Atoomklok start niet goed. (Algemeen)
Ik heb de atoomklok uit RB 1983-10 destijds nagebouwd . De klok werkte perfect sinds die tijd, maar de laatste weken valt de klok stil. De displays worden niet meer gescanned, dat is het uiterlijk vertoon. Restart via de voedingsspanning geeft dan weer een paar karakters, en soms lijkt de klok weer gewoon te werken en staat na een minuut of wat weer op tijd. Evenwel gaat de klok toch weer de fout in, en meestal branden er een paar displays continu.
De voeding is vijf volt zonder rimpel. De kristaloscillator start goed.
Handmatig reset werkt niet.
Het resetsignaal lijkt op de scope goed te werken.
Als je de oscillator stopt door er de vinger op te leggen of domweg het x-tal even kort te sluiten doet de klok soms weer werken, maar niet meer dan een dag of zo.
Wat zou er mis kunnen gaan? De klok heeft inmiddels wel de respectabele leeftijd van ca 42 jaar.......
Schema
Atoomklok start niet goed.
Als de mogelijkheid er is om de eprom uit te lezen lijkt me dat een mogelijkheid.
Staat me iets van bij dat er enige tijd geleden ook zoiets aan de hand was met de tegenhanger, een Elektuur ontwerp.
Dat is dacht ik op dit forum behandeld.
Bij mij werkt deze uitvoering overigens nog steeds probleemloos als schakelklok.
Ik dacht dat sommige eproms na jaren wel eens een foutje kunnen vertonen, heb ik overigens (nog) geen ervaring mee.
Ik heb de atoomklok uit RB 1983-10 destijds nagebouwd . De klok werkte perfect sinds die tijd, maar de laatste weken valt de klok stil. De displays worden niet meer gescanned, dat is het uiterlijk vertoon. Restart via de voedingsspanning geeft dan weer een paar karakters, en soms lijkt de klok weer gewoon te werken en staat na een minuut of wat weer op tijd. Evenwel gaat de klok toch weer de fout in, en meestal branden er een paar displays continu.
De voeding is vijf volt zonder rimpel. De kristaloscillator start goed.
Het resetsignaal lijkt op de scope goed te werken.
Als je de oscillator stopt door er de vinger op te leggen of domweg het x-tal even kort te sluiten doet de klok soms weer werken, maar niet meer dan een dag of zo.
Wat zou er mis kunnen gaan? De klok heeft inmiddels wel de respectabele leeftijd van ca 42 jaar.......Schema
Henk wat vind ik dat vervelend om te lezen. Ik weet hoe fijn je het vond dat deze klok al die jaren goed gefunctioneerd had en eigenlijk onverwoestbar was. Ik hoop bij een volgende bezoek dat je voldoende tips hebt gekregen om het probleem te herstellen.
Hartelijke groet
Frans
Atoomklok start niet goed
Vermoed ook dat de EPROM corrupt is. Na 42 jaar.
Wel lekker duidelijk schema, je moet van de EPROM nu op gaan zoeken wat de functie is van alle pinnen. En van die TTL chips, hoewel dat gewoon latches zijn (moet ik ook opzoeken...). De micro zelluf kan natuurlijk ook kassie wijlen zijn maar dan zou die het helemaal niet meer doen waarschijnlijk. Als-ie in een socket zit uitwisselen met een ander exemplaar (als je die kan krijgen).
Tjerk
Ik kan de eprom uitlezen en (handmatig) vergelijken met de tabellen. Hoe zou het kunnen dat de klok een tijd goed loopt en ook waarom wil hij niet vlot starten.
Overigens stond in de eerste tabel in RB een code foutje, waardoor de klok wel goed startte, maar op zeker moment er tussenuit ging.
De tabel is in de genoemde RB gecorrigeerd en toen is er ook een print voor ontworpen.
Mijn klok is nog geheel opgebouwd met gaatjes print en losse bedrading.
E-prom klinkt plausibel. Ken dat van eurobalises.
Al met fohn en / of Kältespray pogingen tot oproepen / herstel en localisatie van de fout gedaan?
Met de scope pinnen langslopen of er gekke dingen gebeuren, er zit vast een mooie trigger tussen voor de scope: ALE, WR.
groetjes, Gertjan
Ga een 2716 zoeken en programmeren. Dat is wel te doen
In wat voor voetje zit hij? Intermitterende fouten zoals deze zouden best door slechte contacten kunnen komen.
In wat voor voetje zit hij? Intermitterende fouten zoals deze zouden best door slechte contacten kunnen komen.
De voetjes zijn die met de zgn kelkveertjes. De processor heb ik wel even opgetild, de eprom nog niet. De voetjes staan wel bekend als zeer betrouwbaar.
Een ander probleem is nog, dat ik een eprom programmer heb, ook een wisser, maar waar die thans zijn....
De bestaande eprom wil ik wel uitlezen, maar zeker niet wissen. Is 2716 eigenlijk nog wel te koop?
Dan loop ik er waarschijnlijk tegenaan, dat de programmer onder DOS werkt. De software is er waarschijnlijk nog, maar de oudste PC in mijn bezit draait al op XP pro.
EDIT:
de programmer is er nog, een klein kastje van A.R.T. Ook nog schijfjes met het programma EPP, wat ik meen dat daar bij hoort.
Nu nog een lege, of goede eprom 2716
Volgens mij heb ik er nog wel eentje en ik kan hem ook programmeren (HILO programmer). 2716's zijn niet zeldzaam en als je toch op gaatjesboard hebt gebouwd kan je ook grotere EPROMs gebruiken.
Tjerk
als je toch op gaatjesboard hebt gebouwd kan je ook grotere EPROMs gebruiken.
Tjerk
Dat gaat hem niet worden. Het is destijds zeer compact gebouwd en ik wil de bedrading niet wijzigen. Kan momenteel geen foto maken.
Dag Henk,
Wellicht is een 2732 makkelijker te vinden. Alleen aansluiting 21 wijkt af, dit is bij de 2732 A11. In het schema is deze pin met +5 verbonden.
Je hoeft niets aan je gaatjesprint te vervangen als je de file die in de eprom gaat in de bovenste 2K zet, met A11 aan de +5V wordt alleen de bovenste 2k gebruikt.
Voor de 8035 kan je volgende vervangers gebruiken:
8048
8049
Deze zijn in allerlei oude apparaten te vinden
Deze hebben interne rom, maar gedragen zich hetzelfde als de 8035 als EA met +5V (zoals in je schema) verbonden is, de interne rom is dan uitgeschakeld en de processor gebruikt dan enkel de externe eprom.
Je hoeft dus helemaal niets aan je gaatjesprintbedrading te veranderen.
Ik heb een EPP2, gebruikt dezelfde software. Als je het originele boekje nog hebt kan je daarin vinden hoe je de EPP via een terminalprogrammaatje handmatig vanaf de prompt kunt bedienen, maar het DOS-programma werkt natuurlijk prettiger.
Bij meer vragen of benodigde hulp laat maar weten.
Eprom bits kunnen na zoveel tijd soms flippen/net op het randje zitten. Mijn vermoeden is ook dat een vers geprogrammeerde eprom de problemen op zou kunnen lossen.
Mvg,
Henk
[edit]
Dat is wel heel vreemd.
Is de 1 microfarad condensator aan de resetlijn nog wel goed?
Pen 4 (/reset) even met 0V verbinden zou de boel toch opnieuw moeten starten. Wat voor soort condensator is het?