NEC V40 Processor/Motherboard probleem (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 19:46 (1 dag en 12 uur geleden)

Ik heb een goldstar motherboard, bekend onder de naam: Hewitt Rand xt-iv v40.
Dit moederboard kwam in mijn bezig met een verbrande tantaal elco. Ik heb eerst de 4 tantaal elco s vervangen enn daarna het board gestart.
Dit moederboard start wel op met vermelding van Bios maar daarna houdt het op.
In samenwerking is hier al veel aan geprobeerd om dit op te lossen maar de uiteindelijke conclusie is dat de reset pin van cd PCU hoog wordt gehouden waardoor het board niet verder start.
Conclusie zou ook zijn dat dit niet verholpen kan worden omdat het board is voorzien van zogenaamde custom ic's (in dit geval 4 stuks 20 DIP ic's).
Je kunt ze terugvinden op de foto die ik post, de 4 chips met witte tekst labels.

Ik heb begrepen dat het zonder donor board onmogelijk is om dit board daarom te repareren.
Zijn er onder jullie meerdere die hiermee ooit te maken hebben gehad en wellicht toch een oplossing voor hebben gevonden.
Wellicht is dit iets voor Maurice die ik soms hele moeilijke reparaties toch heb zien voltooien.
Of is dan toch de uiteindelijke conclusie: alleen voor spare parts.

De eerste foto is van het motherboard, alle tantaals bij de pws zijn vervangen door nieuw.
Ik toon de fotos in volgorde zoals het board nu momenteel nog steeds start. (2e foto)
De 3e foto zoals heb board in sommige situaties toch werkte , in dit geval met een isa ide cf card, maar volkomen random zonder enige structuur. Dan wel dan niet, maar op dit moment is zelfs dit niet meeer zo. (3e foto).
De vierde foto is gemaakt als je (eigenlijk niet aan te raden) de powerswitch van de pws een fractie van een seconde uit/aan/uit/aan schakelt. Dit soms dan met een combinatie van een piep uit de luidspreker. (4e foto)

Ik ben benieuwd of er toch oplossingen voor zijn, anders dan het vinden van een donor board en dan bedoel ik het oplossen van een probleem mbt de custom ic's.
Een donor board is natuurlijk ook welkom maar .... spelt in hooiberg.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

NEC V40 Processor/Motherboard probleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2026, 20:10 (1 dag en 12 uur geleden) @ ffeilers

Foto 2 suggereert dat de reset lijn van de processor niet hoog gehouden wordt.

Hoe heb je dat geconstateerd?

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 20:26 (1 dag en 12 uur geleden) @ Maarten Bakker

Foto 2 suggereert dat de reset lijn van de processor niet hoog gehouden wordt.

Hoe heb je dat geconstateerd?

gemeten op reset pin 68 van de cpu, blijft hoog.
Alleen na verwijderen van 74LS14 wordt hij laag maar dan geen beeld en verdere start.
vervangen door andere 74 LS14 gaf geeen resultaat.
De uiteindelijke conclusie na veelvuldig meten was dat de interne glue logic /custom Goldstar-ic's dit board niet doen starten.

Deze 4 x 20 pins custom chips doen o.a.:

bus-arbitrage

reset-distributie

power-good evaluatie

ROM/RAM mapping

CPU wait-states

en daar zou dus het defect in zitten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2026, 20:57 (1 dag en 11 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2026, 21:04

Maar als deze lijn hoog wordt gehouden zou er nooit wat op het scherm komen.

Start de processor eerst correct op op om nadien gereset te worden zonder dat periferie zoals de videochip een resetsignaal krijgt? Dat kan misschien wel maar vind ik ook niet super voordehandliggend. Wel sluit het aan bij de taak van "reset distributie".

Die custom chips zijn waarschijnlijk geen custom chips met een eigen typenummer maar geprogrammeerde PAL of GAL? Je zou de verdachte chip uit kunnen lezen en dan proberen uit te vissen welk poortje verkeerd geconfigureerd staat.

(idee wat nu in me opkomt: als het echt een resetprobleem is kun je die lijn loskoppelen en gewoon handmatig resetten, in elk geval om te testen)

Ik vind het ook apart dat het probleem eerst intermittent was.

Ik zie nog minstens 3 andere tantaal elco's. Er zit er toch niet toevallig eentje in een circuit dat een of andere timing, misschien wel van resetsignalen, verzorgt?

Is het bekend of het bord nog werkte voordat de tantaal het begaf, of misschien al stuk was?

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 21:23 (1 dag en 11 uur geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ffeilers, 09-01-2026, 21:30

Maarten, ik snap je vele vragen en ik ben ook begonnen met aan te geven dat er al vele uren in het board is gestoken. Ik stuur je een pm om daar inzicht in te geven in de pm een bestand van maar liefst 19mb wat hierover gaat dat kan ik hier echt niet kwijt. . Mijn hoofdvaag was vooral of er een oplossing is voor eventuele vervanging van de custum chips. Maar adhv van mijn email kan je dat wellicht beoordelen.

mij was niet bekend of het board werkte voordat de tantaal het begaf.
mvg
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2026, 21:38 (1 dag en 10 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2026, 21:53

Met 20MB (mail 26MB) past het niet alleen op het forum maar ook niet in een PM... Om technische redenen weigert mijn inbox op dit moment geen mails die er niet in passen dus ik heb hem even op de server opgevangen en zal hem straks verder lezen.

Dringend advies om documenten (zeker grote) die voor alle meedenkers van belang kunnen zijn en niet op het forum geplaatst kunnen worden, te linken via een externe dienst zoals transferxl.com zodat ze in elk geval een week beschikbaar zijn voor meedenkers.

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 21:55 (1 dag en 10 uur geleden) @ Maarten Bakker

Met 20MB (mail 26MB) past het niet alleen op het forum maar ook niet in een PM... Om technische redenen weigert mijn inbox op dit moment geen mails die er niet in passen dus ik heb hem even op de server opgevangen en zal hem straks verder lezen.

Dringend advies om documenten (zeker grote) die voor alle meedenkers van belang kunnen zijn en niet op het forum geplaatst kunnen worden, te linken via een externe dienst zoals transferxl.com zodat ze in elk geval een week beschikbaar zijn voor meedenkers.

Sorry, ik was niet op de hoogte en heb geen ervaring met de dienst transferxl.com.

mvg
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2026, 21:45 (1 dag en 10 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2026, 21:51

Is inderdaad een hele lap tekst. Gruwelijke AI slop maar was wel als platte tekst in een bericht te plaatsen.

Waarschuwing: LLM AI zoals ChatGPT kan tips geven maar bezit geen inhoudelijk begrip of redenatievermogen. Specifiek ChatGPT is ook nog eens bijzonder wijdlopig, wat bijdraagt aan zulke lappen tekst waar niet doorheen te komen is.

De tips lijken opzich redelijk relevant maar je zult wel zelf inzicht in de schakelingen moeten hebben om er wat van te maken.

De conclusie dat er een GAL of PAL stuk is, dient echt door een mens gecontroleerd te worden met een zinnige redenatie.

Je geeft aan dat je de 74LS17 in het resetciruit vervangen hebt. Klopt het dat daar geen tantaalcondensator aan hangt voor de timing? Anders had je die volgens de tip op pagina 26 waarschijnlijk wel vervangen?

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 21:54 (1 dag en 10 uur geleden) @ Maarten Bakker

Is inderdaad een hele lap tekst. Gruwelijke AI slop maar was wel als platte tekst in een bericht te plaatsen.

Waarschuwing: LLM AI zoals ChatGPT kan tips geven maar bezit geen inhoudelijk begrip of redenatievermogen. Specifiek ChatGPT is ook nog eens bijzonder wijdlopig, wat bijdraagt aan zulke lappen tekst waar niet doorheen te komen is.

De tips lijken opzich redelijk relevant maar je zult wel zelf inzicht in de schakelingen moeten hebben om er wat van te maken.

De conclusie dat er een GAL of PAL stuk is, dient echt door een mens gecontroleerd te worden met een zinnige redenatie.

Je geeft aan dat je de 74LS17 in het resetciruit vervangen hebt. Klopt het dat daar geen tantaalcondensator aan hangt voor de timing? Anders had je die volgens de tip op pagina 26 waarschijnlijk wel vervangen?

De enige tantaals die ik vervangen heb zijn de vier bij de pws aansluiting verder blijven er dan (even uit mijn hoofd) nog 3 over maar ..... die zitten niet in het reset cirquit volgens mij. Wat over blijft op het board zijn ook nog 3 electrolystische condensantors, 4uf/50v , esr gemeten die was goed, maar die lijken daar ook niet bij betrokken te zijn.
mvg
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-01-2026, 22:25 (1 dag en 10 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-01-2026, 22:26

Okay duidelijk. Ik begreep uit je mail dat er ook al wel een mens had meegekeken dus de tips begrepen en tegen het licht gehouden heeft dus dat geeft iets meer gewicht aan het vermoeden dat de fout in een niet verkrijgbare chip zit.

Ik zie het echter niet zitten om 100+ pagina's door te spitten naar eventuele gaten in de redenering dus foutzoeken zou eigenlijk (liefst door meerdere meedenkers tegelijk, ik ken computers maar heb er niet veel praktijkervaring mee) gewoon opnieuw vanaf het begin begonnen worden.

Dat heeft niet te maken met voor het hoofd stoten door AI of iets dergelijks, maar de wijdlopigheid en geen inhoudelijke kennis van zulke chatgesprekken maken het er inderdaad niet makkelijker op. Het is net alsof je met een leek zit te praten die wat technische aantekeningen heeft en daar stukjes van doorgeeft waarvan hij denkt die relevant zijn.

En geloof me, dat is helaas een eigenschap die sommige helpdesks van fabrikanten ook hebben zonder dat er AI aan te pas komt. Ik ga liever in m'n vrije tijd die frustratie niet aan die ik tijdens mijn normale werk soms al teveel tegenkom.

Maar lang verhaal kort. Die reset lijn kan niet vanaf het opstarten al actief zijn, anders zou er nooit wat op het scherm verschijnen. Dat is het eerste aanknopingspunt bij het foutzoeken.

Wat je dan kan doen, is zodra de computer blijft hangen, de spanning op de reset lijn meten (geef voor de zekerheid even het pen-nummer van de V40 erbij waar je die spanning meet). Als blijkt dat die inderdaad actief is dan zou je kunnen traceren waar die lijn vandaan komt en zo richting de fout werken.

Als parallel traject zou je eens onder de stickertjes kunnen kijken (wel tekst op het stickertje bij het IC houden en hier vermelden) wat de types van die custom / geprogrammeerde IC's zijn.

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 22:48 (1 dag en 9 uur geleden) @ Maarten Bakker

(geef voor de zekerheid even het pen-nummer van de V40 erbij waar je die spanning meet). Als blijkt dat die inderdaad actief is dan zou je kunnen traceren waar die lijn vandaan komt en zo richting de fout werken.

volgens mij is er in dit systeem niet sprake van een "reset condensator". maar ik houd mij aanbevolen voor een andere mening.

bijgaande de datasheet van de nec v40

[image]

door ffeilers @, Breda, 09-01-2026, 23:36 (1 dag en 8 uur geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, nog even iom Ad Zijlmans ik ga in ieder geval de nog nietverangen tantaals en elco s vervangen en kijken of dat resultaat geeft. Kost niet veel en .... we gaan het zien.
mvg
Frans

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 12:57 (19 uur en 29 minuten geleden) @ ffeilers

Maarten, nog even iom Ad Zijlmans ik ga in ieder geval de nog nietverangen tantaals en elco s vervangen en kijken of dat resultaat geeft. Kost niet veel en .... we gaan het zien.
mvg
Frans

Het vervangen van de 6 c's heeft geen verandering teweeg gebracht,
mvg
Frans

door Mans Veldman @, Leidschendam, 10-01-2026, 13:42 (18 uur en 44 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Mans Veldman, 10-01-2026, 13:56

De reset input is active low, als de processor normaal werkt hoort de reset pin hoog te zijn...

