Display van een Revox B215 geeft geen VU weer (Algemeen)
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 00:06 (16 dagen geleden)
Beste mede forumleden,
Ik heb een Revox cassettedeck de B215 en dat is een bijzonder ding.
De meeste signalen worden digitaal verwerkt en het deck werkt ook perfect. Ik heb nog nooit zo'n mooi geluid gehoord uit een cassette.
Het probleem dat er is, is het display. Dat bestaat uit 2 delen waarvan het eerste helft de tijdsduur aangeeft en het tweede deel geeft aan de dolby, mpx en ook de VU meter.
Alles is duidelijk zichtbaar behalve de VU meter.
Als de recorder wordt aangezet dan geeft hij niets aan maar op het moment dat er op PLAY gedrukt wordt dan schiet hij helemaal uit en blijft zo ook staan. Ook zonder signaal aan de ingang.
De recorder moet echt uitgezet worden wil de VU meter uitslag weer 0 zijn.
Het hele display heeft slechts 4 aansluitingen. Massa, +5 Volt, SCL en SDA signalen. (en nog 2 voor de verlichting)
Het display wordt aangestuurd door 2 IC's de PCF8577T, ieder IC heeft 40 aansluitingen.
Wat ik graag wil weten is het display stuk of is er wat mis met de aansturing van het SCL of SDA signaal. Ik heb geprobeerd om die signalen met de scoop te meten maar dat laat alleen maar wat rare signalen zien, niet echt duidelijk. De scoop wil niet echt triggeren op het signaal. Maar ondanks dat geeft het eerste display, dat dezelfde SCL en SDA signaal krijgt wel een goede tijdsweergave.
Hoe kom ik er achter of het display defect is of dat er ergens een hapering is in de digitale doorgifte van het VU signaal?
Jack Marotick
Display van een Revox B215 geeft geen VU weer
door Marbel , Hoorn N-H, 24-09-2025, 00:18 (16 dagen geleden) @ Marotick
Hallo Jack,
Je kunt de drie identieke uP van Philips (MAB8440P) even uitwisselen. De derde is verantwoordelijk voor de DAC en de VU meters. Als de fout mee verplaatst, weet je genoeg denk ik.
Bram
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 24-09-2025, 01:13 (16 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-09-2025, 01:27
Hallo Bram,
Ik denk niet dat dat hier mogelijk is want de IC's zijn niet identiek. Het gaat om maskergeprogrammeerde controllers met volgens de service manual verschillende functies en bestelnummers.
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 07:08 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Schema niet voor mijn neus maar ik denk dat je gelijk hebt. Je ontkomt er niet aan om de I2C te gaan bestuderen. Dat is nogal een uitdaging. Ik heb op mijn scoop (Siglent SDS-1202) zo'n functie en die heeft me al veel geholpen.
Intussen effe de doc erbij gepakt. Ik zie dat de displays twee stuks PCF8577T hebben. Dat zullen wel SMD schuifregisters zijn met verschillende adressen. IC2 wordt een beetje maf aangestuurd, de adreslijn A0 loopt via een weerstand van 1M. Maar zowel A0 als A1 moeten nul zijn, anders is het adres niet 0x00 zoals in het schema voor het display staat (pg. 51). Als het tijdsdisplay werkt zou de peakmeter ook moeten werken. Kijk dus eens naar dat adres. En haal de datasheet van die PCF er eens bij.
[datasheet erbij] Hemeltjelief, wat is dat ding complex! Die A0 is een oscillator! Had ik kunnen weten natuurlijk, het is Philips... Begin zo zoetjesaan toch te denken dat het aan de ADC voor de peakmeters ligt. Ik geloof nu niet meer dat het in de displayprint zit. I2C analyzer geeft uitsluitsel. Het adres weet je (0x74) en het subadres ook (000). Succes ermee...
Tjerk
door Marbel , Hoorn N-H, 24-09-2025, 09:41 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik denk dat ik even te voorbarig was...
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 24-09-2025, 01:11 (16 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-09-2025, 01:49
Beste Jack,
Volgens reparatietips zou dit kunnen liggen aan C31 10u 25V op het system control board.
Ik kan hem in het schema zo snel niet vinden, maar hij staat wel in de onderdelenlijst.
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 12:55 (15 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 24-09-2025, 13:00
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Het hele cassettedeck is gereviseerd, alle elektrolytische en tantaal condensatoren zijn vervangen evenals de instelpotjes.
