modulaire geschakelde voeding met 800V module (Toestel of techniek)
Hierbij wat foto's van een module, die ik ontworpen heb voor een 2x100W versterker.
In mijn voorraad met elektronica heb ik nog enkele 400W voedingen, die modulair zijn opgebouwd. Het primaire deel bestaat uit een wide range PFC (100-240VAC), waarmee ongeveer 360VDC opgewekt wordt. Daarachter zit een halve brug converter die deze DC omzet in een 100kHz blokgolf van 180V piek. Op dit primaire deel kunnen totaal 4 modules aangesloten worden, die elke hun eigen scheidingstrafo hebben, en ook een eigen actieve gelijkrichter hebben. Ik heb het primaire deel gebruikt en 1 originele secundaire module, die 6,3V levert bij >10A.
De overige 3 posities in de voeding heb ik gebruikt voor een ongeregelde module, waar de volgende spanningen uit komen: 800V; 400V; 150V; 12,6V; -60V. Doordat de primaire spanning gestabiliseerd wordt, is de uitgangsspanning ook zeer constant.
De 100kHz wordt galvanisch gescheiden door een ETD34 trafo, die er 200V piek van maakt. Deze spanning wordt door 2 verdubbelaars omgezet in 400V en 800V. Het maximale vermogen hiervan is ongeveer 350W. De hoogspanning wordt door middel van NTC's ingeschakeld. Deze worden vertraagd overbrugd door een relais, aangestuurd d.m.v. een timer.
Met een secundaire hulptrafo (RM8 potkern) worden de andere spanningen opgewekt (150V; 12,6V en -60V). Het totale vermogen hiervan is ongeveer 25W.
Het was een hele puzzel om alles zo compact mogelijk te kunnen bouwen. Waarbij ook de lucht en kruipwegen en de veiligheid voldoende gewaarborgd moesten worden. Maar het is uiteindelijk gelukt. De nieuwe module is wat langer dan de originele modules, maar de voeding wordt in een gesloten, geventileerd chassis gebouwd. Op het grote ronde gat komt nog een stille ventilator.
Nu moet de versterker zelf nog gebouwd worden (het ontwerp is al gereed).
Zie verder de foto's voor de uitvoering.
Piet
Complete draad:
- modulaire geschakelde voeding met 800V module -
Piet van der Pol,
02-05-2025, 17:15
- modulaire geschakelde voeding met 800V module - Maurice, 02-05-2025, 18:26
- modulaire geschakelde voeding met 800V module -
Goldline,
02-05-2025, 18:41
- modulaire geschakelde voeding met 800V module - Piet van der Pol, 02-05-2025, 20:57