N6391B gedetailleerde DIE tekening, maar wat is het? (Algemeen)
Hallo mensen,
Zoals de titel al zegt... Ik heb een grote uitdraai van 1 x 1,5 meter van een Philips N6391B chip DIE. Ik kan op dit nummer niets vinden. De tekening is van 1995. Misschien leuk om te zien, Maarten heeft ze voor mij in volle resolutie in de schematheek gezet.
Weet iemand wat over de achtergrond van deze chip?
https://www.radiodatabase.nl/schematheek/N6391B/N6391B.jpg
https://www.radiodatabase.nl/schematheek/N6391B/N6391B-legenda.jpg
Groeten, Roland
N6391B gedetailleerde DIE tekening, maar wat is het?
Hier staat wel wat uitleg over een DIE.
https://en.wikipedia.org/wiki/Die_(integrated_circuit)
Wellicht helpt dat.
Ik denk dat backengineering hier niet aan de orde is
Geen idee, maar ik weet wel dat bij Philips Semiconductors experimentele chips vaak andere nummers hadden dan de uiteindelijke commerciele chips. Om het extra verwarrend te maken, was de projectnaam meestal weer wat anders.
De twee rode stukken links lijken me digitaal, digitale standaardcellen, de rest analoog. Iets analoogs met wat instellingen via een I2C-bus misschien?
Experimentele chips stonden bekend onder het maskernummer *) van de die (zoals hier dus N6391B), beginnend met een letter die de vestiging van ontwikkeling aangaf en nog uit het buizentijdperk stamt (N=Nederland, M=Engeland, V=Duitsland, en nog een paar die ik zo niet weet), en vroeger nog met achtervoegsel OM om aan te geven dat het een IC was en geen andere buis of halfgeleider. Als laatste een optionele letter om de versie aan te geven.
Als zo'n chip haastig op de markt werd gebracht en er geen tijd was geweest om het aanvraagproces bij Pro Electron te doorlopen, kwam hij soms met het maskernummer uit. Zoals de 161OM die later TBA240 heette en in F6 zwart/wit televisies te vinden was. De definitieve chip had meestal hetzelfde maskernummer, maar dat kan je natuurlijk niet zien zonder hem open te werken.
Ik houd een overzicht bij van deze interne nummering vanaf het buizentijdperk op https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864/1
Hierin ook andere afwijkende nummers van Philips halfgeleiders zoals bijvoorbeeld voor custom types en een uitleg voor zover ik de systemen begrijp.
Ik heb het IC van Roland inmiddels ook in de lijst opgenomen.
*) maskernummer, niet te verwarren met de makerversie die op de productiechip gedrukt staat achter de datumcode en soms ook maskernummer genoemd wordt.
P.S. Mogelijke projectnamen die ik zie zijn NYDOMMEL en dali. Op NYDOMMEL vind ik niets, de Dommel is natuurlijk wel een rivier in Brabant. dali kan misschien een verwijzing zijn naar het stuurprotocol voor verlichting dat ook uit midden jaren '90 stamt, maar het is natuurlijk ook een schilder dus met die redenatie kan het ook een chip voor televisiegebruik zijn. In 1995 was digitale beeldverwerking belangrijk in high-end toestellen.
Duidt de "M"in de linker bovenhoek op de foto op Engeland?
Nee. Er staat al een N in het nummer en de M staat in een cirkeltje bij het Philipsmerk. Zou eerder een soort copyrightverwijzing kunnen zijn.
De N zou een ontwikkelnummer van Elcoma Nijmegen aan de Gerstweg (nu NXP) kunnen zijn. Op de legenda van de plot staat nydommel, de ny daarvan zou ook op Nijmegen kunnen wijzen met daarbij de naam van de aanvrager van de plotjob ('Dommel') kunnen zijn.
Ik keek nog of er wellicht patenten in de periode 1994-1996 aan een Dommel (inventor) / Philips (assignee) verleend waren. Geen directe hit.
M met een rondje erom staat voor maskerrechten. Het gaat om bescherming van het intellectuele eigendom van de chiplayout, net zoiets als auteursrechten, maar niet helemaal.
Maarten, of iemand anders die een antwoord heeft, weet je toevallig waar KV voor staat? Ik heb ooit aan een experimentele radiochip voor Philips gewerkt waarvan het nummer met KV begon, zodat iedereen die van klassieke muziek hield meteen aan Mozart moest denken.