Philips K9 dateren (Algemeen)

door brama @, 16-11-2025, 21:11 (9 uur en 28 minuten geleden)

Ik heb een Philips K9 tv gevonden, en vraag me af waar en wanneer die gebouwd zou moeten zijn. Ik kon zo snel niet vinden hoe ik de serienummers moet decoderen. Een ander K9 voorbeeld hier op dit forum had jaar als 1 cijfer op positie 5 en weeknummer 6-7, maar dat zal hier wel niet kloppen aangezien het ergens '73-'76 moet zijn. Dus ik gok '75 week 01? En PM is...?

Toestel doet niets (volgens vorige eigenaar tikt die), maar dat komt nog wel, moet mezelf eerst heel goed inlezen, is weer even geleden dat ik (als hobbyist) beeldbuis tv's repareerde.

[image]

Philips K9 dateren

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 16-11-2025, 23:02 (7 uur en 37 minuten geleden) @ brama

Hallo Brama
Soms kun je informatie halen van de module blikjes
Daar staat vaak een datum op als die op de blikje gelijk zijn dus niet uit gewisseld zijn heb je indicatie
Staat er bvb juli 74 op dan kan de tv uit die periode zijn
Als de beeldbuis A66-140x is dan uit 1973 slowstart en komt nog uit de k8 tijd
Eind 74/begin 75 kwam de A66-410x quickstart buis die in 10 seconden oolicht.
De 206/55 kwam uit in 1973 met tiptoets luxe tv met 8 kanalen
De basic en oer k9 is de X26k201 uit eind72/begin 73 uitkwam en tot in 75 leverbaar was
Het tikken kan de cascade zijn voeding of de booster c die zeker vervangen als dat nog een groene is die zijn nu wel afgeschreven
Zit er een blauwe in kun je laten zitten gaan bijna nooit kapot
Voeding de schroef onder de banen zijde een flinke klodder tin om goed massa te maken
Schroeven aandraaien op de bu 133 transistor.
Cascade even draadje los van de lijntrafo naar cascade even vrijhangen tv aanzetten ruis dan cascade defect
Nog probleem 2x bu 108 defect kan naar 1x bu 208 of 2sd350.
Verder op de voeding print de elko’s drie stuks vernieuwen voor 16 uf 200 volt mag 22 uf of zelf 47 uf geplaatst worden heb dit ook van een tv monteur.
Zie filmpje mijn k9
https://youtu.be/7WsXgMMWag4?si=2DdQ64tqYy9RsUee
Succes met de k9
Is dat de tv van markplaats?
Mvg René

Philips K9 dateren

door brama @, 16-11-2025, 23:48 (6 uur en 51 minuten geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door brama, 16-11-2025, 23:56

Hoi René,

Ja, is de TV van marktplaats, en er zit een 140x buis in inderdaad. Die verkoper vertelde al dat hij diverse berichten had gehad met vragen over de buis. Zijn de slow starts 'beter' of juist niet? Qua levensduur of anderszins? De kast heeft ook nog wat aandacht nodig, zit een extra laag fineer bovenop gelijmd om waarschijnlijk een oude beschadiging te verhullen, maar ziet er niet echt meer uit zo. Wilde toch wel graag een jaren 70 transistor philips ktv dus evengoed meegenomen.

Ik had al even snel de cascade losgekoppeld en de tv aangezet (stom eigenlijk, ik mis nog een regelbare trafo en scheidingstrafo na een paar keer van continent verhuisd te zijn), en hoorde nog steeds de voeding tikken.

De booster condensator is inderdaad een groene, maar zag wel dat die al eens vervangen was. Schema toont 2 condensatoren maar zit alleen die ene groene onder lijntrafo. Toch vervangen? En ook 2 x bu108. Zijn die slijtgevoelig dat die vervangen moeten worden?

Ga de rest van de tips ook nog langs, en je video had ik ook al gevonden op youtube! Zo te zien exact hetzelfde model. Edit 2: Oh nee, dat was dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=msDNik-noj4 - die andere met de 'gewone' toetsen vind ik eigenlijk wel mooier, omdat dat het model was dat zo'n beetje iedereen vroeger had, en die ik regelmatig op rommelmarkten naar huis sleepte!

