Tulip compact 2 onthoudt geen tijd/datum (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 20-06-2025, 16:18 (7 dagen geleden)
Gewijzigd door ffeilers, 20-06-2025, 16:29

Het moederboard onthoudt geen tijd en datum (en configuaratie insteling, zoals welke hardware aanwezig is). In dit geval bijzonderr lastig omdat je elke keer de diagnose diskette moet starten en alles opnieuw moet ingeven (dus niet alleen datum en tijd, maar ook welk station, welke grootte, wel of geen hd etc etc).

De externe batterij voorziening is uiteraard in orde en gemeten op de connector: 4 x aa: 6v. Het board heeft twee locaties waarop deze connector kan worden aangesloten. Beide geprobeerd maar helaas, werkt niet.

J4B Batt (standaard vlgs mij) en ook J4C Batt (in documentatie wordt hier niet naar verwezen)

Wat verder opvalt is dat als ik het systeem uitschakel en na , zeg 15seconden weer inschakel dan zijn de instellilngen wel behouden (ik denk door de aanwezige condensator spanning).

Het board heeft links van de Nec V20 processor blijkbaar batterijschade gehad, ik weet niet of het daarmee te maken kan hebben (herkomst/geschiedenis board niet bekend).

Zouden er chips op het board stuk zijn, zo ja welke zouden dat zijn en hoe kan ik dit probleem verder aanpakken. Ik vermoed dat het de MC14681BP is. Als dat zo is hoe moet ik hier dan mee omgaan?

mvg

Frans

[image]
[image]
[image]

Tulip compact 2 onthoudt geen tijd/datum

door henkk56 @, 20-06-2025, 22:02 (7 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henkk56, 20-06-2025, 22:08

Volgens mij moet de backup batterij rond de 3 volt zijn en krijgt het cmos ic meestal voeding via 2 diodes,1 vanaf de 5 volt de andere vanaf de backup batterij.De eerste diode omdat de voeding de
functie van de backup batterij overneemt en tevens beveiliging tegen verkeerd om aansluiten van de batterij,de tweede om te voorkomen dat er stroom vanaf de voeding door de backup batterij loopt.
Als de cmos data wel behouden blijven bij korte spanningsonderbreking is het ic in ieder geval niet kapot (Lijkt me)
Er zit inderdaad een condensatortje om de data even vast te houden om gelegenheid te geven om de
batterij te vervangen.
Dus bij verkeerd om aansluiten van de batterij werkt het ook niet,gewoon bij de connector meten welk pennetje aan massa zit,dat is de minpool.
Henk

door ffeilers @, Breda, 20-06-2025, 22:31 (7 dagen geleden) @ henkk56

Volgens mij moet de backup batterij rond de 3 volt zijn en krijgt het cmos ic meestal voeding via 2 diodes,1 vanaf de 5 volt de andere vanaf de backup batterij.De eerste diode omdat de voeding de
functie van de backup batterij overneemt en tevens beveiliging tegen verkeerd om aansluiten van de batterij,de tweede om te voorkomen dat er stroom vanaf de voeding door de backup batterij loopt.
Als de cmos data wel behouden blijven bij korte spanningsonderbreking is het ic in ieder geval niet kapot (Lijkt me)
Er zit inderdaad een condensatortje om de data even vast te houden om gelegenheid te geven om de
batterij te vervangen.
Dus bij verkeerd om aansluiten van de batterij werkt het ook niet,gewoon bij de connector meten welk pennetje aan massa zit,dat is de minpool.
Henk

Ik heb inmiddels ook verder gezocht op dat ic, en volgens mij zou ik tussen pin 24 en pin 12 tusssen de 2.8v en 3.6v moeten meten bij aangesloten 6v batterijhouder en uitgeschakelde pc.
Als ik daar niets zou meten dan zou er dus geen voeding aan de RTC geleverd worden en wordt de klok gewist.
Ik wist niet dat er een condensatortjes geplaatst is om even de data vast te houden bij wisseling van batterij. Ik heb zojuist nog even geprobeerd, maar ook na 1 minuut uitschakelen en daarna weer inschakelen is de configuratie behouden.

Ik heb de meting tussen pin 24 en pin 12 nog niet uitgevoerd omdat ..... pc moet weer even uit elkaar, voeding en drives even weghalen, daarnaast ben ik op dit moment met een identiek board bezig en zou ik daar ook de meting even kunnen doen. Wordt vervolgd
Bedankt voor het meedenken.

mvg

Frans

door Hersteller @, Haarlem, 20-06-2025, 22:36 (7 dagen geleden) @ ffeilers

Tulip had vaak 3 AA batterijen als CMOS backup.

door ffeilers @, Breda, 20-06-2025, 22:47 (7 dagen geleden) @ Hersteller

Tulip had vaak 3 AA batterijen als CMOS backup.

Ik heb een aantal tulips en ken alleen maar de batterij houder voor 4 AA 's.
Het gaat dan om de tulip compact 2 (8088 nec V20) en de Tulip AT machines.
Maar .... in andere machines wellicht, ik heb het nog nooit gezien.
mvg

Frans

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-06-2025, 23:07 (7 dagen geleden) @ ffeilers

4x AA in mijn CP2 en zit op J4B

Verder na insteken op bord , controleer je opnieuw of batterij spanning ook op bord komt.

Ik dacht dat batterij spanning uit komt op een van de 2 dioden V1 V2 even boven de plug J4B (BATT)

HD146818P controleren of die dan ook spanning heeft.
Diodes voorkomt dat spanning op IC terug batterij in kan.

door Hersteller @, Haarlem, 21-06-2025, 15:25 (6 dagen geleden) @ ffeilers

Het zullen er wel 4 zijn, is al heel lang geleden dat ik er een op de werkbank had. Het enige wat ik er nog van over heb (ergens) is de magneetstrip met 2 rubberen voetjes.