Geïntegreerde versterker gezocht. (Gezocht)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-12-2025, 23:34 (46 dagen geleden)

Ik heb nog een paar prachtige PHILIPS 22RH426 3 weg speakers staan (4 Ohm, 30W) en zoek er nog een versterker voor. Ik heb diversen kringlopen af gezocht maar helaas, wel receivers en vooral DVD spelers.

In mijn hobbyruimte heb ik een computer met goede geluidskaart staan en wil (muziek van YouTube) wat beter geluid als uit die kleine plastic speakertjes op de pc aan gesloten.

Wie o wie heeft wat in onbruik staan en wil het kwijt. Gewoon een vintage geïntegreerde versterker zonder DAC, ethernet toeters en bellen etc.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Geïntegreerde versterker gezocht.

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-12-2025, 23:41 (46 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb een Sony en een Marantz receiver staan uit de jaren 90 denk ik. Is dat wat? Ik maak morgen dan wel even een foto. Wat mij betreft gratis af te halen. Ga je februari naar Nieuwleusen?

Groeten, Roland

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-12-2025, 00:28 (46 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-12-2025, 00:56

Hoi Roland,

Dat is mooi, ik ga naar nieuwleusen in februari ja.

Groetjes,
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-12-2025, 09:22 (46 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb nog een paar prachtige PHILIPS 22RH426 3 weg speakers staan (4 Ohm, 30W)
In mijn hobbyruimte heb ik een computer met goede geluidskaart

Ik heb diezelfde speakers en gebruik ze ook om muziek vanaf mijn computer af te spelen.
Mijn Punaiseversterker is een piepkleine PAM8403 module met als voeding een USB telefoonoplader.
Klinkt prima!
Ik weet niet hoeveel lawaai je wilt in je hobbyruimte, maar hier heb je vast genoeg aan.

Als je het wilt proberen, ik heb nog zo'n PAM printje liggen wat je hier gratis* af mag halen.

Gerard.

[image]

* = Aanbieding alleen voor Hans!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-12-2025, 14:12 (46 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik hou mij aanbevolen Gerard dat eens te proberen, prima.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Martina @, Weerselo Twente, 23-12-2025, 09:56 (45 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die speakers spelen het mooist met een Pioneer tuner/versterker bijvoorbeeld een SX-636...of vergelijkbaar.:)

zijn te vinden op verkoopsite's

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-12-2025, 10:48 (45 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je mijn mail gekregen? Stuur me even je adres dan stuur ik jou je knutsel pakket.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-12-2025, 10:53 (45 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Heb het tussen alle bedrijvigheid net gezien Gerard, zal me je adres even sturen en geef me even je rekeningnummer voor de (verzend)kosten per mail.

Kan ik even proberen of het bevalt en anders krijg je het terug op een van de beurzen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-12-2025, 10:58 (45 dagen geleden) @ Martina

Jij hebt die speakers ook? Ik heb ze gered uit een vuilcontainer bij een verzorgingsflat waarvan na overlijden een woning werd ontruimt die ik moest schilderen voor de nieuwe bewoner.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Martina @, Weerselo Twente, 23-12-2025, 12:00 (45 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Martina, 23-12-2025, 12:03

Ik heb in de 70-er jaren de RH-427 gehad.... wat een top-boxen....Samen met de Pioneer SX-636 en AKAI GX-DB 630....het spul heeft meer dan 30 jaar probleemloos gespeeld... versterker ging eigen leven leiden, Tapedeck was helemaal aan revisie toe (was mij te duur) Tapedeck geschonken aan Omroep Flevoland, die hebben hem wel laten reviseren.:)

EDIT: de Technics SL1200 die heb ik na 43 jaar nog speelt geweldig, alleen het naaldverlichtingslampje heef t begeven.....

