Music Player (ontwerp Otto Tuyl) met aangepaste display layout (Algemeen)
Beste Forumleden,
Otto Tuyl heeft destijds de Music Player ontworpen en printjes (tegen betaling) ter beschikking gesteld en heeft de broninformatie (hw + sw) op GitHub toegankelijk gemaakt.
Zowel de Music Player - mini versie (in een kunststof behuizing Strapubox) als de gewone uitvoering heb ik gebouwd gebruikmakend van de Music Player printen van Otto Tuyl. Beide versies gebruiken software versie v1.0 e. In deze versie heb ik naar eigen inzicht mijn software veranderingen aangebracht.
De Music Player gewone versie staat op mijn werktafel en gebruik ik elke dag om naar de (web)radio te luisteren. Via een ingebouwde BT-zender gaat het geluid naar 2 BT-speakers. De mini-versie ingebouwd in een Strapubox behuizing met luidsprekers staat in de woonkamer.
Geïnteresseerd in hoe de Music Player hardmatig en software is opgebouwd en de behoefte om de display lay-out aan te passen aan mijn wensen, ben ik aan de slag gegaan. Functioneel is er nagenoeg niets veranderd maar wel iets toegevoegd. In de display lay-out zijn een aantal dingen gewijzigd en/of toegevoegd:
1. Op de bovenste regel stond zendernummer / totaal aantal zenders en de speelduur. Deze informatie heb ik laten vervallen en in plaats daarvan heb ik de datum (jaar/maand/dag) en tijd (uur/minuut/seconde) toegevoegd. Een DS3231-mini tijdmodule zorgt voor de tijd. Gelijkzetten van de tijd geschiedt door het ophalen van de NTP-tijd 1x plaats per 24h. Ook wordt in de bovenste regel (geheel rechts) de (omgeving) temperatuur (Celsius) zonder decimalen maar met gradensymbool en “C” getoond. Zie bevindingen over de temperatuur bij “Opmerkingen”.
2. De ‘ticker”-regel is onveranderd.
3. Op de 3e regel stond de tekst Webradioplayer, SD-player, BlueTooth player met direct daaronder Playing/Paused. Dat is veranderd in Radio, MP3, Bluetooth. Na gemaakte bronkeuze verschijnt op de 3e regel de naam van het radiozender of bij de MP3-speler het tracknr/aantal tracks en de actuele speelduur/totale speelduur.
4. Op de 4e regel wordt getoond links “Stop/Play”, in het midden “Stereo/Mono” en rechts “Vol”+ volumebar. De “Play/OK” toets wordt als volgt gebruikt: OK voor bevestigen, Play voor afspelen: in het display wordt nu “Stop” getoond. Na het indrukken van Stop wordt in het display “Play” getoond.
Tbv de tijd heb ik een DS3231-mini versie tijdmodule op beide boarden moeten plaatsen. Dat brengt wat hardware modificaties met zich mee. Zo ook het plaatsen van de BT-zender.
Zie de foto’s van de oorspronkelijke Music Player – miniversie, de aangepaste versie (tijd) en de aangepaste versie (tijd en temperatuur) van de gewone Music Player.
Opmerkingen.
Ik heb een aantal temperatuursensoren uitgeprobeerd. De goede oplossing heb ik nog niet voor handen maar het was leuk om te experimenteren:
1. De ESP32 onboard tempsensor. Dit werkt maar de temp is niet representatief voor de omgevingstemperatuur dus twijfels aan nut.
2. De DS3231 onboard tempsensor. Komt al dichter bij de het doel om de omgevingstemp te verkrijgen maar de temp is zeer afhankelijk van de opstelling (gaat niet in een behuizing). De DS3231 heeft een zeer laag eigen energieverbruik (zeker in uitgeschakelde toestand).
3. DHT11 is prima optie en werkt maar heeft fysiek aanzienlijke afmetingen en kun je niet onopvallend aan de buitenkant van een behuizing monteren.
4. Dallas tempsensor, in TO-92 behuizing, werkt maar vraagt veel processor tijd bij het opvragen van de temp en leidt tot niet acceptabele geluidsverstoring.
5. AHT10 sensor in iets kleinere behuizing dan de DHT11 werkt, maar vraagt veel processor tijd bij het opvragen van de temp en leidt tot niet acceptabele geluidsverstoring.
6. Actueel gebruik ik de DS3231 onboard tempsensor.
![[image]](images/uploaded/20251224153801694c08d90ec60.jpg)
![[image]](images/uploaded/20251224154505694c0a81a4974.jpg)
![[image]](images/uploaded/20251224155353694c0c91625f3.jpg)
Ik heb veel leuke hobby-uren beleefd aan het veranderen van de de display-layout.
Met veel dank aan Otto Tuyl voor het het mooie ontwerp en alle bijbehorende informatie.
Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een voorspoedig 2026.
Music Player (ontwerp Otto Tuil) met aangepaste display layout
Hallo René,
Leuk dat je er zoveel plezier aan hebt. Jammer dat je na al dat mailverkeer toch mijn naam verkeerd spelt. Maar goed, ik lig er niet wakker van
Ik heb de player ontworpen op basis van de ESP32 AM modulator. In eerste instantie om die in te bouwen in het cassettevak van een oud cassettedeck. Het is er echter nog steeds niet van gekomen. Wel dient dit ontwerp weer als basis voor een nieuwe versie van mijn testbeeld generator. Zo blijf je bezig...
Zie voor de player: https://github.com/Gloeidraad/ESP32-MUSIC-PLAYER
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
![[image]](http://www.nfor.nl/radioforumservice/images/misc/tuil_mail.png)