Seagate st151 hd (tantaal elco s ?) (Computertechniek)
Deze harddisk, Seagate st151 (mfm) heeft sluiting tussen ground en de 12v.
Wat en waar zijn de tantaal elco s op deze foto, en welke waarde hebben deze?
mvg
Frans
![[image]](images/uploaded/20260116200350696a99a61b503.jpg)
Seagate st151 hd (tantaal elco s ?)
door ffeilers
, Breda, 16-01-2026, 21:51 (47 dagen geleden) @ ffeilers
Inmiddels weet ik welke 4 de tantaal elco s zijn, maar over de tantaal gemeten zit geen sluiting. Er zitten ook twee 4.7uf smd elco s op en over 1 van deze twee meet ik 0,000 ohm dus sluiting. Ik ga 1 van de pootjs los solderen om te kijken of de sluiting van 12v naar ground daarmee is opgelost.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 16-01-2026, 22:04 (47 dagen geleden) @ ffeilers
Als ik zo snel even tel, zie ik 7 tantaalcondensatoren waarvan 4 oranje en 3 zwart. Voor de kortsluiting maakt dat verder niet uit.
door ffeilers
, Breda, 16-01-2026, 22:12 (47 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten, volgens mij zijn het er echt maar 4, te herkennen (niet goed op de foto) aan het plus teken op de smd. De andere oranje.bruine zijn volgens mij keramisch. Wel twee 4.7 uf aluminium smd elco s waarvan er 1 nul ohm meet. Ik ga van deze 1 van de pootjes los solderen en kijken of de sluiting van 12V naar ground dan weg is.
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 16-01-2026, 22:49 (47 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-01-2026, 22:50
Zoals ik schreef, in principe maakt het niet uit want als je sluiting meet is duidelijk dat er ergens sluiting in zit.
Maar voor de volledigheid: Ik zie 1 oranje ceramische condensator, met draadjes. De overige oranje condensatortjes in plastic huisjes zijn tantaaljes, net als de zwarte condensatortjes met de opschriften 4.7 25V en 156 25V. Ceramische SMD condensatortjes zijn degene zonder opdruk, met metalen 'kapjes' en bruinig of grijzig van kleur.
Mijn vorige telling was dus fout, ik zie nu 4 oranje en 4 zwarte.
door ffeilers
, Breda, 16-01-2026, 22:51 (47 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Zoals ik schreef, in principe maakt het niet uit want als je sluiting meet is duidelijk dat er ergens sluiting in zit.
Maar voor de volledigheid: Ik zie 1 oranje ceramische condensator, met draadjes. De overige oranje condensatortjes in plastic huisjes zijn tantaaljes, net als de zwarte condensatortjes met de opschriften 4.7 25V en 156 25V. Ceramische SMD condensatortjes zijn degene zonder opdruk, met metalen 'kapjes' en bruinig of grijzig van kleur.
Over die 156 25V heb ik niet gemeten, zal ik ook nog doen.
Ik dacht dat de 4.7uf alluminium smd condensators waren
mvg
Frans
door ffeilers
, Breda, 16-01-2026, 22:55 (47 dagen geleden) @ Maarten Bakker
1 van de 156 25V geeft dus ook sluiting aan.
Dan maar 1 voor 1 los maken en kijken of de sluiting verdwijnt.
Ik begrijp dat als de sluiting daarna tussen 12V en ground weg is, ik op zich wel kan proberen of de hd wil spinnen.
mvg
Frans
door soundman2
, Wouw, 16-01-2026, 21:53 (47 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2026, 22:04
Een volle sluiting kun je er uitmeten. Probleem is bij dit soort printen ïs dan wel dat ze soms vierlaags zijn, waarbij de voeding op de tussenlayers zit. Met wat geluk is dat maar gedeeltelijk zo.
Leg net een voeding met stroomregeling een kleine spanning aan op het kortgesloten gedeelte
Stuur bijv 100mA. Door vanaf de 12 V ingang de spanningsval over de sporen te meten (gaat over millivolts) kun je de stroom volgen. Als je een splitsing tegen komt, dan zal alleen over het spoor wat stoom voert een spanningsval laten zien. Na de sluiting zakt de spanning niet meer.
Een veel grovere methode, is de sluiting eruit stoken met een voeding. Als het een tantaaltje is, zal het gaan roken, maar andere sluitingen zijn lastiger te vinden, of de print en/of onderdelen vernielen. Begrens in elk geval de spanning tot max 12 Volt. beperkt maximale stroom tot bijv, 0.5 of 1 A.
Met de eerste methode heb ik vele malen sluitingen op printen gevonden zonder bijv allerlei sporen door te snijden.
Het lijkt er wel op dat de fouten in electronica altijd door elco's veroorzaakt worden en dat ze dan maar lukraak vervangen worden, met alle nadelen van beschadigde sporen, verkeerde onderdelen en soldeersluitingen als gevolg. Persoonlijk zal ik altijd een fout proberen te vinden door te meten.
Ik weet het , tantaaltjes hebben niet altijd een beste reputatie, maar er zijn er ook die jarenlang geen enkel probleem vormen.
door ffeilers
, Breda, 16-01-2026, 22:09 (47 dagen geleden) @ soundman2
Inmiddels weet ik welke 4 de tantaal elco s zijn, maar over de tantaal gemeten zit geen sluiting. Er zitten ook twee 4.7uf smd elco s op en over 1 van deze twee meet ik 0,000 ohm dus sluiting. Ik ga 1 van de pootjs los solderen om te kijken of de sluiting van 12v naar ground daarmee is opgelost.
mvg
Frans
door soundman2
, Wouw, 16-01-2026, 22:38 (47 dagen geleden) @ ffeilers
mvg
Frans
Wel apart. De elco's staan in de praktijk allemaal parallel, dan meet je op alle elco's sluiting.
Er zijn wel drie circuits waarschijnlijk, +12V, +5V en mogelijk ook nog -5 V.
door ffeilers
, Breda, 26-01-2026, 22:30 (37 dagen geleden) @ ffeilers
De sluiting op het pcb is opgelost, 1 van de tantaals was defect.
Maar .... daarmee werkt de hd helaas niet en dat zal waarschijnlijk ook net verholpen kunnen worden. Heeft last van spindel stiction en dat is simpelweg niet te herstellen.
Dus .... het goede nieuws is een werkende pcb , het slechts nieuws is defecte mechanica.
Wellicht heet iemand een donor liggen om van twwe 1 te maken?
(speld in .....berg).
mvg
Frans
door Hersteller
, Haarlem, 26-01-2026, 22:52 (37 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Hersteller, 26-01-2026, 23:00
Wij hebben veel van deze schijven door stevig roteren, zonder en met spanning erop, aan de praat gekregen. Nog een keer kopiëren en verwijderen. Bij Nederland-Haarlem lieten we de Apple Macintosh PC´s (de FR-11 verkeerslichtregelaar werkte met een 68000) met deze schijven altijd aanstaan om "plakken" te voorkomen.
door ffeilers
, Breda, 26-01-2026, 23:05 (37 dagen geleden) @ Hersteller
Wij hebben veel van deze schijven door stevig roteren, zonder en met spanning erop, aan de praat gekregen. Nog een keer kopiëren en verwijderen. Bij Nederland-Haarlem lieten we de Apple Macintosh PC´s (de FR-11 verkeerslichtregelaar werkte met een 68000) met deze schijven altijd aanstaan om "plakken" te voorkomen.
Ik heb ook andere (mfm) schijven die wel op gang gebracht kunnen worden door de schotel een zetje te geven. Praktijk is echter toch wel dat na enige uren uit staan e wederom niet spinnen en ja ..... altijd aan laten staan is voor mij eigenlijk geen optie.
De st151 is echter handmatig geen zetje te geven dus ..... feitelijk afgeschreven, een probeersel is nog luchtdicht een aantal uren in de koelkast en dan proberen op te starten. Afijn dat ga ik binnenkort doen. Ook een andere pcb op deze schijf zou een mogelijkheid kunnen zijn maar .... die heb ik helaas niet.
Bedankt voor je reactie,
mvg
Frans
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 27-01-2026, 13:44 (37 dagen geleden) @ ffeilers
een probeersel is nog luchtdicht een aantal uren in de koelkast en dan proberen op te starten.
Ik heb heel wat harddisks weer aan het spelen gekregen (en meteen gekloond met dd) door ze een nachtje in de vriezer te leggen. Goed ingepakt en geïsoleerd met indien mogelijk de snoeren eraan. 's Anderendaags in een PC gehangen, met Knoppix opgestart en klonen.
Tjerk
door ffeilers
, Breda, 27-01-2026, 19:54 (36 dagen geleden) @ PE9ZZ
een probeersel is nog luchtdicht een aantal uren in de koelkast en dan proberen op te starten.
Ik heb heel wat harddisks weer aan het spelen gekregen (en meteen gekloond met dd) door ze een nachtje in de vriezer te leggen. Goed ingepakt en geïsoleerd met indien mogelijk de snoeren eraan. 's Anderendaags in een PC gehangen, met Knoppix opgestart en klonen.Tjerk
Ik heb hem een nacht en groot deel van de nacht in de koelkast gelegd: helaas geen resultaat
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 27-01-2026, 22:37 (36 dagen geleden) @ ffeilers
Je zou het ook nog eens met een warme schijf, graadje of 40 misschien, kunnen proberen.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 27-01-2026, 22:36 (36 dagen geleden) @ PE9ZZ
Ik neem aan dat je ze dan ook uitleest in de vriezer? Anders wellicht flinke kans op condens en nog meer stictie.
door ffeilers
, Breda, 27-01-2026, 22:41 (36 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Ik neem aan dat je ze dan ook uitleest in de vriezer? Anders wellicht flinke kans op condens en nog meer stictie.
Nee, helemaal goed vacuum ingepakt in plastic. Er was absoluut geen condens. Maar .... dat was de koelkast, niet de vriezer.
Verwarming begreep ik dat dat juist weer niet goed was.
Al met al bijft het heel moeilijk en in een niet profeesionele omgevnig niet oplosbaar.
En in een professionele omgeving: niet betaalbaar
mvg
Frans
door Maurice
, Dordrecht, 27-01-2026, 22:58 (36 dagen geleden) @ ffeilers
De bedoeling is denk ik, het plak, of wel vergane kunststof rubber blokje van de kopjesarm , om dat door bevriezing hard te laten worden.
Zo doende dat het niet meer plakt en kopjes houder vrij kan komen.
Koelkast zal daarom geen effect hebben.
Hele probleem is dat in rust de arm van de kopjes denk ik tegen dat plak rubber stop hangt
en niet de kracht heeft zelf los te komen.
Als eenmaal los is ,raakt arm nooit meer , tijdens bedrijf, dat stop blokje.
Ik heb het eens opgelost door er een electratape stukje tussen te wurmen.
Beste is geheel demonteren en ander stopblokje te bedenken.
door ffeilers
, Breda, 27-01-2026, 23:05 (36 dagen geleden) @ Maurice
De bedoeling is denk ik, het plak, of wel vergane kunststof rubber blokje van de kopjesarm , om dat door bevriezing hard te laten worden.
Zo doende dat het niet meer plakt en kopjes houder vrij kan komen.
Koelkast zal daarom geen effect hebben.Hele probleem is dat in rust de arm van de kopjes denk ik tegen dat plak rubber stop hangt
en niet de kracht heeft zelf los te komen.Als eenmaal los is ,raakt arm nooit meer , tijdens bedrijf, dat stop blokje.
Ik heb het eens opgelost door er een electratape stukje tussen te wurmen.
Beste is geheel demonteren en ander stopblokje te bedenken.
Maurice, bedankt ook voor jouw reactie. Maar .... ik lees overal: openen is einde verhaal, behalve in cleanroom, en bij mij thuis is het met al dat oude spul bepaald geen cleanroom.
Maar goed ik weet dat je ook mijn hardcard toen open hebt gemaakt. Het lastige is dat ik een partij van zo n 12 mfm hd's heb liggen en dat zo n 70 procent last heeft van niet zelfstandig kunnen spinnen. Een deel daarvan kan ik een zetje geven, maar voor een aantal andere gaat dat niet op.
En ja monteren in een oude pc en altijd aan laten staan is natuurlijk ook geen optie.
Ik begrijp dat het glijlagers zijn, stollend smeersel. En wd40 e.d. zal de schijf ook verder onbruikbaar maken. Ik heb er veel over gelezen en ..... frustrerend dat ik geen oplossing zie voor eigenlijk zulke (althans voor mij) mooie apparatuur
mvg
Frans
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 28-01-2026, 03:02 (36 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-01-2026, 03:04
Als de glijlagers op zijn, is de kans groter dat verwarming helpt. Als de schijf niet wil draaien, kan het ook dat de koppen op het schijfoppervlak kleven. In dat geval weet ik niet zeker welke methode beter zou zijn.
Echter als er in dit type schijf een rubberen blokje zit dat kleeft, heb je juist met bevriezing een grote kans. Een ander voordeel van bevriezing is dat materialen krimpen en de mechanische speling wat groter wordt.
Er is geen cleanroom nodig voor zulke grove schijven. Een lateral flow kast is ideaal, maar met een geïmproviseerde cleanroom, of een goed schoongemaakte ruimte met een hepa-filter en de schijf uitspuiten met drijfgas ("druklucht") terwijl je hem sluit, maak je denk ik ook al een goede kans.
door ffeilers
, Breda, 29-01-2026, 21:13 (34 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Als de glijlagers op zijn, is de kans groter dat verwarming helpt. Als de schijf niet wil draaien, kan het ook dat de koppen op het schijfoppervlak kleven. In dat geval weet ik niet zeker welke methode beter zou zijn.
Echter als er in dit type schijf een rubberen blokje zit dat kleeft, heb je juist met bevriezing een grote kans. Een ander voordeel van bevriezing is dat materialen krimpen en de mechanische speling wat groter wordt.
Er is geen cleanroom nodig voor zulke grove schijven. Een lateral flow kast is ideaal, maar met een geïmproviseerde cleanroom, of een goed schoongemaakte ruimte met een hepa-filter en de schijf uitspuiten met drijfgas ("druklucht") terwijl je hem sluit, maak je denk ik ook al een goede kans.
24 uur in de vriezer gelegen: helaas geen resultaat, slechts klik klik (heel zachtjes)
mvg
Frans
Seagate st151 hd (tantaal elco's?)
door PE9ZZ
, Amsterdam-West, 28-01-2026, 07:34 (36 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Nee, gewoon op de werkbank maar wel ingepakt gehouden. Ik heb ook een disk kunnen redden waar de vriezer niet bij werkte maar opstoken wel. Dus dat is inderdaad ook nog een optie.
Tjerk