Kan website niet vinden (Computertechniek)
door soundman2 , Wouw, 24-09-2025, 20:52 (15 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 24-09-2025, 21:14
Ik heb sinds begin dit jaar een nieuwe laptop, omdat de oude met W10 defect is geraakt. De nieuwe laptop is voorzien van W11 en heeft verbinding met het modem via WiFi.
Tot voor kort werkte het prima, maar steeds vaker krijg ik de melding “we kunnen de website niet vinden” .
Ook email OUTLOOK kan niet verzenden.
Soms werkt het even later weer wel, soms na een restart.
Als ik dan naar de netwerkfunctie kijk, dan is de laptop gewoon verbonden (met het modem)
Ik wordt er een beetje radeloos van.
WiFi lijkt goed te werken, want de andere pc's in mijn netwerk kan ik gewoon bereiken. Ook een andere laptop met W10 met WiFi geeft nimmer foutmeldingen.
Op de computers draait Firefox .
Als ik via OUTLOOK post verstuur, blijft het staan. Werkt internet weer, dan is de post ook meteen verzonden.
Dit bericht stuur ik nu ook op de computer die waak geen internet heeft.
Mijn modem is een Experiabox V10 van KPN.
Er zitten meerdere WiFi kanalen op en ik heb een paar maal gewisseld (staat nu op 2,4GHz) maar dat maakt geen verschil.
Nogmaals, mijn andere pc (W10) ook met Wifi heeft nooit problemen
Wat kan ik nog onderzoeken?
Kan website niet vinden
door Richard E.V. , 24-09-2025, 21:39 (15 dagen geleden) @ soundman2
Hoi Soundman2,
Probeer de laptop die een probleem heeft met de internetverbinding eens bij een kennis. op zijn / haar wifi-netwerk.
Dan weet je als er dan geen problemen optreden, dat het niet aan je laptop ligt (netwerk-driver?).
Of probeer het een tijdje bekabeld, ook dan kun je zien of het de (wifi)netwerk-driver in de laptop betreft dat mogelijk het probleem heeft
(software-conflict)?
Mogelijk netwerk-driver software verwijderen en opnieuw installeren?
Suc6 en vrg. Richard E.V.
Kan website niet vinden
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 24-09-2025, 21:41 (15 dagen geleden) @ soundman2
Command prompt en dan:
[code]
ping 1.1.1.1
[/code]
Oh leuk, BBcode werkt niet met deze forumsoftware. Dit commando moet altijd werken. Als win11 zit te kutten krijg je een foutmelding. Hopelijk een zinvolle.
Als die 1.1.1.1 werkt kan je ook nu.nl proberen (of iets anders korts, als treinliefhebber bijvoorbeeld ns.nl). Daarvoor geldt hetzelfde.
Ga dit eens proberen en geef de foutcodes.
Tjerk
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 24-09-2025, 23:32 (15 dagen geleden) @ soundman2
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 15:44 (14 dagen geleden) @ electron
Hoewel ik de enige gebruiker ooit ben, krijg ik geen toegang.
De pc werkt nog steeds......
Kan website niet vinden
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 25-09-2025, 22:16 (14 dagen geleden) @ soundman2
Open je het command venster wel als Administrator zoals Ben aangaf?
Type command in het startmenu en klik er dan rechts op om uit te voeren als Administrator.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 22:46 (14 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het vreemde is dat ik in de gegevens gewoon als administrator sta.
Kennelijk weet W11 niet wat er in de door hen verzamelde gegevens staat.
Kan website niet vinden
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 26-09-2025, 02:02 (14 dagen geleden) @ soundman2
Als je een programma niet expliciet als administrator uitvoert, voert ook een administratoraccount het niet als administrator uit maar met normale gebruikersrechten. Verwarrend qua terminologie, maar wel veiliger.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 15:15 (14 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 25-09-2025, 15:32
Deze melding krijg ik niet altijd
Dit plaatje is gemaakt, voordat ik een reboot heb gedaan.
Dit bericht is gemaakt op de pc die zonet nog weigerde het web op te gaan
Dit plaatje geeft aan, dat WiFi gewoon werkt.
De W10 pc werkt altijd zonder mankeren, ook op Wifi van hetzelfde modem.
