onbekende VU meter (Toestel of techniek)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 02-05-2025, 12:43 (1 dag en 7 uur geleden)

Alweer een vondst: best een mooie VU meter.

[image]

Opvallend is dat de mechanische nulpuntstelling zonder gereedschap kan bediend worden. Volgens mij gaat het hier om een precisieinstrument, mee door de schakeling die er boven op zit.

[image]

[image]

[image]

[image]

Het is Nederlands of Belgisch fabrikaat dus ik dacht aan Philips maar ik kan er niks over vinden.
Kan iemand me wat meer vertellen?

Alvast bedankt.
Patrick.

onbekende VU meter

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-05-2025, 14:25 (1 dag en 5 uur geleden) @ Patrick2

Het is Nederlands of Belgisch fabrikaat dus ik dacht aan Philips maar ik kan er niks over vinden.
Kan iemand me wat meer vertellen?

Alvast bedankt.
Patrick.

Het is zeker Philips, dat is duidelijk te zien aan de opbouw en de codes op de stickers.

Waar het voor bedoeld was weet ik niet, misschien dat Maarten met de getoonde codes het ding kan herleiden.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

onbekende VU meter

door soundman2 @, Wouw, 02-05-2025, 14:49 (1 dag en 5 uur geleden) @ Patrick2

het 12NC verraad Philips. Zou iets van het projectenbureau destijds geweest kunnen zijn (Philips Breda)

onbekende VU meter

door henk vdb @, Breda, 02-05-2025, 18:42 (1 dag en 1 uur geleden) @ soundman2

het 12NC verraad Philips. Zou iets van het projectenbureau destijds geweest kunnen zijn >(Philips Breda)

Ik denk dat soundman2 het bij het juiste eind heeft.

3922 is Philips Breda, maar ik heb het nooit op bare boards gezien aan de soldeerkant, wel als typenummer (eerste vier cijfers 12 nc) van een compleet bestuckte print.

Het valt op dat het printje handgesoldeerd is, is dus vermoedelijk een kleine serie geweest of een prototype. Ook het ongebruikte schroefgat en de uitsparing in de print lijkt me handwerk.

Heeft hoogstwaarschijnlijk niets met camera's te maken, maar projectenbureau is heel goed mogelijk.

onbekende VU meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2025, 18:51 (1 dag en 1 uur geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2025, 19:08

3922 is ELA Nederland, niet gebonden aan een specifieke vestiging. Het volgende getal 50 zou wel wat over de vestiging of over de toepassing kunnen zeggen, ik ga nog even zoeken of ik daar wat van heb. Het printje kan ook uit een (eventueel in serie geproduceerde) versterker, mengpaneel of bandrecorder zijn.

EDIT: 3922 5 hoorde bij de business unit RECORDING

onbekende VU meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2025, 18:22 (1 dag en 1 uur geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Maurice, 02-05-2025, 18:43

Tja is Philips,
Ook is zeker een Vu meter, dus in de audiohoek zoeken.

Gezien de print ook op instrument zit denk ik aan een wat grotere industriële.professionele
hoek.
De grotere audio versterkers als bioscoop en dergelijke.
Of mengpanelen.

Jaren 1977 of zo en dan apparatuur zoeken.

jaren 197x mengpaneel bouwpakket Philips
zou zomaar uit een van deze pakketten kunnen komen, zie link

onbekende VU meter

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-05-2025, 20:58 (23 uur en 5 minuten geleden) @ Maurice

jaren 197x mengpaneel bouwpakket Philips
zou zomaar uit een van deze pakketten kunnen komen, zie link

Dat is het zeker niet Maurice. De meter is te goed en te mooi (dus ook te duur) voor een bouwpakket.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

onbekende VU meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2025, 21:23 (22 uur en 40 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Leo,
Dacht ik eigenlijk ook als hobby net even te ..
Daarom wat langer gezocht.

zie andere bericht waar deze, denk ik in de wat betere proff mengpaneel zit.

onbekende VU meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2025, 18:50 (1 dag en 1 uur geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2025, 18:53

Het is een Philipsproduct. De meter komt uit hun meterfabriek, het printplaatje uit een van de ELA fabrieken (prof. beeld en geluidsapparatuur).

@Patrick: heb je misschien een betere foto van de sticker op het printplaatje?

onbekende VU meter

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 02-05-2025, 19:12 (1 dag en 0 uur geleden) @ Maarten Bakker

Zorg ik voor, Maarten.

onbekende VU meter

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 02-05-2025, 19:22 (1 dag en 0 uur geleden) @ Patrick2

Meteen de koe bij de horens gevat:

[image]

heb je hier wat aan?

onbekende VU meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2025, 21:09 (22 uur en 54 minuten geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2025, 21:26

Ja zeker.

Ik had in mijn beide andere berichten al wat genoemd, maar kwam nog 1 stapje verder. Dus hier schrijf ik even volledig uit wat ik denk te weten, het stukje 3922506 aan de hand van een samenvatting uit 1967 die intern bij Philips ELA werd verspreid.

39 = ELA
22 = Nederland
5 = RECORDING
0 = Prof. audio recording
6 = Samenstellingen

De rest van het nummer zal vermoedelijk een volgnummer zijn, met het laatste cijfer 0 een puntnummer (dus geeft de revisie aan van de samenstelling met volgnummer 0287).

Samenstellingen betekent bij Philips wat we meestal "modules" noemen. Dat kan het printplaatje zelf met de onderdelen erop zijn (meest waarschijnlijk) of het printplaatje plus de meter.

Gezien "Prof. audio recording" denk ik aan een VU meter uit een PRO serie bandrecorder wellicht. Eentje die niet uit Oostenrijk maar uit Nederland kwam, dus wellicht custom of een kleine serie. Mengtafels vielen denk ik onder versterkers dus daar zal hij waarschijnlijk niet uit komen maar durf ik ook niet helemaal 100% uit te sluiten (maar sowieso niet uit een bouwpakket, die kwamen bij ELCOMA vandaan en niet bij ELA). Een bandreplicatie-apparaat zou misschien ook wel kunnen.

Verder staat er op de samenstelling een serienummer 001138. Ik denk dat ze bij 1 begonnen te tellen. Dan zou je toch al denken aan ruwweg 2000 stuks geproduceerd (onnauwkeurige schatting) maar minstens 1138. Dus toch geen heel kleine serie, of verdeeld over meerdere modellen die dezelfde metersamenstelling gebruikten. In geval van stereo, 2 van deze samenstellingen per apparaat wellicht.

De meter zelf is genummerd in een algemene groep voor overige componenten (2422) waarbij ik 155 t/m 181 ben tegengekomen op draaispoelmeters. De precieze betekenis van de laatste 5 tot 7 cijfers ken ik niet, hoewel het laatste cijfer ook wel weer een puntnummer zal zijn. Op de tweede regel is 733 waarschijnlijk een datumcode, zou in dat geval dus waarschijnlijk de 33ste week van 1977 zijn.

Die datum kun je eventueel nog verifieeren aan de hand van de datumcodes op de transistoren.

onbekende VU meter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2025, 19:30 (1 dag en 0 uur geleden) @ Patrick2

Volgens mij in dit Philips Mengpaneel bv.
Zie ook stelschroefje onder iedere meter.

o.a. te vinden in HobbySkoop-22 mrt1978
[image]
[image]

onbekende VU meter

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 02-05-2025, 20:04 (23 uur en 59 minuten geleden) @ Maurice

Dank je, Maurice.
Dit bevestigt mijn vermoeden dat het om een precisie-instrument gaat.
Geen idee of het nog werkt maar het ziet er wel gloednieuw uit.

onbekende VU meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2025, 20:23 (23 uur en 40 minuten geleden) @ Maurice

Onderdelenpakketten vielen niet onder ELA. Zelfs als de meters hetzelfde zijn, sluit het printplaatje uit dat de meter van Patrick daarvandaan komt.

onbekende VU meter

door Marinus J @, 03-05-2025, 09:40 (10 uur en 23 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten , wat zou dan 3922 406 ..... moeten betekenen ?

René D.

onbekende VU meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2025, 11:12 (8 uur en 52 minuten geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-05-2025, 11:27

Vergelijkbaar met wat ik over 506 schreef in mijn laatste antwoord aan Patrick, maar dan:

39 = ELA
22 = Nederland
4 = TELEVISIE
0 = TV-Camera's
6 = Samenstellingen

Wat opvalt is dat men er bij ELA voor koos om de productcategoriën leidend te maken in de codenummers terwijl dat bij RGT (consumentenelektronica) en veel andere HIG's de vestigingen waren in het 5e en 6e cijfer en pas vanaf het 7e cijfer een verdere onderverdeling. Daar kon je de toepassing dus meestal niet rechtstreeks uit de 12NC afleiden.