's wat anders: Een rhythm box van Orla 70-er jaren (Algemeen)

door ARV @, 29-12-2025, 19:46 (4 uur en 16 minuten geleden)

Best forum.

Ik heb een printplaat met rhythm box uit -waarschijnlijk- een ORLA tiffany IV (1970s). Komt ook nog geluid uit. Ik heb geprobeerd het schema te re-engineeren maar dat valt voorwaar niet mee.

Op de PCB staat ORLA 000006
Op de piggy bag PCB (met de schakelaars) staat ORLA 000007

Plan is om m in een behuizing te bouwen en te gebruiken voor mijn muzikale carriere :-)

Nu de vragen:

- Heeft iemand het SCHEMA van (specifiek) deze rhytm box?
- de ruisgenerator -voorzover ik die kan identificeren- heeft als bron een halfgeleider met 3 pootjes. Op de behuizing staat: S34746 301

Op de bekende zoekmachines gezocht naar dit component maar geen resultaat.

Ik vermoed een transistor of een FET. 1 vd pootjes is niet aangesloten, een 'normale' opzet om witte ruis te maken. Zal deze eerdaags eruit solderen en doormeten, ik heb het vermoeden dat ie stuk iw want geen normaal bekken geluid.

Voor diegenen die niet bekend zijn met rhytms box: vaak worden de bekkens vh drumstel met een ruisgenerator plus --> modular filter gegenereerd. 'tssj-tat-te-tssj-tat'

[image]

's wat anders: Een rhythm box van Orla 70-er jaren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2025, 20:21 (3 uur en 41 minuten geleden) @ ARV

Orla ELECTRONIC ORGAN
You-Tube filmpje , weet je wat de knoppen moeten doen.

Komt denk ik uit dit geval.
[image]

En geef eens foto van die 3-poot.

Zo iets hebben we meer aan.
[image]

door ARV @, 29-12-2025, 21:09 (2 uur en 52 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ARV, 29-12-2025, 21:24

Thanks @maurice

Close up vh component:

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-12-2025, 21:14 (2 uur en 47 minuten geleden) @ ARV

Vrijwel zeker een gewone transistor waarvan de BE overgang gebruikt wordt als ruisdiode.

door MarcelvdG @, 29-12-2025, 21:30 (2 uur en 32 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Vrijwel zeker een gewone transistor waarvan de BE overgang gebruikt wordt als ruisdiode.

Dat vermoed ik ook, en aangezien emitter-basisdoorslag schadelijk is voor een gewone transistor, is het ook niet gek als hij stukgegaan is.

door ARV @, 29-12-2025, 21:39 (2 uur en 22 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ARV, 29-12-2025, 21:47

Het betreffende component eruit gesoldeerd.

Wat me opvalt is dat alle andere transistoren vd bc548A serie zijn. Deze is anders. Misschien germanium voor wat extra ruis?

Op div manieren in de tester gezet maar krijg altijd het volgende:

[image]

door MarcelvdG @, 29-12-2025, 21:49 (2 uur en 12 minuten geleden) @ ARV

Zijn 1 en 2 nu ook de poten die in de rhythm box gebruikt worden?

Misschien is het een Zenerdiode met een spanning ruim boven 5 V, die ruisen ook als de pest.

door ARV @, 29-12-2025, 21:56 (2 uur en 5 minuten geleden) @ MarcelvdG

@MarcelvdG

Goede suggestie, zener heb ik ook aan gedacht, maar pootje 1 is not connected in de PCB.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-12-2025, 22:31 (1 uur en 31 minuten geleden) @ ARV

Dan zal hij inderdaad stuk zijn. Het zal silicium zijn, maar wel geselecteerd op eigenschappen. Je kan er wat willekeurigs in stoppen en kijken of hij het goed genoeg doet.