Grundig TK2400FM afspelen goed, opnemen veel te zacht (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 27-12-2025, 18:42 (51 dagen geleden)

Hallo forum, ik heb bovenstaande Grundig, prachtig solide apparaat, radio is zeer gevoelig en het geluid is zeer goed!
[image]
Een vooropgenomen band afspelen gaat prima maar opnemen is veel te zacht. Als ik de opname level potmeter op max zet (middenboven in schema), slaat het opname nivo metertje (rechts onder) helemaal in het rood maar bij afspelen hoor ik heel zacht de muziek, ik moet het afspeel-volume daarvoor heel hoog zetten.
[image]
Ik ben begonnen met meten op de RC/Play kop, hier staat 74Vpp 83kHz, lijkt mij goed, heel klein, (~1Vpp), hierbovenop het audio signaal.
Dan terug in de keten gemeten, waardes met potloot in het schema; achter de eerste RC kring staat 60Vpp met daarop 1Vpp audio, dan achter de 10uF elco nog maar 4,8Vpp bias met nog steeds 1Vpp audio, verder terug achter de RC kring is er geen bias meer en de audio is 4Vpp.

Tja die 4Vpp audio zou misschien het dubbele moeten wezen? Maar waarom staat het opname nivo metertje nu al in het rood? Dit metertje werkt trouwens als batterij nivo meter als er niet opgenomen wordt, zie de rood gemarkeerde draden naar het metertje en deze geeft de juiste batterijspanning aan.
Alle gelijkspanningen bij T3, T4 en T5 zijn iets hoger als in het schema aangegeven, dat lijkt dus in orde.
Waar moet ik het probleem zoeken?
Alvast bedankt voor het meedenken!

groeten,

Ludo

Grundig TK2400FM afspelen goed, opnemen veel te zacht

door MarcelvdG @, 28-12-2025, 00:15 (51 dagen geleden) @ Ludo

Ik weet dat je soms meer last van vieze koppen bij het opnemen dan bij het afspelen hebt, maar ik neem aan dat je die allang schoongemaakt hebt.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-12-2025, 20:10 (49 dagen geleden) @ MarcelvdG

Koppen zijn schoon Marcel

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-12-2025, 00:57 (51 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door kris, 28-12-2025, 01:10

Afgaande op je gemeten spanningen; ik zou dat 10µF elcootje waar je duidelijk een veel te groot aandeel van de biasspanning over verliest als eerste vervangen. (zelfs al meet het goed met een DMM)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-12-2025, 20:21 (49 dagen geleden) @ kris

Hi Kris, die bias spanning op de kop is toch goed? Daar zit het probleem toch niet?
Zo ik het schema begrijp, wil je niet dat de bias spanning ook richting het audio circuit gaat. Het audio signaal lijkt te laag en dat is aan beide zijden van de 10uF 4V, dus die condensator lijkt zijn werk te doen.
Misschien kun je uitleggen wat je bedoeld?

Alvast bedankt,

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-12-2025, 20:48 (49 dagen geleden) @ Ludo

beste Ludo,

het is idd niet de bedoeling dat de bias naar de audioversterker gaat. maar als op de elco aan de ene kant 60Vpp staat en de andere kant maar 4Vpp van 70kHz voor een 10µF, dan is ie niet meer zo gezond.( hij is waarschijnlijk gedeeltelijk in een spoel veranderd ).

100% zeker ben je natuurlijk nooit vanop afstand, maar plaats er gewoon eens een ander elcootje over, dan weet je het meteen.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 30-12-2025, 22:16 (48 dagen geleden) @ kris

Hi Kris, bedankt voor het meedenken, ik heb de elco vervangen maar de metingen en de te zachte opname blijven exact hetzelfde.
[image]
De nieuwe elco is de blauwe die hoog uitsteekt.
Dit is de oude:
[image]
Dit lijkt op een tantaaltje en ik weet dat deze een slechte reputatie hebben maar er is niets veranderd (dat enorme verschil in biasspanning over deze elco blijft en hij meet ook goed (al wil dat nog niets zeggen).
Ik heb nog wat verder zitten zoeken, bijvoorbeeld bij die 2 andere groene tantaaltjes, dit zijn C5 en C6, maar het audio signaal is daar zo laag dat je niets meet en als deze defect zouden zijn zou ik op de emitter van T5 geen audio signaal hebben.
Ik begrijp dat hele circuit met T11 niet, deze lijkt iets met de recording-level potentiometer te doen, de emitter van deze tor gaat naar die level potentiometer, ik wilde bijvoorbeeld C41 loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt maar daar kan ik totaal niet bij en de print uitbouwen lijkt een ramp omdat die lange opname schuifschakelaar op de print, je kent ze wel, mechanisch gekoppeld is met de drukknoppen.
Zou je nog wat verder mee willen denken?
Alvast bedankt, en een goed uiteinde en nieuwjaar gewenst!

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-12-2025, 09:36 (48 dagen geleden) @ Ludo

Ah, die elcotjes zijn tantantaaltjes. Dat is wat anders, die zijn ofwel nog goed, ofwel helemaal niet. Blijkbaar zijn ze nog goed, en dan plaats je ze beter terug, want hun eigenschappen zijn beter dan van een gewone elco.

