Beeld probleem Erres 140602TK TV (Algemeen)

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 15-01-2026, 22:39 (20 uur en 26 minuten geleden)

Bij het weer testen, geeft mijn Erres TV-tje slechts een vervormd beeld.
Ooit nieuw gekocht. Vaak op vakantie meegenomen naar Scandinavië (met omvormer)

Synchronisatie werkt niet, moiré storing bij bepaalde afstemming. Beeld lijkt soms negatief. Sneeuw ziet er normaal uit.
Deze heeft een CTX-S chassis. Er bestaat ook een Philips versie van.
Service manual, nederlands, heb ik , maar kom er niet uit.

Ook rond de transistors zijn er vrij hoge spanningen en chassis kan er niet uit met aangesloten verbindingskabels.
Modulator is o.k., werkt wel op andere tv.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken ?
[image]
[image]
Continu afstemming
[image]

Beeld probleem Erres 140602TK TV

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-01-2026, 23:38 (19 uur en 27 minuten geleden) @ Bert Jan

Heb je een "normaal" videosignaal aan pin 12 vd TDA2540? (te meten met een scoop)

afgaande op het beeld, Waarschijnlijk niet. Mogelijke oorzaak zijn verlopen kringen in het MF (kring 5157 bvb) omdat de capaciteitjes in het filter in waarde afnemen. Bij sterk verloop is de demodulatie niet meer ok met sterk verstoord videosignaal tot gevolg, en dus ook een falende sync.

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 16-01-2026, 00:45 (18 uur en 20 minuten geleden) @ kris

Dank je Kris, inderdaad goede kans. Is ook mooi omschreven. Morgen bekijken.
[image]

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2026, 12:21 (6 uur en 45 minuten geleden) @ Bert Jan

Het lijkt wel of er een zeer sterke HF bron in de buurt staat.
Dergelijke patronen heb ik ook eens gezien bij een klant, die naast een kliniek voor Fysiotherapie woonde , iets ban HF verwarming van ledematen en gewrichten etc
Stond de apparatuur uit, dan was de storing ok weg.

In er wellicht een defecte meetzender gebruikt?

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 16-01-2026, 16:37 (2 uur en 28 minuten geleden) @ soundman2

Dat zal het probleem niet zijn. Ik krijg er wat beeld in door injectie van het videosignaal aan de uitgang van het MF IC. Ofwel ingang video IC. Dus het zit hem in het MF IC. Is ontregeld of oscilleert, verder uitzoeken..
Bedankt voor het meedenken.
[image]