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-12-2025, 12:19 (45 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 23-12-2025, 12:34

De luidsprekerklemmen kon ik niet in de envelop krijgen zonder de postbode boos te maken. Misschien heb je zelf nog een paar DIN chassisdelen? Een van m’n eerste versterkertjes had kroonsteentjes om de luidsprekers vast te maken, dat vond ik niet zo sjiek.
Het kastje van mijn versterker kon ik voor 40ct bij de Action krijgen, moest wel eerst 250 punaises weggooien en de sticker eraf poetsen.
Ik heb een chipje met en eentje zonder volumeregelaar erin gestopt. Hoewel je volume vanuit je computer kunt regelen, vind ik het wel prettig ook op de versterker een “master volume” te hebben.
Als je over de ingang weerstandjes naar massa maakt van bv 200 ohm, heb je nooit last van brom.
De speakers hebben geen gemeenschappelijke massa! Het zijn symmetrische uitgangen (brugversterker), dus elk een plus en een min en die mogen niet met elkaar verbonden worden.

Kan ik even proberen of het bevalt en anders krijg je het terug op een van de beurzen.

Ik ben al benieuwd naar wat je ervan maakt en hoe het bevalt!

De 22RH427 lijkt op de 426 maar heeft de woofer dubbel en klinkt daardoor een beetje extra bassig. Ik vind de 426 heel prettig klinken. Ik heb ook de 423 (van Aristona), die gebruik ik bij mijn computer, die is “maar” tweeweg.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-12-2025, 12:40 (45 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Geen probleem Gerard, ik heb heel wat liggen en anders haal ik het in huis het e.e.a. maar heb vele chassisdelen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Verrassend resultaat!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-12-2025, 11:48 (41 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Op zoek naar een geïntegreerde versterker kreeg ik van Gerard Tel gratis 2 PAM 8403 printjes toegezonden (een met en een zonder volumeregelaar) om mijn 2 PHILIPS 22RH426 speakers aan te drijven.

Voordat ik alles mooi met de juiste connectors in een kastje ga bouwen heb ik even een tijdelijke opstelling op een plankje maar het resultaat is verbluffend met een uitgangsvermogen van “slechts” 2 x 3 Watt.

Geadviseerd werd om bij elke ingang een weerstand van 200 Ohm aan te sluiten naar massa om brom te voorkomen maar die had ik niet, wel 100 Ohm vandaar 2 x 2 van 100 Ohm in serie op het breadboardje links.

Het PAM versterker printje is boven op de rand van het plankje te zien met de groene potmeter.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Verrassend resultaat!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-12-2025, 11:59 (41 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Geen discussie graag over die dikke speakerkabels die toevallig aan de speakers vast zitten die worden vooraf gegaan door hele dunne vanaf het PAM printje dat dit geen zin heeft, de printspoortjes zijn ook niet dikker maar die dikke speakerkabels zitten eenmaal aan de speakers.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Verrassend resultaat!!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-12-2025, 12:40 (41 dagen geleden) @ Hans van Kampen

korte draden kunnen meer stroom verdragen dan wanneer ze heel lang zijn.

Maar begrijp het niet even, kan aan mij liggen:-D
Stapels versterkers te vinden omdat vele over gaan op digitaal en dus digitaal ingangen nodig hebben.
Vele geen zin meer hebben in grote kasten van versterkers,
enz enz

Als je in je boxen bv wilt inbouwen, pak je toch van de kringloop die oudere PC luidsprekers sets?
Liggen ook veel in de kringloop.
Je kent ze wel 2 kleine boxjes met dikke lage tonen box setjes.
Even opletten dat je beetje een dikke uit zoekt met beetje power.

Daar zit alles al in om te gebruiken.
Juiste kabels en pluggen, toon en volume, voeding etc.

Hoewel inbouwen in die mooie Philipsen zou ik dan weer niet doen.
Zou kastje maken en daar dan de boel opnieuw inbouwen.

Verrassend resultaat!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-12-2025, 13:34 (41 dagen geleden) @ Maurice

korte draden kunnen meer stroom verdragen dan wanneer ze heel lang zijn.

