70FC455 (Toestel of techniek)
Ben weer wat verder met dit cassettedeck.
Het niet opspoelen tijdens afspelen zat hem in een te laag voltage op de spoelmotor.
Ook waren de contactstrips op de collector wat beschadigd doordat het anker hier wat te dicht op liep (slijtage of een ontbrekend stukje steun onder de motoras??)
Misschien ook gekomen door het opdrukken van een tandwieltje, ik weet het niet.
Ook heb ik de motorspanning iets verhoogd mbv een diode in serie met een zener die de opspoelspanning bepaalt.
Als de cassette aan het einde was haperde het opspoelen soms even waarna de recorder uitschakelt, dit is nu verholpen.
Misschien moet het nieuwe tandwieltje nog in lopen?
Ook omschakelen van links naar rechts verliep niet vlekkeloos.
Bleek er nog een veertje te missen, zelf maar gebogen uit een stukje verenstaal en dat lijkt wat beter te gaan als je het deck tenminste wel recht op zet!
Dan werkt de zwaartekracht tenminste nog wat mee.
Waar ik nu nog tegen aan loop is een klein verschil met het schema dat in omloop is.
Er is een diode stuk net op de plaats waar de print af wijkt tov het schema.
De diode heeft als opschrift 5, en aan de andere kant B1.
![[image]](images/uploaded/2025120413322669318d6a6867b.jpg)
Misschien een 5.1v zener?
Zit tussen aarde en een aansluiting met de afstandbediening van de versterker.
Kan zijn dat er wijzigingsbladen in omloop waren, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Dit is een deel van de print.
![[image]](images/uploaded/2025120413364269318e6a6a669.jpg)
Achter nummer 2540 staat.9 wat er niet staat op de papieren versie, een aanpassing dus.
En dit van het schema.
![[image]](images/uploaded/2025120413380469318ebcb645a.jpg)
Pen 9, 10 en 11 zin aan elkaar verbonden, en loopt naar een andere stekker, waar in dit geval een draadje is weggeknipt.
Ook is een extra printje met 1 transistor en een paar r's en een c toegevoegd, de functie is mij onbekend.
Dirk.
70FC455
Koperlaag en solderemasker hebben puntnummer 7 en de gehele print inderdaad puntnummer 9 (daarna moest er een nieuwe 12NC getrokken worden). Philips is dus flink aan het schuiven geweest met de layout van dit ding... Misschien ging het ontwerp meerdere modeljaren mee?
70FC455
Ik vond op het net nog een foto van de hoofdprint die ook weer iets anders is.
De diode die bij mij stuk is zit vermoedelijk links aan pen 6 van de aansluitconnector.
Maar we weten natuurlijk (nog) niet of het idd een 5v zener is.
Zou zomaar kunnen als beveiliging van de remote ingang van de processor.
Bovenaan zie je net nog een stukje van een toegevoegd printje met enkele onderdelen.
De connector daar onder is bij mij een draadje weggeknipt.
![[image]](images/uploaded/20251205082830693297ae0d49c.jpg)
En dit is mijn situatie.
De diode zit hier op de plaats met OUT, er naast een coax kabeltje dat loopt naar een connector op het loopwerkdeck (met de weggeknipte draad).
In serie van de remote draad naar de diode zit een weerstand van 1k.
Lijkt me niet dat je daar een zener mee stuk krijgt bij een overspanning, alhoewel de processor wel stuk was (sluiting bij de voeding waardoor een paar weerstandjes waren weggerookt.)
![[image]](images/uploaded/2025120508394969329a55a0782.jpg)
Was ik nog vergeten te melden, het nummer op de print 8204 054 50144
Dirk.
70FC455
Kleine toevoeging.
Ik heb een 5.1v zener geplaatst, en zowaar reagert de recorder nu ook op de afstandbediening.
Missie geslaagd lijkt me.
Ben benieuwd of er nog ergens iets op duikt waar deze wijzigingen staan beschreven.
Dirk.