pcb bescherm laag (Toestel of techniek)
door electron , eindhoven, 10-06-2025, 17:28 (5 dagen geleden)
Gewijzigd door electron, 10-06-2025, 17:31
Gebruikte Philips een anti-oxidatie laag op zijn prints begin jaren 70?
Deze print was moeilijk te solderen- dacht eerst dat het oxidatie was.
Het lijkt alsof er na montage en solderen een doffe kunsthars laag op is aangebracht.
Zou epoxide (heette toen Araldyte) kunnen zijn- hard en bros, dus snelle uitharding.
Welke beschermlak gebruiken jullie tegen oxidatie en kruipstromen?
Ben@
pcb bescherm laag
door soundman2 , Wouw, 10-06-2025, 17:42 (5 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 10-06-2025, 17:50
Gebruikte Philips een anti-oxidatie laag op zijn prints begin jaren 70?
Deze print was moeilijk te solderen- dacht eerst dat het oxidatie was.![]()
Het lijkt alsof er na montage en solderen een doffe kunsthars laag op is aangebracht.
Zou epoxide (heette toen Araldyte) kunnen zijn- hard en bros, dus snelle uitharding.Welke beschermlak gebruiken jullie tegen oxidatie en kruipstromen?
Ben@
Printen werden volgens mij ook toen al gesoldeerd met een golfsoldeerbad. Juist voordat de print de golf bereikt, wordt flux aangebracht, door borstels of spray, waarna de print over de golf gaat. Na het soldeerproces wordt de print afgekoeld met lucht.
Daarna werden de printen gewassen in een arklonebad, maar die laatste stap heb ik nog zien verdwijnen. Ik heb nooit gezien dat er nog een beschermende laag over de print kwam, buiten het (groene) soldeermasker, dat bij de productie van een print er op gedrukt wordt. De bedoeling is dat alleen de soldeerplaatsen van tin voorzien worden.
Laatst heb ik wel een print gerepareerd uit een computermonitor. Ter hoogte van de lijktransformator was wel een soort laagje bisonkit aangebracht, hetgeen het desolderen een stuk lastiger maakte. Overigens was die lijntrafo stuk en niet meer beschikbaar.
Ik heb jarenlang RTV gerepareerd, maar nooit beschermende lagen aangetroffen, die het (de-)solderen lastig maakt.
Als op een print een las gedesoldeerd moet worden, gaat dat wat lastiger omdat flux ontbreekt, en daardoor is o.m. de warmte geleiding slechter.
In dat geval een klein beetje tin (met harskern) toevoegen of flux, het tin vloeit dan weer en kan gemakkelijk worden verwijderd met een zuigbout, zuigpompje of desoldeerdraad.
Overigens lukt ook het desolderen vanb lassen in ouder radio's etc, dus met soldeersteunen etc. ook veel beter als je wat nieuw tin (met harskern) of flux toevoegd.
Wat ik op de foto zie, lijken verdroogde harsresten, het is geen standaard aangebrachte coating o.i.d..
pcb bescherm laag
door electron , eindhoven, 10-06-2025, 17:56 (5 dagen geleden) @ soundman2
Soldeermasker- ja mooi, maar hier is ALLES gemaskeerd met IETS dat niet smelt bij 300C.
Ben@
pcb bescherm laag
door Maurice
, Dordrecht, 10-06-2025, 19:32 (5 dagen geleden) @ soundman2
Getoonde foto zit geen extra laag op.
Weet niet waar jij die extra laag ziet.
Printen werden wel,indien gewenst, voorzien van een laklaag.
Pak je een hobby mesje en krab even een hoekje van soldeer eiland dan open.
Dan vloeit het tin weer keurig en met een pompje oude troep weg zuigen.
Inderdaad trachten door een isolerende laag tin te smelten , bijna kansloos.
Zie ik dan dat je alle banen schoon gekrabd hebt?
De zin daarvan ontgaat mij.
pcb bescherm laag
door electron , eindhoven, 10-06-2025, 20:26 (5 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door electron, 10-06-2025, 20:31
@Maurice: Ja- is test met inkt gum, er zit DAAR wat- Ongelovige..
Het Isoleert WEL- maar Soldeert en Smelt NADA!
Ben@
PS. Maar geef eens antwoord- wat gebruikte Philips toen, en wat gebruiken jullie NU!
pcb bescherm laag
door Maurice
, Dordrecht, 10-06-2025, 22:12 (5 dagen geleden) @ electron
KONTAKT CHEMIE-PLASTIK-70
PLASTIK 70 is a quick drying, colourless transparent insulating and protective coating based on acrylic resins. PLASTIK 70 is a low viscosity, solvent drying acrylic based conformal coating with excellent insulating properties.
Contains “moisture warning”: To avoid involuntary encapsulations of moisture, Plastik 70 will warn you when applied on a humid surface, by showing a frosted, mat appearance.
For repair works PLASTIK 70 can be soldered through or be totally removed with acetone, THINNER FOR PLASTIK 70.
PLASTIK 70 was specially developed to protect printed circuit boards.
It overcomes electrical leakages and short circuits.
As a low viscosity fixing and insulating lacquer, PLASTIK 70 can also be used as extra/after insulation of coils and transformers and overcomes disturbing noises.
PLASTIK 70 can also be used as a universal protective coating on any surface like metal, paper, ornaments, paintings, furniture, etc.
pcb bescherm laag
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 11-06-2025, 00:47 (5 dagen geleden) @ Maurice
Ik heb denk ik sprays doorelkaar gehaald.