Maar begrijp het niet even, kan aan mij liggen:-D

Ik lees Maurice

Stapels versterkers te vinden omdat vele over gaan op digitaal en dus digitaal ingangen nodig hebben.
Vele geen zin meer hebben in grote kasten van versterkers,
enz enz

Klopt, de kringlopen die ik heb bezocht vond ik het niet, dat viel bar tegen. Ga vanmiddag even in Leiden kijken ook grote kringloop want wil toch A/B vergelijk met PAM printje van Gerard.

Als je in je boxen bv wilt inbouwen, pak je toch van de kringloop die oudere PC luidsprekers sets?
Liggen ook veel in de kringloop.
Je kent ze wel 2 kleine boxjes met dikke lage tonen box setjes.
Even opletten dat je beetje een dikke uit zoekt met beetje power.

Daar zit alles al in om te gebruiken.
Juiste kabels en pluggen, toon en volume, voeding etc.

Hoewel inbouwen in die mooie Philipsen zou ik dan weer niet doen.

Was ik niet van plan

Zou kastje maken en daar dan de boel opnieuw inbouwen.

Als ik het PAM printje gebruik doe ik het net als Gerard in een los kastje bouwen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Verrassend resultaat!!

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-12-2025, 17:34 (41 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 27-12-2025, 17:38

Geadviseerd werd om bij elke ingang een weerstand van 200 Ohm aan te sluiten naar massa om brom te voorkomen maar die had ik niet, wel 100 Ohm vandaar 2 x 2 van 100 Ohm in serie op het breadboardje links.

Deze antibromschakeling is een mini-uitvindinkje van mij. Dat wil zeggen, ik ben een paar jaar terug op dit idee gekomen, zal vast niet de eerste zijn geweest want het ligt behoorlijk voor de hand. Maar toen ik het demonstreerde op het Radiocafè in Zaandam kon geen van de aanwezige experts raden hoe ik de brom zo compleet kwijt was geraakt zonder verlies aan geluidskwaliteit. Dus dit truukje is misschien wat minder bekend dan het verdient. Het sleutelwoord is impedantie.

Een audiokabel kan brom oppikken van elektrische velden uit de omgeving, de kabel neemt simpelweg gezegd wat “spanning” over uit de omgeving maar omdat hij er niet echt aan verbonden is, geeft hij nauwelijks stroom. Wel spanning, geen stroom, dus heel hoge impedantie. Een koptelefoonaansluiting is bedoeld om er een koptelefoon van 32 of 16 ohm op aan te sluiten, dus kan wel wat stroom leveren, dus lage impedantie.
Versterkerbouwers vinden dat de ingangsimpedantie hoog moet zijn. Op een ander Radiocafè werd een keer gezegd: zo hoog mogelijk want dat is handig als je 100 versterkers parallel op 1 bron wilt aansluiten. OK, maar als je dat niet wilt kan het ook wel wat lager. Bv als je de versterker stuurt uit een koptelefoonuitgang van je PC of TV, die is berekend op 32 of 8 ohm. Je versterker kan dan prima een ingangsweerstand van 100 of 200 ohm hebben zonder dat er invloed is op het geluid. En met een ingangsweerstandje van 100 of 200 ohm sluit je de brom compleet kort. Da’s het idee.
Als jouw geluidskaart ook geschikt is om een koptelefoon op aan te sluiten, is de uitgangsimpedantie laag genoeg om er 1 weerstandje van 100 over te zetten. Het hoeft dus niet perse 200 te zijn. Maar als je geluidskaart een 1kOhm uitgang heeft, kun je die beter niet met 200 gaan kortsluiten.

De uitgangsimpedantie van je koptelefoonaansluiting is heel laag… als je PC aan staat … maar wordt opeens hoog als hij uit staat! Was dus heel vreemd om te merken dat mijn versterkertje een zachte brom gaf als de PC uit stond, maar die brom stopte abrupt bij het opstarten.
Ik heb dit een keer gebruikt voor een “automatische” omschakeling van een buizenversterker in een AM radio. Over de potmeter had ik een DAB+ radio aangesloten. Stond die radio AAN dan werd het radiosignaal kortgesloten door de uitgang van de DAB+ en hoorde je het AM signaal van de radio er niet doorheen. Maar zette je de DAB+ radio UIT, dan werd de potmeter niet meer belast en kon je het gewone signaal uit de radio zelf weer horen. Dit werkte heel grappig.

Je kunt brom gebruiken om te checken of je de kanalen wel goed hebt. Als je een 3,5mm plug als ingang hebt, kun je de TIP aanraken en dan moet je de brom LINKS horen en de RING dan moet je het RECHTS horen. Bouw je mijn antibromschakeling in, dan moet je natuurlijk iets anders verzinnen om je speakeraansluitingen te controleren, maar ja, elluk voordeel hep se nadeel nietwaar.

Geïntegreerde versterker, zelf iets bouwen?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-01-2026, 13:46 (16 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 21-01-2026, 13:48

In mijn hobbyruimte heb ik een computer met goede geluidskaart staan en wil (muziek van YouTube) wat beter geluid als uit die kleine plastic speakertjes op de pc aan gesloten.

Je kunt van die kleine plastic speakertjes (meestal!) een fantastische versterker maken; vanmorgen heb ik weer wat zitten knutselen en je leert er altijd wat van! Dat het geluid uit die kleine plastic speakertjes slecht klinkt, komt natuurlijk doordat het kleine plastic speakertjes zijn, maar heel vaak zit er een heel aardig versterkertje in.

Gisteren vond ik in de kringloop zo'n speakersetje en voor 1,50euro leek me dat wel aardig voor een knutselproefje. Het was een setje Maxxter ACT-SPK-107A:

[image]

Voor die anderhalve euro heb je de complete boel, kastje, snoeren, luidsprekerstjes erin, voeding. Je kunt het zo op stopcontact en computer aansluiten en spelen maar, alleen is het geluid natuurlijk niet zo goed als van mijn Aristona boxen. De Maxxtor is erg licht en er zit dan ook niet veel in:

[image]

Een voedingstrafootje van 3cm breed en een miniprintje waarop een voedinkje en twee versterkerchipjes type 8002A (zonder koelplaat). Dit is een klasse AB versterker die tot 2W kan volgens de datasheet, lijkt me wel dat hij dan zonder koeling vrij heet gaat lopen. Achterop de print zit een elcootje waar 5,8V op staat. Diameter van de luidspreker is krap 5cm, wel heeft de kast een basreflex-pijp.

In de kast een paar gaatjes gemaakt, luidsprekerklemmen erin geschroefd, en de LS-draadjes van de print daaraan gesoldeerd. Van het ingebouwde luidsprekertje (5cm) de draden naar buiten, zodat je ook op het versterkertje weer de originele luidspreker kan aansluiten. En voila de nieuwe mini-versterker:

[image]

Totale kosten ca. 1,50 voor de speakerset en twee kwartjes voor de LS-klemmen.
Wat ik er vooral van heb geleerd is dat de ene mini-versterker de andere niet is! Tot nu toe kreeg ik op deze manier altijd erg leuk werkende kleine versterkers waar ik jarenlang veel mee muziek heb gespeeld. Ik raad nog steeds iedereen aan zoiets ook een keer te proberen, maar neem dan niet deze speakertjes van Maxxter!

Je kunt het versterkertje niet uitzetten, er zit geen schakelaar op dus stekker in het stopcontact is meteen aan. Zonder signaal gebruikt hij meteen 3,5W waarmee het kleine trafootje behoorlijk warm wordt. Op laag volume klinkt de versterker redelijk op de Aristona boxen (niet zo mooi als een PAM8403 natuurlijk), maar zodra je wat harder wilt gaat hij vreselijk vervormen. De vermogensopname uit het stopcontact komt ook niet boven de 3,6W, de versterker zal dus maar een miniem vermogen (1/10 W of zo) naar elke speaker sturen.