T11 lijkt me deel uit te maken van een inschakelbare automatische opnameregeling. Die zit erop?

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 31-12-2025, 11:31 (48 dagen geleden) @ kris

Oke, bedankt voor de tantaal info, ze lijken idd goed.

Mbt tot T11 inderdaad! Er zie een automatische opname nivo regeling op:
[image]
En deze werkt goed; het opname nivo aanwijzertje laat netjes een nivo net onder het rode nivo zien. Weer een stukje puzzel wat goed schijnt te werken.
Alles lijkt goed te werken, waar moet ik het zoeken?

Groeten,

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-12-2025, 12:30 (47 dagen geleden) @ Ludo

het zal tot volgend jaar moeten wachten :-).

aan iedereen een prettig eindejaar gewenst. voor NL: laat het voor één keer nog veilig knallen..

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-12-2025, 13:58 (47 dagen geleden) @ Ludo

Denk toch dat je met C34 aan de slag moet.
Voor magnetisatie stroom is niet goed.
Ook al omdat bekend is dat dit type/model bekend staat om verlopen door de tijd.

Streepje op zetten, huidige instelling weet je nu 74Vpp 83kHz,
en draai zwik, opname maken en beoordelen.
Blijft een midden zoeken tussen vervorming en freq bereik.
Stroom voormagnetisatie te zwak is vervorming, te hoog worden hoge tonen te zwak.

De wis frequentie kan liggen tussen de 50kHz en 100kHz

Tip lees ook de betere service manuals over hoe nodige in te stellen.
Krijg je een idee van methode.

Aangezien de indicator opname juist aangeeft , moet je het er achter zoeken, is mijn idee.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 31-12-2025, 19:28 (47 dagen geleden) @ Maurice

Denk toch dat je met C34 aan de slag moet.
Voor magnetisatie stroom is niet goed.
Ook al omdat bekend is dat dit type/model bekend staat om verlopen door de tijd.

Streepje op zetten, huidige instelling weet je nu 74Vpp 83kHz,
en draai zwik, opname maken en beoordelen.
Blijft een midden zoeken tussen vervorming en freq bereik.
Stroom voormagnetisatie te zwak is vervorming, te hoog worden hoge tonen te zwak.

De wis frequentie kan liggen tussen de 50kHz en 100kHz

Tip lees ook de betere service manuals over hoe nodige in te stellen.
Krijg je een idee van methode.

Aangezien de indicator opname juist aangeeft , moet je het er achter zoeken, is mijn idee.

Hi Maurice, bedankt voor je reactie, ik heb geen last van vervorming, het opgenomen geluid is goed maar veel te zacht, denk je dat dit ook met de voormagnetisatie te maken heeft?
Ik ben het met je eens dat aangezien de indicator goed aangeeft het probleem er vermoedelijk erachter ligt. Tegelijkertijd vindt ik 1Vpp wel wat weinig signaal bovenop 74Vpp bias, bij een andere recorder mat ik 7Vpp bovenop de bias. Ik heb vandaag met die gedachte een 4Vpp signaal (middels een toongenerator) op die (vervangen) condensator C36 gezet, alhoewel de opname indicator daardoor in het rood stond was het geluid op de band nu wel lekker hard.
Daar de gelijkspanning op de emitter van T5 5V is zou het audio signaal daar maximaal 10Vpp kunnen zijn en daarmee zou de recorder kunnen werken, blijft wel het feit dat de opname indicator dan vermoedelijk in het rood gaat..
Wat denk jij?

Groeten,

Ludo

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-01-2026, 01:33 (46 dagen geleden) @ Ludo

Ik heb vandaag met die gedachte een 4Vpp signaal (middels een toongenerator) op die (vervangen) condensator C36 gezet, alhoewel de opname indicator daardoor in het rood stond was het geluid op de band nu wel lekker hard.

Daar de gelijkspanning op de emitter van T5 5V is zou het audio signaal daar maximaal 10Vpp kunnen zijn en daarmee zou de recorder kunnen werken, blijft wel het feit dat de opname indicator dan vermoedelijk in het rood gaat..

dat doet eerder vermoeden dat er wat fout zit in het opnameniveau indicatiecircuit, en bijgevolg ook in de automatische niveauregeling.

je hebt voldoende hoog? dit met bettrekking tot de biasstroom, als die veel te hoog is verlies je veel te veel in het hoog. (dat merk je eerder dan de volumeafname)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 02-01-2026, 22:30 (45 dagen geleden) @ kris

dat doet eerder vermoeden dat er wat fout zit in het opnameniveau indicatiecircuit, en bijgevolg ook in de automatische niveauregeling.

je hebt voldoende hoog? dit met bettrekking tot de biasstroom, als die veel te hoog is verlies je veel te veel in het hoog. (dat merk je eerder dan de volumeafname)

Tja de geluidskwaliteit is wat moeilijk te beoordelen, het is zo zacht, maar het lijkt OK.

