Game met radiootje, IC L1050 (Toestel of techniek)
Laatst heb ik op een rommelmarktje ter ere van de verjaardag van een hooggeplaatst persoon een computerspelletje met ingebouwd radiootje gekocht. Het is de Casio CG-70 uit 1983 en kostte me 1 euro.
Het spelletje heet Shuttle Bomber en er zijn hier vast mensen die het in 1983 met rode oortjes hebben gespeeld. Maar mijn interesse was meer gewekt door het AM radio deel. Openschroeven (ook voor verhelpen van mini defectje) onthult een ingebouwde versie van de luciferdoosradio:
De kleinste ferrietantenne die ik ooit in een middengolfradiootje zag, maar 24mm lang!
Afstemcondensator ook van miniformaat, dit is een trimmertje waarvoor een plastic lipje aan de afstemknop in de trimsleutelgleuf valt.
De batterij is een AG13 knoopcel, voor zowel de radio als de game. Ik weet niet of dat zo gemaakt is of dat hier nog een defect achter zit.
Het typenummer van het radio-IC viel me op. Voor de TA7642 ken ik diverse equivalente types zoals ZN414 of MK484 en zelfs LA1050, maar op dit dingetje staat L1050, dat is dan denk ik ook een variant van dit IC.
De twee minitransistors rechts op de print zijn type 1012G en aan de onderkant van de print zitten wat SMD condensators en weerstanden.
Het hele zaakje werkt (al heb ik het spelletje niet meer dan 3 sec getest).
Er zit een minispeakertje in voor de game-bliepjes en je kunt een koptelefoon aansluiten. Die geeft dan de bliepjes weer, maar helaas speelt de radio alleen op koptelefoon en niet op het speakertje.
Game met radiootje, IC L1050
En dat allemaal voor het astronomische bedrag van € 1,00.Leuk!
Nu maar spelen (zonder rode oortjes)
Groeten,
Sietze.
""LA1050, maar op dit dingetje staat L1050, dat is dan denk ik ook een variant van dit IC""
Geen variant volgens https://www.ebay.com/itm/225641498770
Groeten, Armand
Zou het kunnen dat het IC gewoon een LA1050 is maar dat Sanyo er geen A1050 op wilde zetten om verwarring met een transistor te voorkomen? Het kan natuurlijk ook een kloon van het Sanyo type zijn, misschien wel van Casio zelf.
Overigens: leuke combinatie. Ik ben ook wel benieuwd naar de spelletjeskant eigenlijk.
Ik had jouw berichtje nog niet gelezen maar vermoedde hetzelfde. Weliswaar is het een Chinese broker die het beweert, maar er staat een foto bij van een originele verpakking en de datumcodes komen overeen.
Ik denk dus inderdaad dat Sanyo er L1050 op stempelde.
Armand,
Het zal niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst zijn dat een verkoper op ieiebee geen flauw idee heeft van het aangebodene. De tweede foto van de advertentie toont de verpakking: LA1050.
Maar als ik de advertentie goed bekijk, zie ik geen functie of toepassing genoemd. Dus L1050 = LA1050.
Hans
--
scoper apestaart quicknet punt nl
Hans,
Ja, het staat er "LA1050 L1050 Original New Sanyo TO92" en de foto's maken het duidelijk.
Dus geen variant.
Groeten, Armand
Nog een foto Sanyo LA1050 L1050
Armand,
Het is een taaldingetje.
Als ik lees "geen variant" dan denk ik dat het om een totaal ander product gaat. Dat is hier dus niet het geval. Het is geen variant, omdat het hetzelfde product is. Helder.
Hans
--
scoper apestaart quicknet punt nl