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 25-09-2025, 16:26 (14 dagen geleden) @ soundman2
Lijkt Firewall gerelateerd.. mogelijk helpt Firewall resetten:
https://nl.101-help.com/hoe-u-uw-windows-firewall-instellingen-kunt-resetten-4-methoden-3e796f60e0/
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 21:39 (14 dagen geleden) @ soundman2
Als internet het niet doet, kan ik het modem met het adres 192.168.2.254 ook niet bereiken.
Als evenlater alles weer werkt kan ik ook inloggen op het modem.
Het is een Experiabox V10
Let wel op een andere pc werkt alles gewoon.
Kan website niet vinden
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 25-09-2025, 22:49 (14 dagen geleden) @ soundman2
Heb je die Prullaria... euh... EXPERIA al eens gereset? Zit er misschien een tijdslot op?
Tjerk
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 23:24 (14 dagen geleden) @ PE9ZZ
Heb je die Prullaria... euh... EXPERIA al eens gereset? Zit er misschien een tijdslot op?
Tjerk
Wel uit en weer aangezet. Er zit nog een knop "herstel" op, maar ik weet nog niet wat de gevolgen zijn als ik die indruk.
Gegevens verlies?
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 25-09-2025, 22:56 (14 dagen geleden) @ soundman2
192.168.2.254 is de gateway naar je modem v10.
Moet altijd bereikbaar zijn -zelfs met de firewall dicht.
Staat de modem op DHCP? Ik gebruik bekabeld om diverse redenen.
Success verder...
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 23:29 (14 dagen geleden) @ electron
192.168.2.254 is de gateway naar je modem v10.
Moet altijd bereikbaar zijn -zelfs met de firewall dicht.
Staat de modem op DHCP? Ik gebruik bekabeld om diverse redenen.
Success verder...
Alles goed en wel, maar het heeft tot voor enkele weken uitstekend gewerkt en een andere pc heeft geen enkel probleem op hetzelfde modem.
Mijn W10 pc was wel bekabeld, maar mijn nieuwe W11 laptop heeft geen LAN aansluiting meer.
Overigens is de wel goed werkende pc ook via WiFi verbonden.
Kan website niet vinden
door Hersteller , Haarlem, 25-09-2025, 22:57 (14 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Hersteller, 25-09-2025, 23:09
Staat het wifi symbooltje op vol signaal? Is het bedraad wel in orde? Ik vermoed een slechte WiFi verbinding, kan een losse antennekabel zijn. Zou sowieso bij de KPN om een moderner modem-router vragen, de Experiabox 10 is verouderd. Sommige moderne WiFi kaartjes snappen oude modem-routers niet. Huidig modem-router is de KPN Box 14. Maar ik weet niet of die nog koper doet, dan is het Box 12. 13 durven ze niet.
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 25-09-2025, 23:05 (14 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door electron, 25-09-2025, 23:07
@Hersteller- Yep! Had destijds connectiviteits problemen met V10. Is opgelost met Box 12.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 23:35 (14 dagen geleden) @ electron
@Hersteller- Yep! Had destijds connectiviteits problemen met V10. Is opgelost met Box 12.
![]()
Tja , ik probeer er dus achter te komen wie de schuldige is. Het modem wat ik nu heb geeft geen problemen op de W10 pc en ook W11 op de nieuwe laptop heeft vanaf begin dit jaar zonder problemen gewerkt.
Ik heb niets aan het netwerk en/of de toebehoren gewijzigd.
Kan website niet vinden
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 26-09-2025, 02:10 (14 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2025, 02:13
De schuldige is lastig aan te wijzen. Bij dit soort spul is een diagnose niet altijd makkelijk op de traditionele manier te stellen en kun je soms sneller op andere manieren een oplossing zoeken.
Het probleem kan bijvoorbeeld zomaar begonnen zijn door een Windows-update maar de 'schuld' zijn van een verouderd modem.
Het kan ook dat KPN nog een update voor de router heeft uitgerold waardoor die gemold is.
Het kan ook dat een ongelukkige interactie tussen Windows 11 en de router veroorzaakt wordt door een signaal van een derde partij dat in theorie geen invloed zou mogen hebben.
Ik denk dat de "standaardoplossing" van de Koninklijke Prutsers Nederland in dit geval nog niet zo gek bekeken is... Een nieuwe router.