Edit: Staat ook nog een k8l in een console kast op marktplaats voor de liefhebbers, zo te zien compleet ondanks losse achterkant/deurtje: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/vintage-televisies/m2331146470-vintage-philips-tv-m...

Philips K9 dateren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-11-2025, 23:52 (6 uur en 47 minuten geleden) @ brama
Gewijzigd door Maurice, 16-11-2025, 23:54

Is de 206/55 met 8 tip toetsen?
Dan bijna zeker uit 1975.

Ook vind je op een van de borden boven aan een witte sticker met "SERVICE"
Daaronde AGxx 123 123 is de datum code jaar met 1 cijfer week 2 cijfers

De 206 was eerst met 6 tip toetsen.

Zoals Rene aangeeft , eerst even de basis zaken.
Condensator bij de 2 transistoren BU208 of 1 enkele,
deze zeker vervangen.
Anders kans dat je beeldbuis er aan gaat.

Kap er voorzichtig afhalen met een grote breede platte schroeven draaier.
Elk gleuf het witte klemmetje iets uitbuigen,

Let op heden is wat broos, dus voorzichtig,

Onder midden dan 2 schroeven uit draaien.
Dan elk chassis deel aan boven kant ook weer zo'n wit plastic klem even op wippen
en kunnen de deuren open.

Voeding uitnemen kan op 2 manieren.

Stekkers uitnemen.

Veer vooraan van links naar rechts even beide zijden uit klem wippen.
Veer weg nemen
Metaal plaat naar voren en naar boven uitnemen.
Print er uit schuiven.

Hele voeding er uit pakken,
Links en rechts vind je 2 pastic beugels, achterzijde indrukken en naar buiten toe.
Dan omhoog, als soort weerhaak en elk uitnemen.

Dan is voeding ook weer als een haak in geklikt. even schuiven en naar boven uit nemen.

[image]

Philips K9 dateren

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-11-2025, 00:18 (6 uur en 21 minuten geleden) @ Maurice

Maurice
De tv is van 73 tot 75 geleverd
De eerste serie met de 140 buis de tweede generatie vanaf 74 met 410 buis
Eigenlijk kwam hij met de eenvoudig 6 toets al op de markt
Evenals de 6 tiptoets met nixibuis in 73 op de markt kwam alleen korter geleverd is
Dan de 8 kanalen .
Als jou toestel de 410 buis heeft kan die uit/74/75 komen
Opgevolgd door de 209 met ultrasoon afb
Daarna ging de type aanduiding naar c of cs en kwam de led display 12 kanalen en vaste video aanpassing
In het toestel
In 76 de k11. Zijn intrede deed tot naseizoen 78 toen de k12 kwam
Vaak is ook aan de blikjes te zien mits. Ze niet omhulsel en al zijn verwisseld voor service dan klopt de data niet meer dan heb je 75 en 74 opstaan dan wordt het via serie nummer ontleden mits geen omkatting is geweest.
Groet René

Philips K9 dateren

door brama @, 17-11-2025, 00:19 (6 uur en 21 minuten geleden) @ Maurice

Dank je voor de uitgebreide info Maurice! Dit is het model met 8 tiptoetsen inderdaad. Die service sticker kan ik nergens vinden, maar de beeldbuis heeft No 541095, week 41 1975? Wilde gok :) De diverse blikjes op het signaalbord hebben 'service code 404/406 en eentje 446'

[image]

Ik zal de voeding als volgende gaan inspecteren (zie eerdere reactie van mij), en ook de tips volgen van de (zeer uitgebreide!) service manuals over foutdiagnose van de voeding. Wat een genot al die informatie over dit toestel.

Philips K9 dateren

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-11-2025, 00:29 (6 uur en 10 minuten geleden) @ brama

Zet dan een nieuwe booster c in staan op de vekende markplaats
Groene is nu een beeldbuiskiller[image]
Deze overleeft de k9 wel
Als je een beeldbuis tester heb kun je kijken naar de emmissie van de buis
Niet regeneren meestal naar een paar uur spelen trekt de buis bij de kathodes waren lui
Wat duid dat beeld weer helder en scherper wordt
Jou toestel zal rond 73 zijn dus duurt even voor je beeld heb ong 20/30 seconden net een buizen tv.
Succes met het herstellen. Van de tv
Mvg René