Philips Cassette N 2538 VU meter uitslag tijdens opnemen (Toestel of techniek)

door lethnjm @, 28-04-2025, 19:25 (2 dagen geleden)

Beste forum leden.

Klein vraagje aangaande de VU meter uitslag bij opname van de N2538.

Het apparaat werkt prima, neemt goed op en speelt goed af. Bij het opnemen staan de recording level schuif regelaartjes op 5, en is de opname prima, met een gewone Type 1 ferro bandje. Echter de meter uitslag van de twee VU metertjes is dan vrijwel nihil tijdens het opnemen. Speel ik vervolgens het opgenomene af, dan is het geluidsniveau en dergelijke prima, geen vervormingen en zo, en de meter uitslag van de VU metertjes is ook zoals het hoort, en ziet er gezond uit.
Nevenopmerking, ik heb ook een Aristona 9147, en die heeft zo denk ik het zelfde euvel.
Voordat ik nu weer eens diep in de service manual duik, en wat ga veranderen, wil ik dit graag even eerst voorleggen aan t forum.

Bij voorbaat dank voor elke tip.

Vriendelijke Groet,

Niek.

Philips Cassette N 2538 VU meter uitslag tijdens opnemen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 28-04-2025, 20:47 (2 dagen geleden) @ lethnjm

Ik heb bij de Revox recorders ongeveer hetzelfde.
Daar is het magneetje waar het spoeltje omheen beweegt vaak los. Die zat normaal gelijmd maar die lijm is 50 jaar oud en verdroogd. Ik centreer dat magneetje en met een minuscuul druppeltje secondenlijm.
Dat magneetje heeft ook een noord en een zuidpool en als die verkeerd staat dan "botst" het spoeltje tegen die overgang aan.

Jack Marotick

door ruudam @, Utrecht, 28-04-2025, 23:23 (2 dagen geleden) @ Marotick

Wat ik begrijp Jack is dat de meters wel uitslaan bij weergave.
Dus de meters zouden het wel doen.
Maar ze slaan niet uit bij opname, er wordt dus blind opgenomen.

Het enige wat ik kan bedenken is de opname weergave schakelaar waarbij ook de meters worden omgeschakeld.
Even korte oplossing is de schakelaar een flink aantal malen ged heen en weer bewegen.
Inspuiten met tuner spray, niet contact spray, van de schakelaar, binnenin, zou dan de echte oplossing zijn.

door lethnjm @, 29-04-2025, 21:07 (1 dag en 11 uur geleden) @ ruudam

Hallo Ruudam.

Bedankt voor je berichtje.

De schakelaar bij omschakeling van weergeven naar opnemen, daar had ik nog niet aan gedacht, maar ben ik met je eens, ligt inderdaad erg voor de hand gezien de leeftijd van de onderdelen.

Ik ga er er naar kijken.

Nogmaal dank,

Niek.

door lethnjm @, 29-04-2025, 21:02 (1 dag en 11 uur geleden) @ Marotick

Hallo Marotick.

Dank voor je berichtje.
Wat je schetst is wellicht een mechanisch defectje van het wijzer-mechaniekje van de VU meter. Dat je het nog gelijmd krijgt is wel knap, want het is een voorzichtig werkje, waar een super klein beetje lijm al te veel kan zijn, beetje instrumenten maker handigheid is je dus niet vreemd. Het zal bij je defecte metertje inderdaad zowel bij opnemen, als afspelen niet correct weergeven. Het is dus een ander euveltje. Maar toch bedankt voor je reactie.

Groet,

Niek

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-04-2025, 01:05 (2 dagen geleden) @ lethnjm

Niek,
Voordat ik nu weer eens diep in de service manual duik,....

Dat hoef niet zo diep.
Is vrij helder wat er aan de hand is.

Alles werkt prima, behoudens in stand opnemen dat meter aanwijzing niet klopt.
Terwijl circuit meter zelf wel klopt omdat in afspelen de meters prima werken.

Betekend daar meters voor zowel opnemen als afspelen gebruikt worden het een schakel foutje is.
Of een elko'tje wat beide (REC/PLAY) circuits opdeelt.

Schema is helder zat.
Daar ik wel net even in schema gekeken heb.

Ga maar uit van een schakelaar fout.
Opnemen wordt soms relatief weinig gebruikt, gevolg contacten raken vuil.

Ohm meter pakken en de contacten controleren.
Eerst meten , dan weet je waar fout zit.
Niet maar wat rond gaan sluiten tot dat je hopelijk ergens resultaat krijgt.

Eerst slechte contactje zoeken, dat behandelen.

En na reinigen contacten weer een smeer middel aanbrengen.
Anders hebben we de vraag snel weer terug, omdat contacten stuk zijn of weer corrosie/aanslag.

Velen vergeten na reinigen , en dus oude vet/smeer middelen, dat contacten, en lopers van potmeters.
Gort droog zijn.
Slijt als een gek.

door Frans Hamer @, 29-04-2025, 20:28 (1 dag en 11 uur geleden) @ Maurice

Klopt, ik los dit op met spray van kontakt: PRF 7-78 zuinig liefst met een
wattenstaafje aanbrengen, met vriendelijke groet , Frans Hamer.

door lethnjm @, 29-04-2025, 21:25 (1 dag en 10 uur geleden) @ Maurice

Hallo Maurice.

Dank voor je berichtje.

Bedankt voor je uitgebreide advies.
Ik ga eerst met de ohm meter aan de slagen om het eens uit te zoeken. Ik had zelf nog niet aan de schakelaar gedacht. En dan wellicht de contacten goed reiniger. Oh, ik zie 't is zo'n contacten duw-trein, in zo'n tunneltje met inwendige contact lipjes aan weerszijde, welke middels een blauw plastic staafje in wordt gedrukt bij het bedienen van de record knop. Het geheel zit op de print gesoldeerd. Dat wordt inderdaad 'n vloeibaar reinigings middel. Dat heb ik wel ligggen hier.
Ja klopt, eerst meten, " meten is weten " toch :-)

Welk smeer middel gebruik je zoal. Iets niet corrosiefs zou ik zeggen?.

Nou had ik toch laats zo'n soort gelijk probleem met een Philips RR522, wat je schets lijkt ook wel op wat ik bij dat apparaat tegen kwam.

Nogmaals dank,

Groet,

Niek.

door soundman2 @, Wouw, 30-04-2025, 11:04 (21 uur en 11 minuten geleden) @ lethnjm

Voordat ik nu weer eens diep in de service manual duik, en wat ga veranderen, wil ik dit graag even eerst voorleggen aan t forum.

Toch is dat de juiste weg om de fout te vinden. Anders kun je ook beginnen net het doelloos uitwisselen van onderdelen, te beginnen bij R1!.
Meten is weten.