In een andere tak van de thread was er sprake van resetten van de router. Dit is ook een mogelijke oplossing. Je verbindingsgegevens blijven erin, maar alle aanpassingen die je eventueel zelf gedaan hebt m.b.t. bijvvoorbeeld het locale netwerk zul je opnieuw moeten maken. Natuurlijk ook als je een nieuwe router laat komen, hoewel er vanaf een bepaalde versie dacht ik wel iets met online backups kan waardoor je naadloos zou kunnen migreren.
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 26-09-2025, 09:12 (13 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bij mij destijds na een KPN netwerk update helemaal geen internet meer!
Moest KPN telefonisch verzoeken om een nieuwe modem. Dus van V10 naar Box12.
Dat loste alle problemen op! Trouwens V10 is slechts 2GHz Wifi- niet Dual band.
Ben@
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 26-09-2025, 13:00 (13 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 26-09-2025, 13:29
Ik kan in het modem wel degelijk kiezen voor 2,4 of 5GHz.
Gecombineerd, waardoor de pc zelf kan kiezen, of apart.
Naast de guest zijn er nog twee verborgen kanalen.
Ik moet op de achterzijde van het modem kijken of het misschien een V10a is.
Ik heb de daad bij het woord gevoegd, Het ia een V10, zonder een extra letter.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 25-09-2025, 23:31 (14 dagen geleden) @ Hersteller
Staat het wifi symbooltje op vol signaal? Is het bedraad wel in orde? Ik vermoed een slechte WiFi verbinding, kan een losse antennekabel zijn. Zou sowieso bij de KPN om een moderner modem-router vragen, de Experiabox 10 is verouderd. Sommige moderne WiFi kaartjes snappen oude modem-routers niet. Huidig modem-router is de KPN Box 14. Maar ik weet niet of die nog koper doet, dan is het Box 12. 13 durven ze niet.
Mijn andere pc's en de back-up schijf, zijn altijd bereikbaar via WiFi. De back-upschijf heeft wel een bedrade verbinding.
Kan website niet vinden
door Maurice
, Dordrecht, 26-09-2025, 08:52 (13 dagen geleden) @ soundman2
Begin eens met een kabel er tussen te stoppen ipv wifi
sluit je dat uit.
Dan lijkt me het een DNS probleem dat sommige websites wel werken en andere niet.
Heb hier ook tijd terug gehad.
Dan wel heb ik alles bekabeld ook nog.
1 pc bleef problemen geven,
andere pc's werkte perfect
Bleek de 2e router te zijn die , dacht ik, die na een herstart een foute instelling had.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 26-09-2025, 13:31 (13 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 26-09-2025, 13:36
Begin eens met een kabel er tussen te stoppen ipv wifi
Tja, ik gaf al aan dat de computer geen bedrade netwerkaansluiting heeft.......
Als het werkt krijg ik gewoon alle websites die ik wil bezoeken en dan komt weer ineens de melding.
Na korte tijd of een reboot werkt het dan weer. Reboot is niet echt nodig, want na een paar maal bijv. de browser starten, werkt het ook weer. Echt ik heb al veel zaken geprobeerd, maar zonder resultaat.
Bedenk dat het probleem de laatste weken speelt. De laptop is vanaf begin dit jaar of eerder in gebruik, zonder enig probleem.
Kan website niet vinden
door electron , eindhoven, 26-09-2025, 14:45 (13 dagen geleden) @ soundman2
Kan website niet vinden
door Hersteller , Haarlem, 26-09-2025, 21:01 (13 dagen geleden) @ electron
Omdat ik niet meer bij elke klant, met een laptop zonder RJ-45, ons WiFi netwerk wil invullen (en vergeet te wissen) gebruik ik ook zo´n adapter. Werkt binnen 5 seconden zonder software te installeren.
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 26-09-2025, 22:17 (13 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door soundman2, 26-09-2025, 22:19
Omdat ik niet meer bij elke klant, met een laptop zonder RJ-45, ons WiFi netwerk wil invullen (en vergeet te wissen) gebruik ik ook zo´n adapter. Werkt binnen 5 seconden zonder software te installeren.
