Halotronic 2 (Toestel of techniek)
Waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan, in mijn vorige bericht over de Halotronic was geen enkele reactie. (mag dit niet zo drukt u maar op del)
De kennis heeft een tijdje terug twee nieuwe Halotronic geplaatst, de oude had ik meegenomen omdat ze defect waren. We kwamen er niet uit wat er defect was en ook ik kon er geen onderdelen uit solderen omdat mijn soldeerbout niet heet genoeg was.
Van de week kwam de kennis weer met de opmerking één van de twee werkt niet meer de andere met 3 lampen doen het nog wel en kan ik aan en uit zetten en dimmen.
Ben mee gegaan om te kijken wat er mis kan zijn.
Nu blijken er 3 stuks 12 Volt Led lampen in te zitten 4,4 Watt 400 mA per stuk
Kan het zijn dat de Led lampen niet geschikt zijn voor de Halotronic en dat na verloop van een tijdje de Ledlamp defect raakt?
En dat daardoor de Halotronic defect raakt?
Halotronic 2
Een Halotronic klinkt als een apparaat voor halogeen lampen. Is dat echt bedoeld voor LED verlichting?
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Halotronic 2
Volgens mij is het geschikt voor halogeen, maar er zitten 3 ledlampen in van 4,4 Watt en ze werken en kunnen gedimd worden.
Maar volgens mij zijn ze niet voor led verlichting geschikt maar ze werken wel.
Waarschijnlijk houden de Ledlampen het een paar maanden vol maar dan gaat er een led stuk en die neemt de Halotronic mee naar zijn einde.
Ik zou graag willen weten of mijn redenatie klopt.
Halotronic 2
Klopt, zelfde mee gemaakt ,Werkt wel met 1 halogeen als resestive belasting en 2 leds.
12 volt DC leds werken niet op wisselspanning.
--
Cees PA1DBA
Halotronic 2
Het zal van de LED-lampen afhangen. Als die LED-lampen uit alleen de LED's bestaan, moeten ze aangestuurd worden met een gelijkstroom. Aan de opschriften op de foto te zien, levert de Halotronic geen gelijkstroom, maar een in fase aan- of afgesneden wisselspanning.
Aansturen van LED's met een spanning is vragen om problemen met thermische stabiliteit. Daarnaast kunnen sonmige moderne LED's ook heel slecht tegen spanning in de sperrichting, zoals je met wisselspanning de helft van de tijd hebt.
Als die LED-lampen naast LED's ook allerlei vermogensekektronica bevatten om ze compatibel met halogeendimmers te maken, dan gaat het hele verhaal niet op.
Halotronic 2
Is bedoeld voor halogeen, of gloeilamp- in bereik 50-150w bij 230v(staat erop)!
Dus niet voor Led-lampen!
Verder-
Gebruik alleen LED's die zijn gemarkeerd als "dim-able"- en van 230v en niet 12v!
De LEDs moeten in het belastingsgebied 50-150w liggen- dus dit gaat niet werken..
LED technologie moet compatibel zijn met de dimmer- is ook niet het geval.
Ben@
Halotronic 2
Aan de rechterkant staat 11,8 volt wisselspanning, maximaal 2 meter.
Halotronic 2
Correctie: ik zie het- viel buiten beeld in mijn browser.!
Maar dan wel 12v halogeen of gloeilamp in bereik 50-150w.
Leds is vragen om problemen, zeker bij AC zoals je zegt.
Ben@
Halotronic 2
Daar gaan 2 dingen mis.
Ten eerste is de belasting veel lager dan de minimumbelasting van de Halotronic, dus je hebt geluk dat hij het ueberhaupt deed. Maar pech dat hij later stuk ging... 12V 55W autolamp als test zou goed moeten zijn (toch wel correct aangesloten?)
Ten tweede is het een HF voorschakelapparaat (draaggolf van tientallen kilohertzen gemoduleerd op 50Hz) en is het onduidelijk hoe de LED-lampjes daar op reageren (verschilt per merk en type lampje). Ik zou eerder denken dat de lampjes stukgaan en het daarbij blijft, maar aan de andere kant is de Halotronic kennelijk slecht beveiligd, in elk geval tegen onderbelasting dus misschien ook wel tegen overbelasting als er een lampje stukgaat en het lampje zelf ook niet goed beveiligd is.
