Seagate st151 hd (tantaal elco s ?) (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 21:04 (9 uur en 33 minuten geleden)

Deze harddisk, Seagate st151 (mfm) heeft sluiting tussen ground en de 12v.
Wat en waar zijn de tantaal elco s op deze foto, en welke waarde hebben deze?
mvg
Frans

[image]

Seagate st151 hd (tantaal elco s ?)

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 21:51 (8 uur en 46 minuten geleden) @ ffeilers

Inmiddels weet ik welke 4 de tantaal elco s zijn, maar over de tantaal gemeten zit geen sluiting. Er zitten ook twee 4.7uf smd elco s op en over 1 van deze twee meet ik 0,000 ohm dus sluiting. Ik ga 1 van de pootjs los solderen om te kijken of de sluiting van 12v naar ground daarmee is opgelost.

mvg
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2026, 22:04 (8 uur en 34 minuten geleden) @ ffeilers

Als ik zo snel even tel, zie ik 7 tantaalcondensatoren waarvan 4 oranje en 3 zwart. Voor de kortsluiting maakt dat verder niet uit.

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 22:12 (8 uur en 25 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Maarten, volgens mij zijn het er echt maar 4, te herkennen (niet goed op de foto) aan het plus teken op de smd. De andere oranje.bruine zijn volgens mij keramisch. Wel twee 4.7 uf aluminium smd elco s waarvan er 1 nul ohm meet. Ik ga van deze 1 van de pootjes los solderen en kijken of de sluiting van 12V naar ground dan weg is.
mvg
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2026, 22:49 (7 uur en 48 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 16-01-2026, 22:50

Zoals ik schreef, in principe maakt het niet uit want als je sluiting meet is duidelijk dat er ergens sluiting in zit.

Maar voor de volledigheid: Ik zie 1 oranje ceramische condensator, met draadjes. De overige oranje condensatortjes in plastic huisjes zijn tantaaljes, net als de zwarte condensatortjes met de opschriften 4.7 25V en 156 25V. Ceramische SMD condensatortjes zijn degene zonder opdruk, met metalen 'kapjes' en bruinig of grijzig van kleur.

Mijn vorige telling was dus fout, ik zie nu 4 oranje en 4 zwarte.

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 22:51 (7 uur en 46 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Zoals ik schreef, in principe maakt het niet uit want als je sluiting meet is duidelijk dat er ergens sluiting in zit.

Maar voor de volledigheid: Ik zie 1 oranje ceramische condensator, met draadjes. De overige oranje condensatortjes in plastic huisjes zijn tantaaljes, net als de zwarte condensatortjes met de opschriften 4.7 25V en 156 25V. Ceramische SMD condensatortjes zijn degene zonder opdruk, met metalen 'kapjes' en bruinig of grijzig van kleur.

Over die 156 25V heb ik niet gemeten, zal ik ook nog doen.
Ik dacht dat de 4.7uf alluminium smd condensators waren
mvg
Frans

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 22:55 (7 uur en 42 minuten geleden) @ Maarten Bakker

1 van de 156 25V geeft dus ook sluiting aan.
Dan maar 1 voor 1 los maken en kijken of de sluiting verdwijnt.
Ik begrijp dat als de sluiting daarna tussen 12V en ground weg is, ik op zich wel kan proberen of de hd wil spinnen.

mvg
Frans

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2026, 21:53 (8 uur en 45 minuten geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2026, 22:04

Een volle sluiting kun je er uitmeten. Probleem is bij dit soort printen ïs dan wel dat ze soms vierlaags zijn, waarbij de voeding op de tussenlayers zit. Met wat geluk is dat maar gedeeltelijk zo.
Leg net een voeding met stroomregeling een kleine spanning aan op het kortgesloten gedeelte
Stuur bijv 100mA. Door vanaf de 12 V ingang de spanningsval over de sporen te meten (gaat over millivolts) kun je de stroom volgen. Als je een splitsing tegen komt, dan zal alleen over het spoor wat stoom voert een spanningsval laten zien. Na de sluiting zakt de spanning niet meer.

Een veel grovere methode, is de sluiting eruit stoken met een voeding. Als het een tantaaltje is, zal het gaan roken, maar andere sluitingen zijn lastiger te vinden, of de print en/of onderdelen vernielen. Begrens in elk geval de spanning tot max 12 Volt. beperkt maximale stroom tot bijv, 0.5 of 1 A.

Met de eerste methode heb ik vele malen sluitingen op printen gevonden zonder bijv allerlei sporen door te snijden.
Het lijkt er wel op dat de fouten in electronica altijd door elco's veroorzaakt worden en dat ze dan maar lukraak vervangen worden, met alle nadelen van beschadigde sporen, verkeerde onderdelen en soldeersluitingen als gevolg. Persoonlijk zal ik altijd een fout proberen te vinden door te meten.
Ik weet het , tantaaltjes hebben niet altijd een beste reputatie, maar er zijn er ook die jarenlang geen enkel probleem vormen.

door ffeilers @, Breda, 16-01-2026, 22:09 (8 uur en 28 minuten geleden) @ soundman2

Inmiddels weet ik welke 4 de tantaal elco s zijn, maar over de tantaal gemeten zit geen sluiting. Er zitten ook twee 4.7uf smd elco s op en over 1 van deze twee meet ik 0,000 ohm dus sluiting. Ik ga 1 van de pootjs los solderen om te kijken of de sluiting van 12v naar ground daarmee is opgelost.

mvg
Frans

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2026, 22:38 (7 uur en 59 minuten geleden) @ ffeilers

mvg
Frans

Wel apart. De elco's staan in de praktijk allemaal parallel, dan meet je op alle elco's sluiting.
Er zijn wel drie circuits waarschijnlijk, +12V, +5V en mogelijk ook nog -5 V.