Vervangen van een IC........ (Algemeen)

door johan @, Waalwijk, 04-07-2025, 10:14 (2 dagen geleden)
Gewijzigd door johan, 04-07-2025, 10:16

Vraag kan iemand van u mij zeggen wat voor een vervanger van een IC.....
ESM 231 NP
Groet Johan. ww

Vervangen van een IC........

door Goldline @, Oranjedorp, 04-07-2025, 10:43 (2 dagen geleden) @ johan
Gewijzigd door Goldline, 04-07-2025, 10:46

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=88178 :-)
3,87€ bij Gotron.be

--
Cees PA1DBA

door soundman2 @, Wouw, 04-07-2025, 11:28 (2 dagen geleden) @ johan

Was het probleem niet opgelost?
Als de ic's weer stuk zijn, mankeert er wellicht meer aan het apparaat.

door johan @, Waalwijk, 04-07-2025, 13:22 (2 dagen geleden) @ soundman2

Nee de Recorder N4420 zit nu een donor versterker in
maar ik wil toch proberen om de huidige versterker te kunnen repareren
daarom deze vraag.

door soundman2 @, Wouw, 04-07-2025, 13:27 (2 dagen geleden) @ johan

Nee de Recorder N4420 zit nu een donor versterker in
maar ik wil toch proberen om de huidige versterker te kunnen repareren
daarom deze vraag.

Oké.
Overigens zie ik in de gegevens van het IC en de recorder, dat het ic max 24 Volt mag hebben en de recorder een ongestabiliseerde spanning van 24,5 Volt. Dat is papier. In de praktijk kan het anders zijn, maar met de tegenwoordig hogere netspanning zou de voeding nog wel eens hoger kunnen zijn als 24,5 Volt. Misschien toch iets om te onderzoeken. Met een paar diodes in serie zou je de spanning weer op een veilig niveau kunnen brengen.

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-07-2025, 16:56 (1 dag en 23 uur geleden) @ johan

Bij Vintage Electronics staat de ESM231NP (prijs moet je aanvragen) met als verwijzing TDA1042N.
Van de Esm heb ik een datasheet gevonden, en daar staat oa dat de voeding wel 24 volt is.
Misschien dat de gegevens op rm.org niet goed zijn, er staat wel eens meer verkeerde informatie.
De Tda is volgens een databoek pincompatibel, dan lijkt het me vreemd dat deze met een veel lagere spanning zou moeten werken.

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-07-2025, 18:03 (1 dag en 22 uur geleden) @ doktordirk

Kleine update, net even gemeten aan een vergelijkbare recorder.
Bij 220 volt is het 24 volt ongestabiliseerd, maar bij verhogen naar 240 volt wordt dit al gouw ruim 27 volt.
De trafo omschakelen op 240 volt (achter op het toestel) is de oplossing om veilig te blijven.

Dirk

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-07-2025, 12:34 (2 dagen geleden) @ johan

Ik had in een vorig bericht al aangegeven dat een TDA1042 (N) hetzelfde ic is, alleen een ander typenummer/fabrikant.
De N is als ik het goed heb de versie met koelstripje (gelijmd??)
Maar als het tenminste de goede informatie is op rm.org, dan is de max voeding 18 volt, en gemiddeld 15 volt.
Als er dan zo'n 24 volt op staat zal dat wel te veel van het goede zijn afgaande op het schema dat Maurice had toegevoegd.
Misschien dan een ander weerstandje in de voedingslijn opnemen om de spanning wat te temperen?

door soundman2 @, Wouw, 04-07-2025, 12:49 (2 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door soundman2, 04-07-2025, 13:14

Als er dan zo'n 24 volt op staat zal dat wel te veel van het goede zijn afgaande op het schema dat Maurice had toegevoegd.
Misschien dan een ander weerstandje in de voedingslijn opnemen om de spanning wat te temperen?

Bij afwezigheid van signaal, zal het ic weinig of geen stroom opnemen en valt er geen spanning over de weerstand. Het ic krijgt dus de volle spanning.
Een stabilisatieschakeling is dan op zijn plaats. Een aantal Si diodes in serie gaat ook wel werken, maar is minder fraai. 10 Si diodes in serie geven een spanningsval van 6 à 7 Volt.
Een simpele spanningsdeler doet de spanning voor het ic inzakken bij wat meer volume.
Overigens hoort volgens het schema, de voedingsspanning +A 24,5V te zijn. De ic's zijn er kennelijk voor geschikt.
Opvallend is wel dat de ingebouwde LS 25 Ohm zijn. Geldt dat ook voor externe luidsprekers?

door johan @, Waalwijk, 04-07-2025, 13:27 (2 dagen geleden) @ soundman2

Zal waarschijnlijke de spiekers ook moeten vervangen naar 5 0f 8 ohms

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2025, 18:01 (1 dag en 22 uur geleden) @ johan

Ik zie in datasheet max 30V staan
Philips wist echt wel wat ze gebruikte.

Dat we nu alleen wat schamele data vinden, mag aannemen dat ontwerp Philips wel wist de max spanningen.

Maar ja helpt je nog niet aan een vervanger.
De TDA1042 is genoemd en wordt ook in een ander oud overzichtje gegeven.
Tik fouten daar gelaten omdat daar zelfs max 18V staat.

[image]

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-07-2025, 18:04 (1 dag en 22 uur geleden) @ Maurice

Daar staat dat hij bij 4 ohm met 18V gevoed mag worden, niet dat het max. is dus dan klopt het allemaal toch wel met elkaar.