mhz display pc instellen (Computertechniek)
Ik heb een computer (133mhz processor) welke een niet meer aangesloten display heeft.
Volgens de vorige eigenaar stond hij het laatst op 133.
Ik heb geen informatie kunnen vinden hoe je dit printje met jumpers moet instellen.
Ook niet waar dc (5v?) op gezet moet worden en waarschijnlijk heeft hij ook nog wel een mogelijkheid om dmv een pulse het aantal mhz op het display te veranderen.
4 fotos vanuit verschillende hoek om de aantekeningen op het display weer te kunnen geven
Wie heeft hier kennis over?
mvg
Frans
![[image]](images/uploaded/2025121819492169445ac17e6ea.jpg)
![[image]](images/uploaded/2025121819493469445ace48ee0.jpg)
![[image]](images/uploaded/2025121819494469445ad8689d1.jpg)
![[image]](images/uploaded/2025121819495569445ae39bc2e.jpg)
mhz display pc instellen
Hoi,
Als ik de print zo zien, dan lijkt het erop dat elke jumper die gemonteerd is een streepje van een deel van het 7- segments display laat oplichten. Hierbij is het bovenste gedeelte voor de enkeltallen, het middelste voor de tientallen en het onderste deel voor de honderdtallen.
Je kan dan zien dat voor een 1 van de honderdtallen, er twee streepjes worden aangestuurd door de beide jumpers.
Bij de enkel tallen en de tientallen zijn dezelfde aantal jumpers, op identieke wijze aangebracht, dat klopt natuurlijk ook omdat beide een 3 weergeven. Hier worden dus twee streepjes niet aangestuurd en daar zijn dus geen jumpers aangebracht.
Op de foto zijn onderin twee pennen te zien met de aanduiding 5v en 0. Dat lijken mij de voedingsspanning aansluitingen.
--
W. Heemskerk
mhz display pc instellen
bedankt voor je bericht Walter,
zou het ook niet zo moeten zijn dat er nog een switch mogelijkheid bestaat,
bijv 133Mhz / 90 Mhz?
aan de andere kant door het vastzetten van die jumpers lijkt dat echter weer niet waarschijnlijk.
mvg
Frans
mhz display pc instellen
Er is lege ruimte voor nog eens evenveel jumpers. Die zouden dan voor de turbostand moeten zijn. Ik vermoed dat er inderdaad maar 1 stand op zit, hoewel het aantal jumperposities daar ook nog best ruim voor lijkt te zijn.
mhz display pc instellen
hoewel het aantal jumperposities daar ook nog best ruim voor lijkt te zijn.
drie 7-segment displays hebben samen 21 segmenten, ik zie 21 jumpers. klopt exact lijkt mij.
Segmenten zijn gecodeerd A t/m G en voor elk 7-segment display een rij van 7 jumpers waarmee je een segment aan of uit kunt zetten. De decimale punt op de displays wordt zo te zien niet gebruikt.
Met het typenummer dat op 7-segment display staat kun je in datasheet nakijken of het CA (common anode) of CC (common cathode) is. Hiermee kun je zien waar de +5 volt moet aangesloten worden. De voeding moet i.i.g. op de twee pinnen links van de weerstand.
Common Cathode
![[image]](images/uploaded/202512192144286945c73c18b08.jpg)
Common Anode
![[image]](images/uploaded/202512192147546945c80a14833.jpg)
mhz display pc instellen
Dank voor de uitleg.
mvg
Frans
mhz display pc instellen
Je hebt gelijk denk ik, ik dacht aan displays waar het eerste cijfer altijd een 1 is.