mhz display pc instellen (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 18-12-2025, 20:51 (11 uur en 18 minuten geleden)

Ik heb een computer (133mhz processor) welke een niet meer aangesloten display heeft.
Volgens de vorige eigenaar stond hij het laatst op 133.

Ik heb geen informatie kunnen vinden hoe je dit printje met jumpers moet instellen.
Ook niet waar dc (5v?) op gezet moet worden en waarschijnlijk heeft hij ook nog wel een mogelijkheid om dmv een pulse het aantal mhz op het display te veranderen.

4 fotos vanuit verschillende hoek om de aantekeningen op het display weer te kunnen geven

Wie heeft hier kennis over?

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

mhz display pc instellen

door WalterH @, Den Haag, 19-12-2025, 07:40 (29 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door WalterH, 19-12-2025, 07:42

Hoi,

Als ik de print zo zien, dan lijkt het erop dat elke jumper die gemonteerd is een streepje van een deel van het 7- segments display laat oplichten. Hierbij is het bovenste gedeelte voor de enkeltallen, het middelste voor de tientallen en het onderste deel voor de honderdtallen.

Je kan dan zien dat voor een 1 van de honderdtallen, er twee streepjes worden aangestuurd door de beide jumpers.
Bij de enkel tallen en de tientallen zijn dezelfde aantal jumpers, op identieke wijze aangebracht, dat klopt natuurlijk ook omdat beide een 3 weergeven. Hier worden dus twee streepjes niet aangestuurd en daar zijn dus geen jumpers aangebracht.

Op de foto zijn onderin twee pennen te zien met de aanduiding 5v en 0. Dat lijken mij de voedingsspanning aansluitingen.

--
W. Heemskerk