Voor de revisie deed de VU meter het ook al niet en de hoop was, door het vervangen van bovenstaande onderdelen, dat het euvel ook weg zou zijn. Bijna alle vervangen condensatoren hadden een heel andere waarde dan dat er op stond. Ook de C31 is nieuw en zorgt voor de negatieve spanning van 15 Volt die ook aanwezig is.
De MAB8440P uitwisselen is een optie want die levert de SDA en de SCL spanning maar... die 3 IC's zitten vast gesoldeerd en even uitwisselen is wat lastig.
Ik heb ondertussen in Revox groep Nederland een oproep geplaatst of iemand met een B215 wil helpen om het display uit te wisselen om zodoende te kijken of het display met de 2 PCF8577 ic's nog goed zijn dan wel defect.
Jack
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 24-09-2025, 13:31 (15 dagen geleden) @ Marotick
Het zal wel niet aan die PCF's liggen, maar als je kunt uitsluiten is dat altijd een goede stap!
Als er een nieuwe C31 in zit, kan dat alsnog een aanwijzing zijn voor in welk circuit je het kunt zoeken. Rondom die C31. Ik vermoed ergens in de ADC die het VU signaal doorstuurt maar ik heb alleen maar snel in het schema gezocht.
En heeft het deck na de revisie nog correct gewerkt? Anders zit die condensator er wellicht omgekeerd in. En ook nieuwe onderdelen gaan soms gewoon stuk. Het is in elk geval een bekend defect dat iemand ooit eerder gehad heeft.
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 15:04 (15 dagen geleden) @ Marotick
Je mag de MABs niet uitwisselen omdat ze alledrie een andere functie hebben. Je kan hooguit een MAB met een identiek masker (ROM oftewel programma) gebruiken. Ik denk, net als Maarten, dat het aan de ADC voor de peakmeter ligt. Aangezien de fout er al inzat vóór de revisie moet je het daar zoeken. Of de I2C bus gaan analyseren. Ik kan in de doc zo gauw niet uitvogelen hoe de MAB de aansturing van de peakmeter regelt, dus waar de input zit voor de code om de I2C riedel naar het peakmeter display te genereren. Blokschema is ook niet erg behulpzaam. Revoxforum is denk ik een betere plek om tot een inzicht of zellufs een oplossing te komen. Had ik ook met een B251. Wat een dramading was dat zeg...
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 17:33 (15 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 24-09-2025, 18:02
Wederom bedankt voor het meedenken.
Ik begrijp dat de MAB8440 een geprogrammeerd IC's zijn, ja dat scheelt uitwisselen.
De C31 zit in het circuit van de -15 Volt voeding. Wat wordt bedoeld met, ADC??? welke onderdelen worden er bedoelt?
Afgezien van de VU meter doet de recorder het buitengewoon goed.
Jack
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 17:36 (15 dagen geleden) @ Marotick
Analoog->Digitaal converter. Is nodig voor die peakmeter.
Tjerk
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 24-09-2025, 18:26 (15 dagen geleden) @ Marotick
Ik zie C31 nu ook, de Duitse 1 leest als je snel kijkt een beetje als een 7. Hij zit op de referentie-ingang van de spanningsregelaar. Als die condensator elektrisch lekt of kortsluiting maakt, dan klopt de -15V niet en dan trekt er vast wel ergens wat scheef in de signaalverwerking. Je zou simpelweg eens de spanning op de -15V rail kunnen meten.
door Goldline , Oranjedorp, 24-09-2025, 19:16 (15 dagen geleden) @ Marotick
Klopt ,wel eerder voedingsfouten gehad in deze spelers.
Kan je meten of er wel analoge audio de ADC in gaat?
--
Cees PA1DBA
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 19:48 (15 dagen geleden) @ Goldline
Ik denk het wel want de recorder doet het prima, zelfs fantastisch.
Jack
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 19:56 (15 dagen geleden) @ Marotick
Dat zou weleens tegen kunnen vallen want de ADC is alleen nodig voor die peakmeter. Zal voor de gein nogeens in de doc duiken. En de eerste post lezen met wat er nou precies foutgaat...
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 20:47 (15 dagen geleden) @ PE9ZZ
Alles werkt, alle display functies worden getoond alleen de VU meter uitslag gaat vol open als er op Play gedrukt wordt en gaat niet meer terug als er op stop of waar dan ook op gedrukt wordt. Alleen als de machine uitgezet wordt en dan weer aan dan is er geen VU. Druk je echter op PLAY dan staat hij weer vol open. Morgen ga ik de spanningen verderop in de schakeling meten. Bij de bron klopt het als een bus. Maar er zijn wat lange verbindingen die mogelijk een spanning verzwakken.