Ik richt me nu maar op dat opname (nivo) circuit.. De versterking lijkt me onvoldoende

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 31-12-2025, 23:46 (47 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice, ik heb de afregelprocedure gevonden in het servicemanual:
[image]
[image]
Ik ga dit proberen, hoop dat het lukt.
Bedankt,

Ludo

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 02-01-2026, 22:24 (45 dagen geleden) @ Ludo

Vandaag de HF generator instelling gedaan zoals beschreven in het service manual.
[image]
De opname-weergave kop zit in een metalen behuizing geschroefd en ik kon daardoor geen kleur aanduiding vinden zoals beschreven. En wat ze bedoelen met a+b/2? Geen idee.
Eerst een 100 Ohm weerstand geplaats (tussen de b en c meetpunten, in feite in serie met de kop). Toen C34 gedraaid naar een maximum spanning (105mV), en daarna met L2 nog verder omhoog naar 250mV, hoger ging niet, toen met C34 teruggedraaid naar 77mV (het zou eigenlijk 67,72,77 of 82mV moeten zijn afhankelijk vd kleurcode vd kop, maar ik dacht dit moet wel aardig in de buurt zitten). Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu gedaan heb maar ik heb de procedure zoals ik hem begrijp gevolgd.
[image]
De wiskop meeting heb ik niet gedaan, ik heb geen 0,1ohm weestand, en je kunt hier verder toch niets afregelen. De bias spanning is nu 45Vp op de kop, ik meldde eerder dat deze 75Vpp was maar ik kom er nu achter dat de bandsporen schakelaar bij deze meeting op beide stond, beide koppen, 1-2 en 3-4 staan dan parallel. Bij deze afregeling heb ik ervoor gezorgd dat kop 1-2 ingeschakeld was.
Daarna een bandopname gemaakt, maar helaas klinkt deze nog precies zo zacht als daarvoor, het volume moet op maximaal en dan hoor je heel in de verte je opname. Deze is niet vervormd, het geluid lijkt goed alleen heel erg zacht. Nogmaals het afspelen van een voorbespeelde band gaat prima.
Ik denk nu zelf dat dit bias gedeelte wel klopt, het probleem zit hem in dat lage signaal nivo bovenop de bias. Morgen maar verder hiermee.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-01-2026, 23:23 (45 dagen geleden) @ Ludo

Ik denk nu zelf dat dit bias gedeelte wel klopt, het probleem zit hem in dat lage signaal nivo bovenop de bias. Morgen maar verder hiermee.

Dat denk ik ook.

Voor C17 had je toch nog wel iets van 4Vtt signaal?
er achter 1Vtt?

C17 eens vervangen dan,
mogelijk dat dat filter niet goed is.

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 04-01-2026, 18:35 (43 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice, C17 vervangen en de parallel weerstand doorgemeten, zonder resultaat..
Ik heb op dezelde plek C41, D1, en R30, 1 voor 1 afgekoppeld (en daarna weer aangesloten) deze componenten zouden misschien de 4Vpp audiospanning omlaag kunnen trekken, maar nee ze blijft 4Vpp. (alleen R41 nog niet losgehaald).
Ik heb een signaal generator op basis van T1 gezet om eens te kijken wat er nu precies gebeurt in de hele trein van T1, T2, T3, T4 en T5.
Op dit plaatje staat dit ingangssignaal op kanaal 2 (200mVpp, 3kHz?) en kanaal 1 zit op de opname kop.
[image]
Op zich ziet dit er goed uit, alleen het geluid is te zacht, dus denk ik dat die 1Vpp in het bias signaal te laag is.
Als ik de recording level potmeter omhoog draai gaat de opname nivo indicator in het rood en vervormt het signaal sterk, ook merk ik dat alles erg signaal frequentie afhankelijk is, lage 600Hz en hoge frequenties 6kHz, komen er niet doorheen, dus maar eens een blokgolf erop (500Hz dacht ik) en kijken waar dat spaak loopt. De blokgolf komt goed aan tot de basis van T3, zie plaatje:
[image]
Echter op de collector van T3 staat een heel lelijk signaal
[image]
Wat dan resulteert in dit op de kop:
[image]
Ook als ik de recording level ver terugdraai blijft deze vervorming, bij die sinusgolf (eerste plaatje) niet.
Misschien is er iets mis rond die T3, de instelspanningen zijn goed (2V op de collector en 9V voedingsspanning op de collector weerstand). Er zit een vreemd circuit met een spoel, L1, in de emittor van deze tor, ik kan hiervoor geen afregeling vinden in het servicemanual.
[image]
Ik heb er aan gedraaid maar er gebeurt nauwelijks iets met het signaal, instelling van deze spoel weer teruggezet.
Tips zijn welkom, groeten,
Ludo

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-01-2026, 12:05 (41 dagen geleden) @ Ludo

Afspelen van een voorbespeelde band gaat wel goed en gaat door ditzelfde circuit van transistoren, dus er kan hier niet veel mis zijn. Ik moet focussen op wat er anders is in dit circuit zodra je gaat opnemen...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2026, 13:47 (41 dagen geleden) @ Ludo

Heb je al andere tape geprobeerd.
Is maar idee