Kontakt 70 is inderdaad de conforme coating die ik bedoelde, maar is dus acryl en geen polyurethaan. Ik heb ook wel eens polyurethaanspray van Kontakt gebruikt, dat was Kontakt 71 zie ik nu.
pcb bescherm laag
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 10-06-2025, 20:39 (5 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb jarenlang RTV gerepareerd, maar nooit beschermende lagen aangetroffen, die het (de-)solderen lastig maakt.
Ik schreef net in een ander bericht iets over polyurethaan en conforme coating... Maar nu je televisies noemt: Samsung kloddert de laatste jaren vaak een dunne laag siliconen op de achterkant van het primaire deel van de voeding. Ik zal maar niet zeggen hoe ik dat in het dagelijks spraakgebruik soms noem.
pcb bescherm laag
door Maurice
, Dordrecht, 10-06-2025, 22:20 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten,
Ik heb ook ooit eens een oude print gehad die volledig met een silicone was gedoopt.
Alleen met een hele scherpe meet pen was er aan te meten.
Weghalen was geduldig karwij omdat spul behoorlijk taai en flexibel was.
Verder de oude printen volledig in de groene lak, ook de soldeereilanden.
Alle gevallen tbv reparatie was er door kleine opening in de lak of anders silicone
gewoon de boel te desolderen.
Even hoekje krabben en door goede kontakt vlak dan ontstaan , vloeide het tin zo weer.
pcb bescherm laag
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 10-06-2025, 20:36 (5 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-06-2025, 20:40
Tegenwoordig is conformal coating vaak een polyurethaan dacht ik (Kontakt 70 voor thuisgebruik als ik me goed herinner).
Epoxy is (en denk ik was) een minder voordehandliggende keus.
pcb bescherm laag
door electron , eindhoven, 10-06-2025, 21:19 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
@Maarten. In de jaren 60/70 werd Araldyte veel gebruikt.
Bij de trafo kun je sporen zien van thermische degradatie zoals bij epoxy.
Poly-urethaan wordt inderdaad ook hard en 'ook on-oplosbaar' in bv. Aceton.
OK- ik weet genoeg. Het betreft een pcb uit een PM2404 uit 1971.
Ben@
pcb bescherm laag
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 11-06-2025, 00:48 (5 dagen geleden) @ electron
Correctie op mijn bovenstaande bericht: Kontakt 70 is op acrylbasis, Kontakt 71 is op polyurethaanbasis. Kontakt 70 is specifiek bedoeld als conforme coating.
pcb bescherm laag
door Onno-I , 10-06-2025, 21:28 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Aflakken was vooral voor professionele printen.
Ik heb eens Philips sloopprinten uit verkeersregelapparatuur gehad, die waren gedompeld in een plasticlak. Dus onderdelen en soldeerzijde.
Ik heb eens vliegtuigapparatuur gezien, die in epoxy gedompeld was.
In een artikel over zelf maken van printen uit Elektuur of RB uit de jaren 70 werd aangeraden om de print met Kontakt-70 plasticspray te beschermen. Dat was voor een zelfgeëtste print met kaal koper die anders zou gaan oxideren.
Maar je kon ook de print voor het solderen met hars lakken, dan heb je meteen vloeimiddel (pas op, niet elk vloeimiddel, het moet isolerend zijn. Philips printen uit TV's, veel Duitse tv's hadden dat ook.
Voor wat betreft isolatie: ik heb uitstekende ervaringen met Kontakt-70 voor het isoleren en beschermen van printen waarop een overslag had plaatsgevonden en het oppervlak verkoold was (eerst wegfrezen van het kool).
pcb bescherm laag
door F2ride2001 , 13-06-2025, 09:59 (2 dagen geleden) @ Onno-I
Klopt, ik kom uit de maritieme wereld en daar zijn de printplaten "Marinized"
Oftwel voorzien van kleurloze coating om oxidatie (in de zilte omgeving) tegen te gaan.
Solderen wordt dan een drama aangezien die coating nauwelijks te verwijderen is en als je er doorheen probeert te branden je een gezondheidsrisico oploopt.
Het was natuurlijk niet voor niets dat die coating erop zit.
pcb bescherm laag
door electron , eindhoven, 13-06-2025, 13:14 (2 dagen geleden) @ F2ride2001
@Onno, @F2Ride, Klopt- Kijk maar naar die isolatie folie op die trafo.
Dat is Triafol folie (PolyCarbonate, 16Kv/mm)- was toen populair.
Is normaal Paars Glanzend- maar 'dof geworden' door die coating.
Ben@
pcb bescherm laag
door Bapaktua
, Haarlem, 10-06-2025, 21:50 (5 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Bapaktua, 10-06-2025, 21:53
Ik gebruikte vroeger SK10 Vloeimiddel en lak tezamen.
Is nu nog steeds te koop.
ruud
https://www.baco-army-goods.nl/kontakt-sk10-flux-200ml/
pcb bescherm laag
door electron , eindhoven, 12-06-2025, 00:22 (4 dagen geleden) @ Bapaktua
@Ruud, ik zie dat sk10 op colophonium (pijnboomhars) basis is.
Ik gebruik colophonium in 96% ipa. Misschien idee om er bijenwas aan toe te voegen.
SK10, Plastik70 zijn te verwijderen. Urethan71 niet (is voor hogere temperaturen).
Die Philips Epoxy begon te verkolen bij die trafo @72C.
Groet, Ben@