Meestal hangt de reset via een weerstand aan +5V en via een C aan GND. Als je de PC aanzet is de C leeg en reset pin laag, de C laadt op via de weerstand en daarna is (en blijft) de reset hoog... De resetpuls is erg kort, je kunt die niet met een multimeter meten, alleen met een scope (geheugenscope of single shot trigger).
Jij meet de reset pin hoog en trekt de, onterechte, conclusie dat de CPU niet werkt maar omdat je beeld hebt weet je al dat de CPU werkt.

Dat het bord soms wel start toont aan dat ook de "glue-logic" zoals jij dat noemt goed is. Waarschijnlijk toch ergens een slechte C (dat hoeft geen tantaal te zijn). Vaak hebben ook periferiechips een reset ingang, deze kan aan de CPU resetout hangen, maar ook een eigen reset circuit hebben. Je kunt de reset ingang van de andere chips ook meten. Veel stuursignalen op het bord zijn tijd volgordelijk en kan een C waarvan de capaciteit is veranderd, of een weerstand met veranderde waarde roet in het eten gooien.

[image]

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 14:15 (18 uur en 12 minuten geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door ffeilers, 10-01-2026, 14:16

De reset input is active low, als de processor normaal werkt hoort de reset pin hoog te zijn...

Meestal hangt de reset via een weerstand aan +5V en via een C aan GND. Als je de PC aanzet is de C leeg en reset pin laag, de C laadt op via de weerstand en daarna is (en blijft) de reset hoog... De resetpuls is erg kort, je kunt die niet met een multimeter meten, alleen met een scope (geheugenscope of single shot trigger).
Jij meet de reset pin hoog en trekt de, onterechte, conclusie dat de CPU niet werkt maar omdat je beeld hebt weet je al dat de CPU werkt.

Dat het bord soms wel start toont aan dat ook de "glue-logic" zoals jij dat noemt goed is. Waarschijnlijk toch ergens een slechte C (dat hoeft geen tantaal te zijn). Vaak hebben ook periferiechips een reset ingang, deze kan aan de CPU resetout hangen, maar ook een eigen reset circuit hebben. Je kunt de reset ingang van de andere chips ook meten. Veel stuursignalen op het bord zijn tijd volgordelijk en kan een C waarvan de capaciteit is veranderd, of een weerstand met veranderde waarde roet in het eten gooien.

[image]

Ik heb het ook elder in deze draad vemeld, vanmorgen de 3 tantaals vervangen en de 3 elco's. Na elke vervanging getest, resultaat na 6 vervangingen is onveranderd.
Ik heb zelf niet met de scope gemeten maar dat is wel door een nfor collega uitgevoerd.
Het board krijg ik nu overigens al een tijdje niet meer verder aan de gang. Behalve als ik de powerswithc heel kortstondig uit/aan uit/aan schakel. Dan meerdere tekens op het scherm en vaak een piep uit de luidspreker.
Bedankt voor je interesse in dit probleem.
mvg
Frans

door Goldline @, Oranjedorp, 10-01-2026, 14:28 (17 uur en 58 minuten geleden) @ ffeilers

er zijn ook condensator loze oplossingen, nml. kleine 3 poters to92
[image]

--
Cees PA1DBA

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-01-2026, 20:15 (1 dag en 12 uur geleden) @ ffeilers

Die tantaal elco's zijn rampen dingen, als er een paar sluiting maken is het over.
Wat je nog kunt doen is per stuk 1 pootje van de resterende tantaals losknippen.
Werkt het niet dan soldeer je hem weer vast.
Werkt het wel dan is dat degene die de fout veroorzaakt, meer kan ik niet voorstellen.
Succes en groet, Ben

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 12:51 (19 uur en 35 minuten geleden) @ Ben

Die tantaal elco's zijn rampen dingen, als er een paar sluiting maken is het over.
Wat je nog kunt doen is per stuk 1 pootje van de resterende tantaals losknippen.
Werkt het niet dan soldeer je hem weer vast.
Werkt het wel dan is dat degene die de fout veroorzaakt, meer kan ik niet voorstellen.
Succes en groet, Ben

Ben, de nog niet vervangen tantaals (3x) en de 3 nog niet vervangen elco s (3x), vervangen.
1 vervangen dan testen; geen restulaat. 2e vervangen dan testen, geen resultaat etc etc.
Uiteindelijk alle 6 vervangen, maar geen resultaat.

mvg
Frans

door brama @, 10-01-2026, 19:34 (12 uur en 53 minuten geleden) @ ffeilers

Zoals al eerder vermeld, reset line die hoog blijft zorgt er voor dat de cpu helemaal niets kan doen, en hier gebeurt er wel degelijk wat. Klassieke instinker is dat reset de inverse is en dat is ook hier het geval, dus hoort inderdaad hoog te zijn.

Zou dit bord aan een kapotte voeding hebben gehangen? Dit zou een probleem kunnen zijn met geheugen. Ik zou eens een logic analyzer aan de geheugenlijnen hangen om te kijken of er eentje altijd hoog of altijd laag is (of bij gebrek daaraan een logic probe op elke individuele lijn). Een andere check die je zelf kan doen is om met je vinger te voelen of en welke chip er (duidelijk veel) te heet wordt. Een ram chip zou verdacht kunnen zijn hier.

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 21:22 (11 uur en 4 minuten geleden) @ brama

Zoals al eerder vermeld, reset line die hoog blijft zorgt er voor dat de cpu helemaal niets kan doen, en hier gebeurt er wel degelijk wat. Klassieke instinker is dat reset de inverse is en dat is ook hier het geval, dus hoort inderdaad hoog te zijn.

Zou dit bord aan een kapotte voeding hebben gehangen? Dit zou een probleem kunnen zijn met geheugen. Ik zou eens een logic analyzer aan de geheugenlijnen hangen om te kijken of er eentje altijd hoog of altijd laag is (of bij gebrek daaraan een logic probe op elke individuele lijn). Een andere check die je zelf kan doen is om met je vinger te voelen of en welke chip er (duidelijk veel) te heet wordt. Een ram chip zou verdacht kunnen zijn hier.

Bedankt voor je interesse De check met een logi probe kan ik niet doen (bezit ik niet). Dus blijft de warmte test. Heb wel een "simpele" temperatuur laser meter, maar deze geeft misschien dan ook wel een indicatie.

Hieronder nog het beeld wat hij kan geven , inclusief een piep uit de luidspreker als ik de powerswitch uit/aan uit/aan uit/aan snel laat schakelen.
mvg
Frans

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2026, 21:25 (11 uur en 1 minuten geleden) @ brama

Daarom schreef ik in mijn laaste bericht voor de zekerheid ook "actief" in plaats van hoog. Moest nog opzoeken welke kant op de reset hier werkt.

Een kapotte voeding hoeft misschien niet. Als de tantaal die kortsgeloten lag ervoor heeft gezorgd dat een van de andere voedingslijnen kortstondig opgestegen is, dan kan dat gevolgschade hebben gegeven.

Over welke lijn zat de defecte tantaal ook alweer?

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 21:44 (10 uur en 43 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ffeilers, 10-01-2026, 21:45

Daarom schreef ik in mijn laaste bericht voor de zekerheid ook "actief" in plaats van hoog. Moest nog opzoeken welke kant op de reset hier werkt.

Een kapotte voeding hoeft misschien niet. Als de tantaal die kortsgeloten lag ervoor heeft gezorgd dat een van de andere voedingslijnen kortstondig opgestegen is, dan kan dat gevolgschade hebben gegeven.

Over welke lijn zat de defecte tantaal ook alweer?