Heb je de LED-lampjes zelf eigenlijk ook nog getest achteraf?
Een mogelijke oorzaak van het stukgaan van de lampjes zouden kortgesloten gelijkrichtdiodes kunnen zijn. Wat zijn de specificaties van de lampjes? Dat kan meehelpen de manier waarop het misgaat te achterhalen.
Halotronic 2
Losse LED-lampjes (halogeenvervangers) zijn eigenlijk altijd geschikt voor AC om de simpele redenen dat ze geen gepolariseerde fitting hebben en in armaturen eigenlijk altijd op AC werken. Echter komt er uit een electronische halogeen-driver nooit nette gelijkspanning maar vrijwel altijd een op 50Hz gemoduleerde wisselspanning van enkele tientallen kilohertzen.
Halotronic 2
@Hessel- zoek eens op Witte LED draaidimmer (Controller) 12V/2A- in dit geval.
Zijn vaak compleet met AB. Die werken met DC en Arbeids-Cyclus- ipv. Fase- Aansnijding.
Ben@
Halotronic 2
(Osram Halotronic 150VA 230V Transformator 12V | Halogeen/LED- 4050300581415 - E39FY)
Dit staat op de website van Bol.com en dat is dus waarschijnlijk dat het dan speciale led's zijn.
Ik ieder geval hij gaat één nieuwe trafo bestellen en opzoek naar zes halogeen lampjes waarvan ook drie voor de Haltronic die het nog doet.
Blijft het voor mij persoonlijk wat is er nu defect aan het apparaat omdat de zekering nog heel is. Dat zal ik waarschijnlijk nooit te weten komen.
Halotronic 2
Die lampjes zijn geschikt voor 50-60Hz, dus het kan inderdaad best dat ze stuk gaan op hogere frequenties.
In zo'n halotronic zit weinig. Met willekeurig rondprikken met de meter in diodestand heb je zelfs zonder begrip van de schakeling al kans dat je verdachte onderdelen vindt.
Halotronic 2
Ik heb deze trafo's in 2 varianten. De specificaties zijn identiek, maar de inwendige mechanische uitvoering is anders. Ik heb met beide wat geëxperimenteerd, o.a. de uitgangsspanning aangepast (12,6V voor gloeispanning) en de frequentie aangepast (andere stuurtrafo - zie de 8 pins IC voet, waar deze in kwam).
De schakeling is een zelf oscillerende halve brug met transistoren. Een schema heb ik niet.
Piet
Halotronic 2
Het schema is min of meer standaard, er zijn vrijwel zeker goed gelijkende schema's in omloop.
Halotronic 2
Hallo Piet, kan jij mij vertellen wat de waarde is van de blauwe condensator links boven naast de voedingsaansluiting? Dezelfde maar dan bruin zit links onder bij de andere 230 Volt ?? uF die is ontploft en niet meer te lezen.
En moet speciaal dit type zijn of mag he ook een gewone condensator zijn?
Hessel
Halotronic 2
Het is een VDR (MOV) en die mag je voor testen weglaten. Vervang hem eventueel door een 275VAC type met dezelfde doorsnede.
Als hij stuk is, betekent het meestal dat er overspanning op heeft gestaan. Dat kan bijvoorbeeld komen door een zwevende nul ergens in je installatie.
Halotronic 2
Het is inderdaad een varistor. Type S10K250 van Siemens.
Maar als deze geëxplodeerd is, is er ook een overspanning geweest. Dus er is mogelijk dan meer defect.
Piet
Halotronic 2
Ja de varistor lag helemaal open en de zekerling lag er ook uit.
Andere zekering er in gesoldeerd en hier thuis met een snoertje en hij werkt weer.
Zal opzoek moeten naar een de varistor en een losse nul is misschien de oorzaak van alle ellende.
Ga er straks maar eens kijken of ik iets kam vinden van een losse nul oid.
Halotronic 2
Lose nul zou dan in de meterkast moeten zijn en kan alleen als je meer dan 1 fase binnengevoerd krijgt van het energiebedrijf. Anders kan het dat hij op een plek zit waar gewoon veel 'rotzooi' op het net staat.
Ook als je netspanning aardig tegen de bovenkant zit (zonnepanelen in de buurt enzo) kan een 250V VDR op den duur sneuvelen.
