Vreems apparaat PHILIPS (Algemeen)
Hallo forumlezers,
Ik was vandaag op de jukeboxbeurs in Rosmalen en kwam dit apparaat tegen waarvan de verkoper ook niet wist wat dit is.
Heeft iemand een idee?
Hans
--
Hans van Kampen
Vreems apparaat PHILIPS
Hoi Hans , kijk eens bij Dokatimers, en belichtingsmeters voor doka van Philips
--
Cees PA1DBA
Vreems apparaat PHILIPS
Dank je Cees, zal ik eens doen.
[EDIT] Vreems moet zijn vreemd.
Hans
--
Hans van Kampen
Vreems apparaat PHILIPS
Ik denk dat je deze kan gebruiken voor het timen van zowel je vergroter als een studio-tijdbelichting. Voor de studiolampen is dan de socket met max 1200W, de vergroter gaat op de max 200W. Je moet denk ik met de schaalknop de tijd instellen en daarna kun je op het lichtgele of donkergele knopje drukken om de studiolampen of vergroter voor de ingestelde tijd aan te zetten.
Uit de tijd dat ik zelf vergrotingen maakte, herinner ik me dat er papieren van verschillende hardheden waren, dit heeft te maken met hoeveel contrast ze geven. Extra Zacht, Zacht, Normaal, Hard en Extra Hard. Die papieren, en de ontwikkelstoffen en extra troep, kon je indertijd gewoon kopen bij de HEMA of V en D. De afkortingen daarvan staan op de schaal! Maar wat ze daar doen? Misschien dat de instelschijf nog verborgen rekenschijf-kunstjes heeft om de tijd “automatisch” in te stellen afhankelijk van bepaalde parameters.
Zo’n timer had ik niet, ik deed het met de schakelaar en aftellen. Je krijgt de belichting dan niet zo precies en constant natuurlijk.
Heb indertijd in de kelder bij mijn ouders nog kleurenafdrukken gemaakt ook.
Het zal bijna 40 jaar geleden zijn geweest dat ik de laatste maakte.
Ook fotorolletjes ontwikkelde ik wel eens zelf. Voor kleur was dat een heel gedoe wat makkelijk mislukte! Omdat je het dan niet over kan doen, heb ik het ontwikkelen van de rolletjes ook maar gauw aan de centrales overgelaten.
Vreemd apparaat PHILIPS
Dank je gerard voor je heldere uitleg. Klopt wat Cees al aan gaf dat dit te maken heeft met gebruik in de doka. Ik was met een vriend op de beurs en wij beiden en de verkoper wist niet wat voor een apparaat het was.
Hans
--
Hans van Kampen
Vreems apparaat PHILIPS
Een Philips PDT 022 doka timer, zie https://www.elvinshoot.net/pdt-022_dokatimer.html
Dit is een gesofisticeerd apparaat. Er hoort een soort meetsonde bij. Je stelt in welk soort papier je gebruikt (hard, zacht, etc) en dan kun je met de draaischijf draaien totdat de indicator nul aanwijst. Dan heb je de juiste belichtingstijd te pakken.
@Gerard: de vergroter gaat tot maximaal 1200 Watt (zie het tekeningetje van een vergroter boven het stopcontact). En de dokaverlichting gaat tot 200 Watt.
Als je op de groene knop drukt gaat de dokaverlichting uit en de vergrotingslamp aan, totdat de belichtingstijd is verstreken.
De dokaverlichting is natuurlijk een speciale lamp die groen, amber of rood is gekleurd naar gelang het fotomateriaal dat je gebruikt.
Zo'n prachtig apparaat had ik vroeger ook niet. Wel een eenvoudigere schakelklok. Vond ik handiger dan tellen. Mijn vader gebruikte een klok met een hele harde secondentik en zo telde hij af.