Ik had ook liever een kabelaansluiting, maar achteraf zat dat op deze laptop niet op.
De kabel met RJ45 ligt nog naast me, dus een verloopstuk (adapter) is een optie.
De laptop heeft maar twee USB inputs en omdat ik in plaats van het touchpad liever met een muis werk, die ook op USB werkt heb ik nog maar één USB aansluiting over, terwijl je nog al eens een keer wat moet aansluiten, zoals een camera etc.
Ik zal dus niet anders kunnen als werken met WiFi.
Overigens denk ik dat WjFi niet het probleem is waarmee ik heb te kampen.
Kan website niet vinden
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 26-09-2025, 22:54 (13 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-09-2025, 22:59
Overigens denk ik dat WjFi niet het probleem is waarmee ik heb te kampen.
Nouja, het heeft er wel veel van weg. Op zijn minst gerelateerd en mogelijk ook de oplossing.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om verder te speculeren. De definitieve diagnose stellen zal wel lastig worden, dus als je wilt weten welk bitje scheef staat dan zal je daar wel niet achter gaan komen....
Maar ik denk dat het nuttig is als je de mogelijke oplossingen en workarounds die hier aangedragen zijn eens afloopt. Je weet nu hoe en waarom het werkt met de administrator op Windows. Die stappen zijn onschadelijk en mogelijk al een oplossing. Al vermoed ik van niet: Ik denk eerst en vooral aan de router. Eerst eens resetten, en anders een nieuwe laten komen. Zou vrij simpel en bovendien gratis moeten zijn als je bij de helpdesk aangeeft dat je computer het op andere netwerken prima doet (wel even controleren trouwens!).
Zou je ervoor kiezen om het netwerk bekabeld aan te sluiten, dan kun je er een USB-hubje tussen zetten. Laptops met maar 2 USB aansluitingen, zijn vaak zelfs bedoeld om te werken in combinatie met een USB docking station waar dan alle mogelijke aansluitingen (inclusief netwerk) op zitten (maar dat is misschien wat overdreven als je voor een paar tientjes een hubje en een netwerkadapter hebt).
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 03-10-2025, 16:36 (6 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 03-10-2025, 16:54
We zijn weer een keertje terug.
De klacht lijkt uit zichzelf verdwenen, althans de laatste dagen geen probleem meer. Wel is er wat anders.
Staan de meeste websites na een fractie van een seconde op het scherm, waaronder ook het transistorforum, dan duurt dat bij het buizenforum (NFOR) soms wel 10 tot 15 seconden. Wat zou er nu weer aan de hand kunnen zijn........
Kan website niet vinden
door Sietze Osinga , Koekange, 03-10-2025, 16:51 (6 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb bij het omschakelen van verschillende categorieen op het buizenforum (NFOR) een wachttijd van een paar seconden,bij het Transistorforum is dit niet het geval.Is dit te veranderen?
Groeten,
Sietze.
Kan website niet vinden
door Ben
, Waddinxveen, 03-10-2025, 16:51 (6 dagen geleden) @ soundman2
Klopt, duurt iets langer bij het NFOR.
Soms moet je wat geduld hebben omdat het e.e.a. wat overbelast kan zijn.
Groet, Ben
Kan website niet vinden
door soundman2 , Wouw, 03-10-2025, 16:56 (6 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 03-10-2025, 17:20
Klopt, duurt iets langer bij het NFOR.
Soms moet je wat geduld hebben omdat het e.e.a. wat overbelast kan zijn.
Groet, Ben
Of is daar om in stijl te blijven een computer met buizen in bedrijf, zoals de ENIAC en die was voor zijn tijd toch behoorlijk snel
of
Leesvoer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC
https://nl.wikipedia.org/wiki/Colossus_(computer)
Kan website niet vinden
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 03-10-2025, 18:11 (6 dagen geleden) @ soundman2
Het buizenforum is traag, ik ben op het moment ook nog wat met de instellingen op de server aan het spelen.
Kan website niet vinden
door Maurice
, Dordrecht, 27-09-2025, 10:41 (12 dagen geleden) @ soundman2
Dan verbind je je PC met de wifi van je Mobiel.
Bedoel internetten via Databundel van je Mobiel.
Zien of dat oplost
Zo sluit je uit waar probleem zit.