Philips MCi500/H12 (Toestel of techniek)

door maarten van dijk @, 07-06-2025, 12:09 (1 dag en 5 uur geleden)

Beste mede forummers,
Ik zit met een Philips MCi500 waar geen geluid uitkomt.Zie foto's.Het is techniek met een nog kleinere SMD's.Er komt geen geluid uit de luidsprekers, wel uit de koptelefoon aansluiting.Ik verdenk nu de schakelcontacten van de 3,5mm ingang.Maar ik dacht te zien dat die aansluiting een eigen versterker bezit.Voor de rest werkt het apparaat 100%.Nergens kan ik een schema van het ding vinden en de onderdelen zijn ook niet meer leverbaar.Is er iemand onder ons die deze MCi500 al eens onder handen heeft gehad en er ervaring mee heeft, dan wel een schema bezit?

[image][image]mvg, Maarten.[image]

Philips MCi500/H12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-06-2025, 12:36 (1 dag en 5 uur geleden) @ maarten van dijk

Als jack koptelefoon er in zit de k ik dat versterker gemute wordt?

Kan nog zo iets zijn

Tracen met doorpiepen waar je uit komt.
Ook boxen terug naar versterker dan weet je de onderdelen.
Er zijn SMD boeken op internet voor evt smd codes te ontcijferen.

Beste is scoop te gebruiken dan weet je ook de ingangen.
Of met signaal tracer.

Philips MCi500/H12

door Goldline @, Oranjedorp, 07-06-2025, 12:44 (1 dag en 5 uur geleden) @ maarten van dijk

Voedingspanning meten op de klasse D eindtrap,
En met de scoop meten op de luidsprekeraansluitingen of HF aanwezig is.
Eindtrap ic zijn wel te vinden bij Alldatasheet.
En inderdaad wat Maurice schreef de mute aansluiting van de koptel. aansluiting.

--
Cees PA1DBA

Philips MCi500H/12

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2025, 13:57 (1 dag en 4 uur geleden) @ maarten van dijk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-06-2025, 14:02

Het is nog wel een echt Philipsontwerp dus schema's moeten ergens in omloop zijn.

Ik zie dat de groene elco's en de spoelen in de eindtrap vastzitten met polyurethaanlijm die in de loop van de jaren zwart en corrosief wordt en kan gaan geleiden. Als je die voorzichtig wegkrabt / lospeutert ben je denk ik al halverwege een reparatie. Onderdelen er onder kunnen door oxidatie onderbroken geraakt zijn, bijvoorbeeld.

EDIT: https://elektrotanya.com/philips_mci500h.pdf/download.html

Philips MCi500/H12

door Hersteller @, Haarlem, 07-06-2025, 21:55 (20 uur en 2 minuten geleden) @ maarten van dijk

Vaak zijn de speaker aansluitingen in brugschakeling, speakers nooit naar massa aansluiten.

Philips MCi500/H12

door henk vdb @, Breda, 07-06-2025, 23:23 (18 uur en 35 minuten geleden) @ maarten van dijk
Gewijzigd door henk vdb, 07-06-2025, 23:46

Schemadeel van het printje waar de headphone connector op zit:

[image]

Als er een koptelefoonplug aangesloten is is pin 5 van plug 1302 via 220R en spoeltje met massa verbonden. De eindversterkers worden dan uitgeschakelt. Is er geen koptelefoonplug aangesloten dan is pin 5 van plug 1302 open en de eindversterker IC's zijn dan ingeschakelt (*).Als je plug 1302 losneemt zouden de luidsprekers moeten werken, zoniet dan verder zoeken rond de eindversterker IC's. Voedingsspanningen?
Werken de luidspreker WEL met losgenomen plug 1302 dan de schakelaar op dit printje controleren op werking.

Het is hier inderdaad zo dat de luidsprekeruitgangen op een brug aangesloten zijn, dus er mag geen enkele luidsprekeraansluiting met massa verbonden zijn.

(*)Het wordt me overigens niet duidelijk uit het schema of een aangesloten koptelefoon ECHT de luidsprekerversterkers uitschakelt of dat deze versterkers in een "mute" stand komen, het signaal van pin 5 van plug 1302 gaat namelijk naar de microprocessor, dus de software bepaalt wat er exact gebeurt.

Philips MCi500H/12

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2025, 01:49 (16 uur en 9 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Nog vergeten op te merken. Onderdelen zijn meestal ook vaak nog wel te doen, zolang het niet om heel specifieke dingen zoals microcontrollers of displays gaat - daar moet je geluk mee hebben.