Kleurvergrotingen heb ik ook gedaan. Daar was een 'color analyser' wel handig bij. Immers de kleurennegatieven hebben van zichzelf ook een kleur (oranje) en die moet eruit worden gefilterd. Daar helpt zo'n 'color analyser' bij. Maar het was desondanks een moeizaam proces om mooie kleuren vergrotingen te verkrijgen.
--
Groeten,
Piet.
Vreemd apparaat PHILIPS
Klopt Piet, er zat een kabel aan naast het netsnoer nog een met een rond gevalletje er aan en dat is dan de sonde die je benoemd.
Hans
--
Hans van Kampen
Vreemd apparaat PHILIPS
Leuk te lezen deze ervaring Piet,
Heb in mijn jeugd wat geprobeerd met kleurenafdruk van dia,s (Cibachrome procede)
Vanwege het niet in negatief zien bij vergroting.
De temperaturen van de baden waren ook heel kritisch.
Daarbij had je ook een kleuren kop op de vergroter bij nodig.
Het was geen succes, leek op NTSC (nooit het zelfde kleurresultaat)
--
Cees PA1DBA
Vreemd apparaat PHILIPS
Grappig Cees, dat jij Cibachrome noemt.
Daar heb ik ook nog mee gewerkt, maar ik was er best wel tevreden over.
Je kon de baden op kamertemperatuur (20°) houden. Een kleurenkop was niet per se nodig. ik herinner me dat ik cellofaan kleurenfilters had die ik in een lade in de vergroter kon doen.
Ik heb nog even wat informatie opgezocht
https://www.photomemorabilia.co.uk/Ilford/Cibachrome.html#anchorCiba18 en las dat het Cibachrome proces in 1982 vernieuwd werd. Dat werd Cibachrome-A II genoemd.
Dat is inderdaad de versie die ik destijds gebruikte. Dit naar aanleiding van positieve verhalen in de fotobladen.
Het was wel complexer om te gebruiken dan zwart-wit. Bij zwart-wit heb je maar één factor die je kan variëren, namelijk de belichtingstijd. Bij kleur moest je ook nog de juiste combinatie weten te vinden van de kleurenfilters. Dus veel meer proefstrookje maken. En die bij daglicht beoordelen, want als je dat bij lamplicht deed dan bleken de kleuren toch wat af te wijken.
--
Groeten,
Piet.
Vreemd apparaat PHILIPS
Leuk dat jij er ook mee hebt gewerkt, ik spreek over 1974 dus het oude procedé/
Destijds verkrijgbaar via Capi-Lux.
--
Cees PA1DBA
Vreemd apparaat PHILIPS
Ik heb Cibachrome in de jaren '80 (vanaf 1983) heel veel gebruikt en dat gaf prachtige afdrukken. Véél mooier dat de afdrukken van foto's die ik via de fotograaf liet afdrukken. Geweldige kleuren en contrast!
Agfa had toen ook een proces om dia's af te drukken, je moest dan door de rug van het "fotopapier" (was plastic-achtig) belichten en de foto hoefde maar in één bad en daarna spoelen. De kwaliteit van die afdrukken was veel minder dan die van de Cibachrome afdrukken.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben
Vreemd apparaat PHILIPS
Ik heb Cibachrome in de jaren '80 (vanaf 1983) heel veel gebruikt en dat gaf prachtige afdrukken. Véél mooier dat de afdrukken van foto's die ik via de fotograaf liet afdrukken. Geweldige kleuren en contrast!
Klopt!
Agfa had toen ook een proces om dia's af te drukken, je moest dan door de rug van het "fotopapier" (was plastic-achtig) belichten en de foto hoefde maar in één bad en daarna spoelen. De kwaliteit van die afdrukken was veel minder dan die van de Cibachrome afdrukken.
Dat heb ik ook wel eens gebruikt en ik vond het ook enigszins teleurstellend. Maar soms, naar gelang het onderwerp, kwam er ook wel een verrassend leuk resultaat uit.
--
Groeten,
Piet.