WDXT-GEN2 PLUS F300R (probleem) (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 01-02-2026, 20:03 (2 dagen geleden)

Bij een aantal (mfm) harddisk zat de controller : WDXT-GEN2 PLUS F300R.
Ik heb de maual van

https://www.minuszerodegrees.net/manuals/Western%20Digital/WDXT-GEN2%20PLUS%20-%20Installation%20...

De jumper settings op mijn kaart waren zoals ik de controller heb binnen gekregen, maar ik heb dus ook de handleiding gebruikt en daaruit constateer ik eigenlijk dat hij zonder jumper settings in principe zou moeten kunnen functioneren. Maar .... geen resultaat.
Gebruikte hd is een seagate st-125 (die absoluut goed werkend is)

Ik krijg de controller op geen enkele manier aan de gang op mijn motherboard: een Octek Jaguar V motherboard (AT motherboard)
https://theretroweb.com/motherboards/s/octek-jaguar-v-386-rev-1.x
wat mij opvalt aan de controller is het feit dat er twee extra chips zijn geplaatst die ik op alle afbeeldingen welke ik vond op het internet niet aanwezig zijn; ik weet dan ook niet de toepassing/functie van die toegevoegde chips en heb dat ook niet kunnen vinden.

Ik heb ook geprobeerd om de boel werkend te krijgen zonder de op de voet geplaatste chip, maar helaas ook geen resultaat.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de controller defect is , maar ja .... hoe kan ik dat nu constateren.
De controller heb ik ook geprobeerd in een tulip xt motherboard, maar .... ook hier geen resultaat.

Ik krijg de puzzel niet opgelost.
Wie heeft nog een idee, afgezien van het feit dat de harddisk niet benaderbaar is zou ik wil weten of de controller echt defect is.

De eerste afbeelding is van mijn controller (met toegevoegde chips), de tweede afbeelding is van hoe ik de controller (altijd zonder toegevoegde chips) op het internet vind.

mvg
Frans

[image]

[image]

WDXT-GEN2 PLUS F300R (probleem)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-02-2026, 22:19 (2 dagen geleden) @ ffeilers

De toegevoegde chips vormen het BIOS. Voor een XT is dat absoluut nodig, voor een AT ben ik er niet zeker van.

door ffeilers @, Breda, 01-02-2026, 22:30 (2 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ffeilers, 01-02-2026, 22:32

De toegevoegde chips vormen het BIOS. Voor een XT is dat absoluut nodig, voor een AT ben ik er niet zeker van.

Hoi Maarten,
Bedankt voor je reactie.
Als het voor een xt geschikt is dan zou de controller in een Tulip Compact 2 PC (8088 processor) toch moeten kunnen werken.
Zou jij voor mij adhv de manual kunnen zeggen of er uberhaupt dan een jumper geplaatst zou moeten worden of dat hij jumperloos zou moeten kunnen werken?
De gebruikte hd is een mfm st125, maar ik heb ook nog wel een werkende st225 van wd liggen . Beide schijven zijn werkend en zeker uit die periode behoorlijk betrouwbaar.

https://www.minuszerodegrees.net/manuals/Western%20Digital/WDXT-GEN2%20PLUS%20-%20Installation%20...

mvg
Frans

door Robin van Grunsven @, Melle, België, 01-02-2026, 22:46 (2 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,

volgens de handleiding van de controller staat de kaart nu ingesteld op een HDD van 10MB met 4 heads/306 cylinders.
De ST-125 is echter een 20MB met 4 heads/615 cylinders.
Door jumper R20 te verwijderen zou dit in orde moeten komen.

Succes,

Robin

door ffeilers @, Breda, 01-02-2026, 23:37 (2 dagen geleden) @ Robin van Grunsven

Hallo Frans,

volgens de handleiding van de controller staat de kaart nu ingesteld op een HDD van 10MB met 4 heads/306 cylinders.
De ST-125 is echter een 20MB met 4 heads/615 cylinders.
Door jumper R20 te verwijderen zou dit in orde moeten komen.

Succes,

Robin

Ja dat heb ik ook gelezen en geprobeerd, volgens mij zou het zo moeten zijn dat er geen enkele jumper geplaatst hoort te zijn, maaar ..... helaas niet werkend en niet herkend door de pc

mvg
Frans

door Hersteller @, Haarlem, 02-02-2026, 00:47 (2 dagen geleden) @ ffeilers

Ik moet echt heel diep graven in mijn geheugen! Er staat mij bij dat zo een kaart (met eigen firmware in de EPROM) zich meldt met tekst tijdens het opstarten, ook als er geen schijf aangesloten is.

door ffeilers @, Breda, 02-02-2026, 09:16 (1 dag en 20 uur geleden) @ Hersteller

Ik moet echt heel diep graven in mijn geheugen! Er staat mij bij dat zo een kaart (met eigen firmware in de EPROM) zich meldt met tekst tijdens het opstarten, ook als er geen schijf aangesloten is.

Als dat zo zou zijn dan is de kaart niet werkend want ik zie geen enkele melding van deze controller op het scherm.

bedankt voor je reactie.
mvg
Frans

door Mans Veldman @, Leidschendam, 02-02-2026, 16:41 (1 dag en 12 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Mans Veldman, 02-02-2026, 16:47

Soms moest je bij die MFM-disks eerst een low-level format doen om controller en disk op elkaar af te stemmen. Vanaf DOS-prompt DEBUG en dan G=C800:5 om embedded code op hexadres C800:5 in de controller te starten waarna je disk parameters kon opgeven.

Voor mijn eerste comp. (1986) kocht ik op de HHC-dagen een gebruikte 10Mb Rodime disk en een WDXT-Gen controller en kreeg de disk toen niet aan de praat. Via de bevriende computerwinkelier geleerd over low-level format, juiste parameters ingevoerd en nog jaren plezier gehad van de disk.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2026, 16:50 (1 dag en 12 uur geleden) @ ffeilers

Een eventuele controller op het moederbord van de Tulip moet uitgeschakeld worden.

Als de kaart bij het opstarten geen boodschap geeft, zou je nog kunnen kijken of je het BIOS vanuit DOS kunt benaderen met debug (low level format).

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2026, 17:59 (1 dag en 11 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 02-02-2026, 18:03

In een AT machine zet je de bios van de MFM kaart UIT en gaat verder met instellingen BIOS-PC zelf.

OF

Je zet bios MFM kaart aan, ingeven de juiste aangesloten drive met jumpers.
Dan moet wel de drive gegeven kloppen in de EPROM van die BIOS met de gegevens op data
sheet die je hebt.

Kan zijn dat er andere eprom op zit met andere MFM drive settings.
Tbv de destijds aangesloten drive

In de AT machine zet je dan alle HD instellingen op NONE , niet aanwezig.

Met MFM is het zo dat deze niet 1:1 zomaar over te zetten zijn.
MFM drive en kaart moeten gelijk opgaan.
Soms wordt er door de kaart ID gegevens op HD gezet ter herkenning enz.

In alle gevallen moet de drive Low-Level geformatteerd worden.
Via de bekende DEBUG Mode.
Dat is een DOS opdracht

De code zoals ook eerder in deze draad aangegeven , is afhankelijk van de gebruikte kaart.
Dus zoek in de kaart gegevens op je datasheet van de kaart.
Welke debug code je moet gebruiken.

Gebruik je de drive reeds met een andere kaart voor andere computer
zou ik niet deze gehele procedure uitvoeren.

Je verknoeid de drive dan weer voor die andere kaart.

Houd altijd kaart en MFM drive bij elkaar.
Voorkomt ook boel ellende omdat zoals ik zei ook evt andere parameters op de drive gezet kunnen worden.
Andere kaart daar dan weer moeilijk over doet.

Advies:
Gebruik je een AT machine , regel een IDE-HD.

MFM drive alleen aan beginnen als je 100% zeker bent dat je deze drive ook werkelijk in
die computer wilt gaan gebruiken.

Ook om "even "te zien of de drive nog werkt.
Begin er niet aan, omdat met een volgende computer waar je de drive dan wel in wilt gaan gebruiken, je de gehele riedel opnieuw moet gaan doen.

Er is veel geschreven op internet gebruik MFM drives.

Ook hier ligt er weer een defecte ST225 HD die weer eens nagezien moet worden.
Ik werk dan ook met kaarten waarvan in 100% weet dat de KAART werkt.
EN de kaart ook werkt met een ST225 MFM drive

Omdat dat ook een eerste punt kan zijn dat je dagen aan knoeien bent en de kaart zelf defect is
of de EPROM gegevens van de kaart niet kloppen met de drive gegevens in datasheet van die kaart.

Nu weet je dingen niet
de drive werking is vraag teken
kaart werking is vraag teken
de combinatie is een vraag teken.

MFM moet je dus beginnen met al het andere moet zeker weten werken
voor je een test gaat uitvoeren met deze drive.

Kortom:
Beste is AT machine, gebruik parameters PC-Bios en kaart BIOS uit zetten.
Evt gebruik de nr 47 adres om zelf de juiste drive parameters in te zetten.

XT machine moet de BIOS van de kaart gebruikt worden.
Met oppassen dat de juiste drive parameters in eprom staan en jumpers goed staan.

door henkk56 @, 02-02-2026, 18:42 (1 dag en 10 uur geleden) @ Maurice

Hier staat ook nog een aardige uiteenzetting.
https://dosdays.co.uk/topics/format_harddisk.php

Henk

door ffeilers @, Breda, 03-02-2026, 09:34 (19 uur en 56 minuten geleden) @ ffeilers

Iedereen bedankt voor de reacties,
ik zal met een XT aan de slag gaan om te kijken of het kaartje werkend is en neem alle informatie mee.
mvg
Frans