Philips Microfoon N8306 openen? (Algemeen)

door robbie ⌂ @, Blaricum, 09-06-2025, 09:34 (6 dagen geleden)

Dat is mijn vraag, hoe open ik deze zodat ik bij het element kan komen.....?:-)

Rob

(is er ergens een tekening/schema ect.)

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Philips Microfoon N8306 openen?

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2025, 12:01 (6 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 09-06-2025, 12:09

Het zou zomaar kunnen dat de onderdelen gelijmd zijn en de micro niet demonteerbaar is, zonder het huis te beschadigen.
[image]
Mogelijk zitten aan de achterzijde, waar het snoer uit komt nog schroefjes, maar die kans is bij dit soort microfoons klein.
Het is een goedkope namaak, die lijkt op een microfoon uit het Phiips professionele ELA programma.

door robbie ⌂ @, Blaricum, 09-06-2025, 12:23 (6 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor je reactie.......
Ik heb hem nog van "vroeger", jaren 60/70...in origineel (door de tijd aangetast doosje)
Dus geen namaak......
Ik zie van onderen geen schroefjes......:-(

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

door Sietze Osinga @, Koekange, 09-06-2025, 13:01 (6 dagen geleden) @ robbie

Het kan zijn dat er een schroefje onder het Philips logo zit.Je zult hiervoor het logo moeten opwippen met een mesje o.i.d.Succes.
Groeten,
Sietze.

door robbie ⌂ @, Blaricum, 09-06-2025, 15:11 (6 dagen geleden) @ Sietze Osinga

ehhhhhhhhhhhhhh, ga ik even over nadenken:-| .......sloop ik zo het merkje niet??
Is er ergens een bouwtekening hiervan??

rob

--

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 09-06-2025, 15:58 (6 dagen geleden) @ robbie

Dag Rob,

Doe geen moeite, het hele ding is dichtgelijmd. Hoe ik dat weet? Ik had dezelfde en daarvan was het snoer afgeknipt. Dus nieuw snoertje plaatsen dacht ik.

Ondanks de beroerde kwaliteit van Philips lijm (denk aan verdwenen merkjes op toestellen en loslatende sierplaatjes op knoppen) zat mijn micofoon behoorlijk goed dicht. Uiteindelijk wel open gekregen, maar het is nooit meer netjes geworden.

Dus als het niet hoeft: zeker niet proberen....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door robbie ⌂ @, Blaricum, 09-06-2025, 22:32 (6 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo,

Kijk daar heb ik wat aan, iemand die door ondervinding ect......:-D
Ik dacht eerst ook zoiets, vandaar mijn vraag......
Dank Leo, ik blijf er met mijn tengeltjes af........en laat de boel gewoon zoals het nu is.....

Gesloten, wat mij betreft.....

Groet en dank voor alle reacties......:-)

Robbbb.

--

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 09-06-2025, 23:28 (6 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Volgens mij heb ik zo'n ding ook wel eens geprobeerd te voorzien van nieuw snoer, geen succes inderdaad.
Het is al een hele poosje geleden maar ik meen me te herinneren dat er maar een beetje prullerig kapseltje in zit en dat er zelfs een los stuk gietijzer in de behuizing is geplakt om hem wat "meer gewicht in de schaal te laten leggen" :-(
m.vr.gr.
Anton van den Oever

door Hersteller @, Haarlem, 09-06-2025, 22:11 (6 dagen geleden) @ robbie

Het is een (zeer) eenvoudige Philips microfoon die is ze willen laten lijken op een veel duurdere Philips microfoon, namaak van zichzelf.

door robbie ⌂ @, Blaricum, 09-06-2025, 22:35 (6 dagen geleden) @ Hersteller

Tja, kan je helemaal gelijk in hebben, maar in de jaren '70 was ik er wat blij mee......hiervoor gebruikte ik "kristalmicrofoons" welke haast overal te koop waren.....
Dan klonk dit echt veel beter!!!!:-P

rob

--

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2025, 22:38 (6 dagen geleden) @ robbie

Blijjft de vraag:
Waarom wilde je hem demomteren?

door robbie ⌂ @, Blaricum, 10-06-2025, 08:44 (6 dagen geleden) @ soundman2

Drie reden, kijken hoe de situatie van binnen is, zijn de soldeerpunten nog netjes schoon of aangetast door soldeervet? (o.i.d.) (dan schoonmaken en over solderen)
Is het dempingsschuimplastic rondje vergaan en aan vervanging toe?
Indien het element defect is, kan ik het dan (makkelijk) vervangen?
(een bijkomende vierde, hoe is het geheel opgebouwd)

Maar, ik blijf er nu maar vanaf.....(mocht hij toch defect zijn, kan ik hem altijd nog "slopen" en de foto's daarvan bewaren.....;-)

rob

--

door soundman2 @, Wouw, 10-06-2025, 12:31 (5 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 10-06-2025, 12:57

aangetast door soldeervet? (o.i.d.) (dan schoonmaken en over solderen)

Hoe durf je dat te veronderstellen bij een destijd grote electronica fabrikant........
Verder waren er kristalmicrofoons die ook goed konden klinken. Ook bekende merken als SHURE hadden kristal microfoons in het programma,zals deze:
Shure 720a
[image]
Ergens moet ik hem nog hebben.

Een beschrijving van de 720a
https://service.shure.com/s/article/shure-tri-polar-microphone-model-720a?language=en_US

Ook de Nederlandse fabrikant Ronette leverde kwalitatef goed kristalmicrofoons.
Nog meer over (kristal-)microfoons.
https://odemar.home.xs4all.nl/microphones/ronette-mics.htm

door Armand @, België, 10-06-2025, 11:55 (5 dagen geleden) @ Hersteller

Het is een (zeer) eenvoudige Philips microfoon die is ze willen laten lijken op een veel duurdere Philips microfoon, namaak van zichzelf.

:-D :-D Dat is wel het toppunt van commercie met als doel om er snel en zoveel mogelijk mee te verdienen.

Groeten, Armand

door Rolf Zetterberg @, 10-06-2025, 23:12 (5 dagen geleden) @ Armand