Halotronic 2
Ik kan wel een varistor van een sloopprintje halen. Stuur eventueel een bericht via de envelop.
Piet
Halotronic 2
Hallo Piet heel erg bedankt voor het aanbod, ik had na jou opmerking meteen bij Elektro Andijk (waar diverse onderdelen en snaren zijn te bestellen) al gemaild of hij er één had.
Hij is alleen 's morgens geopend, dus maandag hoor ik meer
Halotronic 2
Hartelijk bedankt piet hij werkt weer als voorheen.
Alleen heb ik nog een vraag over Hallogeen/led in een advertentie
Als ik bij zoeken in google intik halotronic htm 150/230 bol.com
Dan staat er in dat hij geschikt is voor Hallogeen en Led berijp ik er uit
Osram Halotronic 150VA 230V Transformator 12V | Halogeen/LED- 4050300581415 - E39FY
Het zijn exact twee trafo's die hier ook zitten geheel dezelfde tekst er op.
Nu heeft hij er 2 x 3 halogeenlampen in van 20 Watt is 120 Watt ipv de 4 Watt Led is 24 Watt.
Lees ik het nu niet goed of hij wel geschikt voor Halogeen en Led?
Ze doen het op beide soorten lampen hebben we vanavond nog geprobeerd.
Maar omdat ze zo snel defect waren kreeg ik de reactie dat ze ook niet geschikt waren voor led maar uitsluitend voor halogeen
Halotronic 2
Deze halogeen trafo's leveren ongeveer 12V, maar dat is een met 100Hz gemoduleerde (ongeveer) 50kHz wisselspanning. Daar kan een gloeilamp goed op branden.
Wat ik kan vinden van 12V LED lampen, die zijn allemaal voor gelijkspanning. En als je zoekt op 12V voedingen voor LED lampen, dan zijn deze allemaal 12V gelijkspanning.
Of je LED lampen aangesloten op de Halotronic, het lang gaan overleven, geen idee. Omdat een LED lamp in principe stroomgestuurd is, zal er in de LED lamp zelf mogelijk ook nog een stukje elektronica zitten.
En als de LED lampen zelf hun eigen (enkelfasige) gelijkrichter vormen, dan gaat er bij de Halotronic gelijkstroom door de ferriet trafo lopen. Dan komt deze trafo in verzadiging, en zou het kunnen, dat de beveiliging niet werkt. Met als gevolg snelle defecten. Als je naast de LED lampen ook nog gewone halogeen lampen zet, dat kan dit probleem niet oplossen.
Waarom koop je, als je LED lampen wilt aansturen, dan niet een trafo die speciaal voor LED lampen bedoeld is?
Piet
Halotronic 2
Deze verlichting is er jaren geleden ingezet en waren er alleen nog maar Hallogeen lampjes
Een tijdje terug zijn de hallogeen stuk voor stuk defect geraakt en zo te lezen kon er led in.
En dat heeft die kennis dus stuk voot stuk gedaan maar kreeg er laatste tijd problemen mee.
En zo is het balletje gaan rollen.
Zal hem vertellen dat hij maar over moet gaan op trafo uitsluitend geschikt voor Led
Piet bedankt voor je uitleg
Halotronic 2
Halogeen en Gloeilampen kun je op allerlei manieren dimmen met AC en DC..
Bij Halogeen lamp dimmen heeft de levensduur te lijden, en het hoge rendement is weg.
LED wordt gedimd met Puls Breedte Modulatie van een DC blokgolf.
Daar heb je een led controller voor nodig, zoiets-
https://www.praxis.nl/elektra/schakelmateriaal/dimmers/draaidimmers/klikaanklikuit-leddimmer-voor...
Ben@
Halotronic 2
Wat ik kan vinden van 12V LED lampen, die zijn allemaal voor gelijkspanning. En als je zoekt op 12V voedingen voor LED lampen, dan zijn deze allemaal 12V gelijkspanning.
Dit klopt niet. (vrijwel) alle losse (= verwisselbare = halogeenvervangers) 12V LED-lampen zijn voor wisselspanning. Zou ook raar zijn als het anders was; lampje verkeerdom erin en het zou niet meer branden. Lampje in een armatuur met een normale trafo zou het lampje opblazen. Fabrikanten kijken wel beter uit dan dat op de markt te zetten.
