PC voedingen (Algemeen)

door neutronic @, Bergen NH, 09-09-2025, 14:25 (1 dag en 13 uur geleden)

Is er tegenwoordig nog interesse in oude PC voedingen, of kan ik ze beter gelijk naar de
milieu-straat van de gemeente brengen?
Ik vind her ergens zonde om ze weg te gooien.
Jard N.

PC voedingen

door Dominic @, Breda, 09-09-2025, 15:05 (1 dag en 12 uur geleden) @ neutronic

Mochten dit ouderwetse AT-voedingen zijn met een echte netschakelaar (ingebouwd of aan een snoertje) dan heb ik zeker interesse.

Dominic

PC voedingen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-09-2025, 18:32 (1 dag en 9 uur geleden) @ neutronic

Geef even aan wat voor soorten het zijn.

Zit er bv 2x plat stekkers aan ,tbv aansluiten moederbord
samen met zwik van de bekende apparatuur stekkers rood,2x zwart en geel.

of die dikke met 24 pinnen enz.
Zo veel verschillende.

Of maak foto's

PC voedingen

door ffeilers @, Breda, 09-09-2025, 18:42 (1 dag en 9 uur geleden) @ neutronic

Is er tegenwoordig nog interesse in oude PC voedingen, of kan ik ze beter gelijk naar de
milieu-straat van de gemeente brengen?
Ik vind her ergens zonde om ze weg te gooien.
Jard N.

Ik heb eventueel ook interesse zowel at als atx
mvg
Frans

PC voedingen

door neutronic @, Bergen NH, 09-09-2025, 22:11 (1 dag en 5 uur geleden) @ Maurice

[image][image][image]Voor het gemak een paar foto´s van gemaakt.
Jard N.

PC voedingen

door ffeilers @, Breda, 09-09-2025, 22:48 (1 dag en 5 uur geleden) @ neutronic

[image][image][image]Voor het gemak een paar foto´s van gemaakt.
Jard N.

Dat zijn ATX voedingen volgens mij.
Ik ben niet de eerste reageerder maar als de anderen afhaken dan heb ik wel interesse
(beter dan naar de stort)
mvg
Frans

PC voedingen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2025, 23:52 (1 dag en 4 uur geleden) @ neutronic
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-09-2025, 23:59

In principe bruikbare voedingen, maar...

Oud genoeg dat ik die Codegens (de ATX Codegen in elk geval, de AT Codegen is ouder en misschien wel iets beter, maar toch...) niet zonder vervangen van alle laagspanningselco's zou gebruiken. Het kan zijn dat ze ook geen netfilter hebben dus storen op de radio, dat verschilt een beetje per model en bouwjaar. Het zijn in principe budgetvoedingen maar ook weer niet echt heel erg rommel.

De FSP voeding is uit een betere kwaliteitsklasse maar kan afhankelijk van de gebruiksuren ook een beetje moe zijn.

Geschikte vervangende laagspanningselco's zijn de Panasonic FR serie, eventueel FM serie.

PC voedingen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2025, 23:55 (1 dag en 4 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-09-2025, 23:57

Minstens die twee onderste zijn AT voedingen gezien de kabel voor de netschakelaar.

Die zijn ouder dan de bekende probleemperiode met condensatoren, dus misschien geen noodzaak tot recappen in tegenstelling tot wat ik eerst schreef (ik pas het nog even aan), maar garantie tot de deur.

PC voedingen

door ffeilers @, Breda, 10-09-2025, 08:57 (19 uur en 4 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Minstens die twee onderste zijn AT voedingen gezien de kabel voor de netschakelaar.

Die zijn ouder dan de bekende probleemperiode met condensatoren, dus misschien geen noodzaak tot recappen in tegenstelling tot wat ik eerst schreef (ik pas het nog even aan), maar garantie tot de deur.

Oeps, je hebt gelijk Maarten, ik heb niet goed gekeken.
mvg
Frans

PC voedingen

door Dominic @, Breda, 10-09-2025, 09:28 (18 uur en 33 minuten geleden) @ neutronic

Voor mij graag die AT voeding op de foto rechts onderin.

Dominic

PC voedingen

door soundman2 @, Wouw, 10-09-2025, 10:04 (17 uur en 57 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Tja, mis je een stukje van de content.

Vraag:
Hebben voedingen in Pentium pc's daar ook problemen mee?

PC voedingen

door ffeilers @, Breda, 10-09-2025, 10:11 (17 uur en 50 minuten geleden) @ neutronic

Hoi, Dominique heeft interesse in de pws rechts onderin.
Ik houd mij graag aanbevolen voor de overige voedingen.
stuur je een bericht via het envelopje
mvg
Frans

PC voedingen

door neutronic @, Bergen NH, 10-09-2025, 12:05 (15 uur en 56 minuten geleden) @ neutronic

Oef, toch nog interessant!
Ik had zoiets verwacht als gratis afhalen via MP en daarna door naar de stort.
Bergen Noord-Holland en Breda liggen een eind uit elkaar,dus gedoe met verzenden.
Dominic en ffeilers zal ik mailen over een verder afhandeling.
Jard N.

PC voedingen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-09-2025, 20:36 (7 uur en 25 minuten geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-09-2025, 20:38

Als ze goedkoop genoeg gebouwd zijn of genoeg uren gedraaid hebben, is die kans aanwezig. De meeste problematische voedingen dateren van ogeveer 2002-2006 maar daarvoor en daarna zijn ze ook niet gegarandeerd goed voor meer dan een paar jaar continubedrijf.

Bijvoorbeeld die Codegen rechtsboven of een variant daarvan heb ik toch nog jaren gebruikt terwijl het een goedkoop merk was waar ik ook wel exemplaren met bolle elco's van gezien heb. Hij kan alleen geen 300W leveren. Reken op 100-150W.

PC voedingen

door ffeilers @, Breda, 10-09-2025, 21:48 (6 uur en 13 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, ik heb best wel wat voedingen (en ook moederboarden).
Maar het verhaal over de kwaliteit was mij niet bekend.
Hoe ga ik nu om met een gebruikte voeding die ik wil gebruiken.
Mijn procedure was dat ik altijd een tester gebruikte voor op de connector of een multimeter bij de wat oudere voedingen.
Nu krijg ik de indruk dat ik toch alle voedingen voor gebruik beter open kan maken om te kijken of condensatoren toch niet bol staan of ... wellicht nog beter .... bepaalde c's gewoon preventief vervangen.
De algemene tendens op dit forum en op het buizenforum is juist: niet zonder meer recappen maar meten wat er aan de hand is en dan pas recappen.
Ik ben niet zo technisch als velen hier op dit forum.
Maar .... ik denk ....en terechte vraag van mij.

mvg
Frans

PC voedingen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2025, 02:08 (1 uur en 53 minuten geleden) @ ffeilers

Ik denk dat controleren op bol staan wel voldoende is als het niet gaat om dagelijks of zwaar gebruik van de computer.

Wat ik me later nog bedacht, is dat de echt slechte exemplaren meestal al lang weggegooid zijn.