Cartape "uit de oude doos" (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 05-06-2025, 17:42 (2 dagen geleden)

Laatst kreeg ik een doos met allerlei oude spulletjes zoals een 3-weg hoofdtelefoonaansluiting van Sennheiser, een Lenco clean set van vroeger, een aantal pocket transistorradiootjes enz.
Dit is er ook bij : een Cartape cassette radio tuner.
Wie herinnert het zich nog?
Een MG radio in de vorm van een cassette voor gebruik in de auto met alleen een cassettespeler.
Het werkt met een batterijtje van 1,5V.
[image]

Groeten, Armand

Cartape "uit de oude doos"

door Goldline @, Oranjedorp, 05-06-2025, 19:01 (2 dagen geleden) @ Armand

Zoiets zat ook bij mijn Aiwa walkman, met FM.

--
Cees PA1DBA

door focus103 @, Zaandam, 06-06-2025, 16:00 (1 dag en 4 uur geleden) @ Armand

Heb ze zelf ook gemaakt door een afspeel/opname in een lege cassette in te bouwen met een mini jack plug voor een b.v. walkman of radiootje.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 07-06-2025, 10:16 (10 uur en 22 minuten geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Ik snap niet hoe dit kan werken, als je die "cassette met ingebouwde radio" in de cassettespeler duwt kan hij toch niets meer ontvangen doordat hij volledig omgeven is door metaal ?

Groeten ... Hugo Sneyers

door Armand @, België, 07-06-2025, 12:26 (8 uur en 12 minuten geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Armand, 07-06-2025, 12:53

Hugo, goede vraag.

Ik heb het nog niet kunnen proberen.Het batterijtje is leeg.
Gebruiksaanwijzing, onderaan in het vakje staat iets van "ignition interference" en "suppressor in the power line".
Waarschijnlijk wordt een draagbare cassettespeler bedoeld die je ook in de auto gebruikt.
Maar een auto is een kooi van Faraday ...
[image]
Op Radiomuseum.org staat ook zoiets.
https://www.radiomuseum.org/r/unknown_selectron_am_radio_casse.html

Groeten, Armand

door Goldline @, Oranjedorp, 07-06-2025, 12:39 (7 uur en 58 minuten geleden) @ Armand

Vergeet niet dat de AM radiostations in Amerika zeer krachtig waren.
en dat dit wel in de auto werkte.
Zoiets zal er ook wel voor 8track spelers zijn geweest onder andere bij Radioshack/Tandy.
Bij storing op AM zette je suppressie-weerstanden tussen de bobinekabel en weerstand-bougiekappen.

--
Cees PA1DBA

door Armand @, België, 07-06-2025, 14:36 (6 uur en 1 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Armand, 07-06-2025, 14:52

Vergeet niet dat de AM radiostations in Amerika zeer krachtig waren.
en dat dit wel in de auto werkte.

De zenders moeten dan wel heel krachtig zijn want een auto is bijna een kooi van Faraday.
En dan zou het inderdaad wel kunnen.
Ik was wel benieuwd en heb het opengemaakt, typisch Japans.

[image]

Groeten, Armand