Grundig TK2400FM afspelen goed, opnemen veel te zacht (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 02-01-2026, 22:24 (5 uur en 25 minuten geleden) @ Ludo

Vandaag de HF generator instelling gedaan zoals beschreven in het service manual.
[image]
De opname-weergave kop zit in een metalen behuizing geschroefd en ik kon daardoor geen kleur aanduiding vinden zoals beschreven. En wat ze bedoelen met a+b/2? Geen idee.
Eerst een 100 Ohm weerstand geplaats (tussen de b en c meetpunten, in feite in serie met de kop). Toen C34 gedraaid naar een maximum spanning (105mV), en daarna met L2 nog verder omhoog naar 250mV, hoger ging niet, toen met C34 teruggedraaid naar 77mV (het zou eigenlijk 67,72,77 of 82mV moeten zijn afhankelijk vd kleurcode vd kop, maar ik dacht dit moet wel aardig in de buurt zitten). Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu gedaan heb maar ik heb de procedure zoals ik hem begrijp gevolgd.
[image]
De wiskop meeting heb ik niet gedaan, ik heb geen 0,1ohm weestand, en je kunt hier verder toch niets afregelen. De bias spanning is nu 45Vp op de kop, ik meldde eerder dat deze 75Vpp was maar ik kom er nu achter dat de bandsporen schakelaar bij deze meeting op beide stond, beide koppen, 1-2 en 3-4 staan dan parallel. Bij deze afregeling heb ik ervoor gezorgd dat kop 1-2 ingeschakeld was.
Daarna een bandopname gemaakt, maar helaas klinkt deze nog precies zo zacht als daarvoor, het volume moet op maximaal en dan hoor je heel in de verte je opname. Deze is niet vervormd, het geluid lijkt goed alleen heel erg zacht. Nogmaals het afspelen van een voorbespeelde band gaat prima.
Ik denk nu zelf dat dit bias gedeelte wel klopt, het probleem zit hem in dat lage signaal nivo bovenop de bias. Morgen maar verder hiermee.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks