je PM5544 testbeeld zit ook multiburst, de 5 gebieden met de zwart-wit overgangen net onder het midden van het beeld. van links naar rechts geven deze blokken 1, 2, 3, 4 en 5 Mhz aan.
Als de eerste drie blokken scherp zijn en de laatste 2 niet te onderscheiden zijn dan is je weergegeven bandbreedte ongeveer 3 a 3,5 Mhz. Zijn ze alle 5 duidelijk dan is de bandbreedte 5 Mhz of beter.

door ruudam @, Utrecht, 19-04-2025, 04:09 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Met het oplossend vermogen van het testbeeld mat ik ook de ogen van een vroegere slechtziende vriendin.
In een jaar tijd ging ze van 2 naar 1 MHz.
Wel zag ze meer als er veel, te veel kleur in werd gedraaid.

door ruudam @, Utrecht, 19-04-2025, 04:01 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Onderschat de zwarte balken fobie niet.

door Marinus J @, 16-04-2025, 10:05 (15 dagen geleden) @ henk vdb

Hallo Henk , er zijn altijd uitzonderingen daar hoef ik jou niet op te wijzen.
Maar ik kan er zo een noemen nl de DD 10 video mixer daar zit zowel een
kabeltje als een 50 ohm afsluiter in.

René D.

door henk vdb @, Breda, 16-04-2025, 11:41 (15 dagen geleden) @ Marinus J

Voor bijzondere apparatuur blijft het opletten natuurlijk. Maar gaat vooral om het opletten niet per ongeluk verkeerde (ongemerkte?) afsluiters en/of kabels te gebruiken. In geval van twijfel of er wat anders nodig is op zoek naar de handleiding...:-)

Kijkje even onder de motorkappen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 15:01 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik kreeg net van C.O. het verzoek eens een foto te maken van de binnenkant wat niet een doos maar 3 dozen zijn en ik had het spul toch uitgekast en de boardstrippen verwijderd om er in de kunnen werken, ziehier even.

Links de PM 5544 pattern generator, midden de PM 5545 colour encoder en rechts de PM 5532 sync generator.

;-)
Hans

[image]

[image]

[image]

--
Hans van Kampen

door Ad Zijlmans @, Made, 15-04-2025, 17:26 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi dat het nu weer werkt Hans!

En fijn dat we het hele verhaal hebben kunnen volgen..

Gr.
Ad

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 18:50 (16 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Ik ben heel Blij kan ik je wel zeggen Ad.

Het was maar al te duidelijk hoe een slecht contact of meerdere een boel ellende kan veroorzaken die je voor onmogelijk houdt, je hebt de beelden gezien. De eerste gedachte gaat meteen uit naar een defect onderdeel. Zoals ik schreef zat ik met de toetsen te pianospelen en ineens weer perfect beeld zij het zwart/wit. Toen bleek een subcarrier schakelaar op extern te staan en na op intern zetten ineens ook kleur.

Ongelofelijk hoeveel boards (iets van 37) voor dat ene testbeeld als je weet dat mijn Rohde&Schwarz SGPF het zelfde doet en vele malen meer gehuisvest in een platte doos.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-04-2025, 18:41 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Weer voor elkaar:)
Dank voor mooie foto's
.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 18:50 (16 dagen geleden) @ Maurice

Graag gedaan Maurice, jij ook dank voor je hulp:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 15-04-2025, 21:36 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Jammer dat ik nu pas achter de computer zit Hans , was in Brussel een
bedrijf in videomontage leeghalen met een kennis.
Bedrijf over de kop wij ,et nog diverse anderen leeghalen.
Veel oude video en audio eruit gehaald, stond zelfs nog oude
film montage tafel .
Nog was documentatie gescoord .

Dus weer tot een goed einde gebracht.

René D.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-04-2025, 22:24 (16 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 15-04-2025, 22:25

Ja, er waren toch weer problemen René maar gelukkig allemaal weer opgelost, dit leek een record lang draadje te gaan worden, ik weet niet wie de recordhouder is.

Heb jij die Steenbeck film montagetafel ook mee genomen?, heb je daar nog ruimte voor :-D
Documentatie altijd welkom.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 16-04-2025, 10:12 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nee Hans , die moest eerst voor een gedeelte uit elkaar genomen worden,
anders kon deze niet door diverse deuren.
Komt nog wel een match line V 2000 deze kant uit die bijna geen draaiuren heeft.
Ook nog een nieuwe camera adapter voor een Sony camera.
Ga vandaag mijn generator maar weer voorzien van de afdekplaat om de printen
op hun plek te houden.
Misschien komt ook nog zijn zwartwit voorganger die ik weet te staan.

René D.