Er spelen bij het wel of niet geschikt zijn van de elektronische halogeentrafo en de LED lampen, voor zover ik kan overzien maar 2 dingen.
1) werkt de trafo nog bij een te lage en niet zuiver ohmse belasting. 4W LED op een trafo die minimaal 20W wil zien, zou bijvoorbeeld kunnen gaan knipperen. Of knipperen bij dimmen. Meerdere LED lampjes ter waarde van minstens 20W parallel zou dan meestal wel moeten werken.
2) kan de LED werken op iets anders dan een zuivere 50-60Hz? 100Hz zal dan ook nog wel gaan, maar wat doet hij bij 50kHz? Als de fabrikant een paar cent meer aan de gelijkrichter en eventuele afvlakking heeft uitgegeven, dan gaat dat goed. Anders zal de lamp vrij snel sneuvelen.
Ik begrijp uit het hele verhaal dat de trafo's (in elk geval eentje) simpelweg zijn gesneuveld door netzijdige overspanning, dus niks te maken met de belasting. Wel aanleiding om de installatie na te lopen.
- Ik noemde de zwevende nul, dat kan alleen in je eigen installatie zitten als je een 3-fasenaansluiting hebt, anders zit dat in de straat en sneuvelen er in dat huis mogelijk wel vaker apparaten.
- Een andere oorzaak is een slechte las met daarachter een inductieve of vaak schakelende wat zwaardere belasting. In combinatie met de overgangsweerstand of zelfs het vonken van die las of zelfs gewoon een slechte schakelaar, kan dat opslingering van de spanning geven. Dit is een bekende van groepen waar TL-verlichting met ouderwetse VSA's samen zit met elektronische VSA's/trafo's/drivers.
- Nog een mogelijkheid is een netspanning die regelmatig 250V of hoger aantikt door zonnepanelen.
Halotronic 2
Halogeen en Gloeilampen kun je op allerlei manieren dimmen met AC en DC..
Bij Halogeen lamp dimmen heeft de levensduur te lijden, en het hoge rendement is weg.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. De grafiek van de invloed op de levensduur is naar mijn idee een vrij wilde achtbaan en de grafiek van de invloed op het rendement gaat wel omlaag maar m.i. ook niet helemaal lineair. Vooral bij vèr dimmen zal het rendement dramatisch zijn.
De halogeencyclus zal in het eerste stukje van het dimmen nog steeds in stand blijven, zodat daar de levensduur gelijk blijft of omhoog gaat. Het is niet helemaal voor niets dat vrijwel alle halogeentrafo's nominaal iets van 11,8V geven.
Ga je verder dimmen dan zal het wegvallen van de halogeencyclus voor een verkorting van de levensduur zorgen, maar de 13e machtsfunctie die voor elke gloeilamp (inclusief halogeenlampen) de verhouding tussen aangelegde spanning en levensduur vastlegt, zal op een gegeven moment toch gaan domineren. Er is dan geen halogeencyclus nodig om de lamp heel te houden.
Dim je meestal in het kritische bereik waar de levensduur mogelijk korter is, dan kun je de levensduur weer opkrikken door de lamp regelmatig voluit te laten branden.
Halotronic 2
Kun je een voorbeeld laten zien van 12V LED lampen die op wisselspanning (50kHz) kunnen werken?
Ik vind alleen maar LED lampen die gespecificeerd zijn voor 12VDC. En 12VDC gestabiliseerde voedingen.
De gebruikte halogeen trafo's zijn geschikt voor een gloeilamp (=weerstandbelasting). Gelijkrichten van de uitgangsspanning, en daarna een gloeilamp, is ook geen probleem. Maar een elco achter de gelijkrichter, dat geeft problemen. De trafo wil dan niet opstarten, en/of komt sneller in de overstroombeveiliging, door de hogere piekstromen.
LED's hebben van nature een lage impedantie. Als er bij een gewone LED geen serie weerstand/impedantie is, zal deze bij een kleine spanningsverandering een zeer sterke stroomverandering geven. De 12V LED's voor verlichting zullen dus een constante spanning nodig hebben. Mogelijk hebben ze ook een (kleine) serie weerstand, of is er in het ontwerp proces gezorgd voor een hogere impedantie, om spanningsschommelingen aan te kunnen. Daar ben ik niet van op de hoogte. De specificaties die gepubliceerd worden, geven daarover geen uitsluitsel.
Zonder de specificaties van de LED lampen te weten, zou ik dus geen LED's op deze trafo's aansluiten. Maar ieder mag zijn eigen experimenten uitvoeren. Ik heb andere types halogeentrafo's geprobeerd met een gelijkrichter en elco. De meesten verdragen dat niet goed. En deze halogeentrafo's in ieder geval niet goed.
Piet
Halotronic 2
Met @Piet eens- LEDs bestaan uit DIODES- dus zijn PRIMAIR voor DC.
En degene die voor AC zijn ontworpen werken weer slecht op DC!
Dimmen met LEDs gaat prima met de juiste Controller +Lamp combinatie- zonder kleur temperatuur verandering.
@Maarten- ben het in principe eens met je verhaal over levenduur halogeen lampen...
Echter- Halogeen lampen zijn nooit ontworpen om te dimmen- dus niet mijn keuze.
Ben@
Halotronic 2
Ik denk dat je op LED-strips of andere inbouw/vaste lichten hebt gezocht, anders kan ik je bevindingen niet verklaren en vind ze ook niet logisch (nogmaals: als een fabrikant een halogeenvervanger verkoopt die niet op 50-60Hz kan werken dan moet hun klantenservice overuren draaien).
Kun je een voorbeeld laten zien van 12V LED lampen die op wisselspanning (50kHz) kunnen werken?
Ik vind alleen maar LED lampen die gespecificeerd zijn voor 12VDC. En 12VDC gestabiliseerde voedingen.
Ik had het over 50-60Hz, met 100Hz als "zal ook wel werken" en 50kHz als ongespecificeerd struikelblok.
Als eerste voorbeeld de foto van Hessel zelf, waar duidelijk 50-60Hz op staat.
Met een beetje rondklikken op Google valt op hoe vaak er geen specs bij staan, maar bij deze staat bijvoorbeeld in de tekst gesuggereerd dat hij ook op 50kHz goed blijft: https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-spot-mr16-3w-6500k-glas.html?id=217157463
Het aansluiten van LED MR16 op een bestaande voedingsadapter is mogelijk. Let er wel op dat de minimale belasting van de voedingsadapter dit toelaat. Vaak dient er minimaal 20W aangesloten te worden aan een conventionele voedingsadapter. Wij raden dan ook aan om altijd een LED voedingsadapter te gebruiken.
Ledvance geeft voor een willekeurig gekozen model zelf aan dat hij op AC/DC werkt, met een voetnoot die mogelijk over halogeen drivers gaat (niet verder geklikt): https://ledvance.com/en-int/renewable-energy/products/lamps/led-lamps/ledvance-led-lamps/led-refl...
Voor de laagspanningspitjes die in de bakken van de bouwmarkt en de action liggen, zal het niet anders zijn, vrijwel zonder uitzondering 50-60Hz gespecificeerd en met een beetje geluk ook voor andere frequenties.
P.S. Toch nog maar even doorgeklikt naar https://www.ledvance.com/en-int/professional-lighting/services/led-lamps-compatibility waar staat:
Currently the operation of LED lamps in combination with integrated electronic is not subject to an official technical standard. LEDVANCE therefore offers several compatibility lists for matching dimmers and electronic control gears (ECG).
Halotronic 2
Met je eens dat halogeen dimmen nooit een optimale oplossing is, dat geldt net als voor conventionele gloeilampen. Je aandeel infrarood neemt met sprongen toe en het rendement met sprongen af. Zeker in geval van die staande >300W "bouw schemerlampen" raadde mijn vader zijn klanten vroeger al aan om er voor zover mogelijk een lichter lampje in te doen of een ander armatuur neer te zetten.
Het gelijkstroom-argument voor LED's is zoals je eigenlijk al schrijft, theoretisch zuiver: een LED is een diode dus kaal werkt hij altijd op DC. Alleen gaat de discussie al vanaf de eerste post niet over kale LED's maar over halogeenvervangende LED-lampjes. Dat zijn "plug & pray" replacements.
Er kan best wat verschil in prestatie zijn afhankelijk van de voeding, maar ze zijn gebouwd om voldoende te presteren op wisselspanning.