Tracking SVHS Video recorder (Toestel of techniek)

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-08-2025, 21:21 (20 uur en 27 minuten geleden)

Beste techneuten,

ik ben bezig om een Panasonic AG7330 SVHS video recorder weer nieuw leven in te blazen, alleen al om het feit dat ik het een heel mooi gebouwd machientje vind.

Nadat ik het loopwerk weer op tijd gezet heb en de positie schakelaar heb schoongemaakt, loopt e.e.a. weer naar behoren.

Alleen de tracking gaat op en neer! Na googlen op deze fout lees ik dat C's in de buurt van het
servo IC (AN3726K) nog wel eens voor deze fout kunnen zorgen. Maar na vervanging van een verdachte C ben ik hier niets mee opgeschoten. (ook niet met warm en koud)

Door verstellen van de audio (tracking) kop krijg ik wel een beter resultaat maar om deze goed af te regelen heb ik toch wel een service band nodig (VFM8180HMDH) van Panasonic.

Is er iemand met een vergelijkbare testband of is er nog een andere manier om de kop af te stellen volgens het service manual?

Foto heb ik even geleend van het INet.[image]

Hulp is welkom!
Bram

Tracking SVHS Video recorder

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-08-2025, 23:00 (18 uur en 48 minuten geleden) @ Marbel

Als audiokop verkeerd stond zou de fout niet optreden bij opnamen met dit toestel.

Tracking fout heeft te maken met of snelheid capstan of videokoptrommel.

Variatie kan zijn dat toeren varieren of tape loopt slecht/zwaar.

Je kunt zelf een 1kHz toon opnemen en bij afspelen controleren.

Opname staat ,als goed is, de zaak vast ingesteld.

Probeer documentatie te vinden waar tracking van videorecorders wordt uitgelegd en hoe en waarom dat nodig is.

Ik weet bv van de Sony Beta recorders SL-C6 en 7 dat die een drama zijn betreft tracking.
Nodige mee te stellen gehad, en nog steeds:-(

Ook daar is afstelling heel kritisch en zelden echt goed te krijgen.
Hoeft maar klein capaciteitje te zijn en ding gaat aan de haal.

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-08-2025, 23:39 (18 uur en 9 minuten geleden) @ Marbel
Gewijzigd door kris, 02-08-2025, 00:33

waarschijnlijk loopt ook de teller niet? (daar schrijf je niks over..)

99,99% kans dat een elcootje in de CTL versterker de oorzaak is. Het elcootje kan overigens nog goed meten, maar de minste lek doet de versterker vast lopen. het CTL signaal is makkelijk te volgen. en als dit de fout is loopt de teller ook niet.

De hoogte van de ctl/audiokop verloopt niet vanzelf. Als je er toch aan gedraaid heb kan je dat makkelijk instellen met een spiegeltje. band moet half over de audio en ctl kop gaan.

daarna de azimuth regelen met audiotoon van een goede cassette.

de referentie tape bevat ook nog een stukje om de X-distance juist te regelen, maar dat maakt hier niet uit.

de tape waar je naar verwijst is deze (maar zeldzaam, gezien de prijs van dit soort tapes..)

[image]

en ja, als laatste kijk ook eens naar de voeding. Na 35 jaar zal niet alles aldaar nog fris zijn :-)

door Marbel @, Hoorn N-H, 02-08-2025, 09:28 (8 uur en 20 minuten geleden) @ kris

[image]

Hallo Kris en Maurice, bedankt voor jullie interesse en hulp!

Dat kleine capaciteitje zullen we dan op moeten sporen!

Wat betreft de teller, die loopt inmiddels prima, na wat bijregelen van de stationaire kop.
Bij het doorspoelen met beeld, valt het beeld wel vaak weg.

De video koppen zelf geven een perfect beeld, volgens het apparaat zijn de koppen pas 7 uur oud!

Volgens mijn informatie zou de tracking op het metertje ruim voorbij het midden van de schaal moeten gaan, hij komt niet verder dan één kwart.

De c's rond het IC AN3726K geven geen verandering tijdens koud en warm maken, maar hierdoor kan dus ook reformatie optreden.

één condensator C2042, een beruchte paarse van Matsushita - lekte niet eens - heb ik vervangen.
De andere C's - rond het IC - zijn kleiner, en van een ander merk.

Voeding heb ik ook gecontroleerd en hier diverse C's vervangen.

@Kris, dat is inderdaad de band die ik graag zou bezitten, is hier geen kopie van te maken dmv 2 goede recorders?

Op aanraden gaan we dus het CTL signaal volgen, ik hoop dat ik het op kan pikken vanaf de kop.

wordt vervolgd!
Bram

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-08-2025, 12:03 (5 uur en 45 minuten geleden) @ Marbel
Gewijzigd door kris, 02-08-2025, 12:06

Volgens mijn informatie zou de tracking op het metertje ruim voorbij het midden van de schaal moeten gaan, hij komt niet verder dan één kwart.

Let op, hoeveel het metertje maximum uitslaat (bij ideale tracking ) wordt niet bepaald door het ctl signaal zelf, maar door het RF signaal dat van de koppen komt en de schakeling erachter (kopversterker dus) .

Dus als de tracking stabiel naar een maximum te regelen (hoe klein ook) is en de teller loopt, moet je niet meer gaan graven in het ctl circuit.

Ook het RF gedeelte bevat uitdrogende elcootjes :-), warm dat stuk even op om te zien of het enig verschil uitmaakt in de uitslag.

Een kopie maken van de testtape heeft geen enkele zin. Die heeft bewust versmalde sporen (om de tracking optimaal en met zekerheid te regelen) en de X-distance markers ( bewuste gaten in het RF en de audio) zijn niet over te dragen naar een andere tape.
Ook is het kopomschakelsignaal niet met die nauwkeurigheid te kopiëren. (de testtape stroken werden op een unieke recorder gemaakt, met een vast referentiemechaniek).
Maar een tape, opgenomen op een goed afgestelde recorder is nauwkeurig genoeg voor "dagelijks gebruik".

door Marbel @, Hoorn N-H, 02-08-2025, 12:31 (5 uur en 17 minuten geleden) @ kris

Normaal gesproken - met DAT recorders - verdenk ik al gauw de koppenversterker,
maar hier schiet mijn kennis duidelijk te kort.

We gaan verder met de kop versterker module!

Bedankt en wordt vervolgd!
Bram