onbekende VU meter (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-05-2025, 21:57 (4 uur en 5 minuten geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-05-2025, 22:10

Ik heb zo nu en dan extern ingekochte monitoren die ergens in Breda gebruikt worden op de werkbank voor reparatie, en dan denk ik wel eens... Vroeger zouden ze die bijvoorbeeld bij Philips in Saronno besteld hebben (die fabriek is tegenwoordig onderdeel van BARCO, dus ook niets meer met Philips te maken) in plaats van extern ingekocht. Als je er nog niet zo lang weg bent, ken je die monitoren misschien zelfs wel want die zullen nu toch al gauw 8 tot 10 jaar oud zijn. 24" UHD, geen idee op welke afdeling ze gebruikt worden.

Wat die 12NC's betreft... Grappig dat ze kennelijk niet het ene systeem uitfaseren ten gunste van het andere (al zal men voor nieuwe spullen wel standaardiseren).

Het document uit 1967 dat ik heb, is juist uitgebracht naar aanleiding van zo'n uitfasering. De oude codenummers werden vanaf 1963 vervangen door 12NC's en in 1967 was dat voor ELA kennelijk afgerond maar liepen er nog genoeg mensen met vragen rond dat de standaardiseringsafdeling er een documentje van uitgaf.

In dat documentje staan voor 39xx xx6 en xx7 gewoon allebei "samenstellingen" vermeld maar het verbaast me niets dat daar voor camera's nog een onderverdeling in printplaten en andere samenstellingen gemaakt werd. Zo diep gaat dat document niet.

Mogelijk dat men aan 3922 411 begonnen is omdat 3922 401 vol zat, want oorspronkelijk was de 39xx 41x reeks bestemd voor "flying spot scanners".

Volgens de definitie van 1967 zouden 39xx xx1 artikelen "Enkelv. art., niet metallische mat. overige bewerkingen" moeten zijn, waarbij specifiek voor prentplaten (ja met een e in plaats van een i) de nummers 39xx xx1 9xxxx gereserveerd zijn. Als ze zich daaraan gehouden hebben, kan ik me wel voorstellen dat ze uit de nummers liepen en de 3922 411 reeks moest worden aangebroken. Immers heb je dan in een enkele reeks maar 1000 nummers voor printplaten en in een beetje complexe camera zitten er al tientallen schat ik zo in. Overigens hebben ze bijna dezelfde "inschattingsfout" ook bij de consumentenelektronica gemaakt, maar daar was het door de opbouw van de nummers makkelijker om een nieuwe reeks aan te breken als ze de 2000 volgemaakt hadden.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks