Weltklang (Toestel of techniek)

door Frank80 @, 15-12-2025, 14:12 (54 dagen geleden)
Gewijzigd door Frank80, 15-12-2025, 14:50

Gered uit de afvalbak is deze Weltklang transistorradio (geen type-indicatie) weer nieuw leven ingeblazen. Resteert nog een kleine verschuiving van de afstemnaald, maar dat is niet op te lossen zonder grote ravage te veroorzaken in de radio.
Overal gezocht naar (technische) informatie maar nergens te vinden, ook niet op de bekende websites waar meestal wel schema's beschikbaar zijn of andere sites waar info beschikbaar is (als radiomuseum.org).
Is er misschien iemand die meer weet dan het internet en mij kan helpen aan technische en/of andere informatie (schema, type, bouwjaar, etc.)?

Vriendelijke groet,
Frank

[image]
[image]

Weltklang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-12-2025, 20:45 (53 dagen geleden) @ Frank80
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-12-2025, 20:49

Ik zou zeggen, Japans fabrikaat. Jaren '70, waarschijnlijk eerste helft. Op het luidsprekertje staat Onkyo denk ik? Dat hoeft niet de fabrikant van het toestel te zijn (er waren veel, vaak wat kleinere fabrikanten), maar het zou kunnen. Staat er nergens op de achterwand een aanduiding JAPAN met 3 cijfertjes erachter?

Voor datumcodes kun je ook op transistoren en elco's kijken. Bij transistoren vaak alleen het laatste cijfer van het (westerse) jaar en een letter voor de maand. Elco's kunnen een YYWW code hebben zoals we die ook van Philips kennen.

Als er ergens een datumstempeltje in de kast staat, is dat echter vaak niet in onze jaartelling. Meestal is het formaat YY.MM.DD waarbij het jaar meetelt met de actuele keizer. 1970 is bijvoorbeeld het jaar 45 (Showa 45).

Weltklang

door Frank80 @, 16-12-2025, 16:33 (52 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
Dank voor je bericht. Het heeft meer inzicht gegeven in de herkomst.
Inderdaad Japan (met een 3-cijferig nummer) en de sticker aan de binnenzijde (zie foto's. Ik heb het toestelletje veel en lang open gehad voor de reparaties, waarschijnlijk die informatie wel gezien maar niet goed "opgeslagen" als relevante herkomstinformatie, Teveel gefocussed op de reparatie, zonder schema, its dat pas later interessant en gewenst werd). Verder niets, geen datum of iets anders waaruit een poductiejaar te halen is (de transistoren zijn erg klein, haast geen tekst te lezen).
Als Onkyio niet de fabrikant is, zou dan wel ergens technische info (i.c. schema, componentenlijst) op te sporen zijn? Als het een klein bedrijfje is, zat het schema mogelijk bij de eerste koop in de doos en is nun natuurlijk niet meer te achterhalen, tenzij er iemand is die eenzelfde model (foto) heeft.
Ik wacht het af.
Vriendelijke groet,
Frank

[image][image][image]

Weltklang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-12-2025, 21:33 (52 dagen geleden) @ Frank80
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-12-2025, 21:38

Zal je alijd zien dat ik 605 nog niet kende, maar dat nummer wijst wel naar de achterliggende fabrikant dus misschien komen we er op die manier nog een keer achter. De oorspronkelijke bron van deze nummers zijn een paar topics op rmorg. Sindsdien noteer ik deze nummers als ik ze tegenkom, maar dat is helaas niet zo vaak.

Je zou eens kunnen kijken of er op de grijze elco's op de versterkerprint iets van datumcodes staan. Op de grote grijze elco zou die wel zonder vergrootglas leesbaar moeten zijn indien aanwezig.

Ook staat er nog een stempeltje op de korf van de luidspreker maar dat zit op de foto precies in de schaduw of achter de draad en de print. Met een beetje lichtval is dat misschien leesbaar.

Het serienummer ziet er ook een beetje uit alsof het eerste cijfer een jaar kan zijn, maar 1967 schat ik te vroeg en 1977 te laat.