Jack
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 21:07 (15 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door PE9ZZ, 24-09-2025, 21:08
Hemeltjelief wat is dat ding complex. De peakmeter zit op het input/output board (7-5) aan de ingang van de uitgangsversterker via C63. Dan wat filtering (IC21), de gelijkrichter (IC18/21) en de peak buffer (denk ik, IC17). Dan een L/!R schakelaar en dan een comparator die een signaal (REF) krijgt van het system control board. Geen idee wat dat signaal is, misschien een soort zaagtand of stapjessignaal die de comparator IC23 aanstuurt? Hoe dan ook, dat is dus de ADC. Als er op die comparator iets misgaat kan je jouw klacht krijgen. Kijk dus eens naar de inputs van IC23.
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 24-09-2025, 21:09 (15 dagen geleden) @ PE9ZZ
Dank je ga ik doen.
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 21:26 (15 dagen geleden) @ Marotick
Intussen ook nog effe op het syscon board (6-15) gekeken. Het REF signaal komt uit de ADP MAB IC5 via een DAC (IC6) en een opamp (IC7). Die doet dus uiteindelijk de ADC functie voor de peakmeter via de T1 input van die MAB.
Het is me nu wel duidelijk, hopelijk voor jou ook... Ik vrees dat je voor de terminologie (ADP?!?!?) in de schemabeschrijving moet zijn. Je kan kiezen uit Engels, Frans of Duits.
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 25-09-2025, 00:05 (15 dagen geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Marotick, 25-09-2025, 00:13
Dat is aardig wat huiswerk.
Bedankt voor alle moeite.
Aan IC6 hangt ook een instelpotje R26, wat doet die?
Jack
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 25-09-2025, 08:03 (14 dagen geleden) @ Marotick
Zal wel voor de calibratie van de PPM zijn (REF).
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 25-09-2025, 18:49 (14 dagen geleden) @ Marotick
Goed vandaag de boel eens opnieuw bekeken en de IC's lijken goed. Alleen de ingang van IC7 geeft een ruisachtig ignaal, mijn scoop kan er niets mee. Op de uitgang van dat IC pootje 1 staat wel een signaal maar komt dat nu uit het ic of dat het REF signaal dat uit de weergave/ ingangs print komt?
Met R26 zou de uitslag van de VU meter geijkt moeten worden maar die instelling doet niets, maar... als ik het signaal opmeet dat uit de loper komt is dat ca 2,5 Volt positief maar naar het potje gaat een negatieve spanning en aan de andere kant massa. Waarom is die spanning naar pootje 15 van het IC AD7524 positief? Ondanks dat van de pennen 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 een pulsachtig spanning komt ga ik dat IC wel verdenken.
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 25-09-2025, 22:01 (14 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door PE9ZZ, 25-09-2025, 22:02
Pinnen 4-11 is de input van dat IC. Dat is de sturing van de MAB om de ADC functie voor de PPM te kunnen uitvoeren. Als IC6 stukkend is hoeft dat dus niks te betekenen voor de input ervan.
REF signaal gaat naar de I/O print.
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 25-09-2025, 22:51 (14 dagen geleden) @ PE9ZZ
Ja dat zie ik fout. Ik heb hier de SM van de AD7524 voor en ik zie dat de uitgang van dat IC pen 1 en 2 is en als ik daar de scoop op zet zie ik eigenlijk niets. Als ik de gevoeligheid van de scoop flink opdraai dan zie ik iets dat op ruis lijkt.
Pen 15 moet een ingang zijn waar een werkspanning wordt ingevoerd. Die spanning zou negatief moeten zijn vanuit het potje maar is positief en dat is toch wel vreemd. Dan moet door een (lek) spanning komen vanuit de AD7524
Mag ik de conclusie trekken dat IC6 de AD7524 defect is?
Jack
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 25-09-2025, 23:04 (14 dagen geleden) @ Marotick
Ja, dat mag. Die potmeter is laagohmig dus die legt z'n wil op aan de weerstandsladder. Check wel effe of die potmeter geen kortsluiting maakt ergens mee.
Tjerk
door Marotick
, Huizen, 28-09-2025, 12:28 (11 dagen geleden) @ Marotick
Beste iedereen, bedankt voor de hulp en meedenken.
Geweldig.
Door de aanwijzingen uit dit forum kon ik gerichter gaan zoeken en vond uit dat IC AD7524 mogelijk defect moest zijn. Dus een nieuwe besteld en vandaag heb ik die geplaatste en... Tada!
Jack Marotick