Halotronic 2 (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 11-08-2025, 21:19 (2 dagen geleden)

Waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan, in mijn vorige bericht over de Halotronic was geen enkele reactie. (mag dit niet zo drukt u maar op del)

De kennis heeft een tijdje terug twee nieuwe Halotronic geplaatst, de oude had ik meegenomen omdat ze defect waren. We kwamen er niet uit wat er defect was en ook ik kon er geen onderdelen uit solderen omdat mijn soldeerbout niet heet genoeg was.
Van de week kwam de kennis weer met de opmerking één van de twee werkt niet meer de andere met 3 lampen doen het nog wel en kan ik aan en uit zetten en dimmen.
Ben mee gegaan om te kijken wat er mis kan zijn.

[image]

Nu blijken er 3 stuks 12 Volt Led lampen in te zitten 4,4 Watt 400 mA per stuk

Kan het zijn dat de Led lampen niet geschikt zijn voor de Halotronic en dat na verloop van een tijdje de Ledlamp defect raakt?

En dat daardoor de Halotronic defect raakt?

Halotronic 2

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 11-08-2025, 21:31 (2 dagen geleden) @ hdegreeuw

Een Halotronic klinkt als een apparaat voor halogeen lampen. Is dat echt bedoeld voor LED verlichting?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Halotronic 2

door hdegreeuw @, Andijk, 11-08-2025, 21:49 (2 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Volgens mij is het geschikt voor halogeen, maar er zitten 3 ledlampen in van 4,4 Watt en ze werken en kunnen gedimd worden.
Maar volgens mij zijn ze niet voor led verlichting geschikt maar ze werken wel.
Waarschijnlijk houden de Ledlampen het een paar maanden vol maar dan gaat er een led stuk en die neemt de Halotronic mee naar zijn einde.

Ik zou graag willen weten of mijn redenatie klopt.

Halotronic 2

door Goldline @, Oranjedorp, 11-08-2025, 21:58 (2 dagen geleden) @ hdegreeuw

Klopt, zelfde mee gemaakt ,Werkt wel met 1 halogeen als resestive belasting en 2 leds.
12 volt DC leds werken niet op wisselspanning.

--
Cees PA1DBA

Halotronic 2

door MarcelvdG @, 11-08-2025, 22:06 (2 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door MarcelvdG, 11-08-2025, 22:08

Het zal van de LED-lampen afhangen. Als die LED-lampen uit alleen de LED's bestaan, moeten ze aangestuurd worden met een gelijkstroom. Aan de opschriften op de foto te zien, levert de Halotronic geen gelijkstroom, maar een in fase aan- of afgesneden wisselspanning.

Aansturen van LED's met een spanning is vragen om problemen met thermische stabiliteit. Daarnaast kunnen sonmige moderne LED's ook heel slecht tegen spanning in de sperrichting, zoals je met wisselspanning de helft van de tijd hebt.

Als die LED-lampen naast LED's ook allerlei vermogensekektronica bevatten om ze compatibel met halogeendimmers te maken, dan gaat het hele verhaal niet op.

Halotronic 2

door electron @, eindhoven, 11-08-2025, 22:13 (2 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door electron, 11-08-2025, 22:15

Is bedoeld voor halogeen, of gloeilamp- in bereik 50-150w bij 230v(staat erop)!
Dus niet voor Led-lampen!
Verder-
Gebruik alleen LED's die zijn gemarkeerd als "dim-able"- en van 230v en niet 12v!
De LEDs moeten in het belastingsgebied 50-150w liggen- dus dit gaat niet werken..
LED technologie moet compatibel zijn met de dimmer- is ook niet het geval.
Ben@

Halotronic 2

door MarcelvdG @, 11-08-2025, 22:18 (2 dagen geleden) @ electron

Aan de rechterkant staat 11,8 volt wisselspanning, maximaal 2 meter.

Halotronic 2

door electron @, eindhoven, 11-08-2025, 22:38 (2 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door electron, 11-08-2025, 22:46

Correctie: ik zie het- viel buiten beeld in mijn browser.!
Maar dan wel 12v halogeen of gloeilamp in bereik 50-150w.
Leds is vragen om problemen, zeker bij AC zoals je zegt.
Ben@

Halotronic 2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-08-2025, 23:21 (2 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-08-2025, 23:34

Daar gaan 2 dingen mis.