Weltklang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-12-2025, 22:41 (52 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Typenummers met RE- lijken te komen van een Amerikaans handelshuis Ross Electronics corp. Die hebben inderdaad een hoop modellen uit ongeveer dezelfde tijd uit diverse Japanse fabrieken. Ik denk dat Weltklang hun merk zou kunnen zijn geweest voor de Europese/Duitstalige markt. Dat zegt nog niets over de fabrikant maar is wel een aanwijzing waarom er ook een FCC plaatje op de achterkant zit. Dat is iets typisch Amerikaans.

Weltklang

door Frank80 @, 17-12-2025, 16:32 (51 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Toch wat meer informatie over de Weltklang gekregen. Een schema zit er mogelijk niet in, gelukkig is de reparatie zonder schema gelukt maar een elektrisch beeld erbij is toch iets handiger.
Dank voor die informatie, Maarten.
Groet, Frank

Weltklang

door Rolf Zetterberg @, 18-12-2025, 23:29 (50 dagen geleden) @ Frank80

It wasn't until I enhanced the picture of your radio,that I realized that this was a police radio!
So a schematic had to be found with this band and I found one-FM-AM-Air-Police 4Band 13 transistor radio 2445.It may not exactly fit your radio,but at least it gives you a general idea how they were built.

https://www.radiomuseum.org/r/realtone_j_fm_am_air_police_solid_state_2445_japan_604.html

I also looked at Craftsman 5 band 1969,Universum 10 transistor,Realtone 2287,Realtone 2424,Realtone 2437.
One of them has a crappy schematic.
And yes,Onkyo built a transistor radio 11PF-201!

Weltklang

door Frank80 @, 19-12-2025, 12:23 (50 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

Thank you, Rolf. Much appreciated.
The scheme provides indeed an idea how such radios were designed.
The type model RE-1540 might perhaps refer to Realtone Electronics, but Maarten Bakker (thread 16 December) thought that it might also be Ross Electronics (although with a different Japan number, Japan 605).
Anyway, the scheme gives a good impression of the complexity of such design.
Regards, Frank

Weltklang

door Rolf Zetterberg @, 19-12-2025, 22:54 (49 dagen geleden) @ Frank80

Think I've found it.While looking for other things I saw that Japan 605 is supposed to be "Electro-Brand".
And it seems to be correct.Rm.org has it too.
On "E-bay" I even found 3 of them for sale-one of them marked Japan 605!

https://www.radiomuseum.org/r/electro_br_4b14r.html

Weltklang

door Frank80 @, 20-12-2025, 11:02 (49 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

Thanks Rolf, interesting.
The radio on rm.org seems to have the same functionality and features as my radio but has a different "package" and shape. The model number is also different and looking at the details on one of the pictures, that radio was manufactured specifically for the US market (117 volt), manufactured however by the same Japanese manufacturer (605) and marketed by the same US organization (Electro-Brand Inc).
I could not check the ones on ebay (could not find them).

Weltklang

door Rolf Zetterberg @, 20-12-2025, 13:20 (49 dagen geleden) @ Frank80

Weltklang

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-12-2025, 15:20 (48 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

Electro-brand seems like an importer?

Therefore it doesn't seem to me that Japan 605 points to them, but surely they bought radio sets from that manufacturer.

Weltklang

door Rolf Zetterberg @, 20-12-2025, 16:42 (48 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Found this on rm.org.
2 PDFs in message 3 that contain Japan codes and brands.
This tells us that Japan 605 made radios for Electro-Brand,Emerson,Roxy and Raleigh.
The actual 605 manufacturer is Usui Denki Co.
https://www.radiomuseum.org/forum/japan_manufacturer_codes_miti.html

I also found this Electro-Brand 235BR that comes very close with its dual antennas and the same handle which the other 235BR doesn't have...?The scale is different.Made in different factories or another year?

https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-s-electro-brand-235br-am-fm-3843910337

Weltklang

door Frank80 @, 21-12-2025, 13:34 (48 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

Thanks Rolf. Good investigative work!
I think the EB 235BR and my Weltklang are electronically the same. At the outside of the box there are a few minor differences, probably depending on the market. Only the scales show differences in color and the text underneath the scale. Shape, box and antennes, all the same.
ou might be right in saying that the two radios were marketed by different brands, the 235BR by Electro-Brand and the Weltklang by Ross Electronics Cop (Maarten Bakker, 16 December) looking at the model indication RE-1540, although that is not mentioned in the rm.org list for Japan 605.
Perhaps it would be easier to find a technical scheme from the 235RB somewhere?

[image]
[image]