De voeding die ik aantrof in de pc, waar dus de verbrande tantaal al inzat, heb ik eerst los gehaald en uitgebreid getest. Met deze, naar mijn mening orginele voeding (past precies in deze niet bepaald custom kast) goed getest op alle spanningen. Maar om alles uit te sluiten heb ik ook andere pws gebruikt (geen verandering in resultaat).
De tantaal die verbrand was zat aan de buitenkant van het board. Ik weet nu even niet of dat de +12 of +5 lijn was. Als het jullie verder helpt wil ik dat nog wel even meten.
Naar mijn idee (vermoeden) is het toch echt de tantaal die kapot is gegaan en wellicht voor vervolgschade heeft gezorgd op het board.
Jij had ook geadviseerd om de overige c's (3 tantaal en 3 elco s) te vervangen. Ik heb dat gedaan: 1 vervangen, daarna getest, volgende vervangen, daarna getest etc etc. Uiteindelijk : geen resultaat
mvg
Frans

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-01-2026, 22:08 (10 uur en 18 minuten geleden) @ ffeilers

Gezien dat je wel beeld hebt, lijkt het mij dat de BIOS zelf de test routine niet afmaakt.
De CPU zelf wel werkt.
Anders zou er helemaal niets gebeuren.
Bedoel zwart beeld met nog niet eens een cursor.

Heb je niet zo'n BIOS Test Kaart?

Daar zie je waar de Bios stopt in dat programma.

Pas als de Bios helemaal klaar is met testen van gehele bord, dan pas wordt er gezocht naar een
BOOT van OS systeem.

Zo'n kaart is dat PC-Analyzer Diagnostic kaart
De kaart komt boekje bij of downloaden ergens bv: PCAnalyzerUsersGuide.pdf
En dan specifiek BIOS Phoenix zoeken.

Kaartje geeft diverse informatie, met name ook waar deze stopt in de BIOS.
Dat geeft aan waar de fout zit.
Ook de LEDs geven aan wat wel niet aanwezig is.
Leds tbv
RUN, CLK.BIOS,FRAME., RST(Reset) diverse Voedingen wel of niet aanwezig.

Met de Flow Chart kun je dan een fout zoek gaan toepassen.

[image]

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 22:20 (10 uur en 6 minuten geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

mijn ervaring met zo n card is dat die niet in elk systeem werkt.
Maw ook heb je een werkend systeem dan laat de card in sommige systemen niets zien.
(moet je maar aannemen van mij maar ik ben niet de enige die dat constateerde)

Maar ... in dit systeem stop het bij E6--

mvg
Frans

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-01-2026, 23:12 (9 uur en 15 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 10-01-2026, 23:13

Betreft ook de BIOS versie, daar gaat vaak mis.
bv boekje geeft aan tbv Phoenix 4.0 jij hebt 2,52 versie.

Maar gezien je laatste foto, lijkt met er met geheugen test wat fout te gaan.

Omdat je wel beeld hebt, de BIOS ieder geval loopt en wat probeert
Denk ik niet nu dat de CPU defect is.

Er wordt gestopt, omdat de BIOS iets vind wat niet klopt.

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2026, 23:26 (9 uur en 0 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-01-2026, 23:29

Die geheugentest gaat aleen fout bij snel powercyclen, zoals ik het begreep. Ik weet niet of dat als symptoom telt.

Maar dus hangen op E6 bij een Phoenix 8088 BIOS versie 2.52. Met een beetje geluk is die nummering voor een aantal versies hetzelfde.

door ffeilers @, Breda, 10-01-2026, 23:51 (8 uur en 36 minuten geleden) @ Maurice

Betreft ook de BIOS versie, daar gaat vaak mis.
bv boekje geeft aan tbv Phoenix 4.0 jij hebt 2,52 versie.

Maar gezien je laatste foto, lijkt met er met geheugen test wat fout te gaan.

Omdat je wel beeld hebt, de BIOS ieder geval loopt en wat probeert
Denk ik niet nu dat de CPU defect is.

Er wordt gestopt, omdat de BIOS iets vind wat niet klopt.

[image]

Als dat zo is Maurice, dan is het eigenlijk einde verhaal.
De geheugenchips zitten allen gesoldeerd op het board.
Om deze te testen heb je toch het schema nodig (heb ik niet) en een logic analyzer (heb ik ook niet).
Alle memorychips verwijderen en dmv sockets opnieuw toevoegen geeft ook de nodige risico's.
Dus : board afgeschreven of ......?

groet
Frans