Ten eerste is de belasting veel lager dan de minimumbelasting van de Halotronic, dus je hebt geluk dat hij het ueberhaupt deed. Maar pech dat hij later stuk ging... 12V 55W autolamp als test zou goed moeten zijn (toch wel correct aangesloten?)

Ten tweede is het een HF voorschakelapparaat (draaggolf van tientallen kilohertzen gemoduleerd op 50Hz) en is het onduidelijk hoe de LED-lampjes daar op reageren (verschilt per merk en type lampje). Ik zou eerder denken dat de lampjes stukgaan en het daarbij blijft, maar aan de andere kant is de Halotronic kennelijk slecht beveiligd, in elk geval tegen onderbelasting dus misschien ook wel tegen overbelasting als er een lampje stukgaat en het lampje zelf ook niet goed beveiligd is.

Heb je de LED-lampjes zelf eigenlijk ook nog getest achteraf?

Een mogelijke oorzaak van het stukgaan van de lampjes zouden kortgesloten gelijkrichtdiodes kunnen zijn. Wat zijn de specificaties van de lampjes? Dat kan meehelpen de manier waarop het misgaat te achterhalen.

Halotronic 2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-08-2025, 23:25 (2 dagen geleden) @ Goldline

Losse LED-lampjes (halogeenvervangers) zijn eigenlijk altijd geschikt voor AC om de simpele redenen dat ze geen gepolariseerde fitting hebben en in armaturen eigenlijk altijd op AC werken. Echter komt er uit een electronische halogeen-driver nooit nette gelijkspanning maar vrijwel altijd een op 50Hz gemoduleerde wisselspanning van enkele tientallen kilohertzen.

Halotronic 2

door electron @, eindhoven, 11-08-2025, 23:29 (2 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door electron, 11-08-2025, 23:33

@Hessel- zoek eens op Witte LED draaidimmer (Controller) 12V/2A- in dit geval.
Zijn vaak compleet met AB. Die werken met DC en Arbeids-Cyclus- ipv. Fase- Aansnijding.
Ben@

Halotronic 2

door hdegreeuw @, Andijk, 12-08-2025, 23:10 (1 dag en 6 uur geleden) @ Maarten Bakker

[image]

(Osram Halotronic 150VA 230V Transformator 12V | Halogeen/LED- 4050300581415 - E39FY)

Dit staat op de website van Bol.com en dat is dus waarschijnlijk dat het dan speciale led's zijn.

Ik ieder geval hij gaat één nieuwe trafo bestellen en opzoek naar zes halogeen lampjes waarvan ook drie voor de Haltronic die het nog doet.

Blijft het voor mij persoonlijk wat is er nu defect aan het apparaat omdat de zekering nog heel is. Dat zal ik waarschijnlijk nooit te weten komen.

Halotronic 2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-08-2025, 03:07 (1 dag en 2 uur geleden) @ hdegreeuw

Die lampjes zijn geschikt voor 50-60Hz, dus het kan inderdaad best dat ze stuk gaan op hogere frequenties.

In zo'n halotronic zit weinig. Met willekeurig rondprikken met de meter in diodestand heb je zelfs zonder begrip van de schakeling al kans dat je verdachte onderdelen vindt.

Halotronic 2

door Piet van der Pol @, 13-08-2025, 09:42 (20 uur en 4 minuten geleden) @ hdegreeuw

Ik heb deze trafo's in 2 varianten. De specificaties zijn identiek, maar de inwendige mechanische uitvoering is anders. Ik heb met beide wat geëxperimenteerd, o.a. de uitgangsspanning aangepast (12,6V voor gloeispanning) en de frequentie aangepast (andere stuurtrafo - zie de 8 pins IC voet, waar deze in kwam).
De schakeling is een zelf oscillerende halve brug met transistoren. Een schema heb ik niet.

Piet

[image]
[image]

Halotronic 2

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-08-2025, 11:54 (17 uur en 51 minuten geleden) @ Piet van der Pol

Het schema is min of meer standaard, er zijn vrijwel zeker goed gelijkende schema's in omloop.