Philips D6350 wiskop (Algemeen)

door pieter @, 14-01-2026, 11:09 (50 dagen geleden)

Aangestoken door Frans's enthousiasme voor oude computers ben ik eens gaan rondkijken voor een Philips MSX.

Tijdens de zoektocht naar een D6450 kwam ik een nette D6350 tegen. Nieuwe tandwielen ga ik printen. Echter viel het mij op dat de kern aan de voorkant uit de wiskop steekt.

Op diverse forea las ik over de zogeheten 'kleefkop': https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=150378

Via MFBFreaks zijn nog vervangende wiskopjes te krijgen. In de beschrijving staat dat in sommige gevallen een serie condensator moet worden toegevoegd.

Welke waarde adviseren jullie voor dit tapedeck? Of kan deze één-op-één worden vervangen?
En hoe zit het met de afspeelkop? Is deze nog wel betrouwbaar?

https://shop.mfbfreaks.com/product/wiskop-voor-philips-cassettedecks/

Foto van Wikipedia:
[image]

Philips D6350 wiskop

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2026, 12:52 (50 dagen geleden) @ pieter

De afspeelkoppen gaan bij mijn weten niet stuk. Je zou eventueel ook nog kunnen proberen om de wiskop te repareren.

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 14-01-2026, 13:16 (50 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoe zou je dit aanvliegen? Heb de kop nog niet losgehaald maar lijkt compleet.

In het vintage-audio topic noemen ze RS 850-940 als middel om het kopje vol te gieten. Alleen hoe kan ik het oude residu schoonmaken? Met IPA of is er iets stevigers nodig?

Philips D6350 wiskop

door ffeilers @, Breda, 14-01-2026, 18:21 (50 dagen geleden) @ pieter

Aangestoken door Frans's enthousiasme voor oude computers ben ik eens gaan rondkijken voor een Philips MSX.

Nou heb ik best veel computers, maar een msx ontbreekt in mijn verzameling.
Loop ik misschien nog wel een keer tegen aan.
Suc6 mvg
Frans

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 18-01-2026, 17:42 (46 dagen geleden) @ ffeilers

Had vroeger een VG8020, een D6450 taperecorder en een klein groen monochroom beeldscherm. Ooit bij het grofvuil gevonden door mijn ouders. Jarenlang gebruikt maar is helaas met een opruiming ooit weggegaan. Jammer! Maar hoop deze set ooit weer compleet te hebben!

Weet iemand misschien wel typenummer het beeldscherm zou zijn? Was er eentje met zwarte behuizing en een klepje met rode letters 'NEW MEDIA SYSTEM' als ik het goed herinner.
Op internet kom ik alleen maar de witte variant tegen.

Foto van internet geleend.
[image]

[image]

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 25-01-2026, 12:20 (39 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heb uiteindelijk toch de wiskop van MFBFreaks besteld. Binnenkort de recorder eens openhalen en starten met herstel. Update volgt hier.

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 02-02-2026, 22:03 (31 dagen geleden) @ pieter

Inmiddels de spullen binnen. Wiskop is vervangen. Alleen loop ik vast met de tandwielen. Het tandwiel het dichtstbij de motor moet los om het nieuwe tandwiel eronder te plaatsen. Deze is volledig in stukken en zat dus niet meer op zn plek. Echter geen idee hoe het witte tandwiel los te krijgen. Iemand een idee?

[image]

Philips D6350 wiskop

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-02-2026, 08:22 (30 dagen geleden) @ pieter

Dag Pieter,

Het middelste deel van het "asje (1)" kun je naar beneden drukken. daarna kun je de drie "armpjes (2)" wat in elkaar duwen en het tandwiel kan eraf.

[image]

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 03-02-2026, 21:25 (30 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Bedankt voor het meedenken.
Net even geprobeerd, de as komt niet in beweging. Na wat grondiger gekeken te hebben heeft het asje een inkeping. Net alsof je er een borgringetje omheen kunt clippen. De drie armpjes blijven achter deze inkeping hangen. Voorzichtig met een fijn schroevendraaiertje gekeken of ik ruimte kan maken maar dit gaat lastig. Ben bang dat er iets afbreekt.

Als ik het SM zo bekijk zit de pin vast aan item nr 92. Deze zit aan de casettezijde v/h loopwerk gemonteerd. Echter zit hier het schuivende deel met de koppen op (nr.58).
Ik ben een beetje huiverig dit helemaal uit elkaar te halen vanwege alle fragiele palletjes en veertjes.

De twee gele tandwielen (nr510 en 511) op de foto lijken overigens over een soort van verdikking gedrukt te zitten. Zal ik deze met een fijn puntbek tangetje doorknippen en de nieuwe plaatsen?
Ook hier bang dat bij teveel kracht het bevestigingspinnetje afbreekt..

Wat denk jij ervan?

Link naar service manual (pagina 12 voor exploded view):
https://archive.org/details/manual_D6350_SM_PHILIPS_EN/page/n11/mode/2up

Philips D6350 wiskop

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-02-2026, 21:58 (30 dagen geleden) @ pieter

Dag Pieter,

Erg lastig om zo te beoordelen, als het deck niet voor me op tafel ligt. Ik zou denken dat je onderdeel 92 moet verwijderen en dan de drie nokjes voorzichtig naar binnen drukken. En ja, het kan afbreken. Maar ja, je moet iets....

Philips mechanica is vaak mooi gemaakt en nieuw best goed, maar reparatie van die dingen is soms een puzzel.

Van de andere kant: het is in elkaar gezet en het kan ook weer uit elkaar.

Ik hoop voor je dat het lukt!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Philips D6350 wiskop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2026, 22:18 (30 dagen geleden) @ pieter

Als truuk van Leo niet werkt moet je anders om doen.

Steek schroevendraaier onder tandwiel met ietsjes druk om hoog.
Dan 1 voor 1 lipjes weinig uitbuigen tot wieltje los klikt.

Is piere werkje maar is niet anders.
Meestal gaat het wel goed, als je maar niet extreem die flipjes uit buigt.
Beetje rond werken 1 voor 1.

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 05-02-2026, 21:30 (28 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo, Maurice,

Bedankt voor jullie adviezen. Inderdaad met geduld en een tikkeltje meer kracht popte het tandwieltje los en kon ik verder. Het grote tandwiel past perfect. De twee kleinere leken niet te passen. Na wat opboren van de asdiameter en wat vijlwerk aan de platte kant leek het te passen. Afspelen werkt goed, alleen FF en REV nog niet. Toch even terug naar MFBFreaks. Kijkend naar de foto's in de webshop en de oude wieltjes lijken er twee verkeerde geleverd te zijn.

Wordt vervolgd!

Welke tape is het beste om te gebruiken voor data? Gewoon type 1 tape?
Ga het niet veel gebruiken, puur ter leering en de vermaak!

Philips D6350 wiskop

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 06-02-2026, 10:45 (27 dagen geleden) @ pieter

Leo, Maurice,

Bedankt voor jullie adviezen. Inderdaad met geduld en een tikkeltje meer kracht popte het tandwieltje los en kon ik verder. Het grote tandwiel past perfect. De twee kleinere leken niet te passen. Na wat opboren van de asdiameter en wat vijlwerk aan de platte kant leek het te passen. Afspelen werkt goed, alleen FF en REV nog niet. Toch even terug naar MFBFreaks. Kijkend naar de foto's in de webshop en de oude wieltjes lijken er twee verkeerde geleverd te zijn.

Wordt vervolgd!

Welke tape is het beste om te gebruiken voor data? Gewoon type 1 tape?
Ga het niet veel gebruiken, puur ter leering en de vermaak!

Mooi dat je het hebt opgelost! Voor de tandwielen zou ik inderdaad even contact opnemen met Thomas van MFB freaks, ook spoelen zou moeten werken.

En de tape: als je geen bijzondere eisen stelt is gewoon ferrotape prima. Nieuwe cassettes vind je nog regelmatig op diverse verkoopsites en natuurlijk ook bij MFB freaks.

Succes met het oplossen van het spoelprobleem!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

Philips D6350 wiskop

door Rudi_Korterink @, Joppe, 23-02-2026, 19:14 (10 dagen geleden) @ pieter

Hallo Peter,

Deze bedoelde je denk ik?
Die heb ik in mijn verzameling staan.

[image]

[image]

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 23-02-2026, 19:49 (10 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Hoi Rudi,

Bedankt, ja dat is hem!
Toevallig kwam ik vorige week een exemplaar tegen in Almere. Een stukje rijden vanuit Zeeland maar de monitor is nog in nieuwstaat. De verkoper, enthousiast MSX gebruiker, vertelde dat er zelfs nog een MSX club in Friesland actief is. Dat had ik niet gedacht! :)

Inmiddels een MSXPico besteld (Nederlands fabrikaat) en al veel leuke dingen gedaan op de MSX!
Zeker een aanrader als je makkelijk software en spelletjes op je MSX wilt zetten.

Ik zoek nu alleen nog een originele kabel om de taperecorder op de MSX aan te sluiten. En zag dat er ook een floppy uitbreiding is. Mocht iemand nog iets hebben liggen in de rommelbak hoor ik het graag!

Philips D6350 wiskop

door doktordirk @, Noordbeemster, 23-02-2026, 20:03 (10 dagen geleden) @ pieter

Dacht dat het een kleurenscherm was.[image]
Maar dit is een VS0080.
Het onderklepje is wat breder, en er zit ook een knopje op voor een groen scherm voor de mensen die dat gewend waren bij tekstverwerking ed.

Philips D6350 wiskop

door pieter @, 23-02-2026, 21:49 (10 dagen geleden) @ doktordirk

Gaaf! Ik wist helemaal niet dat er nog een grotere broer was!
Voor nu even genieten van de groen monochroom en misschien upgraden als er een leuk exemplaar voorbij komt in de toekomst :)

Ik moet wel zeggen dat dit display veel rustiger kijkt dan een standaard TV.
Wel valt het mij op dat er weinig kleur in de MSX zit wanneer aangesloten op een kleuren TV. In de command prompt is de achtergrond grijs en ik krijg dit met geen mogelijkheid naar kleur geswitcht. Iemand toevallig een tip?