pcb bescherm laag (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-06-2025, 17:42 (5 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 10-06-2025, 17:50

Gebruikte Philips een anti-oxidatie laag op zijn prints begin jaren 70?
Deze print was moeilijk te solderen- dacht eerst dat het oxidatie was.:ng
Het lijkt alsof er na montage en solderen een doffe kunsthars laag op is aangebracht.
Zou epoxide (heette toen Araldyte) kunnen zijn- hard en bros, dus snelle uitharding.

Welke beschermlak gebruiken jullie tegen oxidatie en kruipstromen?
Ben@

[image]

Printen werden volgens mij ook toen al gesoldeerd met een golfsoldeerbad. Juist voordat de print de golf bereikt, wordt flux aangebracht, door borstels of spray, waarna de print over de golf gaat. Na het soldeerproces wordt de print afgekoeld met lucht.
Daarna werden de printen gewassen in een arklonebad, maar die laatste stap heb ik nog zien verdwijnen. Ik heb nooit gezien dat er nog een beschermende laag over de print kwam, buiten het (groene) soldeermasker, dat bij de productie van een print er op gedrukt wordt. De bedoeling is dat alleen de soldeerplaatsen van tin voorzien worden.
Laatst heb ik wel een print gerepareerd uit een computermonitor. Ter hoogte van de lijktransformator was wel een soort laagje bisonkit aangebracht, hetgeen het desolderen een stuk lastiger maakte. Overigens was die lijntrafo stuk en niet meer beschikbaar.
Ik heb jarenlang RTV gerepareerd, maar nooit beschermende lagen aangetroffen, die het (de-)solderen lastig maakt.

Als op een print een las gedesoldeerd moet worden, gaat dat wat lastiger omdat flux ontbreekt, en daardoor is o.m. de warmte geleiding slechter.
In dat geval een klein beetje tin (met harskern) toevoegen of flux, het tin vloeit dan weer en kan gemakkelijk worden verwijderd met een zuigbout, zuigpompje of desoldeerdraad.
Overigens lukt ook het desolderen vanb lassen in ouder radio's etc, dus met soldeersteunen etc. ook veel beter als je wat nieuw tin (met harskern) of flux toevoegd.

Wat ik op de foto zie, lijken verdroogde harsresten, het is geen standaard aangebrachte coating o.i.d..

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks